پیام خراسان

آخرين مطالب

سفارت نورد محترم! دیوار تو را می‌خواند؟! اجتماعي

سفارت نورد محترم! دیوار تو را می‌خواند؟!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش تابناک، اما در جریان مناظره‌های انتخاباتی این دور، مبحثی مجددا مطرح شد که در مناظرات 96 و 1400 هم مطرح شده بود، بدون آنکه ابهام و تکلیفش مشخص شد و احتمالا به انتخابات بعدی هم صادر شود!
موضوعی که انتظار می‌رود بعد از این گره اش کورتر هم شود: داستان حمله‌کنندگان به سفارت انگلیس و عربستان!
اتفاقی که گردانندگان آن هیچ‌گاه فکر نمی‌کردند که پای ثابت مناظرات ریاست جمهوری خواهند شد.
فرقی نمی‌کند یک طرف مناظره جهانگیری باشد، همتی باشد یا پزشکیان، سفارت‌نوردی سوژه خوبی است برای متهم کردن طرف مقابل..!
حالا که دوران خوش رقابت‌های ریاست جمهوری، وعده‌ها و اتهام زنی‌ها به سر رسیده می‌توانیم خارج از فضای تند سیاسی مناظرات نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم:
سفارت نوردی بعد از گذشت سال‌ها هنوز برای پرداختن سوژه جذاب استی. اتفاقی که البته برخی سیاسیون فقط علاقه دارند در دوره‌های انتخابات به آن بپردازند و اتفاقاً طرف مقابل هم خبر از نقطه ضعف خود در موضوع سفارت دارد و هیچ گاه حاضر نشده با شفافیت راجع به آن حوادث توضیح دهد. آنچه مشخص است نه منتقدین این اتفاق می‌خواهند هزینه پیگیری‌های جدی این موضوع را بپردازند، نه طرف مقابل کمکی به روشن شدن ابعاد این ماجرا می‌کند.
اما با تأمل به این دو حمله که به فاصله چهار سال رخ داد و کشور را متحمل هزینه‌های سیاسی و اقتصادی سنگینی کرد، چندین نکته ذهن را درگیر خود می‌کند:
آمر و صحنه‌گردان این دو حمله مشابه، چه کسانی بودند؟ دو حمله با یک مدیریت واحد؟ یا الگوبرداری یکی از حمله قبلی، ولی این بار با تجربه تر؟!
حمله‌کنندگان دارای چه سطحی از نفوذ بودند که توانستند از سد پلیس دیپلماتیک-متولی قانونی حفاظت از سفارتخانه ها- بگذرند؟ حامیان و عاملان حمله دارای چه قدرتی هستند که نگذاشتند اسم متهمان به رسانه‌ها درز کند؟ تکلیف این پرونده از نظر حقوقی و قضایی چه شده است؟ آیا یک پرونده باز است یا متروک؟
با مرور خبر‌های حمله به این دو سفارت، یکی از خبرها، مربوط به دستگیری چهل نفر در حمله به سفارت عربستان است، اما خبری از دستگیرشدگان به سفارت انگلیس در رسانه‌ها مطرح نشد.
حمله به سفارت انگلیس در تهران بود و در دولت محمود احمدی نژاد. حمله به سفارت عربستان از حمله به کنسولگری این کشور در مشهد آغاز شد و در ادامه به سفارت و باغ این کشور در تهران حمله شد آن هم در دولت حسن روحانی. از دیگر تفاوت‌های این دو حمله، حضور نام‌هایی در حمله به سفارت انگلیس است که امروز داری پست‌های مدیریتی مهم در کشور هستند، اگر صحنه‌گردان دو اتفاق را یک جریان بدانیم،
به نظر می‌رسد سفارت نوردان انگلیس بعد از چهار سال با تجربه‌تر عمل کردند و پیاده نظام خود را برای حمله به سفارت عربستان فرستادند، زیرا تنها نامی که در حمله به سفارت عربستان در رسانه‌ها مطرح شد مربوط بود به "حسین کرد میهن" که گفته می‌شود از افراد نزدیک به ستاد یکی از نامزد‌های ریاست جمهوری در سال‌های دور است، در انتخابات ریاست جمهوری سال نود و دو بود که اتفاقا در انتخابات رباست جمهوری چهاردهم هم تصویری از او در فضای مجازی دیده شد این بار در حمایت دکتر سعید جلیلی
ضلع دیگر ماجرا، محل وقوع دومین سفارت نوردی است: در شهر مقدس مشهد! حمله به سفارت انگلیس در تهران رخ داد، اما مقدمه حمله اصلی به سفارت عربستان، حمله به کنسولگری سعودی در مشهد بود. شاید شروع بازی آن هم در دولت روحانی، از مشهد برای سفارت نوردان آسان‌تر بود. اما چرا مشهد؟ در این سال‌ها شاهد گره‌خوردن نام این شهر با اتفاقاتی هستیم، اتکار مشهد خبر‌هایی هست!
از نکات قابل تأمل دیگر این که محمود احمدی‌نژاد بعد از حمله به سفارت انگلیس در زمان دولتش، طی مصاحبه‌ای مدعی شده بود این حمله از جانب خود انگلستان طراحی شده بود تا در روند توافقات دولتش با غرب سنگ‌اندازی کند!
یکی دیگر از ابعاد این ماجرا، ادعای سعید جلیلی در همین مناظرات بود، آن‌جا که گفت از شب قبل از حمله به سفارت عربستان به دولت حسن روحانی هشدار داده بود که در جریان اعدام شیخ نمر، احساسات برخی از افراد خدشه‌دار شده و ممکن است اتفاقی که چند سال قبل برای سفارت انگلیس رخ داده این بار برای سفارت عربستان بیفتد.
قبل از بررسی درست و یا غلط بودن این ادعا باید پرسید سعید جلیلی چه ارتباطی با عاملان این اتفاق داشته که از وقوع آن مطلع بوده؟
روح‌الله جمعه‌ای به عنوان سخن‌گوی وقت وزارت کشور در دولت وقت، این ادعا را در گفتگو با تابناک رد کرد و گفت: " در ماجرای سفارت عربستان دولت و وزارت کشور تمام تمهیدات و تدابیر را از ابتدای تجمع در بیش از سه لایه حفاظتی اندیشیده بودند و در تهران آمادگی کامل مقابله با اتفاق مشابه با آنچه در مشهد رخ داد وجود داشت. بعد از اتفاق مشهد در تهران این آلارم به صدا درآمد که ممکن است در تهران نیز اتفاق مشابهی رخ دهد در این مرحله وزیر کشور به عنوان رئیس امنیت کشور بلافاصله دستور داد نسبت به محافظت از سفارت عربستان همان شب اقدام کنند که این دستور قبل از تشکیل شورای عالی امنیت ملی بود. چون شورای عالی امنیت ملی فردای آن روز جلسه داشت و هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده بود که آقای جلیلی راجع به موضوع هشدار دهند این ادعای آقای جلیلی دروغ است. نهاد دولت و وزارت کشور بعد از اتخاذ این تمهیدات و در زمین اجرا دیگر مسئولیتی نداشت و در انتها آنچه در واقعیت رخ داد موضوع قابل تاملی بود، چون حمله به سفارت‌خانه شبیه حمله به یک کتا‌بخانه نیست که از دست هر فرد و جریان و گروهی بربیاید".

پیام خراسان

انتخابات سیزدهم تمام شد، اما داستان حمله کنندگان به سفارت انگلستان و عربستان هنوز پر از ابهام و سوال است. سوژه‌ای که با شروع مناظرات ریاست جمهوری خاطرش زنده می‌شود و بعد از انتخابات فراموش می‌شود؛ و گویا هیچ‌گاه هم عزمی برای روشن شدن تمام ابعاد این دو حمله وجود نداشته و ندارد.
با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری باید دید حامیان و عاملان حمله کنندگان به سفارت خانه‌ها آن‌ها که زورشان بر قانون می‌چربد، آیا دوباره به صحنه می‌آیند؟ احتمالی که باید از هم اکنون برای آن تدبیر کرد و پیشگیری کرد.
در نهایت باید دید عوامل پشت پرده که نامی از آن‌ها نیست، اما اگر نبود حمایت آن‌ها قطعا سفارت نوردی بعد از سالیان سال دوباره راه نمی‌افتاد، این بار و در دولت پزشکیان ممکن است از این شیوه استفاده کنند؟
برای بستن راه مذاکره و توافق چه راهی آسان‌تر و ایمن‌تر از بالا رفتن از دیوار سفارت؟ اتفاقی که چند بار روی داده و طراحان آن را به نتیجه رسانده است، وزیر کشور و وزیر خارجه دولت مسعود پزشکیان راه پر چالشی را در پیش خواهد داشت. شکیبا دارابی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/695280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهادت جانباز 70 درصد مشهدی

تلاش 66 آتش‌نشان برای اطفای حریق یک هتل‌آپارتمان در مشهد

احتمال وقوع سیلاب در شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی

قرائت اذان در گوش نوزادان در حاجی آباد زیرکوه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مسعود پزشکیان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با رییس جمهور منتخب

شهید رئیسی با سیاست گذاری هدفمند در پی حل مشکلات بود

فراخوان مشارکت در محدوده گردشگری تالاب بین‌المللی زریوار برای اولین بار

جلیلی بازهم زیر بار مناظره با زنگنه نرفت : جای متهم در مناظره نیست / من دیگر پشتوانه 14 میلیونی دارم

هشدار نارنجی بارش‌‌های شدید در خراسان شمالی و خراسان رضوی

5٢ نفر از آتش‌سوزی یک هتل آپارتمان در مشهد نجات یافتند

آب دریای عمان تا سه سال آینده وارد خراسان رضوی می‌شود

روایت کشف حجاب با زبان شعر

امام جمعه گناباد: امید مردم به بهبود معیشت در دولت چهاردهم است

نوجوانی که شهادت علی‌اصغر گونه‌اش را پیش‌گویی کرده بود

علی مطهری: مداحان به موضوع انکار وجود حضرت رقیه (س) در مداحی خود دامن نزنند

همایش شیرخوارگان حسینی در بیرجند

رقابت 5540 داوطلب تجربی و زبان‌های خارجی خراسان جنوبی

همایشی به یاد سرباز کوچک امام حسین (ع) در خراسان جنوبی

راز میومیوی گربه ها! چرا گربه‌ها بیشتر از یکدیگر به انسان‌ها میومیو می‌کنند؟

امام جمعه بجنورد: گسترش روابط با کشورهای همسایه از دستاوردهای شهید خدمت بود

کودکان را برای قیام حسینی حضرت عصر(عج) آماده می‌کنیم

امام جمعه بجنورد: گسترش روابط با همسایگان از دستاوردهای شهید خدمت بود

راز بزرگ زندگی لامین: یامال فامیلی او نیست!

تشدید نظارت بر بازار عرضه مواد غذایی در مشهد

حریق یک هتل آپارتمان در مشهد و تلاش 66 آتش‌نشان

بانک مسکن خراسان رضوی 231 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد

احتمال وجود بیماری در ذبح خارج از چارچوب نظارت دامپزشکی

نماینده مجلس: اشتغال در معادن خواف و رشتخوار مطالبه مهم مردم است

احتمال وقوع سیلاب در شمال خراسان رضوی

هشدار نارنجی برای تشدید بارش‌ها در خراسان شمالی و خراسان رضوی

مهار حریق یک هتل آپارتمان در مشهد

جاده‌های شمالی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است

دو اثر فقهیِ آیت‌الله العظمی محفوظی منتشر شد + عکس

تولد فوق ستاره‌ای 16 ساله در یورو 2024؛ چگونه یامال نامش را در کتاب تاریخ جام ملت‌ها ثبت کرد؟

بی نهایت خدمت دهه هشتادی ها» در مجلس عزای سیدالشهدا(ع)

احمد حیدری قنبرآباد» جانباز سرافراز 70 درصد از مشهد مقدس، به خیل شهدا پیوست

پدر شهیدان والامقام «سید جعفر و محمدباقر حجازی» آسمانی شد

لبیک شیرخوارگان خراسان جنوبی به علی‌اصغر(ع)

هوا گرم‌تر می‌شود

هشدار هواشناسی : احتمال وقوع سیلاب در پی بارش های شدید در شرق کشور

افزایش تولید دانه‌های روغنی درخراسان شمالی

اجرای جرایم جدید رانندگی از فردا در خراسان جنوبی

لبیک شیرخوارگان خراسان جنوبی به علی اصغر(ع) +فیلم

انجام روکش آسفالت بافت فرسوده در بجنورد

راز غلبه بر گرمای شهری با یک راه‌حل نوآورانه

فیلم| مراسم شیرخوارگان حسینی در بجنورد

نوای لالایی مادران در خراسان شمالی طنین انداز شد

از بین بردن سرطان با یک دستگاه LED

گره‌گشایی از مشکلات با نگاه به ظرفیت‌های بومی در خراسان رضوی