پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش توقفگاه‌های ناوگان باری درون‌شهری مشهد اجتماعي

افزایش توقفگاه‌های ناوگان باری درون‌شهری مشهد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به پارک خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محلات و در مقابل منازل شهروندان به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات مردم گفت: برای اینکه بتوانیم مشکلات این موضوع را رفع کنیم نیاز بود تعداد توقفگاه‌ها را افزایش دهیم که طی یک سال و نیم اخیر تعداد توقفگاه‌های شهر مشهد را به 9.
9 هکتار افزایش دادیم.
سید جعفر شمس امروز، 29 خردادماه، در نشست خبری سازمان مدیریت حمل‌ و نقل بار درون‌شهری که در محل ساختمان معاونت عمران و حمل‌ونقل شهرداری مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه هوشمندسازی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها و ارگان‌های شبه دولتی در ارائه خدمات و انجام وظایف خود است، اظهار کرد: ما این موضوع را با چندین رویکرد مختلف و مهم آغاز کردیم و تاکنون چندین اتفاق انجام شده است.
وی ادامه داد: مبنای بسیاری از اقدامات ما فرایند هوشمندسازی در حوزه ارائه خدمات به شهروندان بوده که توسط فعالین حوزه حمل‌ونقل بار و به صورت خاص در حوزه مدیریت شهری در حال انجام است. امسال در موضوع هوشمندسازی افتتاح مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ سازمان را خواهیم داشت که موضوع خاص این مرکز کنترل و نظارت بر انضباط ترافیکی کامیون‌ها و خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین است. خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین از اهمیت بالایی برای موضوع ترافیک و روانسازی ترافیک در شهر برخوردار است. همچنین از دیگر موضوعات مورد توجه در حوزه روانسازی و کنترل ترافیک شهر مشهد، محدوده کامیون ممنوع است.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با بیان سه محدوده ترددی برای خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در شهر مشهد، خاطرنشان کرد: محدوده‌های ترددی برای خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در شهر مشهد شامل سه محدوده سبز، زرد و قرمز است. محدوده قرمز که اطراف حرم بوده محدوده کامیون ممنوع است. محدوده زرد از محدوده‌های قرمز آغاز و تا رینگ (صدمتری) بزرگراهی شهر مشهد است، در ساعات خاص اجازه تردد به خودروهای حمل بار داده می‌شود و در ساعات دیگر عبور و مرور کامیون‌ها نیاز به اخذ مجوز دارد.
شمس افزود: برای اینکه بتوانیم موضوع را به صورت دقیق نظارت کنیم، علاوه بر سامانه جامعی که در حال حاضر در موضوع صدور پروانه‌ها فعالیت می‌کند و صدور مجوزها را در محدوده کامیون ممنوع چه محدوده زرد و قرمز به صورت برخط هوشمند صادر می‌شود، نظارت‌ها باید به صورت هوشمند نیز انجام شود.
وی با اشاره به نقش هوشمندسازی در مقابله با تخلفات، گفت: یکی از موضوعاتی که در خصوص صدور پروانه‌ها و هزینه‌های مربوط به آن وجود دارد این است که با توجه به دستورالعمل سازمان‌های حمل‌ونقل بار، نرخنامه‌هایی که بابت صدور پروانه‌های فعالیت و اشتغال رانندگان حوزه حمل‌ونقل بار انجام می‌شود توسط شورا مصوب شده و ما ارائه خدمات خود را پس از ابلاغ براساس این مصوبه انجام می‌دهیم. اخذ مبالغ بیشتر از مبلغ مصوب شورا، یکی از مواردی است که گاهی توسط رانندگان ما در جلسات عنوان می‌شود؛ برخی شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، مبالغی خارج از عرف از رانندگان دریافت می‌نمایند.
شمس ادامه داد: در همین راستا ارسال صورت‌حساب‌های آنلاین و برخط هنگام صدور پروانه فعالیت برای رانندگان از اقداماتی است که امسال انجام می‌دهیم. بلافاصله پس از اقدام یک راننده برای پروانه فعالیت، به صورت برخط ریز نرخنامه ابلاغ و نرخ متناسب برای آن راننده نیز پیامک شده و در صورتی که مبلغ بیشتری از عدد تعیین شده دریافت شود، برای راننده مشهود و قابل پیگیری خواهد بود. با رویکردی که سازمان در حوزه هوشمندسازی دارد، قطعا میزان تخلفات کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه هوشمندسازی موضوعاتی از جمله رصد و بررسی پروانه‌های فعال و غیرفعال، افتتاح مرکز کنترل، انجام فرایند صدور پروانه‌ها در سامانه هوشمند شهرداری و شهر من به صورت آنلاین برای رانندگان انجام شده است. مهمترین اقدام در دست اجرا این است که منتظر هستیم فضای جامعه از موضوعات مهمتری مثل انتخابات فارغ شود و موضوع را به صورت کامل انجام دهیم. موضوع بارنامه درون‌شهری هدف نهایی سازمان‌های حوزه حمل‌ونقل بار در حوزه هوشمندسازی است.
وی بیان کرد: بارنامه درون‌شهری شبیه‌ همان بارنامه‌هایی است که برای ناوگان باری در حوزه جاده‌ای صادر می‌شود و صدور این بارنامه‌ها به حوزه‌های مدیریتی، امنیتی، نظارتی و کنترل و روانسازی ترافیک کمک شایانی می‌کند. شهرداری مشهد تنها شهرداری است که سامانه صدور بارنامه شهری را خود طراحی کرده که موازی با سامانه وزارت کشور در حال انجام است.
شمس اضافه کرد: در موضوع توزیع سوخت یکی از ابزارهای ملاک دولت برای تخصیص سوخت به ناوگان باری سامانه صدور بارنامه درون‌شهری است که بر اساس آن هرچقدر میزان پیمایش یک ناوگان در یک حوزه بیشتر باشد، میزان سوخت عملکردی بیشتری به این حوزه تخصیص داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امکان اعتراض برای رانندگانی که میزان سوخت واریزی با میزان واقعی آن‌ها همخوانی نداشت به وجود آمده است، تصریح کرد: تقریبا حدود 10 درصد از بارنامه‌هایی که در شهر مشهد صادر شده در سامانه شهرداری است و 90 درصد دیگر در سامانه قدیم آن انجام می‌شود که درصدد رفع نواقص و باگ‌های این سامانه هستیم و طبق توافقی که با مدیران سامانه utcms در وزارت کشور انجام دادیم به محض اعلام شهرداری مشهد نسبت به اتمام دوره تست این سامانه، سامانه قدیم بارنامه‌ها در مشهد ارائه سرویس نخواهد داشت و تنها سامانه ارائه‌دهنده سرویس، سامانه جامع صدور بارنامه شهری شهرداری مشهد خواهد بود.
شمس با یادآوری توسعه توقفگاه‌های حوزه حمل‌ونقل بار به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه زیرساختی، عنوان کرد: یکی از بزرگترین دغدغه‌های شهروندان مشهد موضوع پارک خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در محلات و مقابل منازل بود که تامین زیرساخت‌های لازم می‌تواند این موضوع را مرتفع کند. تنها اعمال قانون نمی‌تواند جلوی یک معضل شهری را بگیرد و باید زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه مدیریت شهری تامین شود تا براساس آن ارائه خدمات به نحو شایسته‌تری انجام شود.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلاتی که در سازمان توسط سامانه‌های مختلف ارتباطی با شهروندان به خصوص سامانه 137 شهرداری داشتیم، موضوع پارک خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در محلات و در مقابل منازل شهروندان بود، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مشکلات این موضوع را رفع کنیم، نیاز بود تعداد توقفگاه‌ها را افزایش دهیم. مجموع توقفگاه‌ها تا سال 1401 تعداد 3.9 هکتار بود که طی یک سال و نیم اخیر این میزان را به 9.9 هکتار افزایش دادیم.
وی افزود: توقفگاه میدان نمایشگاه، با رویکرد ساماندهی خودروهای جرثقیل ما با مساحت 1.6 هکتار در حال انجام فعالیت است. همچنین توقفگاه بلوار میامی(مفتح شرقی) با مساحتی به میزان 4.2 هکتار دومین توقفگاهی بوده که فعالیت عمرانی آن در فاز یک به اتمام رسیده و به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که استقبال رانندگان حوزه حمل‌ونقل بار از توقفگاه‌ها بسیار بالا بوده، به گونه‌ای که سطح اشغال توقفگاه‌های ما در سال گذشته 103 درصد بوده است.
شمس ادامه داد: همچنین باتوجه به اینکه حدود 60 درصد تردد ناوگان باری ما از محدوده ورودی نیشابور-مشهد انجام می‌شود، در صورتی که بتوانیم در ورودی نیشابور به سمت مشهد خصوصا محدوده فرودگاه، تملک زمینی داشته باشیم و این اتفاق در امسال انجام شود، قطعا پروژه توقفگاه جدیدی به مساحت نزدیک به 4 هکتار را در این مبادی خواهیم داشت.‌
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در خصوص ایستگاه‌های تخلیه بار در حوزه زیرساختی، گفت: تاییدیه گرفتن برای یک ایستگاه تخلیه بار از فرایند اجرایی و عمرانی سخت‌تر است. ما برای احداث یک ایستگاه تخلیه بار حداقل به چهار مجوز رسمی از شهرداری، پلیس راهور، سازمان مدیریت حمل‌ونقل و شورای ترافیک شهر مشهد نیاز داریم. مجموع ایستگاه‌های تخلیه بار طی سال‌های 95، 96، 97، 98 و 99 در شهر مشهد به ترتیب، 18، 10، 24، 27 و 13 ایستگاه بوده است.
وی اضافه کرد: ما در سال 1403 تمام نیازهایی که از سوی مردم، شهرداری مناطق، اصناف، پلیس راهور، درخواست‌های سامانه 137 یا مراجعات حضوری مطرح شده را بررسی کردیم. مجوزها به طور کامل اخذ شده و امسال ساخت 70 ایستگاه تخلیه بار را در دستور کار قرار دادیم که از اواسط تابستان ساخت این ایستگاه‌ها را آغاز خواهیم کرد. امسال هیچ نیازی بدون پاسخ نخواهد بود.
شمس با اشاره به آغاز طرح توسعه موتورهای برقی با رویکرد استفاده شهروندان از موتور برقی از سال 1401، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح واگذاری دوچرخه‌ها هم امتداد با طرح توسعه موتورهای برقی است، شهروندان برای یک موضوع مشترک باید به دو سامانه متفاوت مراجعه می‌کردند. برای راحتی شهروندان قرار شد موضوع شهروندی این موضوع توسط یک دستگاه شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی انجام شود که تا چند روز دیگر به این شرکت واگذار خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به ایجاد شرایط ویژه برای موتورهای کار (پیک موتوری) نسبت به طرح شهروندی، بیان کرد:‌ در طرح شهروندی خرید موتورهای کار با نرخ سود وام چهار درصد با اقساط دوساله بدون پیش‌پرداخت انجام می‌شود. در طرح موتور پیک نرخ بهره صفر با مدت زمان اقساط 36 ماهه خواهد بود. ما در زمینه موتورسیکلت محدودیتی برای ثبت نام هیچ قشری نداریم.
وی در پاسخ به اینکه چرا از کنارگذر شمالی استقبال نمی‌شود، تصریح کرد: هیچگونه اقدامات رفاهی برای رانندگان در این مسیر وجود ندارد. این موضوع در حوزه شهری نیست و موضوع کنارگذر با حوزه اداره کل راهداری است که ما به صورت مستمر در حال مذاکره در این خصوص هستیم.
شمس با بیان اینکه تاکنون اقدامات و تسهیلات ویژه‌ای برای رانندگان در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: در حوزه ناوگان باری همکاران و فعالین حوزه حمل بار نیروی شهرداری محسوب نمی‌شوند، همگی مالک هستند و صرفا موضوعات ترافیکی و ساماندهی آن‌ها توسط سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری انجام می‌شود. ما سازمان مدیریتی هستیم. با توجه به گستردگی حوزه کاری ما با فعالیت حدود 100 هزار ناوگان باری در شهر مشهد که 70 هزار خودرو از این تعداد خودروهای سبک باری و 30 هزار خودرو ناوگان نیمه‌سنگین و سنگین است‌، در صورتی که بخواهیم یک اتفاق کوچک در این بخش رقم بزنیم عدد بسیار بزرگی را در پی خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد افزود: راه‌اندازی باشگاه رفاهی برای رانندگان با رویکرد خدمات‌رسانی در حوزه سلامت، تامین قطعات، بیمه و ارائه تسهیلات یکی از برنامه‌هایی است که از گذشته بیان کرده‌ایم. امسال نیز پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم این باشگاه را راه‌اندازی کنیم. نکته قابل توجه این است که از نظر قانونی ما برای ارائه خدمات رفاهی چالش داریم که بر این اساس باید یک مجموعه در کنار سازمان ما وجود داشته باشد و از طریق این مجموعه خدمات رفاهی به رانندگان ارائه شود. تاکنون جز در زمان کرونا و برخی تخفیفات ویژه‌ خدمات رفاهی دیگری انجام نشده که از دغدغه‌های مهم سازمان است تا امسال انجام شود.
وی در خصوص سهم ناوگان باری در آلودگی شهر مشهد گفت: منابع آلودگی در شهر مشهد شامل دو منبع مهم ثابت و متحرک بوده و در حوزه منابع متحرک با توجه به آخرین سیاهه انتشار آلودگی، 11 درصد است. در سال 1402 ما 56 هزار و 884 معاینه فنی مربوط به ناوگان سبک، نیمه‌سنگین و سنگین داشتیم.
شمس بیان کرد: موضوع خودروهای سپتاژ از زخم‌های کهنه شهر بوده و ناوگان سپتاژ ما در شهر مشهد 125 دستگاه است. ما از سال گذشته طرح انضباط خودروهای سپتاژ را آغاز کردیم تا براساس آن بتوانیم ترددهای این خودروها را به صورت مستمر کنترل و براساس میزان توقف در مناطق مختلف تخلیه مجاز یا غیر مجاز این خودروها را تشخیص دهیم. از تعداد کل خودروهای سپتاژ ما 93 دستگاه به GPS و ردیاب الکترونیک متصل است.
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد ادامه داد: علاوه بر شهرداری باقی ارگان‌ها نیز در این خصوص نقش دارند. برای انجام یک اقدام درست در شهر باید زیرساخت‌ها تامین شود. برای خودروهایی که GPS نصب نکرده‌اند تا اندازه‌ای که اختیارات قانونی اجازه داده اقدام کرده‌ایم و شهرداری وظیفه خود را زمین نگذاشته است. 32 ناوگانی که GPS نصب نکرده‌اند، در حوزه ناوگان سپتاژ متخلف هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/687103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت سپاه امام رضا(ع) از مردم برای شرکت در انتخابات

ببیند/ مشاور اقتصادی قاضی‌زاده هاشمی جواب داد: چرا اصولگرایان وعده‌های اقتصادی بزرگ می‌دهند؟

ویدئو| سعید جلیلی به دیدن مادر شهید رئیسی رفت

رقابت نزدیک قالیباف و جلیلی در خراسان /مشهدی ها، قاضی زاده را جدی نگرفتند /طرفداران پزشکیان پُر تعداد شدند

سازمان ملل: کودکان غزه با گرسنگی فاجعه بار مواجه هستند + فیلم

تامین امنیت انتخابات خراسان رضوی با تلاش20 هزار نفر

آتش‌سوزی 2 کارگاه مبل‌سازی در مشهد 8 کشته و مصدوم برجا گذاشت

تامین امنیت انتخابات خراسان رضوی با تلاش 20 هزار نفر

قالیباف: پیروزی را از مشهد آغاز می کنیم

جزئیات سفر جلیلی به مشهد+عکس+ فیلم/ بروزرسانی

کشور نای اختلاف ندارد/ سیاست‌بلد هستیم نه سیاست‌باز

پیش بینی برداشت 36 هزار تن جو در مشهد

یادمان قلاویزان قدمگاه 6 هزار شهید از سراسر کشور است

فیلم/ حضور چشمگیر مردم مشهد در حمایت از قالیباف

جلیلی در مشهد: تا آخر هستم

جزئیات سفر جلیلی به مشهد+عکس و فیلم/ بروزرسانی

حضور قالیباف در جمع هوادارانش در سالن شهید بهشتی مشهد

آتش‌سوزی 2 کارگاه مبل‌سازی در مشهد یک فوتی و هفت مصدوم برجا گذاشت

استخر سرپوشیده خوسف پس از 13 سال افتتاح شد

استخر سرپوشیده خوسف خراسان جنوبی پس از 13 سال افتتاح شد

حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی کلید خورد

قالیباف وارد مشهد شد

جزییات سفر قالیباف به مشهد+ فیلم و عکس/ در حال به‌روز رسانی

توضیح رجا بابت توقف 4 ساعته قطار 320 تهران ـ مشهد

سفر انتخاباتی پزشکیان به مشهد و خرم آباد

جلیلی: تا آخر می‌مانیم و با قدرت ادامه می‌دهیم

پیام ویدیویی پزشکیان خطاب به مردم؛ همراه شما برای نجات ایران تلاش خواهم کرد/یک بار دیگر باید برخیزیم و طرحی نو در اندازیم

انجام عمل پگ گذاری اطفال برای نخستین بار در سبزوار

سفر انتخاباتی سعید جلیلی به مشهد (+عکس)

سخنرانی قالیباف در جمع مردم مشهد آغاز شد

سفر انتخاباتی قالیباف به مشهد

جزییات سفر قالیباف به مشهد+ فیلم و عکس

سر و کله پرنده اساطیری ایران دوباره پیدا شد؛ این‌بار یک جفت زیبـا! | فیلم

104 مدرسه کاشمر نیازمند تخریب و بازسازی مجدد

قالیباف: مردم این بار اجازه نمی‌دهند آب خوردن‌ را به برجام گره بزنند + فیلم

جلیلی: آنهایی که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنیم و تحریم را برمی‌داریم، خودشان تحریم شدند | ویدئو

سعید جلیلی به دیدن مادر شهید رئیسی رفت + ویدئو

ورود قالیباف به مشهد

اسبقیان: حضور جامعه ورزش پای صندوق‌های رای بار دیگر دشمنان را ناامید می‌کند

قالیباف با حجت الاسلام پناهیان و مرادی وارد مشهد شد

استقبال مردم مشهد از سعید جلیلی

تجمع ‌حامیان محمدباقر قالیباف در مشهد | ویدئو

پیشرفت فیزیکی 82 درصدی خط ریلی گناباد دستاورد دولت سیزدهم

سیل و تگرگ در راه اردبیل است/سیل فاجعه بار در انجیرلو

حضور طرفداران قالیباف در سالن شهید بهشتی مشهد

حمایت مولوی علی‌احمد سلامی از محمدباقر قالیباف

پیشرفت فیزیکی 82 درصدی خط ریلی گناباد

587 واحد مسکن ملی افتتاح شد

حجم گل و لای ناشی از وقوع سیلاب در محور سوادکوه (فیلم)

توزیع 80 هزار وعده غذای گرم بین نیازمندان خراسان جنوبی