پیام خراسان

آخرين مطالب

زاکانی و قاضی زاده اخلاق را باختند /باید هزینه کلانی را که بی‌جهت صرف این دو شد را از آنها بگیرند /شهامت نداشتند تا بگویند به سود چه کسی کنار رفتند! اجتماعي

زاکانی و قاضی زاده اخلاق را باختند /باید هزینه کلانی را که بی‌جهت صرف این دو شد را از آنها بگیرند /شهامت نداشتند تا بگویند به سود چه کسی کنار رفتند!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرآنلاین، روزنامه هم میهن نوشت:
دو نامزدی که در واپسین ساعات و به‌رغم قول صریحی که در مقابل بینندگان داده بودند، انصراف دادند و شهامت آن را هم نداشتند تا بگویند به سود کدام‌یک از دو نامزد دیگر (سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف) کنار رفته اند.
آنها قبل از شروع انتخابات باختند و به قول بازیگر آن سریال تلویزیونی بد هم باختند.
چراکه اخلاق را باختند و به‌خاطر یاوه‌هایی که بافتند و لاف گزاف که بر زبان آوردند و وعدۀ طلای ناب و گوشت گرم گوسفندی درِ خانه‌ها مضحکۀ خاص و عام شدند.
برخی از حقوق‌دانان معتقدند می‌توان یا باید هزینۀ کلانی را که بی‌جهت صرف این دو شد و مناظره‌ها و تبلیغات تلویزیونی را ناعادلانه کرد از آن دو بازستاند یا دست‌کم باید خواست در قانون تجدیدنظر شود تا در نوبت‌های بعد مجال این سوء‌استفاده فراهم نباشد.
در مقابل گفته می‌شود اگرچه رفتار علیرضا زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی در انصراف دیرهنگام به‌رغم استفادۀ فراوان از امکانات مختلف و تأکید بر ماندن غیراخلاقی بوده ولی غیرقانونی نبوده و پیگرد و جریمه یا بر آن مترتب نیست.
در واکنش به انتقاد از رفتار دو نامزدی که با وعده‌های بسیار هر اتهام که خواستند وارد ساختند و در نهایت کنار کشیدند برخی این‌گونه توجیه می‌کنند که در دوره‌های گذشته هم مسبوق‌به‌سابقه بوده و مگر
محمدرضا عارف در سال 92 و اسحاق جهانگیری در سال 96 هر دو عملاً یا مشخصاً به نفع حسن روحانی کنار نکشیدند؟
این پرسش البته مهم است اما پاسخ کاملاً روشنی دارد:
نخست اینکه آن انصراف‌ها به خواست هواداران بود و از کف (پایین) مطالبه شد نه آنکه اراده‌ای فراتر از آنها بخواهد و نه‌تنها نقدی را متوجه آنها نساخت که در سوی مقابل هم ولو تکرار شد و هر دو طیف به این کناره‌گیری بالیدند تا جایی که برای آقای حدادعادل هم که انصراف او تأثیری بر نتیجه نداشت مراسم تجلیل برگزار کردند. عارف کنار رفته و روحانی پیروز شده بود و از حدادعادل که در جبهۀ مقابل کنار کشیده بود تجلیل کردند. آیا قرار است از آقایان زاکانی و قاضی‌زادۀ‌هاشمی هم تجلیل شود؟!
پس منحصر به یک سو نبود و نقض کامل عدالت و انصاف در توزیع امکانات تبلیغاتی و رسانه‌ای به حساب نیامد. دوم اینکه در آن دوره‌ها هیچ‌یک از سه نامزد اشاره‌شده (عارف، جهانگیری و حدادعادل) با قاطعیت نگفته بودند تا پایان خواهند ماند و احتمال کناره‌گیری را رد نکرده بودند. نکتۀ مهم‌تر اما اینکه این دو بیشترین وعده‌های پوچ و پوک را دادند و تا توانستند لاف زدند به گزاف و قصۀ این دو حتی از احمدی‌نژاد 84 هم فراتر رفت و به‌رغم همۀ این مدعاها ناگهان عرصه را خالی کردند!
اگرچه رفتار یکی که در سوگ رئیس‌جمهور فقید سیاه پوشیده و خود را یگانه میراث‌دار و ادامه‌دهندۀ راه او دانسته و ناگاه صحنه را ترک کرده بود رفتاری قابل پیش‌بینی بود اما مغایر پاسخی بود که به ابراهیم متقی کارشناس برنامۀ میزگرد سیاسی داده و گفته بود: سال 1400 هم تا آخر ماندم. دیگری هم گفت می‌مانم تا نگذارم پزشکیان رئیس‌جمهوری شود و انتقادات به‌خاطر بازنشر گسترده این دو گفته است.
این نقد نه به خاطر آن است که این دو وزنی داشتند و می‌توانستند بازی را تغییر دهند بلکه به دلیلی دیگر است و در واقع متوجه شورای نگهبان است که با کدام معیار کسانی چون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری و حتی مهرداد بذرپاش را رجل سیاسی ندانست و این دو را دانست و در مورد علیرضا زاکانی علاوه بر شورای نگهبان متوجه شورای شهر تهران چراکه به‌عنوان منتخب و برکشیدۀ آنان و شهردار تهران کاندیدای ریاست‌جمهوری شد.
شورایی که هم‌زمان با انتخابات 1400 در فضای سرد غیررقابتی و با کاهش مشارکت شکل گرفت و وقتی شکل گرفت خروجی آن علیرضا زاکانی بود با هیچ سابقه و تخصصی در ادارۀ شهر.
شورای شهر تهران در حالی زاکانی را به شهرداری برگزید که از ابتدا مشخص بود او اسب خود را برای پاستور زین کرده است. کما اینکه مسئولیت‌های قبلی را نیمه‌تمام گذاشته بود و از همه شگفت‌انگیزتر نماینده مردم قم بود تنها با این ادعا که گویا خانه‌ای در قم دارد.
شاید بگویند اگر عطش او بیشتر به چشم آمد به‌خاطر برگزاری انتخابات زودهنگام بود وگرنه اگر آن سانحه رخ نداده بود سال دیگر و به‌صورت طبیعی عمر شورا و ریاست‌جمهوری دورۀ اول آقای رئیسی با هم به پایان می‌رسید و کاندیداتوری او خللی وارد نمی‌ساخت.
داستان اما بر سر این نیست. بر سر گفتار و رفتار این دو و مشخصاً آقای زاکانی در جریان انتخابات با طرح ادعاهای واهی است. چگونه فردی که در این سه سال با عمق مشکلات حمل و نقل شهری آشنا شده و به خرید اتوبوس از چین با پول نفت خودمان می‌بالد، شعار حذف بنزین سه هزار تومانی و تقلیل قیمت آن به 1500 تومان را می‌دهد که به معنی گسیل بیشتر خودروها به معابر شهری است تازه اگر مقدور باشد.
در این نگاه او در مناظره‌ها فقط کاندیدا نبود. شهردار تهران بود که آن‌گونه سخن گفت و گاه بی‌ادبانه‌ترین لحن را به کار می‌گرفت.
اینکه مجری ثانیه‌ها را در مناظره‌ها محاسبه کند تا حقی ضایع نشده باشد و آن‌گاه آن دو پس از استفاده از ساعت‌ها وقت مردم کنار بکشند تنها وجه تأسف‌بار ماجرا نیست. اگرچه نقد اصلی متوجه شورای نگهبان است اما یکی از این دو منتخب و برآمدۀ شورای شهر تهران است و باید اعضای شورا را به فکر وادارد تا چه حد انتخاب‌شان درست بوده است؟
شورای کنونی شهر تهران اما اکنون دیگر با شهرداری روبه‌رو نیست که رئیس‌جمهوری شده باشد. شهردار منتخب و برکشیدۀ آنان هر چه خواست گفت و هر اتهامی وارد کرد و انواع و اقسام وعده‌ها را داد و ناگهان کنار کشید. شورا و آقای چمران یا باید رفتار زاکانی را تأیید و ستایش کنند و حتی مراسم ویژه‌ای در تجلیل از او برگزار کنند و در صورت موفقیت یکی از دو نامزد اصلی اصول‌گرا او را دخیل بدانند یا باید شرم خود را ابراز کنند به سبب آنچه در مناظره‌ها و وعده‌ها از منتخب‌شان سر زد و این دومی اخلاقی‌تر است.
27302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1926092

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/692412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهبردهای جدید و خلاقانه برای ترویج کتاب‌خوانی اجراشود

عکس/ گشایش نمایشگاه تخصصی ازدواج آسان در بیرجند

اهدای اعضای بدن جوان قاینی به 5 بیمار

معرفی 2 متهم به دستگاه قضایی در پرونده کشف 59 ماینر در میان‌جلگه

توزیع ماهانه 300 هزار قوطی شیر خشک در مشهد

مدیرعامل بیمه ایران در بازدید از غرفه بیمه دی: مسیر بیمه دی در حوزه دیجیتال هوشمندانه است

تشییع جانباز دفاع مقدس در بیرجند

اختصاص هزینه ولیمه سفر حج به انجمن حمایت از خانواده زندانیان

اختصاص هزینه ولیمه حج به انجمن حمایت از خانواده زندانیان

برگزاری پنج هزار دادگاه آنلاین در گلستان

آسفالت معابر بجنورد سرعت می‌گیرد

گشایش نمایشگاه آثار منتخب المپیاد ملی آموزش هنر در بجنورد

مجوز صادرات 50 تن مرغ خراسان شمالی به عراق صادر شد

جمع آوری 106 کیلوگرم عسل غیر بهداشتی از مراکز عرضه عسل شهرستان طرقبه شاندیز

ایجاد نخستین گذر غذا و تفریح در سبزوار

کمک 1 میلیارد ریالی مرکز نیکوکاری شایستگان و کمیته امداد نیشابور به زلزله زدگان کاشمر

افتتاح بزرگترین زمین چمن مصنوعی آموزش و پرورش در مشهد

جزئیات شهادت یک مرزبان در جکیگور شهرستان راسک

گذشتن از مرز 306 میلیون لیترمصرف انواع فرآورده‌های نفتی در منطقه تربت‌حیدریه

حدود 350 هزار قوطی شیرخشک ماهانه در داروخانه‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود

الغزوانی برای دومین بار رئیس جمهور موریتانی شد

تیم ملی تکواندو ایران برای دومین بار متوالی قهرمان جهان شد

پژوهشگران مشهدی موفق به تشخیص نارسایی قلب به روشی نوین شدند

رونمایی از کتاب اجتماعی یک آهنگساز

ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پایه‌های ورودی مقاطع دبستان و دوره اول و دوم دبیرستان

داستان مسیحیانی که از مباهله با پیامبر خودداری کردند/ آشنایی کتاب‌هایی که برای آشنایی بیشتر با این روز نخواندیم

«حرفه‌ای» روایت درگیرشدن زندگی و مرگ است

امضای تفاهم‌نامه برای افزایش همانندجویی کتاب‌های دانشگاه تهران

داستان مسیحیانی که از مباهله با پیامبر خودداری کردند/ کتاب‌هایی که برای آشنایی بیشتر با این روز نخواندیم

رونمایی از چهار عنوان کتاب جدید انتشارات حوزه علمیه خراسان

بررسی برنامه های طرح پایتخت کتاب ایران

«زمین‌شناسی زیرسطحی» به کتابفروشی‌ها رسید

مراسم گرامی‌داشت روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی با حضور مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

پیش فروش‌بلیت‌های اربعین از خرداد آغاز شده است

آغاز ارزیابی تکمیلی داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان از فردا

شرکت 12 هزار و 600 دانش آموز در فرایند هدایت تحصیلی

بیش از 3 میلیارد تومانی مالیات وصول شد

رویداد «کوآپ تجارت» 13 و 14 تیر در خراسان جنوبی برگزار می شود

آثار عکاسان خبرگزاری مهر خراسان رضوی در نمایشگاه عکس «شهید جمهور»

بازگشت آخرین کاروان حجاج خراسانی از سرزمین وحی در 14 تیرماه

اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی در مشهد

شروع نهضت آسفالت روستایی در شهرستان سربیشه

آغاز نهضت آسفالت روستایی در شهرستان سربیشه

مقدمات جذب 66 نیروی جدید برای استانداری خراسان جنوبی فراهم شد

ایجاد 259 فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد

دستگیری سارقان منزل در بیرجند با 30 فقره سرقت

جا به جایی 500 هزار نفر با ناوگان عمومی خراسان شمالی

اعزام کوراش کاران به بازی‌های بین‌المللی بچه‌های آسیا

گرد و غبار مهمترین پدیده آب و هوایی دو روز آینده در قم

حدود 5 هزار دادگاه برخط در گلستان برگزار شد