پیام خراسان

آخرين مطالب

47 بسته برنامه فرهنگی حرم مطهر برای عزای رضا(ع) مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در نشست خبری، برنامه‌های فرهنگی گسترده و مختلف حرم منور را برای آخرین روزهای پایانی ماه صفر تشریح کرد.
حسین شریعتی‌نژاد در ابتدا درباره انتخاب کتاب عیون اخبارالرضا(ع) به عنوان محور این برنامه گفت: «عیون اخبارالرضا(ع) یکی از منابع معتبر و فاخر شیعه است که احادیث و سیره حضرت رضا(ع) در این کتاب شریف توسط یکی از بزرگ‌ترین عالمان شیعی یعنی شیخ صدوق گردآوری شده است».
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
شریعتی‌نژاد بر اهمیت این کتاب غنی تأکید کرد و ادامه داد: «لازم است زائرانی که به حرم مطهر مشرف می‌شوند با این منبع موثق و کتاب ارزشمند آشنا شوند. به همین جهت در دهه آخر صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع)، محور محتوایی برنامه‌ها بر معرفی این کتاب و معارف و محتوا و احادیث موجود در آن است. با توجه به اینکه این کتاب در دوره خیلی نزدیک به عصر زندگی اهل بیت(ع) نگاشته شده، جزو کتاب‌های موثق عالم تشیع است. آثار بسیار ارزشمندی از احادیث شیعه در این کتاب گردآوری شده که حتی امروزه در بسیاری از منابع علمی ما وجود ندارد». وی درباره محتوای این کتاب توضیح داد: «شیخ صدوق که از معتبرترین دانشمندان شیعه بوده در کتاب عیون اخبارالرضا(ع) مباحث بسیار ارزشمندی را در موضوع توحید، امامت و معرفی جایگاه امام و نقش امام معصوم در راهبری عالم اسلام جمع‌آوری کرده است. وی همچنین بخشی از روایت‌های حضرت رضا(ع) در خصوص سبک زندگی و مجموعه‌ای از معارف را در خصوص زندگی اصحاب حضرت(ع) در این کتاب شریف آورده است. در بخش پایانی نیز به موضوع ارزش و اعتبار و اهمیت زیارت پرداخته است».
با توجه به اهمیت این کتاب، معاونت تبلیغات حرم مطهر برنامه‌های ویژه‌ای را در این حوزه برگزار می‌کند که شریعتی‌نژاد در این ‌باره گفت: «برنامه‌های مفصلی در خصوص معرفی این کتاب در نظر گرفته شده و این برنامه‌ها شامل برگزاری مسابقه بزرگ چشمه رضوان (برگزیده ترجمه این کتاب)، معرفی در 100منبر در حرم مطهر و معرفی توسط مجریان و همچنین عرضه رایگان 100هزار شماره چشمه رضوان به زائران است. علاوه بر آن معرفی این کتاب و شخصیت شیخ صدوق در قالب نمایش‌های آیینی جزو برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر خواهد بود که امیدواریم مورد استقبال زائران قرار گیرد».
برنامه‌های فرهنگی برای همه اقشار
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر پیش از توضیح سایر برنامه‌های فرهنگی گفت: «دهه پایانی ماه صفر ایامی همزمان با سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا(ع) و مشهد میزبان خیل زائران و عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. زائران و دلدادگان حضرت(ع) در قالب هیئت‌های مذهبی، گروه‌ها و کاروان‌های زیارتی و به صورت خانوادگی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که امیدوارم بهره خوبی در این ایام از زیارت اهل بیت(ع) ببرند». شریعتی‌نژاد ادامه داد: «با توجه به حضور خیل مشتاقان حضرت رضا(ع)، معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی برنامه‌های متنوعی را در 47 بسته برنامه فرهنگی و تبلیغی برای زائران در نظر گرفته است. برنامه‌های شب‌های حرم مطهر پس از نماز مغرب و عشا شامل دو بخش سخنرانی و عزاداری خواهد بود که با حضور حجت‌الاسلام رفیعی، سیدحمید میرباقری، حجت‌الاسلام اصلانی و سایر عزیزان و خطبای گرامی و همچنین مداحان اهل بیت(ع) سیدمجید بنی‌فاطمه، حاج‌مهدی رسولی و ... برگزار خواهد شد».
این مقام مسئول در ادامه به معرفی بخش‌های اختصاصی برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر پرداخت و گفت: «حسینیه حرم امسال میزبان 20کاروان زیارتی از استان‌های مختلفی چون خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و... خواهد بود که از ساعت 16 تا 30/2 بامداد به عزاداری خواهند پرداخت.
همچنین ویژه‌برنامه‌ای از ساعت 21 تا 23 با حضور ارزشمند هیئت بیت ‌الحسین(ع) برای مجاوران در حسینیه حرم در نظر گرفته شده است». سایر برنامه‌های حرم مطهر در این ایام حسینیه کودک، حضور هیئت‌های مذهبی در روز شهادت امام رضا(ع) در ایوان مقصوره و سایر صحن‌های حرم مطهر رضوی، مراسم چهارپایه خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص)، اجتماع زائران آذری زبان در روز شهادت امام رضا(ع)، حماسه زنان نوغان، برنامه‌های ویژه نوجوانان شامل ابناء‌الرضا(ع) و ریحانه‌های رضوی، نمایش آیینی آهوان و حلقه‌های معرفت خواهد بود که وی به آن‌ها اشاره و بیان کرد: «برنامه‌های حرم مطهر در این ایام تقریباً به صورت 24 ساعته خواهد بود و زائران گرامی در هر زمان که مشرف شوند می‌توانند در رواق امام خمینی(ره)، مسجد گوهرشاد، حسینیه حرم و صحن پیامبر اعظم(ص) و صحن امام مجتبی(ع) از این برنامه‌ها استفاده کنند. برای زائران عرب‌زبان و اردوزبان نیز ویژه‌برنامه‌هایی در صحن غدیر و سایر صحن‌های حرم مطهر در نظر گرفته شده است».
شریعتی‌نژاد در ادامه درباره دو برنامه مهم حرم مطهر همزمان با شهادت امام رضا(ع) گفت: «در شب شهادت امام رضا(ع) نیز مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت با حضور خدمه حرم مطهر در صحن پیامبر اعظم(ص) و با سخنرانی تولیت معزز آستان قدس برگزار می‌شود. همچنین برگزاری مراسم شام غریبان با حضور خدمه آستان مقدس حضرت در صحن انقلاب اسلامی در شام شهادت حضرت رضا(ع) دیگر برنامه مهم این ایام است».
وی در انتها درباره ویژه‌برنامه‌های ایام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) توضیح داد: «دیگر برنامه ویژه امسال برنامه شهادت امام حسن مجتبی(ع) در پنج شب خواهد بود که در دو شب شهادت و شام غریبان حضرت ویژه برنامه غزل‌خوانی برگزار خواهد شد. همچنین در ویژه‌برنامه‌های شب رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز اجتماع خانواده قرآنی مشهد مقدس با حضور ارزشمند حفاظ، قاریان و فعالان قرآنی در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود. برنامه‌های متنوع این شب بر محور وحدت امت اسلام و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه خواهد بود».
138 موکب فرهنگی پذیرای زائران رضوی
معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی نیز به عنوان دیگر مقام مسئول در این نشست به توضیح فعالیت‌های این معاونت در این دهه پرداخت. محمد شبان در ابتدا گفت: "این برنامه‌ها در هفت فصل انجام خواهد شد تا خدمت به زائران به بهترین شکل انجام شود. این هفته فصل شامل مواکب، اسکان زائر، درمان، تسهیل زیارت، چایخانه‌ها، فرش آرایی، کتیبه ها و سیاه‌پوشی حرم مطهر خواهد بود." شبان در ادامه افزود: "مواکب در سه لایه مواکب بین راهی، درون شهری و حریم حرم تعریف شده‌اند. مواکب حریم حرم(در 5 نقطه منتهی به حریم حرم) در کنار 138 موکب فرهنگی از صبح روز شنبه فعالیت خود را برای پذیرایی از زائران آغاز کرده‌اند."
وی همچنین اضافه کرد: "جدای از اسکان درون شهری و برون شهری، در حرم مطهر ظرفیت 33 هزار اسکان در شبانه‌روز فراهم شده است. علاوه بر آنطور هماهنگی با اداره آموزش و پرورش تقریبا بین 35 تا 40 هزار هم امکان اسکان در 29 مدرسه نزدیک حرم را خواهند داشت."جانشین معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز در این نشست از خدمت رسانی بیش از 49 هزار خادم در حوزه حرم مطهر و پذیرایی از زائران خبر داد و گفت: "بیش از 11 پایگاه ما در مسیرهای منتهی به حرم مطهر حضور دارند. تقریباً روزانه بالغ بر 70 هزار پذیرایی بین زائران پیاده توزیع خواهد شد. 23 موکب پذیرایی هم درسطح شهر مشهد برای اسکان زائرین محترم پیاده خدمتگزاری می‌کنند. همچنین امکان اسکان در یازده موکب در جاده‌های منتهی به مشهد نیز فراهم شده است."مهدی رمضانی افزود: "آیین خطبه خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) با حضور خدمه بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) و خدمه حرم آستان قدس برگزار خواهد شد.
مراسم آیینی خطبه خوانی نیز با ذکر مصیبت مداحان و سخنرانی تولیت محترم همراه است. در روز شهادت حضرت رضا(ع) و در شام شهادت خدمه بارگاه حضرت رضا(ع) از خیابان نواب و شهرستان شهید شوشتری طی مسیر خواهند کرد." وی ضمن اشاره به برخی از برنامه های این معاونت بیان کرد: "پارکینگ‌های یک و سه برای اسکان و استراحت موقت زائران پیش‌بینی شده است."رمضانی در انتها گفت: "بعد از 63روز عزاداری، مراسم تعویض پوش پرچم و مراسم تعویض گل در سوم ربیع الاول روز شنبه صبح ساعت 5 صبح خواهد بود. در سه ربیع الاول پرچم مشکی عوض و به رنگ سبز تغییر پیدا خواهد کرد."
منبع: روزنامه قدس

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/721006/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مناطق 4 گانه زیر چتر حفاظتی یگان پهپادی | مناطق حفاظت شده چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

من را از دانشگاه فردوسی اخراج کردند؛ فقط من نبودم، 24 استاد دیگر را هم اخراج کردند

7مصدوم و 2 فوتی بر اثر تصادف در محور تنگراه به مشهد

تصادف مرگبار دو سواری در جنگل گلستان/ 2 کشته و 7 مصدوم

دریادار رستگاری: چهار بار از ماهواره «چمران 1» رصد داشته‌ایم

استاندار خراسان رضوی با سفیر تاجیکستان دیدار کرد

کاهش 110 هزار نفری تعداد دانش‌آموزان در پایه اول

برترین های اسلحه سابر و اپه مشخص شدند

اجرای طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی در خراسان‌جنوبی

مردم شهیدپرور شیروان با پیکر مطهر شهید مرزبان وداع کردند

تجلیل از برگزیدگان ششمین جشنواره قرآنی باران وحی در مشهد

استاندار خراسان رضوی با سفیر تاجیکستان در ایران دیدار کرد

غرق شدن جوان 16 ساله در دره جنگل دالخانی رامسر

سردار سلامی: پرتاب موفق ماهواره «چمران-1» نماد همکاری دولت و سپاه است

وداع شیروانی‌ها با پیکر شهید «پارسا سوزنی»

سیل در رازوجرگلان

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های طبس

»جریمه» تاوان سوءاستفاده از کارت سوخت در قاینات

وجود 170 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور

تلاش برای ارتقای بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) و بازگشت بیمارستان شهید رحیمی به حالت قبل

بخشودگی 248 میلیارد ریال جرایم مالیاتی قابل بخشش فقط در شهریورماه سال جاری

78 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

فیلم | جاری شدن سیلاب در برخی روستاهای رازوجرگلان

آسفالت حدود 2 میلیون مترمربع از معابر حاشیه شهر مشهد

جاده‌ های جنوب خراسان رضوی توسعه می یابد

حذف متکدیان در مشهد با مشارکت خبرگزاری‌ها و مراکز هنری

بانک مرکزی اروپا برای دومین بار در سه ماه گذشته نرخ بهره را کاهش داد

تعطیلی کلیه تفرجگاه‌ها و بوم گردی‌های شهرستان درگز

پایان طرح آفتابگردان در مشهد

سوغاتی ناجی زائران کربلا به دخترش نرسید

کتاب فرانظریه اسلامی سیاست جهانی منتشر شد

کتاب شعر داریخدی ثانیه‌لر در اردبیل رونمایی شد

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به آیت الله مرتضوی

170 هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد

احتمال بارش پراکنده در خراسان جنوبی از اواخر امشب

شروع کارگاه مرمتی موزه‌های قاین

میزبانی بیرجند از مرحله نهایی جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر

تصادفات در خراسان‌شمالی 20 مصدوم برجا گذاشت

دستگیری 17 نفر متهم در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی محله محور شیروان

رییس کمیته امداد بخش رضویه:26 سری جهیزیه بین نوعروسان کمیته امداد بخش رضویه توزیع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: واکسن آنفلوانزا برای استفاده عموم مردم در مشهد موجود است

کمپ‌ اسکان مسافران تابستانی مشهد

کاهش جابجایی مسافران ریلی در مسیر مشهد

دیدار سفیران مهدویت با جانبازان قطع نخاع در مشهد

صربستان بار دیگر سربازی را اجباری می‌کند

آماده سازی مدارس خراسان رضوی

فرصت محدود استفاده از بهترین شرایط تخفیف و تقسیط شهرداری مشهد در تابستان

توزیع حدود 200 تن سیمان در بجنورد

تصمیم گیری نوجوانان برای آینده جهان با یک کتاب

مهندسی معکوس از مدارس تحول‌خواه می‌تواند راهگشا باشد