پیام خراسان

آخرين مطالب

نامی که یکی از پرکارترین عالم اسلامی برای خود برگزید مقالات

نامی که یکی از پرکارترین عالم اسلامی برای خود برگزید
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - عشق و علاقه محمدمحسن بن علی منزوی تهرانی، معروف به آقابزرگ تهرانی به کتاب و نسخ خطی منجر به تالیف «الذریعه الی تصانیف الشیعه» شد کتابی که شیخ آقا بزرگ 60 سال از عمرش را برای نگارش آن صرف کرد.
به گزارش ایسنا، یازدهم ربیع‌اول سالروز تولد یکی از پرکارترین علمای اسلام در قرن چهاردهم، محمدمحسن بن علی منزوی تهرانی، معروف به آقابزرگ تهرانی است.
خوشبختانه خداوند به ایشان طول عمر عطا کرد و او قدر نعمت عمر را دانست و با پشتکار غریبش موفق شد یکی از مهم‌ترین مجموعه تألیفات این قرن اسلامی را بر جای بگذارد.
«الذریعه الی تصانیف الشیعه» نام یکی از آثار معروف اوست که به فهرست و معرفی تألیفات علمای شیعه در طول چهارده قرن تاریخ اسلام می‌پردازد. اگر امروز مؤسسات صاحب هزینه‌های هنگفت قصد داشتند این کتاب را با وسعت دامنه و عظمت علمی‌ای که دارد تهیه کنند، گروهی متعدد برای سالیانی چند بر سر تألیف آن معطل شده بودند و به هنگام عرضه آن، دنیا را پر از غوغا می‌کردند. اما این روحانی بزرگ، با زندگی زاهدانه طلبگی، از گوشۀ انزوا و سکوت خویش دست تنها این کتاب را پدید آورد.
مقام معظم رهبری به تبین سبک زندگی اهتمام ویژه‌ای داشتند و به اولین موردی که اشاره دارند فرهنگ کار در میان ایرانیان به خصوص ضعف در فرهنگ کار جمعی است و می‌فرماید:«چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه‌ ما ضعیف است؟ این یک آسیب است. با اینکه کار جمعی را غربی‌ها به اسم خودشان ثبت کرده‌اند، اما اسلام خیلی قبل از اینها گفته است: «تعاونوا علی البرّ و التّقوی»، یا: «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا». یعنی حتّی اعتصام به حبل‌اللّه هم باید دسته‌جمعی باشد؛ «و لا تفرّقوا».
محمدمحسن بن علی منزوی تهرانی، معروف به آقابزرگ تهرانی 20 سال بعد از شروع طلبگی نگارش اثر بزرگ و ماندگارش یعنی کتاب الذریعه (و همزمان با آن اعلام طبقات) را شروع کرد. این اثر آنقدر سترگ و نوشتن به اندازه‌ای سخت است که برخی نوشتن این کتاب را جز با عشق و علاقه عجیب آقا بزرگ تهرانی به کتاب، مطالعه، استنساخِ در نُسَخ خطی مرتبط دانسته‌اند البته برخی دیگر نیز طعنه اینچنین «شیعه طایفه‌ای کوچک بود و آثار قابل اعتنایی نداشت و اکنون شیعه‌ای در دنیا وجود ندارد» از جرجی زیدان مورّخ معروف مصری دانسته‌اند. اما عشق به کتاب و دانستن در آقا بزرگ تهرانی چنان شعله داشت که آن بزرگوار کنج کتابخانه را گوشه بستان می‌دید که وقتی قرار شد نام خانوادگی برای خود بگزیند: «منزوی» را از همه جهت درخور و با مسمّا دید. اینگونه بود که نام شیخ آقابزرگ تهرانی؛ محمد محسن منزوی شد.
از سید محسن امین عاملی نویسنده کتاب «اعیان الشیعه» نقل می‌کنند که گفت: «برای تهیه اسناد اعیان‌الشیعه که به شهرها سفر می‌کردم، در کربلا به کتابخانه شیخ العراقین وارد شدم و از متصدی آن خواستم که یک هفته کتابخانه را در اختیار من بگذارد، پذیرفت مشروط بر اینکه در این هفته میهمان او باشم، شبی به من اطلاع داد که امشب میهمان دیگری هم داریم و او شیخ آقابزرگ بود که اسمش را شنیده بودم. هنگامی که او را زیارت کردم و بحثی میان ما در گرفت فهمیدم که او تنها یک فهرست‌نگار نیست بلکه اطلاعات فقهی و اصولی و فلسفی وسیعی نیز دارد از این‌رو مسرور شدم. ساعت چهار و نیم شب بود که خستگی بر من غالب شد و خوابیدم. از خواب که برخاستم دیدم شیخ آقابزرگ نخوابیده و هم‌چنان مشغول یادداشت‌برداری است از او پرسیدم نمی‌خوابید؟ فرمود: من هنوز نشاط دارم و نخوابید. ما هفت روز و شب در آنجا بودیم. ایشان استراحت منظمی نداشت و می‌فرمود ما برای استراحت این‌جا نیامده‌ایم و من با وجود این که پر کار بودم به ایشان غبطه می‌خوردم.».
اراده قوی و بی‌تفاوتی نسبت به بهره دنیائی
شاید افراد معمولی که به اهداف خو.د نمی‌رسند اولین عاملی که سراغ آن می‌روند کمبودها ناشی از محرومیت‌های مادی، قانونی و محیطی است. کمتر عامل درونی مانند باورها و حساسیت‌های خود انسان را برمی‌شمارند که تشکیل دهنده شخصیت یک انسان است. یکی از عوامل مهم در زندگی شیخ آقابزرگ این بود که از اینکه در مسیر زندگی‌اش بدون یار و همکار و غمخوار بماند و یا در کنج گمنامی خود با هدفِ خود انس بگیرد یا فقر و پریشانی را همخانه خود ببیند؛ یا مرض و کسالت را تحمل کند؛ یا ملامت و دشنام بشنود؛ یا احترام و شأن استادی و مرجعیت را در آینه شاگردانش ببیند؛ باکی نداشت.
آقابزرگ تهرانی روحیه مقاوم و سخت‌کوش داشت به اندازه‌ای که با این خصیصه‌ای ذاتی شناخته می‌شدند. درباره خصوصیات اخلاقی او اینطور گفته می‌شود که او مردی بود پرکار، کم حرف، کم‌رو، خجالتی و گوشه‌گیر. در اخلاق اسلامی، تقوی و طهارت زبانزد خاص و عام بود بطوریکه علامه بزرگ امینی او را «بقیه السلف الصالح» می‌خواند. نسبت به اهل‌بیت(ع) ارادت ویژه‌ای داشت. استاد بزرگوار علامه سید عبدالعزیز طباطبایی یزدی ـ قدس سره ـ درباره شیخ آقابزرگ چنین می‌نگارد: «شیخ مشایخ معاصر، بزرگِ پژوهشگران و فهرست‌نگاران، حجت و دلیل تاریخ، احیاگر آثار گذشتگان، نمونه ناب تقوا و صلاح، شیخ آقابزرگ تهرانی است.».
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/728645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد

توزیع موادمخدر در پوشش خانواده در مشهد

عرضه محصولات پاییزه در نمایشگاه بین المللی بیرجند

معرفی مفاخر با حرکت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

خانه فناور محیط زیست خراسان جنوبی افتتاح شد

راز اخراج جنجالی: متاسفم دکلان، باید بری بیرون!‏

ثبت نام تشرف به عمره مفرده

تیم البرز مقام نخست مسابقات هندبال دختران کشور را کسب کرد

علیرضا دبیر: در المپیک‌ها کشتی بار ورزش ایران را به دوش می‌کشد

برگزاری همایش یاوران وقف در مشهد

برای سومین سال پیاپی؛47 بسته لوازم‌التحریر در قوچان توزیع شد

6 زندانی محکوم مالی در تربت حیدریه به مناسبت هفته دفاع مقدس آزاد می‌شوند

جریمه 1 میلیارد و 113 میلیون تومانی برای عامل آتش سوزی جنگل‌های لرستان

برگزاری نشست تحول علوم انسانی، گفتمان انقلاب اسلامی و دانشگاه در مشهد

نخستین اجلاسیه بین المللی واقفان رضوی در مشهد

قدیمی‌ترین سند وقفی ایران در نیشابور

فوری| مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد

حماس: تکرار و ادامه اقدامات متجاوزانه علیه ملت لبنان را بار دیگر محکوم می‌کنیم

سی‌وهشتمین سالگرد شهادت شهید محمود کاوه در مشهد برگزار می‌شود

6 زندانی در تربت حیدریه آزاد می شوند

نامه پرسپولیس برای میزبانی در مشهد

وقف تقویت کننده سرمایه اجتماعی است

معرفی6کتاب حوزه جهادومقاومت که رهبر انقلاب بر آنان تقریظ نگاشتند

فضائلی خبر داد؛ معرفی6کتاب حوزه جهادومقاومت که رهبر انقلاب بر آنان تقریظ نگاشتند

تخلف 21 هزار میلیاردی ایران‌خودرو؛ شورای رقابت ورود کرد

آتش‌سوزی انبار ضایعات چوب در طرقبه مهار شد

کشف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بازدید شرکت‌کنندگان در جشنواره شعر آیینی ابن حسام خوسفی از مقبره او

داور مشهور اسپانیایی قاضی بازی ایران گواتمالا

انفجاری‌های جدید در لبنان ؛ این بار تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، رادیو و رایانه‌ها منفجر شدند | اعلام تعداد شهدای جدید + تصاویر

علیرضا دبیر: یک میلیارد تومان بابت مالیات از حساب مدال‌آوران کسر شده است؛ در المپیک‌ها کشتی بار ورزش ایران را به دوش می‌کشد

47 بسته لوازم‌التحریر در قوچان توزیع شد

کسب رتبه نخست خراسان رضوی در مسابقات قرآنی اوقاف توسط دانش آموز دبیرستان امام رضا(ع)

دوشیفته بودن 44 مدرسه در تربت‌ حیدریه

محل بازی‌‎های ملی و باشگاهی مشخص شد/ استقلال و پرسپولیس در ثامن

بازی‌های آسیایی سرخابی ها در ورزشگاه ثامن برگزار می‌شود/ مسابقات تیم ملی به ورزشگاه امام رضا می‌رود

فیلم «مست عشق» با چه هدفی ساخته شد؟ منابع آن چه بودند؟

معرفی 6 کتاب حوزه جهاد و مقاومت با تفریظ رهبر انقلاب بر آنها

نسخه خطی «بشاره النبوه»موجود در کتابخانه حرم رضوی رونمایی شد

پرسپولیس – پاختاکور در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد| بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه امام رضا(ع)

تصاویری از برگزاری مراسم سومین روز شهادت جلال اسدی

44 مدرسه در تربت‌حیدریه دوشیفته هستند

تغییر ساعت کاری میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار

ترخیص مصدومان حادثه تصادف اتوبوس بوشهر به مشهد

رحیم سرهنگی : امام جمعه اهل سنت کیش، مظهرعقل و وحدت در این منطقه است

بازگشت 7 زندانی جرائم غیرعمد به آغوش خانواده

توقیف هشت خودرو شوتی در شهرستان نهبندان

بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از دوره دوم کارآموزی قضایی

درخواست مهم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زائران ایرانی

سلاح هنر در خدمت حقیقت فلسطین