پیام خراسان

آخرين مطالب

پژوهشکده علم و قرآن در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد ، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در این آیین گفت: قرآن کتاب آسمانی برای هدایت ملت، جامعه و زندگانی بشری است و پژوهشکده علم و قرآن دانشگاه فردوسی در عرصه‌های دانشی در خصوص هشدارهای استظهاری قرآن، تحقیق کند تا اثرات خوبی نیز برجای گذارد.
آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: چند سالی است در محافل روشنفکری دینی، موضوع سازش میان دین و علم مطرح می‌شود اما در مقام تبیین متاسفانه برخی مجامع دچار انحراف شدند.
وی اضافه کرد: دین از طرف خداوند نازل شده و ما باید علم را با آن مقایسه کنیم، هر مقدار از علم که با دین سازگار است کمال علم محسوب می‌شود.
امام جمعه مشهد با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است اظهار کرد: تمام آنچه برای هدایت بشر لازم است در قرآن آمده، دنیا نقش فوق‌العاده دارد و آخرت نتیجه دنیاست پس نمی‌شود گفت قرآن در زندگی دنیوی ساکت است.
علم الهدی همچنین به وجود تضارب افکار در محیط‌های علمی و دانشگاهی اشاره کرد و افزود: این موضوع طبیعی است و نباید از آن خسته و ناراحت شد.
معاون پژوهشی و قائم مقام رییس فرهنگستان علوم نیز در این آیین گفت: قرآن راهنمایی به سوی افق‌های نوین علمی و اجتماعی است و هدف غایی باید تربیت حکیم به جای عالم باشد.
علی اکبر صالحی با اشاره به ضرورت پیوند علم و دین افزود: نتیجه‌ دین بدون علم، جاهلیت عرب می‌شود، از طرفی قرآن منبع الهام در حوزه‌های مختلف دانش و عترت به عنوان الگوی علمی و اخلاقی است و ما می‌توانیم در این پژوهشکده اسوه‌ تربیت کنیم.
وی ادامه داد: برای اجرای برنامه‌هایی که در این پژوهشکده تعریف شده ارتباطات بین المللی ضروری است زیرا به تنهایی امکان رشد وجود ندارد.
قائم مقام رییس فرهنگستان علوم گفت: در این پژوهشکده هم می‌توان از ظرفیت دانشگاه برای امور پژوهشی و هم از ظرفیت پژوهشکده برای دانشگاه استفاده کرد و می‌طلبد پروژه‌هایی در حوزه علم و اخلاق و محیط زیست تعریف شود.
صالحی بر برگزاری سمینار و کارگاه در این مرکز تاکید کرد و افزود: داده‌های دیجیتال و پایگاه اطلاعاتی این حوزه باید قوی شود و این پژوهشکده می‌تواند مرجع علمی برای قرآن پژوهان شود.
رییس کمیته دایمی علوم و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک)، پروفسور چودری هم که به صورت برخط در این نشست حضور داشت ضمن قدردانی از ایفای نقش موثر جمهوری اسلامی در توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، توجه به اشارات قرآن کریم به مباحث علوم طبیعی را بسیار ارزشمند و قابل توجه توصیف کرد.
این عضو هیأت مدیره پژوهشکده علم و قرآن افزود: تدبر و بررسی عالمانه آیات الهی می تواند راهگشای دانشمندان علوم طبیعی و زمینه ساز شکل‌گیری پژوهش‌های بین رشته ای پیشرو باشد.
رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت:پژوهشکده علم و قرآن دانشگاه فردوسی مشهد با هدف ایجاد زمینه توسعه علم و فناوری با اتکای به تعالیم الهی و افزایش انگیزه و شجاعت ورود به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای پیشرو به‌ ویژه در پیوند علوم پایه و فناوری با علوم زیستی برای درک بهتر آیات قرآن کریم راه‌اندازی شده است.
مسعود میرزایی شهرابی در ادامه با بیان ویژگی‌های دانشگاه مطلوب نظام جمهوری اسلامی گفت: اکنون دارا بودن منابع طبیعی، ثروت محسوب نمی‌شود، بلکه هرچه پیچیدگی علم و دانش و محصولات تولیدی یک کشور بیشتر شود، آن جامعه از ثروت و دوام بالاتری برخوردار است.
وی افزود:‌ خداوند در قرآن با عناوین ویژه در خصوص برخی موارد از ویژگی حیوانات، بیاناتی را مطرح می کند که می‌تواند الهام بخش علم و فناوری شود و ما در تلاش هستیم تا جریانی در دانشگاه به راه اندازیم تا بحث مهاجرتی که صورت می‌گیرد تغییر کند و غربی‌ها به دنبال علم ما باشند.
او تاکید کرد: در پژوهشکده علم و قرآن در تلاشیم تا محتوای علمی از قرآن استخراج کنیم که هم قرآن را به جوانان معرفی کنیم و هم ثروت آفرینی شود.
پژوهشکده علم و قرآن در پنجمین نشست از دوره پنجم هیات امنای دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان یک پژوهشکده تقاضا محور و خودگردان به تصویب رسید، تا با هدف ایجاد زمینه توسعه علم و فناوری با اتکای به تعالیم الهی و افزایش انگیزه و شجاعت ورود به پژوهش‌های میان‌رشته‌ای پیشرو به‌ ویژه در پیوند علوم پایه و فناوری با علوم زیستی و برای درک بهتر آیات قرآن کریم به تلاش علمی بپردازد.
بر اساس این مصوبه با انتقال بخش اداری پارک علم و فناوری دانشگاه به مکانی با کارایی متناسب، ساختمان مربوطه مورد استفاده پژوهشکده علم و قرآن و گروه پژوهشی لرزه‌نگاری قرار می‌گیرد که در راستا احیا و توسعه فعالیت‌های گروه پژوهشی لرزه‌نگاری انجام وظیفه خواهد کرد.
در دوره مدیریت فعلی در دانشگاه و با تصویب ویژه هیات رییسه، راه‌اندازی مجدد شبکه لرزه‌نگاری در دستور کار قرار گرفت و طی 6 ماه گذشته فعالیت‌های خوبی در همکاری با مراکز ملی برای احیای ایستگاه‌های لرزه‌نگاری شرق کشور که در طول چند سال گذشته از کار افتاده بودند انجام شده است.
همچنین رایزنی‌هایی برای تولید بومی تجهیزات مورد نیاز شبکه‌های لرزه‌نگاری در قالب طرح‌های حمایتی از گروه پژوهشی لرزه‌نگاری در حال انجام است تا ضمن به روز نگاه داشتن شبکه لرزه‌نگاری دانشگاه، سایر نیازهای داخلی مرتبط نیز مرتفع شود.
استان‌ها خراسان رضوی 0 نفر

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/731244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زلزله بجنورد 7 مصدوم داشت

شمار جان‌باختگان حادثه انفجار طبس به 30 نفر افزایش یافت

تسلیت رئیس‌جمهور به خانواده جان‌باختگان حادثه معدن طبس

مأموریت قالیباف به کمیسیون صنایع برای پیگیری حادثه انفجار معدن

رژه نیروهای مسلح در خراسان جنوبی

جزئیات حادثه معدن طبس از زبان استاندار خراسان جنوبی

اسامی 16 نفر از مصدومان حادثه معدن طبس اعلام شد

انتقال پیکر فوتی‌های معدن در طبس به بیرون

ثبت حدود 18 میلیون تردد بومی و غیربومی در گلستان

افزایش کشته‌های انفجار معدن در طبس/ 22 کارگر هنوز در معدن طبس گرفتار‌ند/ ویدئو

ازدحام جمعیت در متروی مشهد همزمان با اول مهر

پلمب 2 داروخانه به‌علت عرضه داروهای قاچاق در مشهد

انفجار در معدن طبس با 19 فوتی تا این لحظه

آخرین خبر از حادثه در معدن طبس/تعداد فوتی‌ها به 13 نفر رسید

دستور پزشکیان برای رسیدگی به حادثه معدن طبس/ اعزام 2 وز‌یر

افزایش آمار فوتی‌ها در انفجار معدن طبس به 19 نفر/ 17 نفر نجات‌ یافتند

دستور ویژه رئیس‌جمهور برای رسیدگی به‌حادثه معدن طبس

آخرین جزئیات از حادثه مرگبار در معدن طبس

نجات 17 مصدوم از معدن زغال سنگ طبس/ عملیات رهاسازی حادثه‌دیدگان همچنان ادامه دارد

شمار جان باختگان معدن طبس به 19 نفر رسید

رژه نیروهای مسلح در استان خراسان جنوبی برگزار شد

شب تلخ در طبس؛ آخرین جزئیات از انفجار شبانه در معدن طبس

جشن میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) در بیرجند

دستور رئیس جمهور برای پیگیری حادثه معدن طبس

دستور پزشکیان برای پیگیری وضعیت معدن طبس

دستور رئیس جمهور برای پیگیری وضعیت کارگران حادثه دیده معدن طبس

دستورات وزیر کشور در پی انفجار معدن طبس صادر شد

پزشکیان: در نیویورک درباره گسترش صلح و امنیت سخن خواهیم گفت

فیلم/ فاجعه در معدن زغال‌سنگ طبس؛ 19 نفر جان باختند

آخرین جزئیات از انفجار شبانه در معدن معدنجوی

قالیباف ابعاد حادثه معدن طبس را پیگیری کرد

حادثه معدن طبس؛ آمار فوتی‌ها به 30 نفر رسید

دستور ویژه پزشکیان برای رسیدگی به حادثه معدن/ دو وزیر راهی طبس شدند

آمار جانباختگان معدن طبس به 30 نفر افزایش یافت

رئیس هلال احمر عازم معدن زغالسنگ طبس شد

ببینید | فوری؛ آمار فوتی‌های انفجار معدن طبس به 19 نفر رسید

دستور رئیس جمهور برای تسریع در رسیدگی به وضعیت مصدومان حادثه طبس

افزایش تعداد فوتی‌های معدن طبس به 30نفر

سه وزیر مسئول بررسی علت وقوع حادثه در « معدنجوی » شدند

افزایش تعداد جان باختگان حادثه معدن طبس

دستور پزشکیان برای تسریع در رسیدگی به وضعیت معدن زغال سنگ طبس

فاجعه انفجار در معدن طبس؛ تعداد جان باختگان به 28 نفر رسید

افزایش جانباختگان حادثه معدن طبس به 30 نفر

تماس قالیباف با نماینده طبس در پی حادثه معدن

تسلیت رئیس‌جمهور به خانواده‌های جانباختگان حادثه معدنجوی

شمار جانباختگان حادثه معدن طبس به 30 نفر افزایش یافت

جدیدترین تصاویر از محل حادثه معدن طبس | ویدئو

پیام تسلیت رئیس‌جمهور به خانواده‌های جانباختگان انفجار معدن طبس

رئیس جمعیت هلال احمر کشور عازم طبس شد

30 فوتی و 17 مصدوم آمار جدید انفجار معدن طبس