پیام خراسان

آخرين مطالب

عرضه کتاب در مساجد و هیئت ها مسیری برای کتاب خوان شدن شده است مقالات

عرضه کتاب در مساجد و هیئت ها مسیری برای کتاب خوان شدن شده است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار مهر، در استمرار سلسله نشست‌های تخصصی «یکشنبه‌های الگو نمایی» پویش سفیر حسین (ع) که با هدف معرفی اقدامات شاخص و ابتکارات میدانی در حوزه‌های محرم و اربعین برگزار می‌شود، این بار نوبت به «محمد رضا محمدیان» از تهران رسید تا به‌عنوان فعال اجتماعی به ارائه راهکارهای عملیاتی در حوزه برپایی میز کتاب در هیأت‌ها و مساجد سراسر کشور بپردازد.
شامگاه یکشنبه نشست بیست‌وپنجم با حضور مجازی کنش‌گران فرهنگی و اجتماعی بر بستر اسکای‌روم برگزار شد.
فعال اجتماعی با اشاره به اینکه پویش سفیر حسین (ع) یکی از پویش‌های انجمن خوشه است اظهار کرد: این پویش پنجمین سال اجرای آن می‌باشد که با توجه به انجمن کتابفروشان خوشه طراحی شده تا خدمتگزار هیأت‌های حسینی در ایام محرم باشد و بتواند یکی از مشکلات هیئت‌ها که تأمین و فروش کتاب است را رفع کند، که قبل از این پویش نیز تعداد از هیئت‌های کوچک و بزرگ و این کار را انجام می‌دادند.
محمدیان با بیان اینکه این پویش نوعی کمک دهنده است تا مسیر آسان‌تر شود گفت: با این پویش، هیئت‌ها بدون ریسک، با تخفیف و به صورت امانی می‌توانند کتاب را از کتابفروشی تحویل گرفته و در مجموعه خود معرفی کنند و به قروش برسانند و پس از فروش هزینه آن را تسویه کنند که درصدی از این فروش می‌تواند برای هیئت درآمد باشد و یا می‌توانند مبلغ را به مخاطب تخفیف دهند.
وی عنوان کرد: این پویش حدود 5 سال قبل بر اساس ظرفیت انجمن خوشه با همکاری مجموعه مشهد فعال شد تا هیأت ه ای شاخص که تعداد آنها 40 عدد بود را پشتیبانی کردند تا کار را شروع کنند و بعد از گذشت چند سال توانستیم در سال قبل با 100 هیأت کار را پیش ببریم.
فعال اجتماعی با اشاره به اینکه طی سال گذشته مجموعه‌هایی که دارای جمعیت بودند و یا محرم و فاطمیه فعالیت داشتند مورد پیگیری قرار گرفتند که از میان آن‌ها می‌توان به فضای هیئت، سازمان هیئت‌ها، تشکل‌ها علمی، کانون‌های مساجد، طرح «بهنام محمدی»، بسیج دانش آموزی، بسیج، تشکل و هیئت‌های دانشجویی و مجموعه‌های مختلف مورد گفتگو قرار گرفتند و تبلیغات لازم را انجام دادند که مجموعاً 274 ثبت نامی داشتیم و پس از معرفی 98 نفر به مرحله اجرا و ثبت فاکتور رسیدند و 7 نفر هم اجرا کردند اما فاکتوری به ثبت نرساندند که در مجموع 105 نفر شرکت کننده داشتیم و در این بین آقایان 67 درصد و بانوان 33 درصد مشارکت داشته اند و استان فارس پرمشارکت ترین استان با 19 سفیر بود و در این پویش 21 استان شرکت کردند.
وی افزود: مجموعاً در سال قبل 98 سفیر طی 5 تا 7 روز برپایی میز کتاب توانستند قریب به 800 میلیون تومان کتاب معرفی کنند و بفروشند و این ظرفیت وجود داشت که این اقدام تا اربعین ادامه یابد اما به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم کار را پشتیبانی کنیم و سال 99 تعداد 39 و سال 1402 تعداد 98 سفیر داشتیم و میزان نسخه کتاب‌ها سال 1399 تعداد 4 هزار و 218 نسخه و سال 1402 تعداد 12 هزار و 516 نسخه و میزان فروش نیز در سال 1399 به میزان 131 میلیون تومان رسید و کتاب‌های پرفروش این پویش عبارتند از 154 نسخه از کتاب «مقتل حسینی نوجوان» بود که که بیشترین آمار فروش را نشر معارف داشته است.
محمدیان بیان کرد: علت اینکه از 12 هزار نسخه 154 نسخه فروخته شده این است که مخاطب ما تنوع دارد در مساجد هیئت‌ها و با چند مخاطب محدود مواجه نیستیم و نیازها متفاوت هستند و بر این مبنا کتابفروشی را به عنوان یک منبع تأمین کننده در نظر می‌گیریم و آن هیئت که مراجعه می‌کند بر اساس نیاز خود از موجودی‌های کتابفروشی کتاب را انتخاب و با تأیید کتابفروشی کتاب را معرفی می‌کند و به همین علت تنوع کتاب در میز محرم و فاطمیه و دهه فجر زیاد است و از یک کتاب آمار بالای فروش نداریم و بیشترین آمار 400 جلد بوده است.
وی گفت: نکته جالب توجه در پرفروش‌ها این است که هم کتاب‌هایی که پویشی هستند بیشترین فروش را داشتند و هم کتاب‌های مربوط به کودک و نوجوان که از سوی خانواده‌های شرکت کننده در هیئت‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
فعال اجتماعی گفت: امسال سعی کردیم مخاطب بیشتری جذب کنیم و تا کنون 1171 نفر ثبت نام دوره‌های قبل و 50 درصد شرکت نکردند و 30 درصد احتمال شرکت دارند و 20 درصد حتماً شرکت می‌کنند که کار با این 20 درصد پیش رفت و تعدادی هم از سوی مجموعه‌ها معرفی شدند و مجموع نفرات قطعی 300 نفر شده اند که به کتابفروشی معرفی شده اند و کسانی که کتاب را تحویل می‌گیرند باید داخل سامانه طرح خوشه شماره تماس خریدار و کتاب فروخته شده را ثبت کنند که طی سال قبل 6 هزار شماره تماس داشتیم که مخاطب این میزها بوده اند و امسال هم مد نظر داریم که این عدد چند برابر شود.
وی گفت: در این میزها 3 روز قبل از محرم معرفی‌ها انجام و 30 درصد عزیزان کتاب را دریافت کرده اند و همچنان برای مجموعه‌ها در صورت مراجعه امکان اتصال وجود دارد و همزمان با این میزها در حال تدارک یک برنامه در کتاب تی وی هستیم با موضوع کتاب هیئت که انشاالله از پنجم محرم از ساعت 18 تا 19 از شبکه کتاب تی وی پخش شود و هر روز از یکی از میزها برنامه خواهیم داشت و یک مسابقه هم همزمان با همین پویش با همین عنوان به نام پویش «روایت کتاب هیئت» در نظر گرفته شده و یک جایزه هم در نظر گرفته شده که طی هفت روز یک کمک هزینه سفر کربلا هدیه مسابقه باشد.
محمدیان بیان کرد: در همه شهرستان‌ها امکان پشتیبانی داریم اگر فاصله با کتابفروشی کم باشد حضوری و اگر زیاد باشد زیرساخت ارسال هم با تأیید مجموعه خاتم فراهم است و سایت https://tarh.khooshe.org سایتی است که مخاطبان می‌توانند از طریق آن ثبت نام کنند یا عدد 4 را به سامانه 10003022 ارسال کنند و مجموعاً در این طرح سفیران 20 درصد تخفیف دارند که 10 درصد توسط کتابفروشی ها و 10 درصد هم توسط انجمن خوشه تخفیف داده می‌شود، این طرح دارای آورده مثبت است.
وی گفت: ما بیش از 300 ناشر داریم و مقرر شده که بعداز محرم که پویش فاطمی و سفیر انقلاب را خواهیم داشت، نیت کرده ایم دوره آموزشی تا پویش فاطمی داشته باشیم و با الفت بیشتر کار را پیش ببریم و شیرین‌ترین اتفاق این است که عزیزانی که سفیر بوده اند خودشان کتابفروش شده اند.
کد خبر 6160407

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/695771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امروز مدارس تعطیل است/وضعیت تعطیلی مدارس یکشنبه 15 مهر 1403

هشدار به کشاورزان 8 استان با ورود سامانه بارشی جدید از امروز

هواشناسی ایران 15 مهر 1403/ هشدار به کشاورزان 8 استان

هشدار سطح نارنجی برای این مناطق + ویدئو | آخرین وضعیت آب و هوا

بارش باران در بخش‌های شرقی کشور

نامه مهم انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ ای به پزشکیان و اژه ای درباره حادثه معدن طبس/سازمانی مستقل برای ایمنی کارگران تشکیل شود

پیش بینی دمای هوای کشور/ فعالیت سامانه بارشی در شرق کشور

انعکاس انسجام ملی جمعه نصر در قاب شبکه خاوران

فعالیت سامانه بارشی در کشور آغاز شد | هواشناسی به این مناطق هشدار داد

بیش از 400 رویداد فرهنگی در شهر بیرجند برگزار کردیم

پیشرفت‌های علمی جوانان ایرانی تحریم‌ها را شکست داد

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر

فعالیت سامانه بارشی در این مناطق کشور +نقشه هواشناسی

امیدواریم ترانشه حاجی‌آباد تا دهه فجر به پایان برسانیم

آسمانی شدن مادر شهید محمد نسائی در قاین

جشنی برای افتخار آفرینان شهر / تجلیل از ستارگان کنکور در بیرجند

نشت‌یابی بیش از 5500 کیلومتر شبکه گاز در خراسان شمالی

توقیف 73 دستگاه موتور پمپ در خراسان شمالی

25 پایگاه جمع آوری کمک به مردم غزه در خراسان‌شمالی فعال شد

شاهین بجنورد قهرمان لیگ برتر نونهالان فوتبال خراسان شمالی

پیولی: هیچ راز پنهانی نداریم و فقط از عزم بزرگی برخوردار هستیم

هیچ راز پنهانی نداریم و فقط از عزم بزرگی برخوردار هستیم | اخبار ورزشی

راز مقاومت در روایت روزمره‌های زنان لبنانی

تکمیل طرح‌های آبرسانی خراسان‌شمالی نیازمند اعتبار ویژه است

برپایی جشنواره بادبادک‌ها در پارک ملی بش‌قارداش بجنورد

راز پیروزی‌های پی‌در‌پی النصر از زبان پیولی

راز پیروزی‌های پی‌درپی النصر از زبان پیولی

لغزندگی و کاهش دید برخی از جاده‌های شمالی خراسان رضوی

نسخه جدید برای ترمیم حقوق کارگران/ افزایش حقوق کارگران دو بار در سال می‌شود؟

قیمت بلیت تهران-مشهد، 50سال قبل چقدر بود؟

اعلام گزینه نهایی مجمع نمایندگان خراسان رضوی برای استانداری به وزیر کشور

کشف پرونده قتل در نیشابور

طرح سایت مسکن ملی شهر عشق آباد تصویب شد

نامگذاری خیابانی در مشهد به نام شهید «سیدحسن نصرالله»

قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد امروز یکشنبه 15 مهر 1403

هوای سالم در کلانشهر مشهد؛ امروز 15 مهر

صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه 15 مهر 1403

نبود نفت سیاه؛ عامل ترک آجرهای تولیدی مشهد

الگن؛ روستایی که اهالی اش ماندند برای آبادانی کردن منطقه

سلامت، همراه امروز هوای کلانشهر مشهد است

لغزندگی بعضی محورهای خراسان رضوی به علت بارش باران

هوای مشهد برای دومین روز پیاپی قابل قبول است

قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (15 مهر 1403) | کدو حلوایی در بازار چند؟

ساخت هزار و 700 کیلومتر راه روستایی در دستور کار راهداری خراسان رضوی قرار دارد

سیلوی گندم مشهد در فهرست میراث صنعتی کشور ثبت شد

تصمیم جدید برای ترمیم حقوق کارگران | حقوق کارگران دو بار در سال افزایش می یابد؟

صدور بیش از 300 هزار مجوز بهره برداری از غرف بازارهای سیار

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

خواننده بی‌تی‌اس برای بار دوم جذاب‌ترین مرد دنیا شد

سقف سوخت‌گیری تغییر کرد؛ 50 لیتر بنزین در هر نوبت | هر شبانه روز 2 بار می توانید بنزین دریافت کنید