پیام خراسان

آخرين مطالب

وقف اورژانسی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش قدس خراسان، طبق استاندارد جهانی آمبولانس در شهرهای کوچک باید طی 8 دقیقه، در شهرهای بزرگ 10 دقیقه‌ و در کلانشهرها هم باید 12 دقیقه‌ای به بالین بیمار برسد اما این رقم برای کلانشهر مشهد 14 دقیقه است که نشان‌دهنده نیاز به تأمین زیرساخت در حوزه ساخت ایستگاه و افزایش آمبولانس است. امدادرسانی در کشور ما در زمره فعالیت‌هایی است که مردم نسبت به آن در قالب فعالیت‌های خیرخواهانه و مددکارانه حساسیت دارند و حوزه اورژانس نیز در صورت فرهنگ‌سازی می‌تواند بهره بیشتری از این مقوله داشته باشد.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره امکانات این اورژانس می‌گوید: اورژانس علوم پزشکی، شهر مشهد و 16 شهرستان خراسان رضوی را زیر پوشش دارد که در مجموع 165 پایگاه اورژانس را شامل می‌شود و از این تعداد شهرستان‌ها 87 پایگاه داشته که 57 پایگاه آن جاده‌ای و 30پایگاه شهری است و شهر مشهد نیز 78 پایگاه دارد که 69پایگاه آن شهری و 9 پایگاه جاده‌ای است، همچنین این شهر دو اتوبوس آمبولانس، 21 موتورلانس و یک بالگرد دارد که برای خدمات بهتر به بیماران در مجموع به 280 پایگاه، پنج اتوبوس، 54 موتورلانس و چهار بالگرد در شهرستان‌ها نیاز است.
علی یزدانی با اشاره به مدت زمان رسیدن آمبولانس به بیمار ادامه می‌دهد: فاصله زمانی رسیدن آمبولانس به بالین بیماران در کلانشهرها 12 دقیقه و در شهرهای کوچک 8 دقیقه است که این رقم در شهر مشهد 14 دقیقه است.
وی با بیان اینکه اورژانس مشهد پس از تهران دومین اورژانس بزرگ کشور است، اضافه می‌کند: 50درصد آمبولانس‌های شهر مشهد دارای تجهیزات پیشرفته خدمات فوریت‌های پزشکی هستند که امیدواریم در سال‌های آینده همه آمبولانس‌ها به این تجهیزات مجهز شوند.
تأثیر تحریم‌ها بر فرسودگی آمبولانس‌ها
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره انواع آمبولانس‌های موجود خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر دو مدل آمبولانس تیپ A و B داریم که تیپ A دارای تجهیزات پزشکی پیشرفته مانند دستگاه ونتیلاتور است و تیپ B فقط تجهیزات پایه پزشکی دارد که طبق قانون، اورژانس مشهد استانداردهای لازم را دارد اما هدف ما این است که 100درصد آمبولانس‌ها دارای تجهیزات پیشرفته باشند.
یزدانی با اشاره به مسئله تأثیر تحریم‌ها در رفع نیازهای اورژانس می‌گوید: مسئله فرسودگی آمبولانس‌ها یکی از مشکلات اصلی ما در کشور است که ارتباط مستقیم با تحریم‌های ظالمانه دارد و در راستای رفع نیازهای اورژانس جلسه‌ای با خیران سلامت داشتیم تا بتوانیم از این ظرفیت در بازسازی دستگاه‌های فرسوده و اختصاص زمین برای ایجاد ایستگاه‌های جدید استفاده کنیم.
وی با اشاره به بازسازی 30 دستگاه آمبولانس در سال گذشته اضافه می‌کند: تقریباً بیش از نیمی از آمبولانس‌های علوم پزشکی بالای 15سال عمر داشته و بیش از 500 هزار کیلومتر طی مسیر کرده‌اند و از آنجایی که این آمبولانس‌ها ایرانی نیست، هزینه نگهداری و تعمیرات بسیار بالایی دارد. با این حال و با وجود تحریم‌های موجود، با کمک دانش جوانان و صنعت داخلی موفق به بازسازی 30 دستگاه آمبولانس شدیم.
بازسازی هر آمبولانس 300 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تلاش برای واردات آمبولانس یادآور می‌شود: خرید یک آمبولانس تقریباً 5 میلیارد هزینه دارد و با توجه به نیازهای کشور در این زمینه، در صورت محقق شدن واردات باز هم نیاز استان به صورت کامل برآورده نخواهد شد در نتیجه ظرفیت خیران سلامت کمک بسیار بزرگی به بازسازی این ناوگان می‌کند.
به گفته یزدانی، بازسازی هر آمبولانس به طور تقریبی 300 تا 500 میلیون تومان هزینه دارد و در حال حاضر بیش از 100 آمبولانس نیاز به بازسازی دارند.
وی با بیان اینکه طبق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، مشهد 100 پایگاه اورژانس کمبود دارد، می‌افزاید: با توجه به قیمت بالای زمین در مشهد، مشکل اصلی ما در این زمینه، تأمین زمین برای ساخت پایگاه است. خدمات 115 برای مردم رایگان است و تأمین بودجه برای این سازمان باید از مسیر دانشگاه، استان یا ملی باشد اما این بودجه تنها می‌تواند صرف خدمات جاری شود و بودجه‌ای برای تأمین زمین آن هم در شهری مانند مشهد باقی نمی‌ماند.
نیاز به تأمین زمین برای ساخت ایستگاه اورژانس در بافت مرکزی شهر
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به کمبود ایستگاه در بافت مرکزی شهر ادامه می‌دهد: با توجه به گرانی زمین در بافت مرکزی شهر، تأمین زمین در این منطقه امکان‌پذیر نیست اما با کمک خیران سلامت و فعالان حوزه وقف می‌توان به توسعه اورژانس در بافت مرکزی شهر پرداخت. بافت اطراف حرم مطهر رضوی، خیام، ابوطالب، عبدالمطلب، مجد، احمدآباد، امام رضا(ع)، طبرسی، نواب، قرنی، جلال آل‌احمد، امامت، سپاد و مفتح مناطقی است که نیاز به ایجاد ایستگاه دارد ولی به دلیل گرانی زمین، امکان خرید وجود ندارد.
به گفته یزدانی وقف در حوزه اورژانس باقیات الصالحاتی است که در طول سال‌ها می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد. اورژانس مشهد این آمادگی را دارد که در صورت تمایل خیران، خودرو بازسازی شده یا زمین وقفی در این حوزه را با نام واقف و خیر در شهر مورد استفاده قرار دهد.
45 درصد تماس روزانه مزاحمی و غیرمرتبط
وی با اشاره به مسئله ارتباط جان انسان‌ها با سیستم پاسخ‌گویی اورژانس می‌گوید: هر فردی در تماس با اورژانس باید به این مسئله فکر کند که آیا تماس من فوریتی است یا نه؟ به عبارتی جان بیمار در خطر است یا خیر؟ و بعد با اورژانس تماس بگیرد. ما روزانه 3هزار و 500 تماس داریم که از این میزان 5 درصد مزاحمی و 40 درصد نامرتبط است و عدد قابل توجهی است که با توجه به محدودیت زمان و اصل فوریت در امدادرسانی، این تماس‌ها وقت بسیاری از اورژانس را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که باید به تماس‌های فوریتی جوابگو باشد.
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز تأسف از تماس‌های نامرتبط ادامه می‌دهد: این تماس‌ها حاوی درخواست‌های نابجا و مشکلات ساده‌ای است که افراد می‌توانند برای رفع آن‌ها مستقیماً به درمانگاه مراجعه کنند و خطوط اورژانس را مشغول نکنند تا همین امکانات در اختیار بیماری که جانش در خطر است قرار بگیرد. وقتی که آمبولانس برای مأموریت غیراورژانسی اعزام می‌شود، در صورت تماس اورژانسی از همان منطقه باید از منطقه مجاور، اورژانس اعزام شود و مدت زمان رسیدن آمبولانس به بیمار اورژانسی افزایش می‌یابد.
لحظات خاص اورژانسی
یزدانی با بیان اینکه در اورژانس دانشگاه علوم پزشکی بیش از هزار نیرو با تخصص کارشناس پرستاری، کارمند و کارشناس فوریت‌های پزشکی، هوشبری و مامایی فعالیت دارند، تأکید می‌کند: در اورژانس لحظه‌ها اهمیت دارند و تماس‌های نامرتبط و مزاحمی اورژانس مشهد نشان می‌دهد ما نیازمند فرهنگ‌سازی در زمینه اورژانس از خانه‌ها هستیم و باید کودکان و خانواده‌های ما با اهمیت این مسئله آشنا شوند تا این خدمات در اختیار افراد با نیازهای فوریتی قرار بگیرد.

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/745034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

18 مجتمع روستایی خراسان جنوبی با تنش آبی روبه‌رو شدند

تسطیح بیش از 6 هزار کیلومتر از محورهای فرعی و روستایی خراسان جنوبی

نماینده بیرجند: اقدامات جدی تنبیهی نسبت‌به عاملان موثر در حادثه معدن طبس انجام شود

همه چیز درباره دانش آموزان خارجی خراسان رضوی | تاکنون ثبت نام 62 هزار دانش آموز در مدارس استان نهایی شده است

نمایشگاه «عروسک‌ها فریاد می‌زنند» در حرم مطهر رضوی

تله گفتمانی در انتظار همه؛ حتی بسیجی‌ها

باید افکار عمومی جهان را نسبت به وضعیت کودکان فلسطینی و لبنانی حساس کرد

ایرج خواجوی درگذشت /عکس

سکاندار جدید بهزیستی: سید جواد حسینی کیست؟

ایرج خواجوی درگذشت / خواجوی که بود؟

صهیونیست ضد قانون و فساد زا است/پیروزی به شرط انجام وظیفه

میزان صادرات ایران به ترکمنستان 440 میلیون دلار است

سه آدم‌ربا در شهرستان زیرکوه دستگیر شدند

پسر عاشق پیشه دختر مورد علاقه اش را در زیرکوه ربود

357 نیروگاه انرژی خورشیدی در استان برق تولید می کنند

پلمب دفتر مشاور املاک متخلف در خراسان رضوی

نتایج نهایی کنکور 1403 اعلام می‌شود

تصادف و واژگونی تاکسی در مشهد؛ 2 نفر مصدوم شدند

احتمال وقوع بارش‌های رگباری در خراسان رضوی

اعترافات تکان‌دهنده «ببر سیاه» از تبهکاری‌های مخوف

دیدار استاندار خراسان جنوبی با معاون برنامه‌ریزی ستاد‌ اجرایی فرمان امام(ره)

استانداران جدید خراسان رضوی، فارس و یزد منصوب شدند

جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی، اولویت استاندار جدید

تصمیم نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین اعلام شد

بسته حمایتی دولت برای خانواده‌های قربانیان انفجار معدن طبس | انتصاب سه استاندار جدید در جلسه هیئت دولت

خلاصه هندبال شهید چمران لارستان – زغال سنگ طبس

تصادف در مسیر زاهدان به نهبندان/ یک نفر کشته و هفت نفر مجروح شدند

افتتاح کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محمدشهر کرج در روز جهانی کودک

هدیه دولت به خانواده جان‌باختگان معدن طبس

ایجاد 2 مرکز آموزشی جوار صنعت در خراسان جنوبی

تصویب بسته حمایتی برای خانواده‌های جان‌باختگان انفجار معدن طبس

چهره باورنکردنی فردوس حاجیان در سن 60 سالگی/ عکس

صدور مجوز نمایش خیابانی رفح در بیرجند

درآمد31 میلیارد تومانی مردم خراسان جنوبی از تولید برق خورشیدی

مراکز درمانی استان خراسان جنوبی به امکانات پیشرفته مجهز شد

اعلام آمادگی برای ایجاد مراکز جوار صنعت در خراسان جنوبی

سخنگوی دولت:در بحث قیمت بنزین ناترازی داریم+فیلم

هاشمی: اقدامات جدی تنبیهی نسبت به عاملان موثر در حادثه معدن طبس انجام شود

118 هزار مرسوله اینترنتی در خراسان جنوبی جابه‌جا شد

باید با عاملان حادثه معدن طبس فورا برخورد شود

ماجرای آقازاده‌های فیلترشکن فروش چیست؟

اقدامات جدی تنبیهی نسبت به عاملان موثر در حادثه معدن طبس انجام شود

ویدیو | دولت به خانواده‌های جان باختگان معدن طبس چه هدیه‌ای داد؟

مرزبانان خراسان جنوبی، به صف اهداکنندگان خون پیوستند

امسال چند مرسوله پستی وارد خراسان جنوبی شده است؟

تصمیم نهایی دولت برای افزایش قیمت بنزین

دیدار استاندار خراسان جنوبی با معاون برنامه‌ریزی ستاد‌ اجرایی فرمان امام (ره)

17 هزار دانش آموخته دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان‌جنوبی

مشکلات جوامع اسلامی به دلیل وادادگی در مقابل ظلم است

چهارمین رویداد ملی خانه‌های بومگردی در فردوس برگزار می‌شود