پیام خراسان

آخرين مطالب

حزب اسلامی کار: معدن طبس از تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای کار در شرایط ایمن و مناسب برخوردار نبوده است/ این معدن زیر نظر سازمان ایمیدرو بوده و وزارتخانه های صمت و کار باید فعالیت معدن را متوقف می کردند/ مسئولین ذیربط مواخذه و پاسخگو شوند اجتماعي

حزب اسلامی کار: معدن طبس از تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای کار در شرایط ایمن و مناسب برخوردار نبوده است/ این معدن زیر نظر سازمان ایمیدرو بوده و وزارتخانه های صمت و کار باید فعالیت معدن را متوقف می کردند/ مسئولین ذیربط مواخذه و پاسخگو شوند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - حادثه مصیبت‌بارانفجار معدن طبس به رغم همه همدردی ها و پیگیری ها برای کمک به مصدومان و دست یافتن به پیکر کارگرانی که جانشان را در راه رشد و توسعه ایران نهادند؛ اما همچنان موضوعی قابل هضم نیست. 
اگر بخواهیم از این حادثه نیز مانند حوادث مشابه مثل انفجار سایر معادن در سال های گذشته یا غرق شدن کشتی سانچی به سادگی عبور کرده و به فراموشی بسپاریم در آینده نزدیک، احتمالا شاهد وقوع دوباره چنین حوادث دردناکی البته با حجم و مقیاس بزرگتر خواهیم بود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
حزب اسلامی کار ضمن عرض تسلیت مجدد به همه بازماندگان این حادثه و آرزوی سلامتی برای مصدومان و مجروحان نکاتی را به سمع و نظر نهادهای دولتی، قضایی و همچنین مردم شریف ایران می رساند: 
1- انفجار در معدن طبس و از دست رفتن جان ده ها تن از کارگران، فاجعه‌ای ملی و مصیبتی بزرگ است. آنچه که در این میان نباید مورد غفلت قرار گیرد، توجه به میزان قصور و تقصیر مسئولان و علل بروز انفجار و چگونگی برخورد با عوامل مقصر در دستگاه های نظارتی و حاکمیتی و همچنین مالکین معدن مذکور است. 
2- به معادنی که در آنها آزاد شدن گاز زغال از لایه‌ها به داخل حفاری‌های معدنی صورت می گیرد، معادن گازدار گفته می‌شود. در این معادن،ذرات ریز زغال سنگ قابلیت انفجار دارند و بر اثر استخراج به صورت گردوغبار در فضای معدن پراکنده می‌شوند.
بنابراین در معادن زغال سنگ، وقتی کارگران شروع به کار می‌کنند، گاز متان متصاعد می‌شود.این گاز به طور طبیعی در لایه‌های زغال‌سنگ وجود دارد و به همین جهت باید تهویه مناسبی در فضای معدن وجود داشته باشد تا گاز حاصل از استحصال و استخراج،از معدن خارج شود.
انجام فرآیند گازسنجی به منظور اندازه‌گیری میزان گاز موجود امری ضروری است تا از حوادث احتمالی جلوگیری گردد.گاز متان اگر به ‎نسبت معینی با هوا مخلوط ‎شود؛بدون شک قابلیت ‎انفجارهای بزرگ را ‎پیدا می‌کند.لذا انجام ندادن به‌موقع فرایند گازسنجی و گاززدایی و نبود تهویه مناسب و اثر بخش،می‌تواند یکی از علل بروز انفجار در اینگونه حوادث باشد.
در جای جای آیین‌نامه ایمنی معادن ذکر شده که فرآیند گازسنجی باید مرتبا انجام و به سرپرست معدن گزارش شود.همچنین دستگاه‌های استخراج مکانیزه زغال سنگ نیز باید مجهز به حس‌گرهای تشخیص گاز زغال به طور پیوسته باشند و در صورت افزایش گاز از حدمجاز، دستگاه ها به طور خودکار خاموش شوند. اماطبق مستندات موجود،سایر معادن در جاده زغال سنگ طبس مکانیزه هستند و تونل‌هایی با قطر بسیار بالا دارند و افراد به‌راحتی می‌توانند در آن‌ها رفت و آمد کنند؛اما معدنی که در آن حادثه تاسف بار چند روز پیش روی داده کاملا سنتی تجهیز و اداره شده و به همین دلیل، نسبت به معادن دیگر منطقه وضعیت نامناسب تر و خطرآفرین تری داشته است.
این موضوع نشان می‌دهد که معدن دچار حادثه شده از تجهیزات و دستگاه‌های لازم به منظور انجام کار با شرایط ایمن و مناسب برخوردار نبوده است!
3- معدن طبس زیر نظر سازمان ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان سازمان‌های متولی و مسئول نظارت بر فعالیت های معدنی می بایست براساس آیین نامه های مربوطه و همچنین پروتکل های ملی و بین المللی از جمله ماده 17آیین‌نامه اجرایی قانون معادن،ماده41 آیین‌نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ها،ماده 73 آیین نامه اصول فنی و ایمنی استخراج معدن و همچنین مطابق ماده 20 قانون معادن دائما شرایط کار را رصد و در صورت عدم رعایت قوانین، فعالیت معدن مذکور را متوقف می کردند.
انفجار صورت‌گرفته مربوط به معدنی است که متولی آن شرکت معدن‌جوی طبس است. شرکت معدن‌جو که شرکتی سهامی خاص بوده، در سال 1345 تاسیس شده اما فعالیت رسمی این شرکت در سال 1371 کلید خورده است. شرکت معدن‌جو طبس پیش‌تر زیرمجموعه شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی بود که در دهه 1390 به بخش خصوصی واگذار شد. 
4- در روزهای گذشته خبرهای متعددی مبنی بر انجام نشدن گازسنجی،نبود تهویه مناسب به جهت تخلیه گاز و ضدجرقه نبودن تجهیزات منتشرشده است.خبرهایی که حاکی از عمل نشدن به متن آیین نامه ایمنی معادن می باشد.لذا این شرایط انفجار معدن را از یک حادثه طبیعی خارج می‌کند. اگر خبرهای منتشر شده صحت داشته باشد، باید مسئولین ذیربط در وزارتخانه های مربوطه در هر موقعیت و عنوانی که هستند مواخذه و پاسخگو شوند. 
باید به صراحت اعلام کرد که وضعیت فاجعه‌بار این معدن و روایت‌های منتشرشده،حاکی از ایرادات جدی است.ایراداتی که منطقا باید توسط وزارت صمت و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بررسی شود و بعد از پیدا کردن علت بروز انفجار، مطابق آیین‌نامه با مقصران برخورد گردد.
حزب اسلامی به دستگاه های دولتی و قضایی توصیه جدی می کند که بدون هیچگونه مماشات موضوع را بررسی کارشناسانه کرده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم ایران برسانند.باید شرایطی فراهم شود تا از این پس هیچ کارگاه صنعتی و ... بدون رعایت آیین نامه های ایمنی و بهداشتی اجازه فعالیت و بازی با جان کارگران خدوم و زحمتکش ایران را نداشته باشد.
همچنین پیشنهاد می کنیم که جان باختگان این حادثه تاسف برانگیز را به عنوان شهدای خدمت قلمداد کرده تا خانواده های آنان بتوانند با مشکلات کمتری به زندگی غمبار خود ادامه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/736431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی جمعه‌‎های خشم در بیرجند

راهپیمایی نمازگزاران بجنوردی در حمایت از جبهه مقاومت

پیگیری قصور و تقصیر عاملان حادثه طبس در اولویت است

آیت‌الله خاتمی: قصور و تقصیر احتمالی عاملان حادثه معدن طبس پیگیری شود

◄ واکنش معاون رئیس جمهور به حواشی حادثه طبس

سخنگوی دولت با جمعی از خانواده جان باختگان حادثه معدن طبس صحبت کرد/ مهاجرانی: دولت پشتیبان آنها خواهد بود

کشفیات جدید از معدن طبس؛ آمارها از آوارها بیرون می آیند

سخنگوی دولت: پشتیبان خانواده جانباختگان معدن طبس هستیم

روایت فاطمه مهاجرانی از گفت و گو با خانواده درگذشتگان معدن‬ طبس

خطیب جمعه تهران: قصور احتمالی عاملان حادثه معدن طبس پیگیری شود

واکنش امام جمعه تهران به انفجار مرگبار معدن طبس /قصور و تقصیر اشخاص حقیقی و حقوقی پیگیری شود

قصور و تقصیر احتمالی عاملان حادثه معدن طبس پیگیری شود

تلاش ایلان ماسک برای برگرداندن «ایکس» به برزیل

امام‌جمعه موقت بجنورد: رییس جمهور به خوبی مواضع ایران را در سازمان ملل تبیین کرد

راهپیمایی مردم خراسان شمالی در محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی

فیلم| پرواز ورزشکاران پاراگلایدر در «مهنان» بجنورد

تلاش در جهت فرهنگ سازی، نقطه ی مشترک حوزه ورزش و حوزه جوانان

هفت طرح گردشگری در روستای سهیلی جزیره قشم آماده افتتاح است

هوای مشهد قابل قبول است

الحاق 3600 هکتار از جنگل های گیلان به استان قزوین صحت ندارد

حتی یک مترمربع از جنگل های گیلان به استان های دیگر ملحق نشده است

203 قاچاقچی و خرده‌فروش مواد مخدر در مشهد دستگیر شدند

شیاطین عالم نمیتوانند بر اراده رزمندگان حزبالله پیروز شوند

پیاده روی خانوادگی در دلوئی گناباد

انقلاب اسلامی هر جا وارد شد، موازنه قدرت را برهم زد |‌ جامعه‌ای که این دو ویژگی را داشته باشد هرگز شکست نمی‌خورد

سرلشگر سلامی: شیاطین عالم نمی‌توانند بر اراده رزمندگان حزب‌الله پیروز شوند

انقلاب اسلامی هر جا وارد شد، موازنه قدرت را برهم زد

سرلشکر سلامی: مطمئنیم ملت فلسطین پیروز ‌می‌شوند

دستگیری 203 قاچاقچی و خرده‌فروش مواد مخدر در مشهد

فرمانده کل سپاه: ملت فلسطین پیروز‌ ‌می‌‌شوند

رژه ناوگان آتش‌نشانی شهرداری مشهد

برگزاری جلسه هماهنگی مسابقه فوتبال انتخابی جام جهانی 2026 در مشهد

خراسان‌رضوی موفق ترین استان کشور درحوزه جمع آوری زکات است

اسراییل در محاصره نیروهای مقاومت قرار دارد

برگزاری همایش رانندگان شهر صالح آباد بمناسبت هفته گرامیداشت دفاع مقدس

تاج‌فیروز: تربیت مربیان فرهنگی در استان‌ها باید جدی‌تر دنبال شود

راهپیمایی اعتراضی مردم بجنورد در محکومیت رژیم صهیونیستی

پرواز ورزشکاران پاراگلایدر در «مهنان» بجنورد

رکورد تعداد مخاطب سینمای باغ کتاب با «ببعی قهرمان» شکست

سرلشکر سلامی: انقلاب اسلامی هر جا وارد شد، موازنه قدرت را برهم زد

مناسب‌سازی کتاب‌ها و برنامه درسی دانش آموزان استثنایی

چالش برداشتهای مکرر از صندوق توسعه ملی برای پوشش کسری بودجه

زنگ پاییز به صدا در آمد / کاهش دما در هفته دوم مهر ماه

دولت حامی خانواده جانباختگان معدن طبس است

تکذیب ادعای اخذ پول از خانواده‌های داغدار معدن طبس | حمایت از خانواده‌های داغدار وظیفه ماست و در آن کوتاهی نخواهیم کرد!

کارگران معدن طبس: معدن حتی سنسور حسگر نداشت/برای کارفرما تنها استخراج زغالسنگ اهمیت داشت

اعلام اولویت عمره مفرده 1 تا 500 در خراسان جنوبی

واکنش معاون رئیس جمهور به حواشی حادثه طبس

دولت پشتیبان خانواده درگذشتگان معدن‬ طبس خواهد بود

مجلس در هفته گذشته؛ از مخالفت با استعفا تا بررسی حادثه طبس