پیام خراسان

آخرين مطالب

شاهنامه راز زندگی را فاش می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به مناسبت انتشار خبر اجرای نمایش «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی و نویسندگی متین ایزدی ، با دکتر قدمعلی سرامی ، استاد ادبیات و شاهنامه پژوه گفت و گو کرده ایم.
این شاهنامه پژوه درباره اهمیت استفاده از ادبیات کهن در آثار نمایشی گفت: اوایل قرن بیستم پروفسور انیشتین نظریه نسبیت را مطرح کرد؛ اصلی که به ما می گوید عالم با همه بزرگی و لایتناهی بودن همه چیزش به هم مرتبط است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در جهانی که اجزای آن در میلیون ها کیلومتر فاصله از منظر فیزیکی به هم مرتبط هستند، سایر جنبه های متافیزیکی اش هم به هم مرتبطند؛ در نتیجه همه اجزای عالم به هم مرتبط هستند.
این استاد دانشگاه افزود: این نسبیت بین اجزای فیزیکی و متافیزیکی و نرم افزاری عالم هم وجود دارد. یعنی هیچ چیز بدون سابقه خودش به وجود نمی آید؛ در نتیجه وقتی می گوییم باید برگردیم و هزار سال پیش خودمان را نگاه کنیم یعنی می خواهیم این نسبیت را بفهمیم. همچنان که تمام کشورهای جهان بدون پیروی از ایدئولوژی خاصی دوست دارند گذشته خودشان را بدانند.
وقتی هزار سالِ پیش خودمان رابشناسیم می توانیم امروزمان را بسازیم
سرامی در ادامه گفت: وقتی هزار سالِ پیش خودمان را می شناسیم می توانیم امروزِ خودمان را بسازیم. همین هفت خان های شاهنامه را در نظر بگیرید؛ زیر ساخت های اولیه شان زینه های مهری هستند؛ قبل از این که پدرانمان زرتشتی شوند و اهورا مزدا را خدای خود بدانند میترا را خدای خود می دانستند؛ میترا خوبی و بدی را به رسمیت می شناسد چون خودش آنان را خلق کرده است. در نتیجه همین زیرساخت است که شاهنامه می گوید که «بد و نیک هردو ز یزدان بود»؛ حالا همین یک آموزه به ما اهمیت غور در گذشته را نشان می دهد. این که اگر این آموزه را که پایه های آن متعلق به چند هزار سال قبل در شاهنامه است و در اندیشه های قبل از اسلام مطرح بوده را بدانیم چه اندازه راحت تر زندگی می کنیم.
وی افزود: امروز بشریت با هم درگیرند چرا که هرکدام خود را خوب می دانند و دیگری را بد؛ اما اگر همین اصل ساده را بدانیم؛ می فهمیم که بد و نیک هر دو ز یزدان بود. در نتیجه اگر آموزه زمان را از میلیاردها سال پیش دریافته بودیم می دانستیم که دوگانگی ناگزیر جهان است و این همه دعواها از بین می رفت.
این شاهنامه پژوهش ادامه داد: این هفت خان ها که در شاهنامه روایت شده مسیری است که سالک باید یکی یکی آن ها را پشت سر بگذارد تا بتواند به حق نائل بیاید. این مسیر در عرفان هفت وادی سلوک است و این مسیر تطور را در تمام عالم مثلا در مسیر رشد و نمو درختان شاهد هستیم.
وی افزود: دانستن این مسیرها ما را به رستگاری می رساند و این فهم مستلزم دانستن گذشته هایمان است. هرچه امروز هست محصول گذشته است و حال نیز فرزند آینده است. هر لحظه در لحظه قبل ساخته شده و در همین لحظه که در آن هستیم لحظه بعد اندیشیده می شود چون جهان هوشمند است.
سرامی تصریح کرد: در باب هوشمندی جهان، مولانا جلال الدین 800 سال پیش گفته است: «تا ظن نبریم که این زمین بیهوش است/ بیدارِ دو چشم بسته چون خرگوش است»؛ خرگوش برای صید موجودات کوچک تر از خودش چشمانش را می بندد و خود را به خواب می زند و حیله به کار می برد؛ همانند زمین که برخی تصور می کنند هوش ندارند اما همه چیزش تطور یافته و هوشمند است.
او با تاکید بر دریای مفاهیم موجود در شاهنامه بیان کرد: شاهنامه یک اثر کوچک نیست؛ من در کتاب خودم «از رنگ گل تا رنج خار» که 1200 صفحه است کوشیده ام که هر آنچه می شود از شاهنامه آموخت را بیان کنیم. آنچه شاهنامه به ما می آموزد بسیار است و یکی و دو تا و صدتا نیست بلکه هزاران آموزه دارد برای این که بدانیم در این زندگانی چه باید کرد.

پیام خراسان

یکی از مهمترین درس های شاهنامه این است که این زمین و ایران مانند مادر ماست و همانطور که ما مادر خود را دوست داریم باید خاکمان را هم دوست بداریم و نگذاریم به آن تجاوز شود
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که جذابیت داستان رستم و سهراب را در چه می دانید گفت: یکی از مولفه های بزرگ در ابتدای قصه رسم و سهراب سوالاتی است که فردوسی مطرح می کند. وقتی که می گوید: «اگر تندبادی برآید ز کنج/ بخاک افگند نارسیده ترنج/ ستمکاره خوانیمش از دادگر/ هنرمند دانیمش ار بی هنر/ اگر مرگ دادست بیداد چیست/ ز داد این همه بانگ و فریاد چیست». فردوسی در این ابیات می گوید که مرگ برای همه پیش می آید؛ پیر می میرد و جوان هم می میرد که اگر این قاعده نبود زمین از بین می رفت. یک پیغام بزرگ این بخش این است که مرگ را حق بدانیم و از کجا می دانیم که پس از مرگ کجا می رویم و شاید که به جای بهتری برویم: «برفتن مگر بهتر آیدش جای/ چو آرام یابد به دیگر سرای».
سرامی ادامه داد: این پیام مهمی است که فردوسی بزرگ در ابتدای داستان رستم و سهراب به ما می دهد. دوم این که بایستی همدیگر را بشناسیم؛ چنانچه اگر رستم و سهراب می دانستند پدر و پسر هستند آن اتفاق تلخ هرگز نمی افتاد. پس باید بدانیم که این جهان از پیری و جوانی ما تبعیت نمی کند و از قوانین خودش پیروی می کند.
این استاد ادبیات خاطرنشان کرد: یکی دیگر از درس های نبرد رستم و سهراب این است که به پیروزیِ بار اول غره مشو. داستان این گونه است که ابتدا سهراب رستم را زخمی می کند که این موفقیت برایش جنسی از تشویش را دارد ؛ چرا که پس از آن مشوش می شود و با زال پدرش مشورت می کند و در نهایت در جنگ دوم کشته می شود. همین قسمت خود سرمنشا موضوعی به نام نورومیتولوژی ادبی (پیوند نورولوژی و اسطوره شناسی) است که آلمان ها روی آن کار می کنند.
سرامی در پایان اظهار داشت: در تاکید بر لزوم خوانش و شناخت این ادبیات کهن همین بس که بدانیم هیچ چیزی از گشته زایل نمی شود و جهان امروز جهان میلیاردها سال پیش به اضافه امروز و آینده است. گذشته آینده را تعیین می کند و آن چه به ما می رسد اثر همین گذشته است. پس چگونه می توان نسبت به قصه های گذشته بی تفاوت بود؟ تمام این قصه ها سرشار از پند و حکمت و آموزه است.
منبع: خبرگزاری ایرنا

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/692381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهکار دانشمندان برای جلوگیری از دوشاخه شدن مو

راهبردهای جدید و خلاقانه برای ترویج کتاب‌خوانی اجراشود

عکس/ گشایش نمایشگاه تخصصی ازدواج آسان در بیرجند

اهدای اعضای بدن جوان قاینی به 5 بیمار

معرفی 2 متهم به دستگاه قضایی در پرونده کشف 59 ماینر در میان‌جلگه

توزیع ماهانه 300 هزار قوطی شیر خشک در مشهد

مدیرعامل بیمه ایران در بازدید از غرفه بیمه دی: مسیر بیمه دی در حوزه دیجیتال هوشمندانه است

تشییع جانباز دفاع مقدس در بیرجند

اختصاص هزینه ولیمه سفر حج به انجمن حمایت از خانواده زندانیان

اختصاص هزینه ولیمه حج به انجمن حمایت از خانواده زندانیان

برگزاری پنج هزار دادگاه آنلاین در گلستان

آسفالت معابر بجنورد سرعت می‌گیرد

گشایش نمایشگاه آثار منتخب المپیاد ملی آموزش هنر در بجنورد

مجوز صادرات 50 تن مرغ خراسان شمالی به عراق صادر شد

جمع آوری 106 کیلوگرم عسل غیر بهداشتی از مراکز عرضه عسل شهرستان طرقبه شاندیز

ایجاد نخستین گذر غذا و تفریح در سبزوار

کمک 1 میلیارد ریالی مرکز نیکوکاری شایستگان و کمیته امداد نیشابور به زلزله زدگان کاشمر

افتتاح بزرگترین زمین چمن مصنوعی آموزش و پرورش در مشهد

جزئیات شهادت یک مرزبان در جکیگور شهرستان راسک

گذشتن از مرز 306 میلیون لیترمصرف انواع فرآورده‌های نفتی در منطقه تربت‌حیدریه

حدود 350 هزار قوطی شیرخشک ماهانه در داروخانه‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود

الغزوانی برای دومین بار رئیس جمهور موریتانی شد

تیم ملی تکواندو ایران برای دومین بار متوالی قهرمان جهان شد

پژوهشگران مشهدی موفق به تشخیص نارسایی قلب به روشی نوین شدند

رونمایی از کتاب اجتماعی یک آهنگساز

ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پایه‌های ورودی مقاطع دبستان و دوره اول و دوم دبیرستان

داستان مسیحیانی که از مباهله با پیامبر خودداری کردند/ آشنایی کتاب‌هایی که برای آشنایی بیشتر با این روز نخواندیم

«حرفه‌ای» روایت درگیرشدن زندگی و مرگ است

امضای تفاهم‌نامه برای افزایش همانندجویی کتاب‌های دانشگاه تهران

داستان مسیحیانی که از مباهله با پیامبر خودداری کردند/ کتاب‌هایی که برای آشنایی بیشتر با این روز نخواندیم

رونمایی از چهار عنوان کتاب جدید انتشارات حوزه علمیه خراسان

بررسی برنامه های طرح پایتخت کتاب ایران

«زمین‌شناسی زیرسطحی» به کتابفروشی‌ها رسید

مراسم گرامی‌داشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی با حضور مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

پیش فروش‌بلیت‌های اربعین از خرداد آغاز شده است

آغاز ارزیابی تکمیلی داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان از فردا

شرکت 12 هزار و 600 دانش آموز در فرایند هدایت تحصیلی

بیش از 3 میلیارد تومانی مالیات وصول شد

رویداد «کوآپ تجارت» 13 و 14 تیر در خراسان جنوبی برگزار می شود

آثار عکاسان خبرگزاری مهر خراسان رضوی در نمایشگاه عکس «شهید جمهور»

بازگشت آخرین کاروان حجاج خراسانی از سرزمین وحی در 14 تیرماه

اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی در مشهد

شروع نهضت آسفالت روستایی در شهرستان سربیشه

آغاز نهضت آسفالت روستایی در شهرستان سربیشه

مقدمات جذب 66 نیروی جدید برای استانداری خراسان جنوبی فراهم شد

ایجاد 259 فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد

دستگیری سارقان منزل در بیرجند با 30 فقره سرقت

جا به جایی 500 هزار نفر با ناوگان عمومی خراسان شمالی

اعزام کوراش کاران به بازی‌های بین‌المللی بچه‌های آسیا

گرد و غبار مهمترین پدیده آب و هوایی دو روز آینده در قم