پیام خراسان

آخرين مطالب

جزئیات برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر مقالات

جزئیات برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به تشریح برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر پرداخت.
حجت‌الاسلام حسین شریعتی نژاد امروز، 10 شهریورماه، در نشست خبری مدیرعالی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: کتاب «عیون اخبار الرضا» یکی از منابع معتبر و فاخر در مذهب شیعه است. این کتاب توسط شیخ صدوق، یکی از بزرگترین عالمان شیعه، گردآوری شده و شامل احادیث و معارف مربوط به حضرت رضا(ع) است.
در دهه آخر ماه صفر و همزمان با شهادت حضرت رضا(ع) برنامه‌هایی برای معرفی این کتاب و شخصیت شیخ صدوق طراحی شده است.
وی افزود: کتاب «عیون اخبار الرضا» به موضوعات مهمی چون توحید، امامت و نقش امام معصوم در هدایت اسلام می‌پردازد. همچنین احادیثی درباره سبک زندگی و معارف زندگی اصحاب حضرت رضا(ع) در این کتاب موجود است. بخش پایانی کتاب نیز به اهمیت زیارت و زیارات معتبر حضرت رضا اختصاص دارد.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: برنامه‌های متنوعی شامل مسابقه بزرگ «چشمی رضوان» و معرفی کتاب برای 100 منبر حرم مطهر در نظر گرفته شده است. این کتاب به صورت رایگان در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت و حدود 100 هزار نسخه از آن تهیه شده است. همچنین معرفی کتاب در قالب نمایش‌های آیینی و شخصیت شیخ صدوق در برنامه‌ها گنجانده شده است که امیدواریم مورد استقبال قرار گیرد.
شریعتی‌نژاد درخصوص اقدامات دهه پایانی ماه صفر در آستانه قدس، اظهار کرد: در دهه پایانی صفر، مشهد میزبان زائران و عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) است. در این ایام حرم مطهر حضرت رضا(ع) با برنامه‌های متنوع فرهنگی و تبلیغی، شامل 47 بسته برنامه، پذیرای زائران خواهد بود.
وی افزود: برنامه‌های شبانه حرم مطهر رضوی بعد از نماز مغرب و ‌عشا در 2 بخش سخنرانی با حضور حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، سیحدحمید میرباقری و اصلانی و مداحان اهل بیت(ع) معروف اعم از سید مجید بنی فاطمه و حاج مهدی رسولی برگزار خواهد شد.
شریعتی‌نژاد عنوان کرد: حسینیه حرم میزبان 20 کاروان زیارتی از 20 استان کشور خواهد بود که همگی به عزاداری خواهند پرداخت. همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای مجاورین و خانواده‌های قرآنی در نظر گرفته شده است که با حضور ارزشمند هیئت بیت‌الحسین(ع) برگزار خواهد شد. از جمله این برنامه‌های ویژه مراسم عزاداری برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) در صحن امام حسن مجتبی(ع) که در شب شهادت برنامه‌ای در این خصوص به عنوان مراسم عزاخانه با سخنارانی شهاب مرادی و مداحی و مرثیه‌خوانی مداحان اهل بیت(ع) خواهد بود و شب رحلت پیامبر اسلام(ص) اجتماع خانواده قرآنی در صحن پیامبر اعظم با حضور قاریان و فعالان قرآنی برگزار خواهد شد.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درخصوص برنامه‌های حرم مطهررضوی تصریح کرد: برنامه‌هایی همچنین برای وحدت امت اسلامی و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در غزه با سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی، مرثیه‌خوانی احمد واعظی و تلات قرآن با قاری‌های بین‌المللی از جمله حامد علیزاده برنامه‌هایی اجرا خواهد شد. همچنین شب شهادت حضرت‌رضا(ع) مراسم خطبه‌خوانی و شام غریبان حضرت رضا(ع) با حضور خدمه در صحن پیامبر اعظم و سخنرانی تولیت آستان‌قدس نیز برگزار خواهد شد.
وی افزود: در جای جای حرم مطهر برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. در بست شیخ حر عاملی و ضلع شرقی حرم مطهر عزاداری برای کودکان تدارک دیده شده است.
شریعتی‌نژاد ادامه داد: مسابقات چشمه رضوان با محوریت کتاب عیون اخبار الرضا و برنامه‌هایی برای حیات مذهبی و عزاداران در نظر گرفته شده است. در روز رحلت پیامبر گرامی اسلام و روز شهادت حضرت رضا(ع) بعد از نماز ظهر و عصر اجتماع هیات‌های مذهبی را خواهیم داشت.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درخصوص مراسم چهارپایه‌خوانی بیان کرد: 2 مراسم چهارپایه‌خوانی بزرگ با حضور همه عزاداران در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد شد، که اولین چهارپایه خوانی در روز رحلت پیامبر گرامی اسلام در صحن پیامبر و از ساعت 16 تا نماز مغرب و عشا برگزار می‌گردد. دومین چهارپایه‌خوانی بزرگ در روز شهادت حضرت رضا(ع) ساعت 16 با حضور مداحان اهل بیت(ع) محمود کریمی، سید مجید بنی فاطمه، حاج مهدی رسولی و سید محمود علوی و سایر عزیزان برگزار خواهد شد.
وی گفت: برنامه‌های حرم مطهر به صورت 24 ساعته در دسترس زائران خواهد بود و هرزمانی که مشرف شوند می‌توانند در رواق امام خمینی(ره)، مسجد گوهرشاد، صحن پیامبر اعظم و صحن امام مجتبی(ع) از برنامه‌های تدارک دیده شده، بهره ببرند.
همچنین برای زائرین عرب زبان نیز برنامه‌های ویژه‌ای اعم از عزاداری‌ها، سخنرانی و اجراهای نمایش آیینی که بر محور گفت‌وگوی بین مذاهب است در صحن غدیر نیز برگزار خواهد شد. 
وی با اشاره به برگزاری نمایش‌های آیینی، مطرح کرد: نمایش‌های آیینی با محوریت زندگی حضرت رضا(ع) نیز در صحن امام حسن مجتبی(ع) و خیابان شیرازی هرشب ساعت 21 برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان به نمایش‌های آیینی می‌توانند حضور یابند. 
وی افزود: نمایش‌های آیینی در 2 محور زندگی حضرت رضا(ع) و مسئله زیارت در نظر گرفته شده که در دو بخش برگزار خواهد شد، اولین نمایش آیینی به عنوان آسمان هشتم بر محور زیارت و بر محور سیره حضرت رضا(ع) و تاریخ زندگی حضرت رضا در صحن امام حسن مجتبی(ع) از ساعت 21 روز جمعه نهم شهریور ماه آغاز شده و تا شام شهادت حضرت ادامه دارد، و دومین برنامه نمایش آیینی به عنوان آهوان در بست شیخ طوسی هر شب برگزار می‌شود که آن هم از روز شنبه، دهم آغاز شده و تا شام شهادت ادامه پیدا خواهد کرد. 
شریعتی‌نژاد درخصوص اجراهای استان‌های مختلف در حرم مطهر رضوی، خاطرنشان کرد: از 20 استان اعم از خراسان شمالی و جنوبی، یزد، کرمان، چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی و سایر استان‌ها به طور پی در پی در حرم اجرای برنامه خواهند داشت که این برنامه‌ها از 10 تا 14 شهریور از ساعت 16 تا 1 بامداد به طور مستمر ادامه خواهد یافت. 
وی افزود: برنامه دیگری در حرم ویژه مجاورین در نظر گرفته شده است که هیئت ابن الحسین برگزار خواهد کرد و در بخش پایانی شب ساعت 1 بامداد یکی از هیئات آذری زبان اجرای برنامه خواهند داشت. 
معاون تبلیغات حرم مطهررضوی، اضافه کرد: بیش از 2000 هیئت مذهبی از سایر مناطق تشریف آوردند و ثبت‌نام کردند، آن استان‌ها در حسینیه‌های حرم اجرای برنامه خواهند داشت که از ساعت 16 تا نماز مغرب و عشا در صحن کوثر برگزار خواهد شد؛ موضوعات این برنامه‌ها در حوزه‌های اعتقادی، سبک زندگی، معارفی، تربیتی و خانواده خواهد بود که تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت. 
وی اظهار کرد: در مجموع 47 بسته برنامه، برنامه‌ریزی شده است که هر کدام از آن‌ها شامل چندین موضوع است که بسته‌ها از بسته برنامه امام حسن مجتبی(ع) 5 شب برنامه، 12 نمایش آیینی، نمایشگاه کتاب و ایستگاه کودک و نوجوان خواهد بود. همچنین، 100 هزار جلد کتاب برای مسابقات مختلف در نظر گرفته شده است. 
اجتماع بانوان عزادار رضوی در حرم مطهر رضوی
شریعتی نژاد ادامه داد: از برنامه‌های مهم دیگر هیئت نوجوانان ابناء الرضا است، که در روز سیزدهم شهریور در حسینیه حرم برگزار خواهد شد که امیدواریم نوجوانان حضور پیدا کنند. همچنین یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که کل شهر کمک کردند، اجتماع بانوان عزادار رضوی است که به عنوان حماسه زنان نوغان از مسجد امام رضا(ع) به حرم مطهر حرکت خواهند کرد و برنامه ویژه‌ای در آنجا برگزار می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/721005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مناطق 4 گانه زیر چتر حفاظتی یگان پهپادی | مناطق حفاظت شده چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

من را از دانشگاه فردوسی اخراج کردند؛ فقط من نبودم، 24 استاد دیگر را هم اخراج کردند

7مصدوم و 2 فوتی بر اثر تصادف در محور تنگراه به مشهد

تصادف مرگبار دو سواری در جنگل گلستان/ 2 کشته و 7 مصدوم

دریادار رستگاری: چهار بار از ماهواره «چمران 1» رصد داشته‌ایم

استاندار خراسان رضوی با سفیر تاجیکستان دیدار کرد

کاهش 110 هزار نفری تعداد دانش‌آموزان در پایه اول

برترین های اسلحه سابر و اپه مشخص شدند

اجرای طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در خراسان‌جنوبی

مردم شهیدپرور شیروان با پیکر مطهر شهید مرزبان وداع کردند

تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره قرآنی باران وحی در مشهد

استاندار خراسان رضوی با سفیر تاجیکستان در ایران دیدار کرد

غرق شدن جوان 16 ساله در دره جنگل دالخانی رامسر

سردار سلامی: پرتاب موفق ماهواره «چمران-1» نماد همکاری دولت و سپاه است

وداع شیروانی‌ها با پیکر شهید «پارسا سوزنی»

سیل در رازوجرگلان

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های طبس

»جریمه» تاوان سوءاستفاده از کارت سوخت در قاینات

وجود 170 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور

تلاش برای ارتقای بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) و بازگشت بیمارستان شهید رحیمی به حالت قبل

بخشودگی 248 میلیارد ریال جرایم مالیاتی قابل بخشش فقط در شهریورماه سال جاری

78 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در برخی روستاهای رازوجرگلان

آسفالت حدود 2 میلیون مترمربع از معابر حاشیه شهر مشهد

جاده‌ های جنوب خراسان رضوی توسعه می یابد

حذف متکدیان در مشهد با مشارکت خبرگزاری‌ها و مراکز هنری

بانک مرکزی اروپا برای دومین بار در سه ماه گذشته نرخ بهره را کاهش داد

تعطیلی کلیه تفرجگاه‌ها و بوم گردی‌های شهرستان درگز

پایان طرح آفتابگردان در مشهد

سوغاتی ناجی زائران کربلا به دخترش نرسید

کتاب فرانظریه اسلامی سیاست جهانی منتشر شد

کتاب شعر داریخدی ثانیه‌لر در اردبیل رونمایی شد

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به آیت الله مرتضوی

170 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد

احتمال بارش پراکنده در خراسان جنوبی از اواخر امشب

شروع کارگاه مرمتی موزه‌های قاین

میزبانی بیرجند از مرحله نهایی جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر

تصادفات در خراسان‌شمالی 20 مصدوم برجا گذاشت

دستگیری 17 نفر متهم در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی محله محور شیروان

رییس کمیته امداد بخش رضویه:26 سری جهیزیه بین نوعروسان کمیته امداد بخش رضویه توزیع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: واکسن آنفلوانزا برای استفاده عموم مردم در مشهد موجود است

کمپ‌ اسکان مسافران تابستانی مشهد

کاهش جابجایی مسافران ریلی در مسیر مشهد

دیدار سفیران مهدویت با جانبازان قطع نخاع در مشهد

صربستان بار دیگر سربازی را اجباری می‌کند

آماده سازی مدارس خراسان رضوی

فرصت محدود استفاده از بهترین شرایط تخفیف و تقسیط شهرداری مشهد در تابستان

توزیع حدود 200 تن سیمان در بجنورد

تصمیم گیری نوجوانان برای آینده جهان با یک کتاب

مهندسی معکوس از مدارس تحول‌خواه می‌تواند راهگشا باشد