پیام خراسان

آخرين مطالب

راز مدارهای عجیب در منظومه شمسی فاش شد! اجتماعي

راز مدارهای عجیب در منظومه شمسی فاش شد!
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک ستاره مهاجر در گذشته‌های دور می‌تواند علت شکل‌گیری مدارهای غیرعادی اجرام فرا نپتونی باشد، نه سیاره نهم ناشناخته!
در منظومه شمسی خارجی، در فاصله‌ای دور از نور و گرمای خورشید، اتفاقات عجیب‌وغریبی رخ می‌دهد. در آنجا، دسته‌هایی از سنگ‌ها در مدار‌های عجیب می‌چرخند که برخی اخترشناسان علت آن را وجود یک سیاره بزرگ و ناپیدا در حاشیه‌های منظومه شمسی می‌دانند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بیشتر بخوانید کشف سیاره‌ای جدید در مدار مشتری صدای‌های مرموز از استارلاینر بوئینگ/ تماس اضطراری فضانوردان با ناسا+فیلم راز بزرگ کهکشان نزدیک فاش شد
تا کنون، جستجو‌ها برای یافتن سیاره فرضی نهم به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد و یکی از گزینه‌های قوی این است که چنین سیاره‌ای هرگز وجود نداشته است.
اما اگر اینطور باشد، پس چگونه می‌توانیم مدار‌های عجیب این اجرام را توضیح دهیم؟ یک مقاله جدید راه‌حلی احتمالی ارائه داده است: یک ستاره بیگانه.
البته این ستاره در حال حاضر آنجا نیست. اما میلیارد‌ها سال پیش، یک جرم عظیم می‌توانسته به اندازه کافی به منظومه شمسی نزدیک شود تا با نیروی گرانشی‌اش مدار‌های اجرام خارجی را مختل کند و سبب مدار‌های غیرعادی شود. برخی از آن اجرام حتی ممکن است به خورشید نزدیک‌تر شده باشند و اکنون به عنوان قمر‌های عجیب سیارات غول‌پیکر دیده شوند.
این نتیجه‌گیری توسط تیمی از اخترفیزیکدانان به رهبری سوزان پفالزنر از مرکز تحقیقاتی یولیش در آلمان به دست آمده است. آنها شبیه‌سازی‌های کامپیوتری انجام دادند تا اثرات ستارگان با جرم‌ها و فاصله‌های مختلف بر منظومه شمسی خارجی را بررسی کنند.
آمیت گویند، اخترفیزیکدان مرکز یولیش، توضیح داد: «بهترین تطبیقی که در شبیه‌سازی‌ها برای وضعیت فعلی منظومه شمسی خارجی یافتیم، یک ستاره با جرمی کمی کمتر از خورشید بود – حدود 0.8 جرم خورشید. این ستاره در فاصله‌ای حدود 16.5 میلیارد کیلومتر از خورشید عبور کرده است. این فاصله تقریباً 110 برابر فاصله زمین تا خورشید و کمی کمتر از چهار برابر فاصله نپتون، دورترین سیاره، از خورشید است.»
بیشتر اجرام داخل منظومه شمسی در یک دیسک تقریباً تخت به دور خورشید می‌چرخند. این دیسک یادگار نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی است. وقتی خورشید در حدود 4.6 میلیارد سال پیش یک ستاره جوان در حال چرخش بود، مواد اطراف آن به دور آن چرخیدند و خورشید را تغذیه کردند. با گذشت زمان، این مواد چرخشی به یک دیسک تخت تبدیل شدند، مشابه چرخش خمیر پیتزا که با چرخش صاف می‌شود.
آنچه خورشید مصرف نکرد، به منظومه شمسی تبدیل شد، شامل سیارات، سیارک‌ها و قمرها؛ و از آنجایی که هیچ اتفاق بزرگ و مخربی در منظومه شمسی رخ نداد، آن دیسک همچنان محل اقامت این اجرام باقی ماند.
اما منظومه شمسی خارجی متفاوت است. در آنجا گروه‌هایی از سنگ‌ها به دور خورشید و در فاصله‌ای دورتر از مدار نپتون می‌چرخند که به اجرام فرا نپتونی (TNOs) معروف هستند. این اجرام دارای مدار‌هایی با زاویه‌های بسیار شیب‌دار هستند. برخی از این زاویه‌ها آنقدر شیب‌دار هستند که جرم تقریباً به دور قطب‌های خورشید، به جای استوای آن، می‌چرخد.
برخی دانشمندان اشاره می‌کنند که این مدار‌ها با تأثیرات گرانشی یک سیاره که تا پنج برابر جرم زمین دارد، سازگار هستند. اما فضا خیلی خالی نیست و اگرچه در حال حاضر ستاره‌های نزدیکی به خورشید وجود ندارند، اما زمانی احتمالاً تعداد بیشتری ستاره نزدیک به خورشید بوده‌اند. ستارگان معمولاً در ابر‌هایی متولد می‌شوند که بسیاری از ستارگان دیگر نیز در آنجا متولد می‌شوند و زندگی خود را در محیط‌هایی بسیار شلوغ آغاز می‌کنند.
پفالزنر و همکارانش بیش از 3000 شبیه‌سازی انجام دادند، ستارگان مختلف و فاصله عبور آنها از منظومه شمسی را تغییر دادند و نتایج را با مدار‌های عجیب و غریب خوشه‌های TNO مقایسه کردند. آنها دریافتند که یک ستاره کمی کوچکتر از خورشید که از نزدیکی منظومه شمسی خارجی عبور کرده باشد، می‌تواند سبب ایجاد این آشفتگی‌های غیرعادی در آنجا شده باشد.
این گذر می‌توانسته حتی مدار‌های عجیب اجرامی مانند 2008 KV42 و 2011 KT19 را نیز ایجاد کند که در جهت مخالف سیارات و تقریباً به صورت عمود می‌چرخند. این اجرام نیز پیش از این در مطالعاتی که به دنبال شواهدی برای سیاره نهم بودند، مطرح شده‌اند.
طبق شبیه‌سازی‌های این تیم، تا 7.2 درصد از جمعیت اولیه اجرام TNO می‌توانستند به سمت خورشید پرتاب شوند.
سایمون پورتگیس زوارت از دانشگاه لیدن در هلند گفت: «برخی از این اجرام می‌توانسته‌اند به عنوان قمر توسط سیارات غول‌پیکر به دام افتاده باشند. این می‌تواند توضیح دهد که چرا سیارات خارجی منظومه شمسی دو نوع مختلف قمر دارند.»
این مطالعه قطعی نیست. دلایل متعددی وجود دارند که چرا ممکن است سیاره نهم را ندیده باشیم، از جمله اینکه ممکن است بسیار کم‌نور و دور باشد. همچنین احتمال دارد که داده‌های کافی در اختیار نداشته باشیم، هر چیزی در آن فاصله از خورشید سخت دیده می‌شود، بنابراین داده‌هایی که داریم ممکن است تحت تأثیر انحراف انتخابی باشد و محدود به آن چیزی باشد که با فناوری فعلی می‌توانیم ببینیم.
با این حال، فرضیه گذر ستاره‌ای غیرقابل‌باور نیست و راه‌حلی نسبتاً ساده به نظر می‌رسد.
پفالزنر گفت: «زیبایی این مدل در سادگی آن است. این مدل چندین سوال باز درباره منظومه شمسی ما را تنها با یک علت توضیح می‌دهد.»
این پژوهش در دو مقاله، منتشر شده در مجلات Nature Astronomy و The Astrophysical Journal Letters، ارائه شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/728697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد

توزیع موادمخدر در پوشش خانواده در مشهد

عرضه محصولات پاییزه در نمایشگاه بین المللی بیرجند

معرفی مفاخر با حرکت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی

خانه فناور محیط زیست خراسان جنوبی افتتاح شد

راز اخراج جنجالی: متاسفم دکلان، باید بری بیرون!‏

ثبت نام تشرف به عمره مفرده

تیم البرز مقام نخست مسابقات هندبال دختران کشور را کسب کرد

علیرضا دبیر: در المپیک‌ها کشتی بار ورزش ایران را به دوش می‌کشد

برگزاری همایش یاوران وقف در مشهد

برای سومین سال پیاپی؛47 بسته لوازم‌التحریر در قوچان توزیع شد

6 زندانی محکوم مالی در تربت حیدریه به مناسبت هفته دفاع مقدس آزاد می‌شوند

جریمه 1 میلیارد و 113 میلیون تومانی برای عامل آتش سوزی جنگل‌های لرستان

برگزاری نشست تحول علوم انسانی، گفتمان انقلاب اسلامی و دانشگاه در مشهد

نخستین اجلاسیه بین المللی واقفان رضوی در مشهد

قدیمی‌ترین سند وقفی ایران در نیشابور

فوری| مشهد میزبان بازی‌ آسیایی پرسپولیس شد

حماس: تکرار و ادامه اقدامات متجاوزانه علیه ملت لبنان را بار دیگر محکوم می‌کنیم

سی‌وهشتمین سالگرد شهادت شهید محمود کاوه در مشهد برگزار می‌شود

6 زندانی در تربت حیدریه آزاد می شوند

نامه پرسپولیس برای میزبانی در مشهد

وقف تقویت کننده سرمایه اجتماعی است

معرفی6کتاب حوزه جهادومقاومت که رهبر انقلاب بر آنان تقریظ نگاشتند

فضائلی خبر داد؛ معرفی6کتاب حوزه جهادومقاومت که رهبر انقلاب بر آنان تقریظ نگاشتند

تخلف 21 هزار میلیاردی ایران‌خودرو؛ شورای رقابت ورود کرد

آتش‌سوزی انبار ضایعات چوب در طرقبه مهار شد

کشف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بازدید شرکت‌کنندگان در جشنواره شعر آیینی ابن حسام خوسفی از مقبره او

داور مشهور اسپانیایی قاضی بازی ایران گواتمالا

انفجاری‌های جدید در لبنان ؛ این بار تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، رادیو و رایانه‌ها منفجر شدند | اعلام تعداد شهدای جدید + تصاویر

علیرضا دبیر: یک میلیارد تومان بابت مالیات از حساب مدال‌آوران کسر شده است؛ در المپیک‌ها کشتی بار ورزش ایران را به دوش می‌کشد

47 بسته لوازم‌التحریر در قوچان توزیع شد

کسب رتبه نخست خراسان رضوی در مسابقات قرآنی اوقاف توسط دانش آموز دبیرستان امام رضا(ع)

دوشیفته بودن 44 مدرسه در تربت‌ حیدریه

محل بازی‌‎های ملی و باشگاهی مشخص شد/ استقلال و پرسپولیس در ثامن

بازی‌های آسیایی سرخابی ها در ورزشگاه ثامن برگزار می‌شود/ مسابقات تیم ملی به ورزشگاه امام رضا می‌رود

فیلم «مست عشق» با چه هدفی ساخته شد؟ منابع آن چه بودند؟

معرفی 6 کتاب حوزه جهاد و مقاومت با تفریظ رهبر انقلاب بر آنها

نسخه خطی «بشاره النبوه»موجود در کتابخانه حرم رضوی رونمایی شد

پرسپولیس – پاختاکور در ورزشگاه ثامن‌الائمه مشهد| بازی‌های تیم ملی در ورزشگاه امام رضا(ع)

تصاویری از برگزاری مراسم سومین روز شهادت جلال اسدی

44 مدرسه در تربت‌حیدریه دوشیفته هستند

تغییر ساعت کاری میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار

ترخیص مصدومان حادثه تصادف اتوبوس بوشهر به مشهد

رحیم سرهنگی : امام جمعه اهل سنت کیش، مظهرعقل و وحدت در این منطقه است

بازگشت 7 زندانی جرائم غیرعمد به آغوش خانواده

توقیف هشت خودرو شوتی در شهرستان نهبندان

بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از دوره دوم کارآموزی قضایی

درخواست مهم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از زائران ایرانی

سلاح هنر در خدمت حقیقت فلسطین