پیام خراسان

آخرين مطالب

نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند اجتماعي

نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، خط راه‌آهن خواف - هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند، همچنین این خط ریلی ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه است و یکی‌از پروژه های مهم زیربنایی به شمار می‌رود که موجب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از جاده ها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور می شود.
همچنین، خط ریلی خواف به هرات موجب رشد تجارت بین دو کشور ایران با افغانستان شده است. تهران از سال 2017 میلادی به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان جای پاکستان را گرفته و بهبود اتصالات زمینی از جمله بزرگراه «دلارام - زرنج» ساخت هندوستان یا «مسیر 606» اتصال دهنده شهرهای افغانستان از طریق «بزرگراه گارلند» به مرز ایران، رشد این تجارت را تسهیل کرده که خط آهن خواف - هرات این تجارت را بیشتر از گذشته تقویت می‌کند.
در راستای بررسی آخرین جزئیات خط ریلی خواف - هرات، سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با احداث این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است، گفت: پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمک‌های برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم قبول کرد این کمک‌ها را به‌صورت غیر نقدی و با اجرای پروژه‌های زیرساختی انجام دهد که چندین احداث راه اصلی و فرعی، احداث بیمارستان و درمانگاه، احداث فضاهای فرهنگی و آموزشی و احداث راه آهن خواف - هرات در همین چهارچوب تعیین و عمدتاً اجرا و به بهره برداری رسید.
وی دامه داد: قطعه سوم راه‌آهن خواف -هرات در خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نواقص وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت 2 ماهه این نواقص را برطرف سازد اما به علت وجود محدودیت‌های اعتباری و تغییر در دولت افغانستان فرآیند اتمام پروژه به تعویق افتاد و پس‌از فرآیند انتخاب پیمانکار، برای رفع نواقص اقدام شد و هم‌اکنون پیمانکار در حال کار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حکومت افغانستان پیگیری می‌کند تا هرچه سریع‌تر این خط ریلی برای حمل بارهای ترانزیتی عملیاتی شود؛ با رفع برخی مشکلات در این رابطه و هماهنگی‌های فنی و قانونی این موانع نیز برطرف شد و هم‌اکنون امکان حمل‌ونقل ترانزیت از طرف افغانستان به ایران و بالعکس فراهم شده است.
وی افزود: همچنین، کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که متشکل از مجموعه شرکت‌های تخصصی حمل‌ونقل ریلی کشور است، بهره‌برداری از راه‌آهن خواف - هرات را در افغانستان به عهده گرفته و کمک می کند تا بار ترانزیتی و تجاری افغانستان و ایران به مقاصد خود حمل شوند.
میرشفیع تصریح کرد: حکومت افغانستان به دنبال توسعه خط ریلی خواف - هرات به سمت سایر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران هم نسبت به همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرده؛ برهمین اساس سال گذشته طی سفری که رئیس کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرستی افغانستان به ایران داشت، توافق‌نامه ای با محوریت توسعه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان مبادله و برنامه‌ریزی برای ادامه‌ طرح راه‌آهن خواف - هرات به سمت کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه ادامه داد: همچنین، توسعه خط ریلی زابل - زرنج - قندهار در برنامه مطالعاتی قرار گرفت، زیرا پروژه راه‌آهن چابهار – زاهدان درحال اتمام است و می‌توان با توسعه و ادامه این خط از زاهدان به زابل و قندهار تا کابل کوتاهترین مسیر دسترسی اقیانوسی افغانستان را ایجاد کرد.
وی گفت: طی مذاکراتی که با افغانستان در راستای توسعه خطوط ریلی انجام شد، تامین مالی پروژه‌ها از طرف حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود و شرکت‌های ایرانی به ساخت محورها کمک خواهند کرد. بی‌شک اجرای این طرح ها با محوریت توسعه زیربنایی برای اقتصاد افغانستان حائز اهمیت است، زیرا می‌توانند برای ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران از جمله بندرعباس و چابهار برنامه ریزی کنند؛ براساس پیش‌بینی‌ها، با احداث راه‌آهن خواف - هرات ظرفیت ترانزیت در این خط ریلی در کوتاهترین زمان به یک میلیون تن خواهد رسید.
مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخش خصوصی دو کشور با ایجاد سرمایه گذاری‌ها و منافع‌های مشترک موجب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد.
به گفته میرشفیع؛ ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است، زیرا هر دو کشور تمایلات جدی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این مساله موجب تقویت همکاری در همه زمینه های دیگر اقتصادی می‌شود. همچنین با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/736309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دولت حامی خانواده جانباختگان معدن طبس است

تکذیب ادعای اخذ پول از خانواده‌های داغدار معدن طبس | حمایت از خانواده‌های داغدار وظیفه ماست و در آن کوتاهی نخواهیم کرد!

کارگران معدن طبس: معدن حتی سنسور حسگر نداشت/برای کارفرما تنها استخراج زغالسنگ اهمیت داشت

اعلام اولویت عمره مفرده 1 تا 500 در خراسان جنوبی

واکنش معاون رئیس جمهور به حواشی حادثه طبس

دولت پشتیبان خانواده درگذشتگان معدن‬ طبس خواهد بود

مجلس در هفته گذشته؛ از مخالفت با استعفا تا بررسی حادثه طبس

تاکید مهاجرانی بر پشتیبانی دولت از خانواده جانباختگان معدن طبس

مهاجرانی: دولت پشتیبان خانواده جانباختگان معدن طبس است

حزب اسلامی کار: معدن طبس از تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای کار در شرایط ایمن و مناسب برخوردار نبوده است/ این معدن زیر نظر سازمان ایمیدرو بوده و وزارتخانه های صمت و کار باید فعالیت معدن را متوقف می کردند/ مسئولین ذیربط مواخذه و پاسخگو شوند

«ایلان ماسک» عقب‌نشینی کرده و به‌دنبال بازگشت به برزیل است

غزه مهم‌ترین موضوع امروز جهان بشریت است

پایان اشغالگری و جنایات صهیونیست‌ها بزرگترین مسئله جهان است

700 دانش آموز استثنایی خراسان‌شمالی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند

آغاز همایش بزرگ فرهنگی ورزش کشور

◄ رشد 49 درصدی صادرات کالاهای نفتی و غیر نفتی در مجتمع بندری انزلی

دمای هوا در خراسان‌رضوی 18 درجه کاهش می‌یابد

کاهش 18 درجه‌ای دمای هوا در خراسان‌رضوی

(تصاویر) آرامگاه نادرشاه

دستگیری 780معتاد و خرده‌فروش در مشهد

کاشت 500 اصله نهال حرا در ساحل دهکده گردشگری بوشهر

شیاطین عالم نمی توانند بر اراده رزمندگان حزب الله پیروز شوند

رژه آتش‌نشانان در مشهد

نماینده سبزوار: مجلس از وضعیت ایران‌خودرو تحقیق می‌کند

پاداش بهشت، آخرین نشان ورزشکار مازندرانی

صادرات 200 هزار جلد کتاب از قم به خارج کشور

دو اتفاق تازه در پردیس سینمایی باغ کتاب

حضور مدیرکل بنیاد مازندران در برنامه زنده تلویزیونی ستاره‌های خاکی

رونق اقتصادی برای ‌‌مرزنشینان شرق ایران با فعالیت مرز یزدان

ادعای دریافت پول از خانواده های قرنیان معدن طبس بررسی می شود

فاش شدن جزئیات تکان‌دهنده از انفجار معدن طبس | بی‌توجهی به هشدارهای ایمنی

واکنش معاون رئیس جمهور به ادعای دریافت پول از خانواده قربانیان معدن طبس

هشدار درباره فعالیت سامانه بارشی در خراسان جنوبی

پزشکیان به محض بازگشت پیگیر اقدامات درباره حادثه طبس شد

برگزاری مراسم تکریم و معارفه امام جمعه طبس

واکنش به ادعای دریافت پول از خانواده قربانیان معدن طبس

علت لغو کنسرت علیرضا طلیسچی چیست؟

روایت کارگر نجات یافته معدن طبس از فاجعه انفجار

پیام تسلیت مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی در پی حادثه اندوهبار معدن طبس

کارگر نجات یافته معدن طبس: تنها یک کپسول خود نجات داشتیم؛ حتی سنسور حسگر نداشتیم/ برای کارفرما و مدیر مجموعه تنها استخراج زغالسنگ اهمیت داشت و بس

روایت هولناک کارگران نجات یافته معدن طبس درباره نبود ایمنی و توقعات کارفرما

رهاوردهای یک روز قضایی با حضور قاضی‌القضات در سمنان

تربت‌خانه کرمان جایی برای تسکین دل کربلا نرفته‌ها

برگزاری یادواره شهدای روستای سقی گناباد

بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی خراسان رضوی امروز رایگان است

بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی خراسان رضوی رایگان شد

قیمت تور ارزان مشهد / با کمتر از دو میلیون به مشهد سفر کنید + جدول

سفر وزیر ورزش به مشهد و غبارروبی مزار شهدا – آفتاب نو | اخبار ورزشی

وزیر ورزش و جوانان وارد مشهد مقدس شد

راه آهن خواف - هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بُرد بُرد است