پیام خراسان

آخرين مطالب

بررسی مشکلات فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان جنوبی اجتماعي

بررسی مشکلات فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - در جلسه کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی به مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر پرداخته شد و از جمله علل این مشکلات نحوه کارشناسی اراضی قابل استفاده برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیان شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سینا سرحدی در جلسه کارشناسی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه ورود به حوزه سرمایه گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر سهل و کم ریسک است، اظهار داشت: خریدار محصول دولت و مصرف‌کننده نیز مشخص است.
بنابراین در این حوزه شفافیت کافی و لازم وجود دارد و بازدهی آن در کمترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد.
سرحدی با اشاره به مشکلات پیش روی سرمایه گذاران این حوزه گفت: آنچه که اتفاق می‌افتد بیش از اینکه مشکلات قانونی داشته باشد مشکل سلیقه‌ای و نگاه‌های شخصی نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌باشد که مانعی بزرگ بر سر راه سرمایه گذاران این صنعت ایجاد می‌کند.
رئیس کمیسیون انرژی با اشاره به بحث واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران این حوزه بیان کرد: سازه‌های نیروگاهی هیچ تاثیری بر روی زمین نمی‌گذارند و به راحتی قابل جمع کردن هستند. بنابراین عدم واگذاری زمین‌های کشاورزی که قابلیت کشاورزی در آنها وجود ندارد به بهانه آسیب زدن این صنعت به زمین و خاک آن دلیل منطقی نیست.
کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در استان
سرحدی گفت: دخالت افراد غیر مدخل بدون آگاهی متاسفانه سبب شده که نمای بیرونی در این حوزه از سرمایه‌گذاری با نمای درونی تفاوت زیادی داشته باشد و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر در استان به شدت کاهش یابد که این نگاه و فضا سبب شده که سرمایه‌گذاران در این حوزه نتوانند با آسودگی خاطر برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به استان ورود کنند.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مشکلات کسری انرژی عنوان کرد: در حال حاضر به شدت با کسری انرژی مواجه هستیم و میزان این کسری بیش از 15 هزار مگاوات است. بنابراین ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مشخص است و باید در حوزه واگذاری اراضی گام‌های مثبتی برداشته شود و جهت رفع موانع در این حوزه اقدامات جدی و کارشناسی صورت پذیرد تا سرمایه‌گذاران بیشتری را بتوانیم در این حوزه جذب کنیم.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به مبنای الگوی توسعه گفت بر اساس الگوی توسعه، اختصاص زمین و دستورالعملی که برای یک پهنه از کشور قابل اجراست برای پهنه دیگر صرفاً قابل اجرا نخواهد بود و مسئله پهنه‌بندی یکی از موضوعات مهم است که باید به آن پرداخته شود، چرا که پوشش گیاهی که در شمال کشور وجود دارد در استان‌های کویری وجود ندارد. بنابراین یک نسخه کلی در زمینه واگذاری اراضی نباید پیچیده شود و به صورت منطقه‌ای باید به آن نگاه کرد.
در خراسان جنوبی مشکل کمبود زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران نداریم
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی نیز گفت: نقش مرکز تحقیقات مشابه آزمایشگاه است و در واقع وظیفه ما در این مرکز پاسخ به استعلاماتی است که توسط جهاد کشاورزی در زمینه تعیین نوعیت و کلاس زمین درخواست می‌شود و هیچ گونه دخالتی در موافقت یا مخالفت با واگذاری اراضی به سرمایه گذاران حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر نداریم.
علیرضا مقری، با بیان به اینکه در استان خراسان جنوبی مانند استان‌های شمال کشور کمبود زمین نداریم گفت: نباید کل کشور با به یک چشم نگاه و تصمیم گیری شود.
وی با تأکید بر تغییر اقلیم طی سال‌های آتی و تکنولوژی‌های نوین اعلام کرد: در سال‌های آینده کشاورزی به صورت فعلی نخواهد بود لذا راه حل پیشنهادی جهت رفع مشکل ذکر شده مکاتبه مدیرکل جهاد کشاورزی استان با وزارت مطبوع است.
تغییر کاربری اکثر زمین‌های کشاورزی طبق قانون امکانپذیر نیست
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با توجه به دستور جلسه عنوان کرد: در این زمینه دو مورد قابل طرح است: یکی مبلغی که مرکز تحقیقات به عنوان حق کارشناسی دریافت می‌کند که براساس تعرفه کشوری تعیین می‌گردد و مبلغ بالایی نیست و دیگری تعیین کلاس و درجه زمین که براساس دستورالعمل (نشریه 205 موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در خصوص ارزیابی اراضی) و بحث حفاظت از خاک انجام می‌شود و از آنجا که اکثر زمین‌های کشاورزی جز کلاس‌های یک و دو قرار می‌گیرند بنابراین تغییر کابری آنها طبق قانون امکانپذیر نیست.
حامد جوادی، با تأکید بر اهمیت امنیت غذایی و نقش خاک عنوان کرد: همانطور که بحث انرژی مهم و توجه به آن ضروری است در نظر گرفتن مسائل مربوط به خاک و امنیت غذا نیز ضروری است.
وی با تأکید بر اینکه زمین‌های کشاورزی که دارای کلاس 1 و 2 هستند براساس قانون حفاظت از خاک به هیچ عنوان قابلیت تغییر کاربری را ندارد و همچنین ظرفیت خراسان جنوبی در بحث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه به داشتن 320 روز آفتابی، حل این مشکل را سوق دادن سرمایه گذاران حوزه تجدیدپذیر به سمت شهرک‌ها و اراضی ملی عنوان کرد.
سازه‌های نیروگاه‌های تجدید پذیر به زمین‌های کشاورزی آسیب جدی وارد می‌سازد
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند با اذعان به اینکه اراضی ارزشمند در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی‌های تجدید پذیر، زمین‌هایی است که نزدیک به شبکه باشند گفت: آنچه برای سرمایه‌گذاران این حوزه ارزشمند است انتخاب زمین‌هایی است که نزدیک به شبکه هستند چرا که زمین‌های دور از شبکه کاربردی در زمینه تولید انرژی‌ای تجدید پذیر نخواهند داشت.
وی در ادامه افزود اراضی که شبکه از آنها عبور می‌کند و نزدیک به شبکه هستند برای سرمایه‌گذاران دارای ارزش هستند و باید در زمینه واگذاری آنها تصمیم گیری به صورت کارشناسی انجام شود.
موسی احمدزاده، با اشاره به اینکه یکی از مخالفت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی جهت واگذاری اراضی کشاورزی غیرقابل استفاده، به سرمایه‌گذاران این حوزه این است که سازه‌های نیروگاه‌های تجدید پذیر به زمین‌های کشاورزی آسیب جدی وارد می‌سازد گفت: پیشنهاد می‌‌شود در اجرای پروژه‌های نیروگاه‌های تجدید پذیر از سازه‌هایی استفاده شود که زمین را دچار کمترین مشکل کند بدین ترتیب رویه سختگیرانه مرکز تحقیقات سازمان کشاورزی جهت واگذاری اراضی کمتر خواهد شد.
کارشناس امور اراضی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به کمبود سطح اراضی کشاورزی در استان باید تمام تلاش خود را جهت حفظ این اراضی انجام دهیم.
عباس صنعتگر، افزود: محل نصب ترانس برق در زمین‌های کشاورزی معمولا در ارتفاع بالاتری از اراضی کشاورزی قرار دارد که باتوجه به اختلاف سطح با محل چاه غالبا کشاورزی در آن قابلیت انجام نخواهد داشت و لذا این اراضی مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌باشد. بنابراین با موارد مطرح شده، فاصله بین نیروگاه تا اراضی کشاورزی بیش از 90 درصد مسیر انتقال در اراضی ملی واقع می‌شود و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در این 90 درصد از اراضی ملی باید صورت پذیرد.
تسهیل واگذاری زمین در اراضی ملی جهت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر
نماینده سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ماده 3 آیین نامه رفع موانع احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر عنوان کرد: بحث واگذاری زمین در اراضی ملی جهت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار تسهیل شده و سرمایه گذار با اخذ دو استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست به کمیسیون ماده 21 معرفی و اخذ مجوز در 2-3 روز امکان پذیر است در صورتی که اخذ مجوز در مستثنائات (اراضی شخصی) نیازمند 12 استعلام و روند بسیار طولانی است. لذا با توجه اهمیت بحث خاک و غذا بهتر است پیشنهادات جلسه به سمت سوق دادن سرمایه گذار جهت اخذ زمین‌های ملی باشد.
مرتضی رستگارمقدم، مدیر دفتر مجری طرح‌های شرکت توزیع نیروی برق استان تمایل سرمایه‌گذاران به سمت اراضی شخصی را تفاوت در نوع قرارداد خرید اعلام کرد و افزود: در اراضی دولتی خرید برق تولیدی براساس ماده 12 انجام می‌شود (ارائه در بورس انرژی یا شرکت در مناقصه ساتبا) ولی در اراضی شخصی (زمین‌های شهرک صنعتی یا شهرک خورشیدی) قرادادهای خرید تضمینی به صورت ماده 61 (20 ساله است) که جذابیت این نوع قرارداد باعث تمایل سرمایه‌گذار به سمت احداث نیروگاه در مستثنائات شده است.
انتهای پیام/254

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/694187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعلام رسمی/ دومین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری؛ این بار از حدود 6 میلیون رای

این هم از پرزیدنت شدن مسعود پزشکیان /چه بار سنگینی...

مشارکت انتخاباتی در خراسان شمالی به بیش از 53 درصد رسید

عکس/ حضور پرشور ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری

اقدام انتخاباتی بی‌سابقه صداوسیما برای اولین‌بار در تاریخ | تکذیب شد

شمارش آرا در خراسان رضوی آغاز شد

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی :تخلف انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی گزارش نشد

راز خوشحالی قهرمان اسپانیا: به یاد پدر (عکس)

مراسم چادرکشی حسینیه قنادها، سبزوار

حضور پرشور مردم خراسان جنوبی در پای صندوق های رای در آخرین ساعت

شمارش آرا در شعب روستایی خراسان جنوبی آغاز شد

رئیس هیات بازرسی انتخابات استان خراسان جنوبی:97 بازرس بر انتخابات خراسان جنوبی نظارت دارند

استاندار خراسان جنوبی:فرآیند رأی گیری تا ساعت 24 امشب تمدید شد

فیلم| ادامه شور انتخاباتی در بجنورد در ساعات آخر رأی‌گیری

مشارکت مردم خراسان شمالی در انتخابات از مرز 49درصد گذشت

حضور تیم ملی هندبال بانوان جوانان پای صندوق رای در اسفراین

مشارکت ویژه بانوان خراسان شمالی در انتخابات ریاست جمهوری

این مرد در «دادگاه خانواده» قاضی و همسرش را با اسلحه کشت!

خراسان رضوی کمبود تعرفه ندارد

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های غرب آمریکا (فیلم)

توافق برای برگزاری مراسم شکرانه پیروزی قبل از اذان مغرب

حماسه‌آفرینی بیماران و کادر درمان خراسان رضوی در انتخابات +فیلم

فیلم| جمعی از مسوولان شعب اخذ رای: مشارکت مردم تربت حیدریه از مرحله اول بیشتر است(25)

انتخابات ایران اسلامی نماد مردم سالاری دینی است

مرحله دوم رای گیری انتخابات ریاست جمهوری -مشهد 4

شمارش آرا شعب روستایی و سیار خراسان رضوی آغاز شد

افزایش مشارکت 7 تا 10 درصدی مشهدی‌ها در انتخابات

اقدام انتخاباتی بی‌سابقه صداوسیما برای اولین‌بار در تاریخ

فیلم | افزایش مشارکت مردم تربت‌حیدریه در انتخابات(26)

شعب اخذ رای شهری خراسان رضوی تا ساعت 24 فعالیت دارند

پایان مهلت رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

امتداد صف‌های رای تا نقطه صفر مرزی + فیلم

روایتی از رای دهندگان در بیرجند

حضور مردم حاجی آباد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

شمارش آرا در برخی شعب روستایی خراسان جنوبی آغاز شد

مرحله دوم انتخابات باشکوه تر از مرحله اول در حال برگزاری است

سخنگوی شورای نگهبان مسجد لرزاده حضور یافت

سخنگوی شورای نگهبان در مسجد لرزاده حضور یافت

ستاد نامزد پیروز فردا فقط تا پیش از اذان مغرب مجاز به جشن گرفتن است

فیلم| عشایر خراسان جنوبی پای کار نظام ایستاده‌اند

تخلف انتخاباتی در خراسان جنوبی گزارش نشده است

صف‌های طولانی در شعب خراسان جنوبی تشکیل شده است

مردم بجنورد برای اخذ رای در مسجد انقلاب بجنورد حاضر شدند

صندوق رای «گلستان شهر» بجنورد

رای گیری در خراسان شمالی در سلامت کامل در حال انجام است

استقبال خوب مردم بجنورد از ساعات اولیه شروع رای گیری

فیلم| ضرورت توسعه شورای عالی زیارت در دولت آینده از نگاه رئیس اداره تبلیغات فرهنگی آستان قدس رضوی

مردم بجنورد پای صندوق‌های رای آمدند

داور سرشناس ایتالیایی، قاضی دیدار انگلیس-سوئیس

حضور سالمندان در پای صندوق‌های رأی نشان از بلوغ سیاسی جامعه است