پیام خراسان

آخرين مطالب

تبدیل حادثه طبس به نقطه عطفی در حفظ جان کارگران اجتماعي

تبدیل حادثه طبس به نقطه عطفی در حفظ جان کارگران
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی با عنوان «مقصر کیست؟ به یاد شهدای معدن طبس» با تاکید بر اینکه همه ما در حادثه دلخراش معدن طبس مقصر هستیم، نوشت: باید با تغییر سیاست‌ها و فرآیندها، این حادثه تلخ را به نقطه عطفی در حفظ جان کارگران تبدیل کنیم.
میدری در این یادداشت که به یاد شهدای معدن طبس و به‌مناسبت هفتمین روز درگذشت آنها در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده نوشت: «هفتم شهدای معدن طبس هم فرارسید.
حادثه معدن طبس آن‌قدر بزرگ و دلخراش است که باید به این بازی‌ها پایان دهیم.»
در این یادداشت چنین می‌خوانید:
«سال 98 در معاونت رفاه فیلم کوتاهی درباره حوادث ناشی از کار ساختیم. در آنجا نشان دادیم که مقصر کیست و چه باید کرد؟ آخر شب شنبه خبر معدن زغال‌سنگ معدنجو را که شنیدم، به خودم گفتم دوباره ساختار اداری و اجرایی کشور قربانی گرفت. زحمتکش‌ترین انسان‌ها قربانی ناکارآمدی‌های نظام اداری شدند. حالا دیگر من در رأس یک بخش نظام اداری قرار دارم، آن‌هم بخشی که مسئول جان کارگران ایران است و از این بعد هیچ‌کس به‌اندازه من مقصر حوادث ناشی از کار نیست.
به طبس که رسیدیم، دیدم قصه همان قصه معدن یورت است. به دنبال «سلطان» یا «مقصر اصلی» هستند. در 12 سال از سال 76 تا 88 در دو حادثه معدن رودبار و معدن کرمان در مجموع 32 نفر شهید شدند و از سال 91 تاکنون یعنی در 12 سال 114 نفر. از این تعداد 94 نفر در دو حادثه معدن یورت در سال 96 و معدن معدنجو جان باختند. برداشت از معادن به لایه‌های عمیق‌تر رسیده و احتمال حادثه افزایش یافته، در حالی که دانش ایمنی ارتقا نیافته است.
در همه این حوادث به شناخت مقصران فردی بسنده کرده‌ایم و تغییری در فرآیندها و نظام‌های ایمنی در دستور کار قرار نگرفت. این نحوه برخورد با حوادث تکرارشونده، چیزی بیش از ساده‌سازی موضوع نیست.
از همین‌رو در نخستین مصاحبه به‌گونه‌ای موضع‌گیری کردم که گلایه بسیاری افراد از جمله دوستان نزدیکم را در پی داشت. موضع‌گیری من به دو علت بود؛ نخست آنکه با اداره کار شهرستان طبس اول صبح روز بعد از حادثه صحبت کردم و پرسیده بودم آخرین بازرسی‌ها کی بوده است؟ گفتند: 28 مرداد و پاسخ شرکت در 6 شهریور ارسال شده است.
معیشت مردم شهر 40 هزار نفری طبس بر معدن استوار است. در 8معدن زیرزمینی و 16 معدن روباز زغال‌سنگ و چند معدن دیگر، 14 هزار کارگر مشغول کار هستند. اداره کار سالی دو بار از این معادن بازرسی می‌کند. در شهرها و کارگاه‌های دیگر بازرسی به‌علت کمبود نزدیک به 800 بازرس، هر چند سال یک‌بار انجام می‌شود. دوم و مهم‌تر آنکه تجربه متروپل آبادان را از سر گذرانده بودیم. آن موقع مسئولیتی نداشتم، اما به‌عنوان یک فرد آبادانی از اینکه مردم خشمگین، مغازه کاسبی را آتش زده بودند،هم شرمنده بودم و هم ‌ترسیدم مبادا آتش انتقام شعله‌ور شود، از همین‌رو معتقد بودم که باید مردم را به آرامش دعوت کنیم.
اما دلیل اصلی محتوای مصاحبه‌ام گشودن راهی بود که به آن ایمان دارم. مقصر اصلی ساختارها هستند و همه ما و محروم‌ترین‌های‌مان یا به‌اصطلاح کاملا درستی که فراموش کرده‌ایم؛ «مستضعفان»، قربانی ساختارها هستند.
ساختارهایی که پیدا و پنهان بر ما حاکم‌ هستند و ما باید آنها را اصلاح کنیم. نخستین گام اصلاح واقعی این است که نخواهیم با سخنان هیجانی جامعه کارگری را فریب دهیم و چندی بعد دوباره شاهد حادثه دردآور دیگری باشیم. نخستین ساختاری که قربانی می‌گیرد، معدنکاری سنتی است. تفاوت معدنکاری سنتی با معدنکاری مکانیزه مثل خانه خشتی و خانه مهندسی است که در برابر 8ریشتر زلزله مقاوم است. تا نبینید تفاوت این دو درک نمی‌شود، جهانی متفاوت‌ هستند. اما چرا از تعداد بیش از 200 معدن زغال‌سنگ کشور فقط یک معدن مکانیزه است؟ برخی معادن به‌لحاظ فنی امکان مکانیزه‌شدن ندارند. جدا از این مشکل که باید در هر مکان به‌طورجداگانه بررسی شود، مشکل دو چیز است: اول آنکه این معادن را به تعداد زیادی بهره‌بردار واگذار می‌کنند که قادر به مکانیزه‌سازی آن نیستند و دوم و مهم‌تر آنکه اقتصاد معدن چندان سودآور نیست که بخش خصوصی آن را مکانیزه کند. «ذوب‌آهن اصفهان» خریدار انحصاری زغال‌سنگ است و نرخ زغال‌سنگ داخلی نصف نرخ جهانی تعیین شده است. واردات زغال با یک قیمت‌گذاری ضدتولید داخلی، سودآور شده است، هرچند کیفیت زغال وارداتی با داخلی متفاوت است. اما این تفاوت نرخ به‌دلیل دخالت نادرست دولت است. از همین‌رو میزان واردات براساس طرح جامع معادن کشور باید نصف مقدار کنونی باشد.
ظرف 3ماه آینده، طرح اقتصادی‌شدن معادن زغال‌سنگ کشور را ارائه خواهیم کرد. از ابتدای کار دولت یکی از مسائل وزارت کار تا امروز تعویق پرداخت به‌موقع حقوق کارگران معادن زغال‌سنگ کرمان بوده است. این مشکل موجب بررسی‌های فشرده برای عبور از این وضعیت معادن زغال‌سنگ شده و تدوین طرح اقتصادی‌شدن معادن زغال‌سنگ کشور با این حادثه شتاب گرفته است. برای اصلاح این وضعیت با کارشناسان مشورت و طرح را آماده می‌کنیم.
علاوه بر موضوع اقتصادی ‌بودن معادن زغال‌سنگ، زنجیره تامین ایمنی این معادن به‌کلی مشکل دارد. معادن زغال‌سنگ از پرخطرترین معادن در جهان هستند. ایمنی در این معادن حاصل‌ضرب (و نه حاصل‌جمع) تمام مراحل زنجیره ایمنی است.
برای امنیت جان معدنکاران باید تجهیزات مورداستفاده ایمن و استاندارد باشد، باید کارگران آموزش‌دیده باشند، قبل از واگذاری به بهره‌بردار، اکتشاف و استخراج گاز به‌خوبی طراحی شده باشد و مسئولان ایمنی از دانش و مهارت کافی برخوردار باشند. اگر هر یک از این مراحل درست انجام نشود، امنیت جان کارگران در خطر قرار می‌گیرد. قوانین ایمنی معدن که مانند بسیاری از مقررات از کشورهای دیگر تقلید شده است، کم و کاستی ندارد. تکالیفی است که اگر منصفانه قضاوت کنیم، فوق طاقت است. برای مثال گفته شده است که تجهیزات معدن باید استاندارد باشند. استاندارد بودن تجهیزات، نیازمند تعریف استاندارد، وجود آزمایشگاه مرجع و پایش تجهیزات موجود است.
در سال 1396 پس از حادثه معدن یورت، وزارت کار به سازمان استاندارد نامه نوشت که استاندارد تجهیزات را تعریف و اجرا کنید. 7سال بعد و پس از حادثه معدن معدنجوی طبس، سازمان استاندارد به وزارت کار نامه نوشت که باید استاندارد تجهیزات معدن را تعریف کرد! در کشورهای دیگر استانداردها را شرکت‌های بزرگ و انجمن‌های کارفرمایی تهیه میکنند و به دولت می‌دهند، اما در نظام اجرایی و اداری ایران که مشارکت با بخش خصوصی تجربه نشده است، توپ از این وزارتخانه به آن سازمان پاس داده می‌شود. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد. هفتم شهدای معدن طبس هم فرا رسید. حادثه معدن طبس آن‌قدر بزرگ و دلخراش است که باید به این بازی‌ها پایان دهیم. همه مقصریم و باید برای تغییر تلاش کنیم. داغ از دست‌ دادن 51 انسان زحمتکش که برای نان حلال جان خود را از دست دادند و داغ همسری که خبر تولد فرزندش را با مرگ شوهرش در یک روز شنید، آرامش را بر همه ما حرام کرده است. باید سیاست‌ها و فرآیندها را تغییر دهیم. برای تحقق این هدف در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به‌عنوان مسئول حوادث ناشی از کار، از انجمن‌های کارفرمایی، دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های کارگری و همه عدالت‌خواهان درخواست می‌کنیم که این حادثه تلخ را به نقطه عطفی در حفظ جان کارگران تبدیل کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/738296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعد از نصرالله

عملیات طالبان در مخفیگاه داعش

اجرای 216 طرح راهبران شغلی محرومان در خراسان‌ جنوبی

هواشناسی ایران1403/7/9

تاسی به مدیریت جهادی راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود

کسب مقام قهرمانی نماینده خراسان در مسابقات هندبال مناطق کشور

رشد 28 درصدی فروش فولاد خراسان در 6 ماهه نخست 1403/ روند «فخاس» تغییر می‌کند؟

میزان بارش ها در تهران به طرز نگران کننده ای افزایش یافت

نیکوکار خراسانی سه روستای مرزی در «صالح‌آباد» را آبرسانی کرد

الزام پیمانکاران معادن بردسکن به اخذ گواهی تأیید صلاحیت ایمنی

افزایش 12 درجه‌ای دمای هوا در خراسان‌رضوی

8 مدرسه تخصصی برای دانش‌آموزان دارای اختلال شنوایی در خراسان رضوی

توقیف 461 خودروی حادثه‌ساز در جاده‌های خراسان رضوی

بامداد پرحادثه بلوار وکیل‌آباد مشهد؛ 3 سانحه رانندگی شدید طی 25 دقیقه!

ترافیک در 2 میدان و معابر منتهی به حرم رضوی پرحجم است

تعقیب‌وگریز کف خیابان‌های مشهد برای مبارزه با محموله عظیم ناامنی!

توزیع 634 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

فرآوری بیش از 8 هزار تن پسته در ترمینال‌های ضبط پسته خراسان جنوبی

سرانجام آمریکا و دیگر حامیان اسرائیل ذلت و خواری است

دمای هوا در خراسان جنوبی افزایش می‌یابد

اظهارات تازه‌ علی دایی درباره حادثه معدن طبس

رتبه پنجم خراسان جنوبی در تولید محصول پسته

مقصر فاجعه‌ «معدن طبس» چه کسی‌ است؟

شمار فوتی‌های معدن طبس به چند نفر رسید؟

چه کسی بخاطر فاجعه «معدن طبس» باید بازخواست شود؟

مقصرِ فاجعه‌ی «معدن طبس» چه کسی است؟

فرآوری بیش از 8 هزار تن پسته در واحد‌های ضبط پسته خراسان جنوبی

هوا گرمتر می شود

دیدار تلخ پرویز پرستویی و رسول خادم با خانواده‌های داغدیده معدن طبس

محکومیت میلیاردی قاچاقچی سوخت در قائن

پیشرفت 85 درصدی طرح توسعه کارخانه فرآوری سنگ آهن در حاجی آباد

مصدومان حادثه معدن طبس در چه وضعیتی به سر می‌برند؟+جزییات

بیانیه ایمیدرو درخصوص بروز حادثه معدن زغال‌ سنگ طبس

شناسایی هویت 19 فوتی معدن طبس

استاندار خراسان جنوبی: مسیر توسعه خراسان جنوبی ریل گذاری شده است

گردهمایی والدین شهدای شهرستان بیرجند

سهم خراسان‌جنوبی از 15٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات جوانی جمعیت پیگیری شود

ارزآوری 103 میلیون دلاری صادرات کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی

هوا خراسان جنوبی گرمتر می‌شود

ایمیدرو برای حادثه معدن طبس توضیح داد

توضیحات ایمیدرو در خصوص حادثه معدن طبس

حضور رسول خادم و پرویز پرستویی در میان خانواده های جانباختگان معدن طبس + فیلم

ستاره پرسپولیس برعکس رامین رضاییان بمب نقل و انتقالات نبود!

دریافت مدرک تخصصی حفظ درجه 2 به درجه یک بانوی فردوسی حافظ کل قرآن

راز وقاحت عجیب اسرائیل در ترور فرماندهان مقاومت چیست؟

75 درصد از عمره‌گزاران استان سمنان زن هستند/ اختصاص 4 کاروان

طرح «هر مرجع انتظامی یک قاضی» در کرمان اجرا می‌شود

(تصاویر) برداشت پسته از باغات خراسان شمالی

زلزله بجنورد را لرزاند

کشت پاییزه در 232 هزار هکتار از کشتزار‌های خراسان شمالی