پیام خراسان

آخرين مطالب

اسلامی شدن دانشگاه‌ها از مسیر تحول علوم انسانی می‌گذرد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، امروز 29 شهریورماه در نخستین نشست آموزشی فرهنگی بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی با رویکرد تحول انسانی، گفتمان انقلاب اسلامی و دانشگاه که در زائرسرای کرامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطباعی دانشگاه مرجع علوم اسنانی است و انقلاب اسلامی نیز انقلابی است که داعیه جریان و حرکت تمدنی دارد که تمدن نیز در بستر دانش است و تمام دانش‌ها در بستر علوم انسانی شکل می‌گیرند.
در مبحث انقلاب اسلامی آنچه که در بضاعت ما بوده است اندک بوده و از همین مقدار اندک نیز موارد بسیاری به‌کار گرفته نشده است، لذا افکار متفاوت و رفت و برگشت‌های صورت گرفته در جریانات مختلف، آسیب‌زا بوده‌اند، بنابراین باید حرکات مداوم و هم‌جهت با افقی که مقام معظم رهبری داده‌اند در فضای دانشگاهی به کار گرفته شود.
وی ادامه داد: اگر توجه و مراقبت به برخی از اتفاقات و مسیر‌هایی که دانشگاه‌ها به سمت آن می‌روند نباشد چرخش‌هایی رخ خواهند داد که برگردانندن دوباره آنها زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود. در جریان تولید علم در مقابل جهان غرب، در حوزه‌های علوم انسانی و غیرآن پس از وقوع انقلاب اسلامی ثمره فراوانی کسب نشد چراکه موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها در ابتدا موضوعی ساده به نظر می‌آمد، اما امروز مهم‌ترین و ضروری‌ترین مسئله شناخته می‌شود که باید به آن به طور کامل پرداخت؛ در این راستا رشته‌های تازه تاسیس شده باید همراه با نظارت باشند و سرفصل‌های دروس ارائه شونده نیز اصلاح شوند، ضمن اینکه شورای انقلاب فرهنگی در رویکرد جدید خود، شورای تحول را از شورا‌های مهم می‌داند و آن را به طور کامل حفظ کرده است و دبیر شورای تحول نیز کارگروه‌هایی را در جهت تحول این شورا تشکیل داده است.
وی در خصوص آغازگر علوم انسانی بیان کرد: برترین عنایت و هدیه‌ای که خداوند در اختیار بشر گذاشته است وجود اشرف اولیا (ع) است که اشرف آنان پیامبر اسلام (ص) می‌باشند. جریان بزرگ علمی که گروه علوم انسانی وجهه‌ای از آن محسوب می‌شود، آغازگر آن پیامبر اسلام (ص) است؛ توصیه بر دانش و تاکید بر آن از ویژگی‌های پیامبر (ص) بود ضمن اینکه کشور عربستان قبل از وجود ایشان مانند کشوری بدون آب و ثمری بوده که پیامبر (ص) باحضورشان آن چشمه خشکیده را جوشاند.
رستمی افزود: تفسیر پیامبر (ص) در سفارش کردن به دانش به این صورت آمده است که می‌گویند: «العلم خرائن و مفاتحه السوال، فاسالوا فانه یوجر اربعه: السائل، والمعلم، والمستمع، والمحب لهم، دانش گنجینه‌هایی است که کلید‌های آن پرسش است پس بپرسید که در این پرسش چهار گروه پاداش می‌گیرند، هم شخصی که می‌پرسد، هم شخصی که پاسخ می‌دهد، هم شحصی که این پرسش را می‌شنود و هم شخصی که این جلسات را دوست دارد» همچنین ایشان فرمودند: «سائل العلما و خالل الحکما وجالسو الفقرا، از دانشمندانتان بپرسید و با انسان‌های دارای حکمت و استحکام رای گفتگو داشته باشید و با آدم‌های فقیر نشست و برخاست کنید»
وی در خصوص فضیلت زیارت امام رضا (ع) بیان کرد: در کتاب کامل الزیارت آمده است که از حضرت موسی‌بن جعفر (ع) درباره فضیلت زیارت امام رضا (ع) پرسیده‌اند، ایشان فرمودند: کسی که زیارت‌کننده قبر فرزند من باشد برای او نزد خداوند هفتاد حج مقبول است، راوی می‌گوید: گفتم هفتاد حج؟ فرمودند: آری بلکه هفتصد حج، با تعجب پرسیدم هفتصد حج؟ فرمودند: آری بلکه هفتاد هزار حج مقبول و سپس فرمودند: چه بسا حجی که مورد قبول قرار نگیرد. همچنین امام موسی کاظم (ع) فرمودند: کسی که فرزندم را زیارت کند و یک شب در آن منطقه بخوابد مانند این است که خدا را در عرشش زیارت کرده است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد:همچنین از امام جعفر صادق پرسیده شده است که بین زیارت امام رضا (ع) و امام حسین (ع) کدام یک فضیلت بیشتری دارد که ایشان فرمودند: زیارت امام رضا (ع) فضیلت بیشتری دارد. در این خصوص دو تفسیر وجود دارد که تفسیر اول به این صورت نقل شده است که این پاسخ امام مخصوص همان دوره می‌باشد چراکه در آن زمان زیارت اهل بیت در مدینه به افراد نزدیک‌تر بود، اما زیارت امام رضا (ع) بسیار دور و سخت بود به همین جهت فضیلت بیشتری داشت. تفسیر دوم به این صورت نقل شده است که که بیشتر ادیان و مذاهب به زیارت امام حسین (ع) می‌روند، اما به زیارت امام رضا (ع) تنها افراد شیعه دوازده امامی می‌روند.
وی تصریح کرد:همچنین امام موسی کاظم (ع) فرمودند: «حاملان هشتگانه عرش خداوند در قیامت چهارنفر از اولین و چهارنفر از آخرین هستند، اما چهارنفر از اولین نوح، ابراهیم، موسی و عیسی می‌باشند، و چهارنفر از آخرین حضرت محمد (ص)، امام علی (ع)، امام حسن و امام حسین (ع) هستند» ایشان در ادامه فرمودند: سپس زائرین امامان نیز در عرش با ما می‌نشینند و نزدیک‌ترین اشخاص به ما در آن صحنه زائرین امام رضا (ع) می‌باشند. امام رضا (ع) وسعت بالایی در دارایی و کرم دارند، ایشان در برطرف کردن نیاز‌های انسان‌ها شوق بسیار زیادی دارند و بسیار حیف است ما انسان‌ها نسبت به کرامت ایشان کاهلی کنیم و دست خود را به سوی ایشان دراز نکنیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/730461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبکه آبرسانی فرسوده و هدررفت آب دغدغه این روز‌های نشتیفان + فیلم و عکس

اعلام برنامه مسابقات مرحله اول جام حذفی

افزایش 55 درصدی فوتی‌ها و 56 درصدی مجروحین در حوادث جاده یزد - طبس

مدت زمان سفر حج کوتاه شود

مسابقات قهرمانی والیبال بانوان در سملقان برگزار شد

سکوی برتر المپیاد هنر به هنرجویان بجنورد رسید

دیدار ایران - قطر در مشهد برگزار می‌شود

توزیع 69 سری لوازم خانگی بین مددجویان کمیته امداد خلیل آباد

تجلیل از برگزیدگان قرآنی در مشهد

«توچال» برای سومین بار پاکسازی شد

پیام سردار سلامی به سیدحسن نصرالله در پی وقوع اقدام تروریستی در لبنان

صنعت قطعه‌سازی خراسان رضوی ظرفیتی برای خودروسازان کشور است +فیلم

شاسی‌بلند با کیفیت چینی در نمایشگاه مشهد معرفی شد

آیشمن: با لباس یک شکارچی از اردوگاه گریختم و در جنگل به مرغ‌داری پرداختم/ همه تقصیرات را به حساب من ریختند

تصاویر| شاسی‌بلند با کیفیت چینی در نمایشگاه مشهد

مینی تراک جدید شهری زامیاد در مشهد رونمایی شد

بازدید نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو

رژیم صهیونیستی بار‌ها مانع دستیابی به توافق شده است

انعقاد تفاهم‌نامه انتقال دانش فنی در حوزه اصلاح نژاد دام برای اولین بار در کشور و غرب آسیا

امسال فقط در دو شهرستان خراسان رضوی کنگره ملی شهدا برگزار می‌شود

دستگاه حفاری غیرمجاز آب در «جلگه رُخ» تربت‌حیدریه کشف و ضبط شد

ازدواج آسان احیای سنت رسول الله(ص) است

عجیب اما واقعی؛ این موجودات سرطان نمی‌گیرند

صیانت و گسترش فرهنگ قرآن و عترت در سایه انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است

فعالیت 173 گروه جهادی شیروان در زمینه محرومیت‌زداییپ

استاد دانشگاه فردوسی مشهد، چهره فرهنگی 2024 اردن شد

پرونده سریال‌های توقیفی، دلخوری‌های یک مدیر سینمایی و خبرهایی از عمره

تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های شهرستان خوسف

تصادف 2 موتورسیکلت با 5 مصدوم در خواف

«ایران-قطر» در مشهد قطعی شد

بهره برداری دو مدرسه خیرساز در شهر حاجی آباد

توزیع 195 قلم کالا بین مدارس عشایری خراسان جنوبی

بحران آب جدی است/ طرح تصفیه خانه فاضلاب شیروان سریعتر تعیین تکلیف شود

173 گروه جهادی شیروان در بحث محرومیت زدایی فعالیت خواهند داشت

کنگره بزرگداشت حضرت علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال

توزیع 3 هزار و 800 بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان کمیته امداد نیشابور

برخورد مرگبار موتورسیکلت با تیر برق با یک کشته و یک مصدوم در مشهد

سردار سلامی در نامه‌ای خطاب به سیدحسن نصرالله: به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود

بیش از 300 برنامه شاخص در کاشمر اجرا می‌شود

نامه سردار سلامی به سیدحسن نصرالله درباره انتقام از اسرائیل/ حملات تروریستی از طریق پیجرها علیه زنان، مردان و کودکان لبنان به جایی نخواهد رسید

وقف یک فنجان آب برای نجات درخت سرو کهنسال دربردسکن

پیام سردار سلامی به سیدحسن نصرالله: «اقدام های تروریستی اسرائیل به زودی با پاسخی کوبنده روبه رو خواهد شد»

نخستین زائران حج عمره از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اعزام شدند

چند خبر کوتاه از شهرستان فریمان و بردسکن

پیام سردار سلامی به سیدحسن نصرالله: قدام های تروریستی اسرائیل به زودی با پاسخی کوبنده روبه رو خواهد شد

تعامل و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی نقطه قوت برای حل مشکلات است

تقاضای خراسان رضوی برای اختصاص امتیازات یکسان به شهرک‌های صنعتی دولتی و غیردولتی

رسمی؛ ورزشگاه امام رضا، میزبان دیدار تیم ملی ایران مقابل قطر

معاون استاندار خراسان رضوی: اوقاف در توسعه فعالیت‌های قرآنی پیشگام است

برگزاری دیدار ایران - قطر در مشهد قطعی شد