پیام خراسان

آخرين مطالب

حادثه طبس نباید تکرار شود اجتماعي

حادثه طبس نباید تکرار شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان استان سمنان، اظهار داشت: چنانچه یک سری از مسائل و مشکلات در یک حوزه از فعالیت‌های بخش خصوصی نظیر حوزه‌های معدنی و بانکی، مکرراً تکرار شود، صرفاً آن حوزه مربوطه، متضرر نمی‌شود، بلکه این ضرر و زیان متوجه کلیت بخش خصوصی خواهد شد.
وی افزود: برای نمونه در حوزه معدن، پیش‌تر در استان‌های مرکزی سمنان، مازندران و اکنون در خراسان جنوبی با حوادثی مواجه بودیم و متأسفانه در رابطه با این حوادث نیز اطلاع‌رسانی درست صورت نگرفت و صرفاً ما مسئولان دستور پیگیری دادیم و بر همین اساس مردم می‌گویند بالاخره سرانجام این پیگیری‌ها به چه نتایجی منتهی شد؟ مردم می‌گویند در نهایت اشکال و ایراد کار کجاست که این قبیل حوادث تلخ در حوزه معدن تکرار می‌شود؟
رئیس دستگاه قضایی کشور با تأکید بر ایکه امروز همه مسئولان امر باید اهتمام ورزند که آسیب‌های این حوزه رفع شود و دیگر حوادث معدنی با این حجم از تلفات تکرار نشود، خاطرنشان کرد: جان‌باختن 50 فرد زحمتکش، حقیقتاً موضوع کمی نیست و مقوله‌ای تألم‌آور است.
محسنی اژه‌ای اضافه کرد: قطعاً اگر مجدداً حادثه‌ای معدنی به وقوع پیوندد، صرفاً معدن‌داران و فعالان این حوزه متضرر نمی‌شوند، بلکه کلیت بخش خصوصی لطمه می‌خورد.
وی با تشریح برخی آسیب‌هایی که فعالیت بخش خصوصی را در کشور تهدید می‌کند، افزود: آموزه‌های فقهی و قانونی و نظام حاکمیتی ما برای مالکیت خصوصی مردم احترام قائل است و بر تقویت تولید ملی و بخش خصوصی تاکید و اهتمام دارد، اما با این وجود در این حوزه با برخی از مشکلات و گره‌ها مواجه‌ایم.
رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: اگر چه من هیچ گاه عضو بخش خصوصی نبودم؛ اما با عنایت به تجارب و مسئولیت‌هایی که داشته و دارم، می‌توانم به این نکته اشاره کنم که بخش خصوصی ما هیچگاه نتوانسته جایگاه خود را به درستی در نظام حاکمیتی تبیین و تشریح کند.
محسنی اژه‌ای اضافه کرد: فعالان بخش خصوصی و همین‌طور مسئولان باید به این سوال پاسخ دهند که چرا سهم نیروی انسانی این بخش در میان نمایندگان مجلس و اعضای دستگاه‌های اجرایی کم است؟
وی با بیان اینکه عدم وجود انسجام و هماهنگی بین اعضای بخش خصوصی و حوزه‌های مختلف این بخش یکی دیگر از مشکلات بخش خصوصی در کشور است، گفت: در برخی موارد نه تنها هماهنگی میان اعضا و قسمت‌های مختلف بخش خصوصی مشاهده نمی‌شود، بلکه در مواردی گاهی برخی از بخش خصوصی از تحمل یکدیگر نیز عاجز هستند و گاهی از طریق سازمان بازرسی یا دستگاه نظارتی دیگر کاری می‌کنند که رقیب آنها زمین بخورد و یا با مشکل مواجه شود؛ ما در این زمینه با مصادیقی مواجه‌ایم.
رئیس دستگاه قضا گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی در کشور ما آن است که در این نهاد، سازوکار مدون و مشخصی برای حمایت و دستگیری از هم‌صنفی که زمین خورده است، وجود ندارد.
محسنی اژه‌ای گفت: در همین راستا گاهی فعالان بخش خصوصی نه به واسطه فساد و سوءاستفاده، بلکه به واسطه مسائل داخلی و بین‌المللی و یا حتی شاید ضعف مدیریت، با مشکل مواجه می‌شوند و زمین می‌خورند، اما هیچ سازوکاری برای دستگیری آنان نیست.
وی با اشاره به تجربه مهم خود در مناصب مختلف قضایی عنوان کرد: در جریان نشست‌هایی که با مسئولان و متولیان بخش خصوصی دارم، همواره بر این مهم تاکید می‌کنم که قوه قضائیه آماده است از سازوکار‌های شما برای حمایت و دستگیری از هم‌صنف‌های زمین‌خورده‌تان حمایت کند.
رئیس دستگاه عدلیه کشور با ذکر نمونه‌ای در این زمینه، خطاب به فعالان بخش خصوصی استان سمنان تصریح کرد: فرض کنید یکی از هم‌صنف‌های شما در بخش خصوصی با مسئله‌ای قضایی مواجه می‌شود و قاضی ما نیز (شاید) با تمسک به یک توجیه قانونی، مبلغ معتنابهی وثیقه برای او تعیین می‌کند و این فعال بخش خصوصی به سبب عجز از تودیع این وثیقه به زندان می‌رود، در چنین شرایطی همین یک شب زندان رفتن، مشکلات و معضلات عدیده‌ای را برای آن فعال بخش خصوصی ایجاد می‌کند و در اینجا سؤال و دغدغه ما آن است که چرا متولیان بخش خصوصی، سازوکاری ندارند که مانع زندان رفتن هم‌صنف آنان شود؟
محسنی اژه‌ای اضافه کرد: به طور مثال چرا قسمتی در بخش خصوصی هر استان وجود ندارد که وقتی چنین مشکلی برای یک عضو بخش خصوصی ایجاد می‌شود به مرجع قضایی مربوطه مراجعه کند و ضمانت‌های مقتضی را انجام دهد تا هم‌صنفش به زندان منتقل نشود.
وی با بیان اینکه در دستگاه قضایی وثیقه بدین سبب اخذ می‌شود که چنانچه جرم یک فرد ثابت شد، حقوق شاکیان او تضییع نشود، گفت: وقتی یک فعال بخش خصوصی به‌واسطه انتساب اتهامی یا مسئله‌ای قضایی و عجز از تودیع وثیقه، زندانی می‌شود، ما این آمادگی را داریم که با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی، در صورت مراجعه هم‌صنفان معتبر او و اخذ ضمانت‌های لازم، مانع حتی یک شب زندان رفتن آن فعال بخش خصوصی شویم.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تکرار مستمر برخی از مسائل و مشکلات در یک حوزه از فعالیت‌های بخش خصوصی نظیر حوزه‌های معدنی و بانکی منجر به ایجاد ضرر و زیان متوجه کلیت بخش خصوصی خواهد شد، بر لزوم عدم تکرار حوادثی مانند حادثه معدن طبس تأکید کرد و افزود: در حوزه مسائل بانکی نیز چنانچه اتفاقاتی مستمراً تکرار شود، نه تنها به یک بانک مشخص، بلکه به حیثیت و امانت‌داری کلیت نظام بانکی لطمه وارد می‌شود.
محسنی اژه‌ای با اشاره به تأکیدات قبلی خود درباره اتخاذ تدابیر و تمهیداتی برای رفع مسائل و مشکلات نظام بانکی در جلسات مختلف با متولیان نظام بانکی کشور، گفت: در نتیجه تکرار این تاکیدات و اتخاذ برخی راهکار‌ها و تدابیر، اکنون مشکلات این حوزه اگر چه رفع نشده، اما مقداری کاهش یافته است.
وی ضمن دعوت از فعالان بخش خصوصی برای پافشاری محکم بر اجرای قانون، تصریح کرد: من نیز به عنوان رئیس قوه قضائیه از هر فردی در هر جایگاه و بخشی که بر اجرای قانون پای می‌فشارد حمایت ویژه می‌کنم، البته ممکن است اختلاف برداشت‌هایی از قانون وجود داشته باشد که این امر نیز با رویه‌هایی که وجود دارد، قابل رفع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/736145/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این استان‌ها منتظر کاهش دمای شدید باشند

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: دستور پزشکیان برای پیگیری حادثه معدن طبس

پایان عملیات جستجو در معدن طبس

گلزاری: پیگیری حادثه معدن طبس در اولویت رئیس‌جمهور است

مراسم خاکسپاری 3 نفر دیگر از جانباختگان معدن طبس

کتاب گویای «عملیات ثامن الائمه(ع)» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت

گلزاری: پیگیری حادثه معدن طبس در اولویت رئیس‌جمهور است/ آمادگی داریم خبرنگار به منطقه حادثه دعوت کنی

پخش بازی تیم ملی از پارک‌ و فرهنگسرا

مریم مومن فیروزه ای شد+عکس

آنچه در طبس اتفاق افتاد

اقتصاد نمکی از دل رود

راهپیمایی مردم خراسان شمالی در حمایت از مردم مظلوم غزه و لبنان

طرح پاکسازی اطراف مدارس در اسفراین اجرا شد

راز تعویض رامین رضاییان: آیا پای اختلاف با سرمربی در میان است؟

محمد احمدزاده خبر داد: رشد 2.5 برابری ثبت موقوفات در خراسان رضوی پس از انقلاب

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خبر داد: رشد 2.5 برابری ثبت موقوفات در خراسان رضوی پس از انقلاب

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی تاکید کرد؛ تشدید نظارت بر بکارگیری اتباع غیرمجاز در شعاع 3 کیلومتری حرم رضوی

رشد 12 درصدی درآمد غپونه

نقش صنعت چاپ در ترویج فرهنگ و معارف دینی غیر قابل اغماض است

ثبت هشتمین وقف جدید در سال 1403 در شهرستان زیرکوه

ببینید | آنچه در طبس اتفاق افتاد

مقصر اصلی حادثه معدن طبس، عدم نظارت و کنترل است

دره زیبا و ترسناک در طبس+فیلم

نان کارگر نباید به قیمت جانش تمام شود

معاون دبیرکل خانه کارگر کشور مقصر اصلی حادثه معدن طبس را مشخص کرد

راز موفقیت دانش‌آموزان مدارس سلام چیست؟

راز جوانی پوست برد پیت و تام کروز را بدانید

بهره‌برداری از 3 یادمان شهدای گمنام در تربت‌حیدریه

خراسان رضوی در تامین مواد اولیه غذایی مشکلی ندارد

خرید آنلاین تور مشهد با فلای تودی: تجربه‌ای آسان و دلپذیر

محسن صیادی مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی تاکید کرد؛ تشدید نظارت بر بکارگیری اتباع غیرمجاز در شعاع 3 کیلومتری حرم رضوی

رشد 2.5 برابری ثبت موقوفات در خراسان رضوی پس از انقلاب

شمار کشته شدگان قوچانی حادثه معدن طبس به 7 تن رسید

تشییع 3 تن از جانباختگان معدن طبس در قوچان

افزایش شمار جانباختگان معدن طبس به 49 نفر

استان یزد پایلوت کشوری در اجرای سامانه جامع اعلام بار مجازی شد

کشته شدگان قوچانی حادثه معدن طبس چند نفر شدند؟

هشدار زرد هواشناسی خراسان شمالی

جزئیات اولین کنگره ملی شهید حاج‌علی محمدی‌پور در رفسنجان تشریح شد

متقاضیان کار بخوانند/ فراخوان جذب نیرو برای سرشماری

هزینه معاینات و آزمایشات برای جانباختگان و مصدومان حادثه معدن طبس رایگان است

تعداد جانباختگان حادثه معدن به 50 نفر رسید

دولت چهاردهم از جنازه کارگران معدن طبس درآمد کسب میکند؟

تسلیت رئیس جمهور به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس

طبس در کدام استان است| جزئیات شهرستان طبس/ قطعه‌ای برای حادثه معدن طبس

تردد بیش از 7 میلیون خودرو در شهریور ماه از محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

درد دل کارگران خسته معدن طبس/ از پیگیری های بعدی خبری نیست

اخذ هزینه حمل متوفیان حادثه معدن صحت ندارد | فرماندار طبس: درمان برای هر متوفی 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است

نیازسنجی زائران و ارتقاء سطح علمی، مهمترین وظیفه‌ی کنونی روحانیون کاروان‌ها است

راز گشایی از جنایت خونین در بازار میوه تره بار جنوب تهران/ قاتل فراری به تام افتاد