پیام خراسان

آخرين مطالب

چراغِ کم‌فروغ سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی خلیل‌آباد اجتماعي

چراغِ کم‌فروغ سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی خلیل‌آباد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی شهرستان خلیل‌آباد در جنوب غربی خراسان رضوی، از جمله شهرستان‌هایی است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامداری است و 80 درصد مردم منطقه به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در این بخش اشتغال دارند.
این شهرستان با داشتن قریب شش هزار هکتار باغات انگور قطب تولید این محصول در شرق کشور به‌ حساب می‌آید.
علاوه بر این وجود باغات پسته و انار و واحدهای تولیدی گلخانه‌ای محصولات کشاورزی این شهرستان باعث شده خلیل‌آباد در زمینه کشاورزی ظرفیت‌های و پتانسیل‌های قابل‌تأملی داشته باشد اما با وجود این پتانسیل‌ها، چراغ سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان بسیار کم‌فروغ است.
جای خالی صنایع تبدیلی انگور و مشتقات آن در خلیل‌آباد
بدون شک زنجیره تولید محصولات کشاورزی زمانی تکمیل می‌شود که تمامی حلقه‌های این حوزه در کنار هم قرار گیرند اما در شهرستان خلیل‌آباد باوجود پتانسیل‌های متعدد بخش کشاورزی اعم از باغات انگور، انار و پسته، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، زنجیره تولید محصولات کشاورزی را با نواقصی مواجه کرده است. اگر چه بخش کشاورزی در خلیل‌آباد در چرخه اقتصاد شهرستان، حجم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده و در رونق اقتصاد منطقه تأثیرگذار است.
محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه جای واحدهای صنایع تبدیلی انگور و مشتقات آن در این منطقه خالی است؛ گفت: طی سال‌های اخیر در حوزه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تلاش‌هایی شده و برنامه ما توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه در شهرستان بوده است. 
وی اظهار کرد: در خلیل‌آباد 5 واحد سردخانه با ظرفیت 11 هزار تن به‌ عنوان پیش‌نیاز امور صادرات محصولات کشاورزی احداث ‌شده است و به سمتی رفته‌ایم که برای ثابت ماندن کیفیت کشمش شهرستان، محصول تولیدی کشاورزان در سردخانه نگهداری می‌شود تا محصول کشاورزان بازارپسندی خود را حفظ کند.
شبان از خلیل‌آباد به ‌عنوان قطب سردخانه‌ای در منطقه ترشیز یاد کرد و گفت: در شهرهای هم‌جوار هیچ شهری ظرفیت سردخانه‌ای خلیل‌آباد را ندارد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر توانسته‌ایم زمینه صادرات کشمش خلیل‌آباد را به ‌طور مستقیم به کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم کنیم؛ افزود: در زمینه صنایع تبدیلی، شاهد راه‌اندازی پانزدهمین کارخانه کشمش مجهز به دستگاه سورت لیزری در شهرستان بودیم که با راه‌اندازی این واحد ظرفیت کارخانجات کشمش منطقه به 15 هزار تن در سال رسید لذا خلیل‌آباد از نظر وجود کارخانجات کشمش پاسخگوی نیاز تولید شهرستان هست اما باید در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور به‌طورجدی اقدام شود.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما به سرمایه‌گذاران این است که با توجه به تولید میزان قابل‌توجهی انگور در شهرستان در پی ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری در حوزه تولید سرکه، شیره، آب‌غوره و کنستانتره انگور یا در زمینه احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی انار و مشتقات آن از جمله آب انار، رب انار، شربت انار و ... ورود کنند و ما هم در زمینه صدور مجوزها و واگذاری زمین و سایر مشوق‌ها همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران خواهیم داشت.

پیام خراسان

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در زمینه انار و انگور در شهرستان در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دارد و چنانچه سرمایه‌گذاران به این موضوع ورود کنند به ‌طور جدی از آنها حمایت می‌کنیم زیرا جای خالی واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی را در شهرستان به‌خوبی حس می‌کنیم.
ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در خلیل‌آباد ازاین‌رو دارای اهمیت است که اگر آنها زیرمجموعه بخش کشاورزی در نظر گرفته شوند در اقتصاد منطقه نقش قابل‌ توجهی دارند. هر چند تاکنون این بخش نتوانسته در چرخه اقتصاد جایگاه قابل قبولی داشته باشد. اگرچه کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند؛ وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در چرخه اقتصاد ضرورت دارد و می‌تواند بین تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی به‌عنوان یک حلقه واسطه عمل کند اما به این مهم در خلیل‌آباد تاکنون بی‌توجهی شده است و در نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، جهش تولید در بخش کشاورزی شهرستان شاهد نبوده‌ایم.
ضرورت جلوگیری از خام فروشی محصول انگور کشاورزان
رئیس اتاق اصناف کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه در خلیل‌آباد قریب 20 واحد فرآوری کشمش فعالند که پس از تبدیل محصول انگور باغداران به کشمش آنها را با شستشو و بی دم کردن و جدا کردن کشمش‌های سیاه و بی‌کیفیت با لیزر، با سورت و بسته‌بندی این محصول برای صادرات آماده می‌شود؛ گفت: همه کارخانه‌های کشمش در این شهرستان به این صورت فعالیت دارند و البته تعدادی از آنها هم امکان شستشو و گرمخانه کشمش را ندارند.
روح ا... ناصری کندری افزود: در شهرستان تنها امکان فرآوری محصول انگور است و در حوزه صنایع تبدیلی اقدامی انجام‌ نشده است. البته به‌ صورت سنتی تهیه شیره انگور، آب‌غوره، سرکه و ... انجام می‌گیرد و واحد صنعتی در این حوزه فعال نیست.
وی ادامه داد: وجود یک واحد صنعتی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور می‌تواند برای کشاورزان شهرستان مشکل‌گشا باشد و سودآوری خوب و ارزش‌افزوده بالایی به همراه داشته باشد.
ناصری بابیان اینکه فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی موجب جلوگیری از خام‌فروشی بسیاری از محصولات تولیدی می‌شود؛ گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیاز اساسی برای کشاورزان است به ‌ویژه آن‌که منجر به افزایش ارزش اقتصادی محصولات تولیدی می‌شود.
وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی علاوه بر این که از هدر رفتن و دورریز محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند و ماندگاری محصول کشاورزی را بالا می‌برد. همچنین به ایجاد ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

پیام خراسان

رئیس اتاق اصناف کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه شهرستان قطب تولید انگور و کشمش است لذا رایزنی‌هایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شهرداری کندر در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور انجام شد اما به نتیجه نرسید، اظهار کرد: متأسفانه تاکنون سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نتوانسته‌ایم در زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه کنیم حال ‌آنکه اگر بتوانیم با فعالیت کارخانجات صنعتی، انگور را به محصولات مختلفی تبدیل کنیم سود خوبی برای کشاورزان دارد.
ناصری اظهار کرد: تاکنون در منطقه در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور کاری انجام‌ نشده و سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را نمی‌پذیرند حال‌آنکه سرمایه‌گذاری در این زمینه با کمترین ریسک خواهد بود.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به‌جای خالی فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی انگور در خلیل‌آباد پیشنهاد داد؛ شهرداری‌های منطقه با سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانند درآمد پایداری کسب کنند.
با توجه به ظرفیت شهرستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و تلاش برای فرآوری محصولات کشاورزی ازجمله مؤلفه‌هایی است که می‌تواند سیمای اقتصاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد را دگرگون کند و سبب تغییرات چشمگیری در اقتصاد شهرستان شود.
امید آنکه سرمایه‌گذاران به این حوزه ورود کنند و با تشکیل تعاونی ویژه انگور کاران و تجمیع سرمایه‌های خرد و سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بتوان حال کشاورزان و کشاورزی منطقه را بهتر کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/728122/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضبط پورشه 13 میلیاردی در مشهد

آزادی 7 زندانی جرائم غیر عمدهمزمان با هفته وحدت از زندان های خراسان جنوبی

رسالت اصلی خبرنگاران القای درست اهداف دفاع مقدس به جوانان است

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد خراسان جنوبی همزمان با هفته وحدت

آمادگی سرمایه گذار خارجی برای احداث 50 مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی در خراسان جنوبی

آزادی 7 زندانی جرائم غیر از زندان‌های خراسان جنوبی

آغاز عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در سربیشه

متهم به آدم‌ربایی کمتر از 12 ساعت در اسفراین دستگیر شد

حج و عمره دو بازار آخرتی است

اولین کاروان زائران حج عمره از کردستان راهی سرزمین وحی شد

کسب روزی از شاهرگ زیبای کویری در خراسان شمالی

متهم به آدم‌ربایی در اسفراین بازداشت شد

ساعت کاری بازار‌های میوه و تره بار تغییر کرد

لغو یک مجوز و تعلیق 5 شرکت‌ خدمات مسافرتی در خراسان رضوی

تغییر ساعت کاری میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار در نیمه دوم سال

توسعه بازار تره‌بار هرسین در دستور کار شهرداری قرار گرفت

(تصاویر) برداشت گوجه فرنگی در فریمان

استارت دوباره پرسپولیس این بار با دو مصدوم

ممنوعیت ورود تورهای گردشگری به جنگل‌های گیلان در فصل گاوبانگی

قهرمان مسابقات آتش‌نشانان جهان وارد تربت‌حیدریه شد+فیلم

ایران - قطر در استادیوم امام رضا(ع)/ رونالدو در شاندیز بازی می کند!

روسیه بار دیگر به آمریکا در مورد جنگ هسته‌ای هشدار داد

برای «اون یکی»؛ آقای پزشکیان واژه‌ها بار و اثر دارند | «وفاق ملی» ادبیات سیاسی-اجتماعی نمی‌طلبد؟

تیراندازی در نیشابور و دستگیری متهم در مشهد

ایران - قطر در استادیوم امام رضا(ع) / رونالدو به شاندیز می‌رود!

حمایت از مظلومان یکی از اصول انقلاب اسلامی است

آتش سوزی مخزن سوخت کوره آهنگری در مشهد با یک مصدوم

امکان صعود سپهرصدرا به پلی‌آف لیگ برتر والیبال

تغییر ساعت کاری میادین تره‌بار در نیمه دوم سال

نماینده خراسان شمالی بر استقلال پارک ملی گلستان تاکید کرد

آیت الله جوادی آملی: عالمان دین مراقب باشند به خطر فاحش «مذهب تراشی» مبتلا نشوند

کتاب درسی اساتید دانشگاه امیرکبیر توسط ناشر بین المللی منتشر شد

عالمان دین مراقب باشند به خطر فاحش «مذهب تراشی» مبتلا نشوند

«مست عشق» شهاب حسینی در سینماهای ترکیه

جان‌هایتان را به چیزی غیر از این نفروشید!

برگزاری 7000 برنامه محوری در خوزستان همزمان با هفته دفاع مقدس

فارسی نخستین زبان مورد علاقه مردم عراق است

حل مشکل 81 نفر از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد در استان ایلام

همه دستگاه‌ها در نشر ارزش‌های دفاع مقدس نقش دارند

همه باید برای ثبت خادم فداکار بجنوردی به عنوان شهید اقدام کنند

ترافیک پرحجم اول مهر در انتظار مشهدی‌ها

نیازمندخودباوری دوران دفاع مقدس هستیم/ضرورت بصیرت‌افزایی نسل جوان

دو تندیس رادیو خراسان جنوبی در جشنواره صدای سخن

امام جمعه اهل سنت اسدیه: قتل عام مسلمانان نتیجه نبود وحدت است

کشف احشام فاقد مجوز در شهرستان نهبندان

درخواست سرمایه گذاری برای 50 مگاوات انرژی خورشیدی در خراسان جنوبی

اختصاص 150 میلیارد تومان به منظور کمک به محرومان خراسان‌شمالی

اعزام حج عمره آغاز شد

مسئولان برای اعلام شهادت جلال اسدی همت کنند

طرح انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان بهره برداری می‌شود