پیام خراسان

آخرين مطالب

نگاه غرب به ایران‌شناسی و شیعه‌شناسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جدی‌تر شد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست علمی تخصصی «شرق‌شناسی و پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم» به همت پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و در آستانه ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم با ارائه محمود مطهری‌نیا عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران به‌صورت مجازی و برخط ویژه اعضای هیئت علمی، استادان واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
مطهری‌نیا در ابتدای این نشست با بیان اینکه واژه شرق‌شناسی یکی از مهم‌ترین واژه‌ها در تاریخ و تمدن محسوب می‌شود به تعریف این واژه پرداخت و گفت: شرق‌شناسی مجموعه مطالعاتی است که غیرمسلمانان ازجمله اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها درباره موضوعات اسلام، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم، شیعه و ایران انجام می‌دهند، به تعبیر دیگر منطقه شرق به‌طور خلاصه هرجایی به غیر از اروپا و آمریکا محسوب می‌شود و هر موضوع و عنوان مطالعاتی در این حوزه نیز از آن به شرق‌شناسی تعبیر می‌‌شود.
مؤلف کتاب مستشرقان و نبی اعظم(ص) درباره اینکه پژوهش‌های شرق‌شناسی با چه انگیزه و نیتی در بین غربی‌ها شروع شده، چنین پاسخ داد: مبشرین دین مسیحی به‌منظور تبلیغ این آیین مسافرت‌هایی را به سرزمین‌های شرقی داشته‌اند و در ادامه این مباشرت‌های تبشیری به مطالعه دقیق آثار و آداب و رسوم و فرهنگ کشور‌های شرقی و به‌خصوص مسلمانان پرداختند.
عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران اضافه کرد: نمونه بارز در این مورد کتاب سفرنامه شاردناست که یکی از شاخص‌ترین کتب شرق‌شناسی درباره ایران محسوب می‌شود، این کتاب به‌خصوص در جلد دوم آن به‌صورت خیلی ریز و جزئی به آداب و رسوم و مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران پرداخته و حتی نقاشی‌های بسیار زیبا از مکان‌ها و بنا‌های تاریخی ثبت و ترسیم کرده؛ چراکه پرداختن به تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موضوع بسیار مهم در شرق‌شناسی است که با اهمیت فراوان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
این استاد مهدویت‌پژوه با بیان اینکه مطالعات اسلامی در غرب عمدتاً از سه جریانِ تحولات فرهنگی و سیاسی در غرب، تحولات سیاسی و فرهنگی در شرق و روابط شرق و غرب متاثر بوده است، ادامه داد: بعد از جنگ‌های صلیبی که بین مسلمانان و مسیحیان (اروپایی‌ها) اتفاق افتاد دوره ترجمه معکوس در غرب شکل می‌گیرد و غربی‌ها به‌خصوص در قرن چهاردهم و پانزدهم میلادی به ترجمه آثار مسلمانان می‌پردازند و از قرن بیستم با پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر شرق‌شناسی پدیده ایران‌شناسی و شیعه‌شناسی نیز در غرب به‌صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرد.
مستشرقان معمولاً عموم مسائل اسلامی را مطالعه می‌‌کنند
مطهری‌نیا در ادامه توضیح داد: این آثار برخی با دشمنی‌های خاصی تألیف و گردآوری شده؛ مانند سفرنامه حاجی بابا اصفهانی اثر جیمز موریه که در این کتاب مردم ایران را زمان فتحعلی شاه قاجار را دروغگو و ساده‌لوح معرفی می‌‌کند و حتی از دید نگارنده کتاب، علمای بزرگ و ممتاز ایرانی آن زمان مانند میرزای قمی نیز انسان ساده‌لوح و نادان معرفی می‌شود که به شخصیت او توهین شده و نسبت‌های بسیار ناروا به ایرانیان می‌دهد و برخی دیگر نگاه منصفانه و منطقی به شرق داشته‌اند؛ مانند کتاب زندگی‌نامه حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم اثر کارن آمسترانگ که به موضوع ازدواج پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم به‌صورت منطقی و منصفانه می‌پردازد.

پیام خراسان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران درباره حوزه‌ها و زمینه‌های مطالعات اسلامی مستشرقان اظهار کرد: معمولاً مستشرقان عموم مسائل اسلامی را مطالعه می‌‌کنند و برای بررسی و تحقیق درباره این آثار نیازمند تقسیم‌بندی آنها هستیم؛ از جمله تقسیم‌بندی مطالعات اسلامی می‌توان به ترجمه قرآن کریم به زبان‌های دیگر، ترجمه کتب و علوم اسلامی، احیای نسخه‌های قدیمی اسلامی، تحقیق در زمینه هنر‌های اسلامی و ... اشاره کرد.
این استاد مهدویت‌پژوه عنوان کرد: اما در یک تقسیم‌بندی کلی پنج محور استشراق فلسفی و فکری، استشراق فرهنگی و هنری، استشراق تاریخی، اسشتراق ادبی و استشراق سیاسی بعنوان محور‌های مهم و عمده مطالعات مستشرقان محسوب می‌شود، در زمینه اسلام، معمولاً مستشرقین به پیشینه و زمینه تاریخی، شرایط ظهور، زندگینامه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم در دوره مکه و مدینه، زنان و دختران پیامبر، قوم، قبیله، شخصیت، خلق و خوی حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، تعلیم و احکام اسلام و ... پرداخته می‌شود و در زمینه قرآن، به زبان قرآن، تاریخ قرآن، ترتیب نزول، کیفیت و کمیت آیه‌ها و سوره‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.
مطهری‌نیا به برخی نکات قوت و ضعف آثار مستشرقین در مطالعات اسلامی پرداخت و گفت: مقصود از نقاط قوت و خدمت آن نیست که الزاماً در آن کار‌ها نیت خیر و خدمت خالصانه به شرقیان داشته‌اند؛ بلکه مقصود آن است که برای ملت‌های مشرق زمین سودمند بوده‌اند، گرچه بسیاری از این خدمات با انگیزه الهی و نیت خدمت انجام نگرفته، اما مطمئناً کم نبودند مستشرقانی که با انگیزه کنجکاوی، حقیقت‌جویی و نشر دانش بشری به مطالعه و پژوهش در منابع اسلامی و ایرانی پرداخته‌اند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران تشریح کرد: نکته مهمی که در تحلیل تلاش‌های مستشرقان باید در نظر گرفت اینکه حتی در مواردی که محققانی عاشقانه و بدون غرض‌ورزی به پژوهش درباره شرق و اسلام پرداخته‌اند، اما عموماً نخستین استفاده‌کننده آثار محققان و مستشرقان نهادها‌ی حکومتی و استعماری غرب بوده‌اند تا بتوانند با قدرت و قوت بیشتری به تاراج شرق و حمله به تمام سنن، آداب و آیین ایشان بپردازند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/730560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی خودروی 405 در محور اسفراین منجر به فوت راننده شد

پیش‌بینی ساخت 10 هنرستان در مجاور صنایع خراسان شمالی

واژگونی مرگبار پژو 405 در محور اسفراین

آنش‌سوزی پژو 405 در خراسان شمالی منجر به فوت راننده شد

یادمان شهدا برای نخستین بار در دماوند برگزار می‌شود

پیوند فیروزه ای 36 زوج دانشجو در مسجد مقدس جمکران+فیلم

ضارب جنگل‌بان بویراحمدی در دام قانون افتاد

آخرین‌خبرها برای سهامداران عدالت

شبکه آبرسانی فرسوده و هدررفت آب دغدغه این روز‌های نشتیفان + فیلم و عکس

اعلام برنامه مسابقات مرحله اول جام حذفی

افزایش 55 درصدی فوتی‌ها و 56 درصدی مجروحین در حوادث جاده یزد - طبس

مدت زمان سفر حج کوتاه شود

مسابقات قهرمانی والیبال بانوان در سملقان برگزار شد

سکوی برتر المپیاد هنر به هنرجویان بجنورد رسید

دیدار ایران - قطر در مشهد برگزار می‌شود

توزیع 69 سری لوازم خانگی بین مددجویان کمیته امداد خلیل آباد

تجلیل از برگزیدگان قرآنی در مشهد

«توچال» برای سومین بار پاکسازی شد

پیام سردار سلامی به سیدحسن نصرالله در پی وقوع اقدام تروریستی در لبنان

صنعت قطعه‌سازی خراسان رضوی ظرفیتی برای خودروسازان کشور است +فیلم

شاسی‌بلند با کیفیت چینی در نمایشگاه مشهد معرفی شد

آیشمن: با لباس یک شکارچی از اردوگاه گریختم و در جنگل به مرغ‌داری پرداختم/ همه تقصیرات را به حساب من ریختند

تصاویر| شاسی‌بلند با کیفیت چینی در نمایشگاه مشهد

مینی تراک جدید شهری زامیاد در مشهد رونمایی شد

بازدید نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی از پروژه مترو

رژیم صهیونیستی بار‌ها مانع دستیابی به توافق شده است

انعقاد تفاهم‌نامه انتقال دانش فنی در حوزه اصلاح نژاد دام برای اولین بار در کشور و غرب آسیا

امسال فقط در دو شهرستان خراسان رضوی کنگره ملی شهدا برگزار می‌شود

دستگاه حفاری غیرمجاز آب در «جلگه رُخ» تربت‌حیدریه کشف و ضبط شد

ازدواج آسان احیای سنت رسول الله(ص) است

عجیب اما واقعی؛ این موجودات سرطان نمی‌گیرند

صیانت و گسترش فرهنگ قرآن و عترت در سایه انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است

فعالیت 173 گروه جهادی شیروان در زمینه محرومیت‌زداییپ

استاد دانشگاه فردوسی مشهد، چهره فرهنگی 2024 اردن شد

پرونده سریال‌های توقیفی، دلخوری‌های یک مدیر سینمایی و خبرهایی از عمره

تور رسانه‌ای بازدید از پروژه‌های شهرستان خوسف

تصادف 2 موتورسیکلت با 5 مصدوم در خواف

«ایران-قطر» در مشهد قطعی شد

بهره برداری دو مدرسه خیرساز در شهر حاجی آباد

توزیع 195 قلم کالا بین مدارس عشایری خراسان جنوبی

بحران آب جدی است/ طرح تصفیه خانه فاضلاب شیروان سریعتر تعیین تکلیف شود

173 گروه جهادی شیروان در بحث محرومیت زدایی فعالیت خواهند داشت

کنگره بزرگداشت حضرت علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال

توزیع 3 هزار و 800 بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان کمیته امداد نیشابور

برخورد مرگبار موتورسیکلت با تیر برق با یک کشته و یک مصدوم در مشهد

سردار سلامی در نامه‌ای خطاب به سیدحسن نصرالله: به زودی با پاسخ کوبنده جبهه مقاومت شاهد نابودی اسرائیل خواهیم بود

بیش از 300 برنامه شاخص در کاشمر اجرا می‌شود

نامه سردار سلامی به سیدحسن نصرالله درباره انتقام از اسرائیل/ حملات تروریستی از طریق پیجرها علیه زنان، مردان و کودکان لبنان به جایی نخواهد رسید

وقف یک فنجان آب برای نجات درخت سرو کهنسال دربردسکن

پیام سردار سلامی به سیدحسن نصرالله: «اقدام های تروریستی اسرائیل به زودی با پاسخی کوبنده روبه رو خواهد شد»