پیام خراسان

آخرين مطالب

پرونده پزشکی کیارستمی دوباره باز شد/قول سخنگوی دولت به سینمایی‌ها مقالات

پرونده پزشکی کیارستمی دوباره باز شد/قول سخنگوی دولت به سینمایی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
ماجرای فیلم منتخب ایران برای اسکار
یکی از مهمترین ویترین‌های جهانی برای سینمای ایران، حضور در جشنواره‌های خارجی به ویژه آکادمی اسکار است که البته هر ساله طی پروسه‌ای توسط هیات انتخابی که عموماً توسط بنیاد سینمایی فارابی تعیین می‌شوند، یک فیلم منتخب از ایران به این جایزه بزرگ سینمایی که شائبه سیاسی بودنش نیز همیشه مطرح بوده، معرفی می‌شود.
از زمانی که جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار در سال 1956 ایجاد شد، آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک از صنعت فیلم هر کشور دعوت می‌کند تا فیلم منتخب خود را برای رقابت در این شاخه که اکنون بهترین فیلم بلند بین‌المللی نامیده می شود، ارسال کند.
در هفته‌های گذشته، بحث بر سر انتخاب بهترین فیلم ایرانی که البته اکران عمومی را نیز پشت سر گذاشته باشد، بر سر زبان‌ها افتاد. عده‌ای معتقدند علیرغم اینکه انتخاب بهترین فیلم برای اسکار، نیازمند بررسی دقیق و همه جانبه فیلم‌های تولید شده در یک سال است اما هر سال گزینه‌هایی به این جایزه جهانی معرفی می‌شود که شانس چندانی برای موفقیت ندارند. از طرف دیگر، برخی هم معتقدند فیلمی که معرفی می‌شود باید ویژگی‌های یک فیلم ملی را داشته باشد نه لزوماً ویژگی‌های رقابتی.
از جمله فیلم‌هایی که بحث آنها برای معرفی به اسکار 2024 مطرح شده است، می‌توان به «در آغوش درخت» اشاره کرد که البته شاید شانس موفقیت «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی بیشتر باشد.

پیام خراسان

تعطیلی 3 روز سینماها برای اربعین حسینی
در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، تمام سینماهای کشور از ساعت 18 شنبه 3 شهریور تا صبح دوشنبه 5 شهریور به دلیل تقارن با اربعین حسینی تعطیل بودند.
در حال حاضر فیلم‌های «پول و پارتی»، «تگزاس 3»، «خجالت نکش 2»، «ملاقات با جادوگر»، «یادگار جنوب»، «در آغوش درخت»، «مست عشق»، «ساعت 6 صبح»، «روزی روزگاری آبادان»، «قلب رقه»، «تمساح خونی»، «شور عاشقی»، «سال گربه»، «عطر آلود»، «سفر پرماجرا»، «ایلیا؛ جستجوی قهرمان»، «مصائب شیرین 2»، «روایت ناتمام سیما»، «آبی روشن»، «نوروز»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «آسمان غرب» روی پرده سینما درحال اکران هستند. همچنین فیلم «خانه شیشه‌ای» از 31 مرداد اکران خود را آغاز کرده است.
بر این اساس، فیلم‌های «مهمانی سایه‌ها»، «در جهنم باران نمی‌بارد»، «تدفین»، «7600» و «لاله کبود» در گروه سینمایی «هنروتجربه» روی پرده سینما هستند.
بهمن کیارستمی از چاپ مطالب غیرواقع درباره پرونده پزشکی پدرش انتقاد کرد
در هفته گذشته، انتقاد بهمن کیارستمی به کتاب منتشر شده درباره پرونده پزشکی پدرش زنده‌یاد عباس کیارستمی خبرساز شد.
بهمن کیارستمی به بخش‌هایی از کتاب که برخی روایت‌ها مبنی بر نبود شاکی خصوصی در پرونده پزشکی پدرش را ذکر کرده، انتقاد کرد. مهم‌ترین خواسته او با طرح شکایت در جریان مرگ عباس کیارستمی دسترسی به یک گزارش دقیق بوده که پس از هشت سال، علیرغم وعده‌های داده شده هنوز به او ارائه نشده است.

پیام خراسان

بهمن کیارستمی در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفت: از خود کتاب که خبری نداشتم، فقط قبلاً یکی دو بار آقای رمضانی نویسنده کتاب را دیده بودم و می‌دانستم که از ابتدای رسیدگی به پرونده پدرم، بابت پژوهش‌هایی که برای یک مستند انجام می‌دادند، در جریان امور قرار داشتند. وقتی هم از رونمایی چنین کتابی مطلع شدم، قصدی برای اظهارنظر نداشتم تا اینکه نسخه‌ای از آن به دستم رسید و پس از خواندنش لازم دانستم نکاتی را مطرح کنم؛ آن هم فقط در حیطه تخصصی خودم به عنوان یک مستندساز و درباره ساختار کتاب، پژوهش و مصاحبه‌های انجام شده، است.
وی بیان کرد: در مقدمه کتاب ادعا شده که مصاحبه با پزشکان مرتبط با پرونده برای ثبت در تاریخ و قضاوتی خارج از حاشیه‌ها و ارائه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر انجام شده است؛ چه نیت خوبی ولی حیف که با ساختار کتاب به هیچ وجه همخوانی ندارد. شگفت انگیزترین بخش این کتاب برای من گفت‌وگو با دکتر خسرونیا است، یعنی رئیس هیئت بدوی نظام پزشکی که در واقع ایشان به نوعی قاضی این پرونده هم بودند.
ایشان گفته‌اند پرونده اصلاً شاکی خصوصی نداشت و سازمان نظام پزشکی بخاطر حساسیت پرونده عباس کیارستمی به این ماجرا ورود کرده است! این حرف بسیار جالب است چون روزی که قصد طرح شکایت داشتم، ایشان مرا به دفتر خود دعوت کرد و گفت، «شکایت نکن. به جایی نمی‌رسی. طرح شکایت فقط فضای بدی علیه پزشکان ایجاد می‌کند و اگر شکایت تو به نتیجه نرسد آن‌ها می‌توانند برای اعاده حیثیت تو را دادگاهی کنند.» طبعاً ما به توافق نرسیدیم و من فردای آن روز با کمک خانم منوچهری - وکیل پرونده - شکایت‌مان را ثبت کردیم. تمام سابقه این پرونده‌ها در سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی موجود است. چطور ممکن است به این راحتی گفته شود که این پرونده شاکی خصوصی نداشته؟
اگر می‌خواستند وارد بحث درباره مسائل پزشکی شوند، احتمالاً به همان جایی می‌رسیدند که ما رسیدیم و از ورود به حوزه مباحث تخصصی منع می‌شدند اما مباحث دیگر را هم نمی‌شد به چالش کشید؟ چرا این کار را نکردند؟ چطور در گفت‌وگو با فردی در این سِمت، هیچ راستی آزمایی اتفاق نیفتاده است؟ ماجرای این کتاب، خودش شبیه همان روند حقوقی طی شده است. این‌جا هم مشخصاً هیچ نظارتی برای راستی آزمایی گفته‌ها وجود نداشته و سخن به مثابه باد هوا، گفته و شنیده شده است.
نکات مورد توجه وزیر ارشاد دولت چهاردهم درباره مدیران سینمایی
یکی از مباحث جدی هفته گذشته، گزینه‌های پیش‌روی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب رییس سازمان سینمایی کشور بود. این موضوع و معرفی برخی گزینه‌ها در این سمت، در برنامه‌ها و محافل سینمایی نقل مجلس بود.
بر همین اساس، منوچهر محمدی در گفت‌وگو با اکبر نبوی درباره تاثیر مدیران وزارتخانه ارشاد در جریان سینمای ایران، گفت: مدیری در یک دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در جلسه‌ای به صراحت گفت «ما ابتذال را بر تفکر ترجیح می‌دهیم، چون چیزی که مبتذل باشد مزاحم ما نیست». این همان تفکر است که الان می‌بینیم تنها مسیر سینمای ایران کمدی است. کمدی البته شوخی با چیزهای دیگری نه شوخی‌ای از جنس «مارمولک»؛ فیلم «مارمولک» لحظه لحظه‌اش طنز بود و حرف داشت.
محمدی بیان کرد: زمانی که ما نوجوان بودیم مصر قوی‌ترین سینمای جهان عرب را داشت، الان مصر کجاست؟ اکثر فیلم‌فارسی‌ها کپی از روی سینمای ترکیه بود اما حالا سینمایش از بین رفته و فقط صنعت سریال‌شان مانده است. جبر اقتصادی با بی‌مبالاتی فرهنگی و عدم فهم ضرورت‌ها به جایی خواهد رسید که آدم‌ها از سینمای ایران حذف می‌شوند.

پیام خراسان

سخنگوی جدید دولت و قولش درباره حمایت از سینما
در هفته‌ای که گذشت، نکوداشت امین تارخ برگزار شد که نکته جالب توجه در این مراسم، اولین حضور رسمی فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت بود که با فاصله‌ای چند ساعته پس از انتصابش اتفاق افتاد.
مهاجرانی در این مراسم گفت: درد فراق برخی‌ها همیشه تازه است و فراق مصداق بریدن یک اندام از بدن است اما نکته مهم این است که رسم خلق دنیا همین فراق و از دست دادن است. ترجیح می‌دهم اینجا از دولت عشق، دولت وفاق و دولت مهر بگویم.
وی با اشاره به خاطرات خوبی که امین تارخ از خود بر جای گذاشته است، بیان کرد: ما در دنیا بازیگران زیادی داشتیم که آمدند و رفتند اما همه آنها نقشی جاودان و نقشی از عشق و مهر نداشتند. اینکه ما فرصت داشته باشیم هنرمندانه زندگی کنیم خود به تنهایی یک توفیق بزرگ است. امین تارخ معلمی کرد به این معنا که به شاگردان و دیگران راه و رسم محبت و بزرگی کردن را آموزش داد و در این راه خست به خرج نداد زیرا معلم نمی‌تواند خسیس باشد.
مهاجرانی در حاشیه این مراسم در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها درباره رویکرد دولت به هنر و سینما آن هم وقتی که نوعی افتراق میان هنرمندان و دولت به وجود آمده است، توضیح داد: هنر، صدای اصیل جامعه است که به آن لطافت هم می‌بخشد. هنر خیلی وقت‌ها مثل یک روان‌کار بین اجزای یک سیستم عمل می‌کند. اگر هنر نباشد زندگی خشن می‌شود لذا نگاه دولت حمایت از هنر و هنرمند است. سینما هم در بسیاری از اوقات صدای بی‌صدایان است. نگاه دولت در حوزه سینما، حمایت از سینمایی است که حامی جامعه باشد. در واقع نگاه دولت نسبت به رسانه‌ای که واقعیت‌های زندگی و نیز آرزوها و آمال انسان را به تصویر می‌کشد حمایتی خواهد بود.
وی گفت: با توجه به نگاه تخصص‌گرایی رئیس‌جمهور و انتقادهایی که اخیراً در برخی حوزه‌های هنری مثل سینما و هنرهای تجسمی در موضوع تصویب سند ملی آن‌ها مطرح شد، نگاه دولت تعامل حداکثری است و در این موارد، نگاه کارشناسانه باید جریان پیدا کند. خیلی از موضوع‌ها باید چکش‌کاری شوند تا در نهایت با حفظ منافع کشور و حفظ حرمت هنرمند، سند تصویب شود.
اولین حضور وزیر ارشاد در مراسم رونمایی یک مستند در کنار کودکان پروانه‌ای
فیلم مستند «حماسه پروانه» به کارگردانی علیرضا محمدی با اولین حضور رسمی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت رونمایی شد.
«حماسه پروانه» که با همکاری خانه ای بی ایران ساخته شده است به مشکلات کودکان و بیماران پروانه ای و کمبود دارو و پانسمان برای این بیماران بر اثر تحریم ها می‌پردازد. مراسم رونمایی این فیلم که با رویکرد مخاطبان خارجی ساخته شده است، روز پنجشنبه هشتم شهریور با حضور سازندگان اثر، شخصیت های فرهنگی، هنری، سیاسی، بین‌المللی و خانواده کودکان بیماران پروانه ای برگزار شد.
درگذشت یک بازیگر و بستری شدن 2 بازیگر دیگر
زهره حمیدی بازیگر سینما و تلویزیون که طی یک سال اخیر با بیماری سرطان مبارزه می‌کرد، یکشنبه چهارم شهریور درگذشت. وی که تحت مداوا قرار داشت، به دلیل نارسایی ریوی در اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شده بود که 4 شهریور درگذشت.
این هنرمند که مدت‌ها با سرطان پانکراس دست‌وپنجه نرم می‌کرد، چند سال پیش پسر خود را از دست داد که این اتفاق ضایعه‌ای بزرگ بر دل وی گذاشت. پسر وی، حامد حمیدی نام داشت و در سن 27 سالگی بر اثر ایست قلبی ناشی از مصرف برخی داروهای بدنسازی در خواب درگذشت. این اتفاق ناگهانی و تلخ، ضربه شدیدی به زهره حمیدی وارد کرد و وی را مدت‌ها عزادار کرد.

پیام خراسان

همچنین در هفته گذشته، ابوالفضل پورعرب بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل مشکلات جسمی در بیمارستان بستری شد. روند درمان این بازیگر در حال انجام و حال عمومی وی رو به بهبود است. ابوالفضل پورعرب پیش‌تر در سال 1401 نیز برای مداوا در بیمارستان بستری شد.
محمد بحرانی صداپیشه جناب خان، بازیگر و فعال موسیقی نیز که طی یکی دو روز گذشته به بیمارستان مراجعه کرده و اخبار حضورش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتشر شده بود، مرخص شده است.
وی با یک ویدئو شرحی از وضعیت خود داد و بیان کرد: خیلی ببخشید اگر باعث نگرانی شدم. رفتم (بیمارستان) اصلاً عارضه جدی‌ای نبود سریع هم به خانه بازگشتم و الان هم در خانه هستم.
همکاری ایران و تاجیکستان در جشنواره فیلم‌های ورزشی
نشست نماینده فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی در منطقه غرب آسیا با دبیر کل کمیته ملی المپیک تاجیکستان برگزار و بر همکاری مشترک این کشور با جشنواره «فیلم های ورزشی» ایران تاکید شد.
سیدمجتبی علوی نماینده فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (FICTS) در منطقه غرب آسیا در دیدار با موزونه چاریوا دبیر کل کمیته ملی المپیک تاجیکستان اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های ورزشی» ایران به دوره چهاردهم خود رسیده است و تاکنون با استقبال فیلمسازان حدود 60 کشور مواجه شده است.
در این نشست که در دوشنبه، پایتخت کشور تاجیکستان برگزار شد، بر حمایت کمیته ملی المپیک تاجیکستان از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران به عنوان پایگاه منطقه ای در غرب آسیا تاکید شد و باتوجه به اینکه رئیس جمهور کشور تاجیکستان، رئیس کمیته ملی المپیک این کشور است و همواره برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری به ویژه برپایی این گونه رویدادها که باعث معرفی فرهنگ قوی فارسی و شاخصه‌های کشور می شود اهمیت خاصی قائل است از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم های ورزشی در کشور تاجیکستان استقبال خواهد کرد.
کد خبر 6212134

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/720872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برترین های اسلحه سابر و اپه مشخص شدند

اجرای طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در خراسان‌جنوبی

مردم شهیدپرور شیروان با پیکر مطهر شهید مرزبان وداع کردند

تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره قرآنی باران وحی در مشهد

استاندار خراسان رضوی با سفیر تاجیکستان در ایران دیدار کرد

غرق شدن جوان 16 ساله در دره جنگل دالخانی رامسر

سردار سلامی: پرتاب موفق ماهواره «چمران-1» نماد همکاری دولت و سپاه است

وداع شیروانی‌ها با پیکر شهید «پارسا سوزنی»

سیل در رازوجرگلان

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های طبس

»جریمه» تاوان سوءاستفاده از کارت سوخت در قاینات

وجود 170 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور

تلاش برای ارتقای بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) و بازگشت بیمارستان شهید رحیمی به حالت قبل

بخشودگی 248 میلیارد ریال جرایم مالیاتی قابل بخشش فقط در شهریورماه سال جاری

78 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در برخی روستاهای رازوجرگلان

آسفالت حدود 2 میلیون مترمربع از معابر حاشیه شهر مشهد

جاده‌ های جنوب خراسان رضوی توسعه می یابد

حذف متکدیان در مشهد با مشارکت خبرگزاری‌ها و مراکز هنری

بانک مرکزی اروپا برای دومین بار در سه ماه گذشته نرخ بهره را کاهش داد

تعطیلی کلیه تفرجگاه‌ها و بوم گردی‌های شهرستان درگز

پایان طرح آفتابگردان در مشهد

سوغاتی ناجی زائران کربلا به دخترش نرسید

کتاب فرانظریه اسلامی سیاست جهانی منتشر شد

کتاب شعر داریخدی ثانیه‌لر در اردبیل رونمایی شد

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به آیت الله مرتضوی

170 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد

احتمال بارش پراکنده در خراسان جنوبی از اواخر امشب

شروع کارگاه مرمتی موزه‌های قاین

میزبانی بیرجند از مرحله نهایی جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر

تصادفات در خراسان‌شمالی 20 مصدوم برجا گذاشت

دستگیری 17 نفر متهم در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی محله محور شیروان

رییس کمیته امداد بخش رضویه:26 سری جهیزیه بین نوعروسان کمیته امداد بخش رضویه توزیع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: واکسن آنفلوانزا برای استفاده عموم مردم در مشهد موجود است

کمپ‌ اسکان مسافران تابستانی مشهد

کاهش جابجایی مسافران ریلی در مسیر مشهد

دیدار سفیران مهدویت با جانبازان قطع نخاع در مشهد

صربستان بار دیگر سربازی را اجباری می‌کند

آماده سازی مدارس خراسان رضوی

فرصت محدود استفاده از بهترین شرایط تخفیف و تقسیط شهرداری مشهد در تابستان

توزیع حدود 200 تن سیمان در بجنورد

تصمیم گیری نوجوانان برای آینده جهان با یک کتاب

مهندسی معکوس از مدارس تحول‌خواه می‌تواند راهگشا باشد

گزارشی از حضور زنان خیابانی و آرامشی که از اهالی سلب شده است

پیش بینی برداشت 3 هزار و 500 تن خرما از نخلستان‌های طبس

بدرقه شهید ناروئی تا آرامگاه ابدیش در نهبندان

بخشودگی 248 میلیارد ریال جرایم مالیاتی قابل بخشش در خراسان جنوبی

درگذشت خادم الحسین «جلال اسدی» را تسلیت عرض می‌کنم

تجارب موفق در زمینه بازآفرینی شهری در خراسان شمالی استفاده شود

عاملان شهادت «شهید سوزنی» برای مرگشان لحظه شماری کنند