پیام خراسان

آخرين مطالب

گام‌های موثر دامپزشکی در جهش تولید گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان شمالی تولید و تامین غذا، بویژه مواد پروتینی با منشأ دامی در همه کشورهای جهان و در شرایط فعلی که غذا به‌عنوان کالا و محصول استراتژک پذیرفته شده، از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در جهان امروز با توجه به منابع محدود تولید غذا و مسأله افزایش جمعیت، روز به روز اهمیت غذا افزوده می‌شود و اکنون بحث امنیت غذایی به‌عنوان زمینه‌ساز و قدم اول در تامین و برقراری امنیت عمومی مطرح و مورد توجه است.
دامپزشکی می‌تواند در این زمینه نقش مهمی در اقتصاد ملی، پایداری اقتصاد واحدهای تولیدی و سلامت عمومی جامعه بازی کند و فعالیت‌های دامپزشکی را می‌توان تفسیر عملی و ذاتی اقتصاد مقاومتی دانست.
دامپزشکی به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از سرمایه‌های دامی کشور نقش خطیری در رونق اقتصاد جامعه برعهده دارد، چراکه سرمایه‌های دامی بعد از نفت بیشترین نقدینگی را به خود اختصاص داده است. تضمین حفظ و حراست سرمایه دامی کشور که سرمایه‌ای پویا، دائمی و مولد است، برعهده سازمان دامپزشکی کشور است.
با توجه به شناسایی 850 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام، دامپزشکی در خط مقدم تامین سلامت و امنیت تولیدات دامی و امنیت غذایی قرار دارد. همچنین در کنار وظیفه خطیر تأمین سلامت دام و تولیدات دامی، حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی نیز در دستور کار است.

پیام خراسان

نقش مهم دامپزشک‌ها درباره ارتقای آگاهی دامداران
دکتر حمید رمضانی، مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مباحث جهش تولید در حوزه دامپزشکی، افزایش بهره‌وری در دامداری‌هاست، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری در دامداری‌ها با افزایش سطح ایمنی و کاهش ضایعات دامی انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر بیماری تب برفکی در یک گله شایع شود تا میزان 30 درصد تولیدات را کاهش می‌دهد که با انجام پایش‌های مستمر و واکسیناسیون از بروز این بیماری پیشگیری می‌شود که به معنی به حداقل رساندن ضایعات تولید است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که دامپزشکی می‌تواند برای رسیدن به جهش تولید انجام دهد، افزایش سطح آگاهی دامداران است که می‌تواند آگاهی آن‌ها را در موضوعاتی مانند اصلاح نژاد دام، بهداشتی کردن جایگاه‌های دامی برای کنترل بیماری‌ها، زایمان دام و ... افزایش دهد.
وی افزود: یکی از مباحثی که در این استان وجود دارد، ساختار سنتی و عشایری پرورش دام است. این نوع پرورش با استرس بالایی همراه است و در میزان تولید تاثیرگذار است که اگر طرح ساماندهی دام عشایری و تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی انجام شود میزان تولید افزایش می‌یابد.
دامپزشک‌ها جزء نظام سلامت محسوب شوند
رمضانی بیان کرد: دامپزشکان با مدرک دکتری، با وجود زیان‌بار بودن شغل آن‌ها و سختی کاری‌شان، حقوق حداقلی را دریافت می‌کنند و کفاف زحمات آن‌ها را نمی‌دهد.
وی اظهار کرد: یک دامپزشک برای رسیدن به گله ممکن است در مسیر جاده تصادف کند یا حین درمان دام، گاو آن‌ها را شاخ بزند، سگ گاز بگیرد و اسب لگد بزند، اما هیچ سختی کاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. دامپزشک‌ها نقش مهمی در ایجاد سلامت جامعه دارند و این انتظار وجود دارد که آن‌ها نیز جزیی از نظام سلامت محسوب شوند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی به افزایش پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی اشاره کرد و گفت: میزان اعتبار این صندوق افزایش یابد تا سطح بیشتری را بتواند پوشش دهد و در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما سطح خیلی کم پوشش بیمه‌ای دام است که سبب شده تا خدمات‌رسانی ما در بعضی قسمت‌ها مانند سل و تب مالت با مشکل مواجه شود.

پیام خراسان

دامپزشکی، تولید را برای دامدار مقرون به‌صرفه کرده است
دکتر حسن قاسمی‌فرد، مدیر اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه فعالیت دامپزشک‌ها نقش بسیار مهمی در جهش تولید و تولید پایدار دارد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های بسیار مهم دامپزشکی کنترل بیماری‌های دامی است که از این طریق می‌توان جهش تولید را در حوزه تولید مواد پروتئینی با منشأ دامی داشت.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت دامپزشکی در حوزه کنترل بیماری‌ها سبب می‌شود تولید برای دامدار مقرون به‌صرفه شود، گفت: واکسیناسیون دام ها و درمان بیماری‌های دامی و همچنین آموزش دامداران سبب می‌شود از وارد شدن خسارت به سرمایه‌های دامی جلوگیری شود.
قاسمی‌فرد ادامه داد: علاوه بر واکسیناسیون و درمان بیماری‌ها، دامپزشک‌ها به‌صورت دوره‌ای، نمونه‌گیری برای پایش بیماری‌ها را نیز برعهده دارند و از این طریق از بروز و شیوع برخی بیماری‌ها و ورود خسارت به دام‌ها جلوگیری می‌کنند. به‌عنوان مثال، بیماری تب برفکی یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله بیماری‌های اختصاصی در دام‌ها هستند که با ورود آن‌ها خسارت زیادی به سرمایه دامی وارد می‌شود، اما با واکسیناسیون از شیوع این بیماری جلوگیری می‌شود.
وی بیان کرد: برخی بیماری‌ها نیز مشترک میان دام و انسان هستند که از دام به انسان منتقل می‌شود و جامعه انسانی را آلوده می‌کند که اغلب این بیماری‌ها در انسان خطرناک هستند و دامپزشکی با مراقبت و واکسیناسیون از بروز این بیماری‌ها و انتقال آن به انسان جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال، بیماری شاربن (سیاه زخم) یکی از بیماری‌های مشترک میان دام و انسان است که دامپزشکی با واکسیناسیون و مراقبت‌هایی که انجام می‌دهد، سال‌هاست این بیماری را کنترل کرده و کانونی از آن بیماری در استان مشاهده نشده است.
مدیر اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در شش ماه نخست امسال چهار میلیون و 560 هزار و 79 راس دام را علیه بیماری‌های اختصاصی دام و یک میلیون و 523 هزار و 751 راس دام را علیه بیماری‌های مشترک میان دام و انسان مانند تب مالت، هاری و سیاه زخم، واکسینه کرده است. با اقدامات انجام‌شده توسط این اداره کل، از سال 1401 تاکنون در مجموع روند بروز بیماری‌های استراتژیک و اولویت‌دار در این استان کاهشی بوده است.

پیام خراسان

تلاش دامپزشکان برای ارائه محصول خام دامی سالم در بازار
دکتر ابراهیم تقوایی، رئیس اداره نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: نظارت بر تولید فرآورده‌های خام دامی از دیگر وظایف دامپزشکان است که نقش مهمی در ایجاد جهش تولید دارد.
وی اظهار کرد: در واقع نظارت دامپزشکان بر تولیدات دامی سبب می‌شود تا محصول سالم در اختیار مردم قرار گیرد. به‌عنوان مثال، دامپزشک هنگام کشتار دام و طیور در کشتارگاه‌ها، قبل، حین و بعد از کشتار بر کشتار دام نظارت دارد.
وی از معدوم‌سازی حدود 160 هزار و 917 کیلوگرم فرآورده بهداشتی غیرمجاز دامی در این استان خبر داد و افزود: نیمه نخست امسال 1313 تُن گوشت قرمز با کشتار 31 هزار و 36 رأس دام تولید شد. در این مدت، 28 هزار و 203 رأس سبک و 2833 دام سنگین در کشتارگاه‌ها با نظارت بازرسان کشتار شدند.
تقوایی ادامه داد: با کشتار 11 میلیون و 82 هزار و 606 قطعه مرغ، 20 هزار و 983 تن گوشت مرغ تولید شد.
وی بیان کرد: 27 هزار و 133 نوبت از مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید شد که 55 هزار و 602 کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی کشف و ضبط شد.
به گفته تقوایی، از ابتدای امسال در بازرسی از مراکز تحت نظارت و کشتارگاه‌ها افزون بر 214 هزارو 640 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی کشف و ضبط و حدود 160 هزارو 917 کیلوگرم معدوم شد. در بازرسی‌ها 582 تخلف بهداشتی کشف و 995 نمونه‌برداری به آزمایشگاه اداره کل ارسال شد.
وی افزود: نیمه نخست امسال 85 فقره پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع داده و یک واحد متخلف پلمب شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/742210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کدام استان ها بیشترین تولید گرد و غبار را دارند؟/ خسارت فرسایش بادی خاک برای کشور؛ حداقل 10 میلیارد دلار در سال

دستگاه‌ها تجهیزات مورد نیاز را از تولیدات داخل استان تامین کنند

علم‌الهدی: نیروی انتظامی عامل اصلی تولید امنیت در جامعه است

روند کاهشی دما تا صبح دوشنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

کاهش 25 درصدی سهمیه کود یارانه‌ای خراسان رضوی در سال 1403

ابلاغ تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به خانواده‌های گلستانی جانباختگان معدن طبس

در حادثه معدن زغال‌سنگ طبس، ایمیدرو کوتاهی نداشت/ قوانین و ساختارها باید اصلاح شود

سنندج میزبان غزل سرایان برجسته کشوری

عدم کوتاهی ایمیدرو در حادثه معدن طبس

آزمایشگاه دامپزشکی خراسان‌جنوبی نیازمند 10 میلیارد اعتبار

در حادثه معدن زغال‌سنگ طبس، ایمیدرو کوتاهی نداشت

تشدید بارش در خراسان جنوبی

قصور سرمایه گذار بخش خصوصی در ایمنی معدن معدنجو

هشدار هواشناسی نارنجی در خراسان جنوبی به دنبال فعالیت سامانه بارشی

آیا کارگران معدن طبس کیف خودنجات داشته‌اند؟

مشاوران املاک بیرجند زیر ذره بین بازرسان

روند اجرای پروژه ترانشه حاجی آباد مطلوب است

اینجا پایتخت زرشک جهان است | تصاویر چشم نواز این منطقه از ایران را ببینید + فیلم

ترانشه حاجی آباد تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

پیش بینی بارش های رگباری و احتمال روان آب در خراسان جنوبی

زیارت شهدا مقدم بر امور در عهد شهید حسن کرمانی

شهید حسن کرمانی و زیارت شهدا + فیلم

کشف راز شوهر توسط زن جوان؛ وقتی سفرهای کاری بهانه‌ای برای روابط پنهانی بود

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون: حکم بیرانوند قابلیت تجدیدنظر خواهی دارد/ اعتراض وارد پرسپولیس باعث تصمیم دیگری می شود

راز موفقیت جوانان در نگاه قرآن بررسی شد

مرگ مشکوک دختر 140 کیلویی زیر تیغ جراحی/ علت فوت + جزئیات

دانشمندان راز تابلوی «دختری با گوشواره‌ مروارید» را کشف کردند

راز باورنکردنی برای تقویت سیستم ایمنی: فقط با یک لقمه از این باکتری

طرح بازنگری قلعه وکیل آباد تصویب شد| تراکم منطقه بین 2 تا 6 طبقه

24 مهر در مشهد پذیرای تیم قطر هستیم | اخبار ورزشی

دنیامالی: تلاش می‌کنیم 24 مهر در مشهد میزبان تیم ملی قطر باشیم

قهرمانی یک زن ایرانی، برای نخستین بار در تاریخ

طرح بازنگری قلعه وکیل آباد مشهد در کمیسیون ماده 5 تصویب شد| تراکم منطقه بین 2 تا 6 طبقه

آغاز ساخت یک کانال انتقال آب در چناران

توسعه بازار‌های میوه و تره بار در منطقه 17 تهران

نماینده تندرو مجلس: در 6 ماه، 2 بار اسرائیل را زدیم | اراده کنیم جهت موشک‌ها را تغییر می‌دهیم (فیلم)

زهرا بیک خراسانی به عنوان مشاور امور بانوان و خانواده شورای عالی استان‌ها انتخاب شد

علیرضا بیرانوند: کارواش کار میکردم، یه بار ماشین علی دایی اومد حاضر نشدم بشورمش!+ فیلم

دنیامالی: تلاش می‌کنیم در مشهد میزبان تیم ملی قطر باشیم

کشف 41 فقره سرقت آیفون تصویری منازل مسکونی در مشهد (14 مهر 1403)

پیام سرلشکر سلامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی

رونالدو به شهر قدس می‌آید

اجاره خانه به این گروه تخلف است

24 مهر در مشهد پذیرای تیم قطر هستیم

نتیجه و ویدئو خلاصه بازی لیورپول و کریستال پالاس (14 مهر 1403) | صدر در تسخیر قرمزهای آنفیلد

شگفتی بزرگ در ایران/ قهرمانی یک زن برای نخستین بار در تاریخ/ تصاویر

گِل‌بازی مرال در جنگل‌های هیرکانی + ویدیو

نماینده تندرو مجلس: در 6 ماه، 2 بار اسرائیل را زدیم

حدادعادل: زبان فارسی در طول قرن‌ها زبان فرهنگی مشترک بسیاری از ملت‌های آسیایی بوده است

شهری که امروز 13 بار لرزید!