پیام خراسان

آخرين مطالب

مجتبی جباری: با «افعی» و جمشید هاشم‌پور عاشق سینما شدم/ مردم از سینما و فوتبال فاصله گرفته‌اند مقالات

مجتبی جباری: با «افعی» و جمشید هاشم‌پور عاشق سینما شدم/ مردم از سینما و فوتبال فاصله گرفته‌اند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - او را بیش‌تر با چهره ورزشی‌اش به خاطر می‌آوریم، کسی که در فوتبال و فارغ از آبی و قرمز بودنش، انسان با اخلاقی بود و جزو معدود افرادی بود که وقتی دوره حرفه‌ای ورزشی‌اش تمام شد سمت فرهنگ رفت و یک کتاب‌فروشی باز کرد.
حالا به بهانه آیین پاسداشت فرهنگی روزملی سینما و برگزاری یکی از نشست‌ها در کتابفروشی مجتبی جباری، به گفت‌وگو با او پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
با چه هدفی تصمیم گرفتید، از آیین پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما حمایت کنید و قبول کردید این برنامه در کتاب‌فروشی«راوی» برگزار شود؟
کتاب فروشی، مرکزی فرهنگی است و هر اتفاقی که مرتبط با فرهنگ باشد در آن، جا دارد. سال گذشته رونمایی‌ها و مراسم‌های مختلف فرهنگی داشتیم و به همین واسطه با آقای راستین آشنا شدیم. به پیشنهاد ایشان افتخاری نسیبمان شد که به مناسب بزرگداشت هفته سینما، در این جا مراسمی داشته باشیم و ما هم استقبال کردیم. به نظرم یکی از نشست‌های خیلی خوب به لحاظ محتوایی، نشست اخیر بود. خود من هم خیلی از آن استفاده کردم. مردم از زمان پخش آنونس‌ها و حتی قبل از آن حضور داشتند. خیلی خوب صبوری کردند؛ زیرا به نظرم محتوایی که ارائه شد باعث جذب و ماندن آن‌ها شد. قرار بود طی هفته سینما این برنامه در چندین مرکز فرهنگی برگزار شود و «راوی» هم یکی از آن مراکز بود. خوش‌حالیم که ما هم قسمتی از این اتفاق بودیم.
ما این روزها بسیار شنیده‌ایم که به واسطه کرونا و مسائل اجتماعی اخیر، مردم از سینما فاصله گرفته‌اند، با توجه به حواشی فوتبال، تقریباً می‌توان گفت که این اتفاق برای فوتبال هم رخ داده است و بدنه جامعه از سینما و فوتبال فاصله گرفته‌اند. نظر شما درباره این موضوع چیست؟ آیا با آن موافق هستید؟
بله، درحقیقت این اتفاق افتاده‌است. در گفت‌وگویی که هفته قبل داشتم به این موضوع اشاره کردم و گفتم:« متاسفانه کسانی‌که از صنعت فوتبال به جایی رسیده‌ و رشد کرده‌اند، حرکات، رفتار و کیفیتی از خود نشان می‌دهند که عامل دور شدن مردم از فوتبال می‌شود، درحالی‌که فوتبال خیلی مورد توجه مردم ایران است و با آن ارتباط عمیق و به آن توجه دارند. مردم برای فوتبال اعتبار بزرگی قائلند، اما بی‌فکری‌ها، بی‌سلیقگی‌ها، نداشتن دانش کافی، ایجاد نکردن زیرساخت و امکانات باعث می‌شود که مردم از آن دور شوند و دوباره جذب کردنشان مستلزم هزینه زیادی است.» صحبت‎های امروز من، درباره سینما هم به همین منظور بود. من در صحبت‌هایم گفته‌بودم، که در اروپا و همه جای دنیا به کیفیت فوتبال خیلی اهمیت می‌دهند و جذب کردن مردم برایشان مهم است، به همین دلیل قوانین و روش‌هایی به کار می‌برند که باعث جذب مردم شود. در سینما هم باید نوع فیلمی که ساخته می‌شود، بتواند ارتباطی میان مردم و سینما ایجاد کند. به نظرم خواسته مردم هم خیلی مهم است و باید بدانند که از فوتبال و سینما چه چیزی و با چه کیفیتی می‌خواهند؟ این‌که مردم فقط کامنت مثبت بگذارند و در قالب هوادار با تعصب زیاد با هر کاری موافقت کنند، چیزی را از پیش نمی‌برد. فکر می‌کنم این درد مشترکی است که فقط به سینما و فوتبال محدود نمی‌شود، بلکه در کشورما همه چیز می‌تواند خیلی با کیفیت بالاتری ارائه شود.

پیام خراسان

در عرصه فوتبال هم می‌توانیم رویدادهای این‌چنینی مثل مراسمی که برای سینما برگزار شد، برگزار کنیم که این پیوند تا وقتی کار از کار نگذشته قدری بهبود پیدا کند؟
بله، اما فقط در صحبت نیست. این اتفاق در ذهنمان بود که نشست‌های فوتبالی بگذاریم، که مردم بتوانند مستقیم درباره تیمشان صحبت کنند و با هم گپ‌وگفت داشته باشند؛ چون چنین فضایی وجود ندارد و هرچه هست در فضای مجازی است. چنین کاری را در یک هفته می‌توان انجام داد، اما فوتبال و سینمای ما یک نیاز زیرساختی عظیم دارد که همه دنیا ازآن پیروی کردند. صرفاً گفتن درباره این موضوع کاری از پیش نمی‌برد. ما می‌توانیم به عنوان قسمتی از کار چنین رویدادی برگزار کنیم، ولی موضوع خیلی بیش از این حرف‌ها عمیق و ظریف است.
کمتر ورزشکاری وجود دارد که بعد از دوره فعالیت ورزشیش، وارد فرهنگ شود. فکر می‌کنم آقای جباری به واسطه شما(همسر) با فرهنگ گره خورده است. درباره این تجربه از زبان خودتان بگویید.
بله. من که در حال اصلاح شدن هستم. مسیری را رفته‌امف اما به واسطه همسرم شرایطی پیش آمد که انتخاب‌هایم بهتر شد. بهترین مشاور را در این زمینه دارم، که همسرم است. در زمینه کتاب فروشی که واقعاً 0 تا 100 کار، از نظارت تا ایجاد و ... را همسرم انجام داد، اما به اسم من تمام شد. اگر ایشان نبود واقعاً چنین اراده‌ای در من ایجاد نمی‌شد.
معظلی که امروز کتاب‌فروشی‌ها خیلی با آن مواجه هستند، تعطیلی‌های فراوان است. ما مدام شاهدیم که چه در تهران یا شهرستان‌ها کتاب‌فروشی ها تعطیل می‌شوند. نظرشما درباره این موضوع چیست؟ با توجه به این که در این حرفه فعالیت می‌کنید با چه معضلاتی مواجه هستید؟
مجتبی : به نظر من قیمت تاثیر دارد و خیلی هم تاثیرش زیاد است. این اصلاً وظیفه دولت است، که قیمت را طوری نگه‎دارد که مردم از پس آن بربیایند. در این مدت که ما درگیر این کار هستیم، با آن‌که مخاطب خوبی داشتیم و مردم می‌آیند و می‌روند، اما برای این‌که انگیزه برای رقابت با بقیه امور اقتصادی ایجاد شود، جایگاه کتاب‌فروشی خیلی پایین است. فرد باید خیلی دوستدار این موضوع باشد و تحمل زیادی داشته باشد تا بتواند در این عرصه دوام بیاورد و یا پشتوانه مالی خوبی داشته باشد. به دلیل همین مواردی که گفتم، این صنعت پویا نیست. هزارو یک مشکل را می‌توان عنوان کرد. مشکل می‌تواند از ناشر، واسطه، فروشنده و ... باشد. عوامل زیادی وجود دارد. من فکر می‌کنم حضورم در فوتبال و شناخته شدنم، یکی از دلایل حضور مردم است و می‌خواهم با کمک این فرصت و انجام برخی کارها، طرح مشکل کنم و برخی مسائل را رفع کنم. فکر می‌کنم باید از سوی بانک‌ها و دولت حمایت‌های خیلی زیادی صورت بگیرد، تا برای افراد ایجاد انگیزه شود که به این عرصه وارد شوند. غیر از علاقه موضوعات اقتصادی هم اهمیت دارند.
محبوب‌ترین فیلم سینمایی که دیدید و باعث پیوند شما با سینما شد چه بود؟
از زمان کودکی‌ام فیلم «افعی» در ذهنم مانده‌ است. حرکات کماندویی آقای جمشید هاشم پور را یادم هست. چندبار با دوستانم برای دیدن آن فیلم به سینما رفتم. آن‌وقت‌ها واقعاً ما را درگیر هیجان می‌کرد و از همان‌جا از سینما خوشم آمد اما در مجموع آدم اهل سینمایی نیستم.
245245
کد خبر 1958080

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/728514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی انبار ضایعات چوب در طرقبه مهار شد

کشف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بازدید شرکت‌کنندگان در جشنواره شعر آیینی ابن حسام خوسفی از مقبره او

داور مشهور اسپانیایی قاضی بازی ایران گواتمالا

انفجاری‌های جدید در لبنان ؛ این بار تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، رادیو و رایانه‌ها منفجر شدند | اعلام تعداد شهدای جدید + تصاویر

علیرضا دبیر: یک میلیارد تومان بابت مالیات از حساب مدال‌آوران کسر شده است؛ در المپیک‌ها کشتی بار ورزش ایران را به دوش می‌کشد

47 بسته لوازم‌التحریر در قوچان توزیع شد

کسب رتبه نخست خراسان رضوی در مسابقات قرآنی اوقاف توسط دانش آموز دبیرستان امام رضا(ع)

دوشیفته بودن 44 مدرسه در تربت‌ حیدریه

محل بازی‌‎های ملی و باشگاهی مشخص شد/ استقلال و پرسپولیس در ثامن

بازی‌های آسیایی سرخابی ها در ورزشگاه ثامن برگزار می‌شود/ مسابقات تیم ملی به ورزشگاه امام رضا می‌رود

فیلم «مست عشق» با چه هدفی ساخته شد؟ منابع آن چه بودند؟

معرفی 6 کتاب حوزه جهاد و مقاومت با تفریظ رهبر انقلاب بر آنها

نسخه خطی «بشاره النبوه»موجود در کتابخانه حرم رضوی رونمایی شد

پرسپولیس – پاختاکور در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد| بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه امام رضا(ع)

تصاویری از برگزاری مراسم سومین روز شهادت جلال اسدی

44 مدرسه در تربت‌حیدریه دوشیفته هستند

تغییر ساعت کاری میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار

ترخیص مصدومان حادثه تصادف اتوبوس بوشهر به مشهد

رحیم سرهنگی : امام جمعه اهل سنت کیش، مظهرعقل و وحدت در این منطقه است

بازگشت 7 زندانی جرائم غیرعمد به آغوش خانواده

توقیف هشت خودرو شوتی در شهرستان نهبندان

بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از دوره دوم کارآموزی قضایی

درخواست مهم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زائران ایرانی

سلاح هنر در خدمت حقیقت فلسطین

عالم اهل سنت لبنان: برخی حاکمان عربی در حمایت از صهیونیست‌ها لحظه‌ای درنگ نکردند

مشهد قطب درمان تخصصی آلرژی در شمال شرق کشور است

تعاون بخشی از زنجیره اقتصاد کشور است

مهر ماه کلاس بدون معلم در تربت‌ حیدریه نخواهیم داشت

بازی تیم ملی با قطر در مشهد یا تبریز؟

مدیرکل ورزش خراسان‌رضوی: بازی تیم‌های فوتبال ایران و قطر در مشهد برگزار می‌شود

میزبان بازی تیم ملی مقابل قطر؛ تبریز یا مشهد؟

جلوگیری از برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای از بستر رودخانه اترک قوچان

حمل و نقل عمومی مشهد رایگان شد+جزییات

مدیر آموزش و پرورش تربت‌ حیدریه: مهر ماه کلاس بدون معلم در تربت‌ حیدریه نخواهیم داشت

استقبال از قهرمان مسابقات آتش‌ نشانان جهان در تربت‌ حیدریه

120 برنامه محوری و شاخص در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود

توسعه کتابخانه‌های گناباد همراهی خیران را می‌طلبد

آتش سوزی انبار ضایعات چوب در طرقبه مهار شد

نشست نخبگان طرح ایران آینده در مشهد

فوری | این بار پیجر نه بی‌سیم‌ها در لبنان منفجر شدند + جزئیات

مدیر کل اوقاف خراسان رضوی: وقف سرمایه اجتماعی را تقویت می‌کند

1000 برنامه برای هفته دفاع مقدس کرمانشاه طراحی شده است

«پس درخت چه بگوید؟» منتشر شد

مشاور رییس‌جمهور در امور اقوام: ملاک وحدت عمل به شیوه رسول‌الله است

تفرقه، قدرت مسلمین را می‌گیرد

افتخار آفرینی هنرمندان صدا و سیمای خراسان جنوبی در هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس

به رغم رشد بارندگی در خراسان شمالی، اما شرایط بحرانی و خشکسالی به قوت خود باقی است

به جز مشهد، تبریز هم برای بازی تیم ملی مدنظر است/ AFC با تغییر ساعت بازی سرخابی ها موافقت نکرد

نماینده مجلس دوازدهم: وام جدید ساخت مسکن در سقف تعهدات قانونی و بدون هیچ بار مالی برای نظام بانکی است