پیام خراسان

آخرين مطالب

استفاده از هوش مصنوعی برای رصد و پایش مساحت جنگل‌های کرمانشاه اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: استفاده از پهپاد فتوگرامتری یکی از شیوه های نوینی است که با استفاده از آن می توان علاوه بر رصد شرایط، مشخصات و وسعت، میزان ترسیب کربن کل جنگل های استان را نیز اندازه گیری کرد.
پهپاد فتوگرامتری سامانه ای است که متخصصان نقشه برداری و فتوگرامتری با استفاده از آن و نیز با بهره گیری از نرم افزار و سخت افزارهایی، عمل تصویربرداری هوایی و تبدیل تصویر به نقشه را انجام می دهند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
رییس بخش تحقیقات جنگل ها و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه اضافه کرد: با استفاده از پهپاد و سنجش از دور و عکس های هوایی می توان ساختار توده های جنگلی استان را پایش کرده و بعد از آن با استفاده از روابط آلومتری درختان و گیاهان میزان ترسیب کربن آنها را اندازه گیری کرد تا میزان ترسیب کربن رویه زمینی سطح جنگل ها را مورد سنجش قرار داد.
دکتر صفری با بیان اینکه اجرای طرح اندازه گیری سطح جنگل های و مراتع استان نه تنها برای جنگل ها و مراتع بلکه برای بخش کشاورزی هم بسیار اهمیت دارد گفت: در این روش مساحت جنگل ها و مراتع با استفاده از سیستم های ماهواره ای و پهپاد اندازه گیری می شود و سپس به صورت دقیق و با استفاده از علم روز که یکی از آنها هوش مصنوعی است می توان آن را به صورت سالیانه رصد کرد.

پیام خراسان

رصد میزان تخریب جنگل یکی از نیازهای مهم اراضی جنگلی استان
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین و بیشترین نیاز جنگل های زاگرس در حال حاضر رصد میزان تخریب آنها، مکان های تخریب و علت های تخریب است که اجرای این طرح می تواند این اطلاعات را در اختیار تصمیم گیران و متولیان این حوزه قرار داد.
دکتر صفری افزود: این مرکز در این راستا همچنین طرح دیگری را نیز در دست تهیه دارد که با توجه به آتش سوزی های گسترده ای که در اراضی جنگلی استان وجود دارد، مکان یابی مناسب برای احداث سایت های اطفای حریق در جنگل ها است که با استفاده از لایه بندی های متفاوت و هوش مصنوعی و سیستم هایی که امروزه در دنیا انجام می شود می توان با در نظر گرفتن مکان هایی همچون رودخانه ها، تالاب ها و حتی مراکز امدادی تهیه و اجرا شود.
وی همچنین با اشاره به اجرای یک طرح تحقیقاتی با هدف اندازه گیری و برآورد میزان ترسیب کربن در اراضی جنگلی استان به عنوان یکی از نیازهای پایه برای مطالعه نقش و توان جنگل ها در این پدیده یادآور شد: اطلاعاتی که از ترسیب کربن وجود دارد که به میزان 101 تن در هکتار در جنگل های تیپیک استان است ولی این آمار چون براساس قطعه نمونه است دقیق نبوده و لازم است کل توده جنگلی زاگرس را در استان اندازه گیری کرد.

پیام خراسان

اطلاعات کامل و جامعی از جنگل های استان در دست نیست
دکتر صفری ادامه داد: اهمیت سنجش میزان کربن در جنگل های استان مشخص می کند که وجود جنگل ها چقدر حیاتی بوده و اگر پس از آن میزان تخریب را داشته باشیم چقدر در زمینه ترسیب کربن عقب روی و برعکس اگر احیا داشته باشیم چه میزان افزایش ترسیب خواهیم داشت.
ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود، این روند با جذب دی اکسید کربن توسط کاشت گیاهان و ذخیره کربن از هوا باعث می‌شود که از میزان کربن که گازی گلخانه‌ای است کاسته شده و به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، هدف نهایی اجرای طرح اندازه گیری ترسیب کربن، نشان دادن اهمیت جنگلها در کاهش آثار سوء پدیده گرم شدن زمین است.
وی یادآور شد: در حال حاضر اطلاعات کامل و جامعی از جنگل های استان در دست نیست و اطلاعات پراکنده ای نیز که وجود دارد براساس آمار سال های گذشته است یا اطلاعاتی هست که به صورت دقیق اندازه گیری نشده است.
دکتر صفری با بیان اینکه نیاز است برای خرید و تهیه یکدستگاه پهپاد، دستگاه های اجرایی مرتبط این مرکز را یاری رسانند افزود: چون هزینه اجاره این نوع پهپاد بالاست خریداری آن بسیار مقرون به صرفه بوده و می تواند علاوه بر جنگل ها در زمینه کشاورزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پیام خراسان

وی اضافه کرد: در حال حاضر بخش تحقیقات جنگل ها و مراتع این مرکز در استان طرح هایی دیگری همچون ارزیابی شاخص های خشکسالی در پایش تغییرات سطح جنگل های زاگرس کرمانشاه، پایش تغییرات سطح آب تالاب ها با استفاده از داده های ماهواره ای، قابلیت پهپاد فتوگرامتری در تشخیص تنش های گیاهی جنگل ها، نقش عوامل اقلیمی در بروز آتش سوزی جنگل ها و مدل سازی و پیش بینی خطر آتش سوزی در منطقه زاگرس و راهکارهای آن را نیز در دست تهیه دارد.
به گزارش ایرنا، جنگل‌های زاگرس با گستردگی در 9 استان کشور و 6 میلیون هکتار مساحت 40 درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد که حدود 70 درصد تیپ گونه‌های آن را بلوط‌ شامل می‌شود؛ این پهنه جنگلی به دلیل آن که وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط ایران محسوب می شود از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.
جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران در استان آذربایجان غربی آغاز و سپس استان‌های کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس را طی می‌کند که در بین 11 استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی به خود اختصاص داده اند.
جدای از آتش سوزی که بلای جان درختان زاگرس شده است، یکی از مهمترین دلایل زوال درختان جنگلی را می‌توان عامل خشکسالی عنوان کرد به طوری که براساس اعلام یکی از مسوولان سازمان منابع طبیعی حدود 45 درصد پوشش درختی زاگرس براثر خشکسالی دچار زوال شده است.
استان‌ها کرمانشاه 0 نفر

پیام خراسان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/750365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسدود شدن محور میامی به جاجرم بر اثر سیلاب/ ویدئو

بیرجند طوفانی و بارانی

بارش شدید باران در محورهای قاین

سیلاب در مناطق روستایی خراسان جنوبی

آب‌گرفتگی برخی منازل مسکونی در طبس

هشدار لغزندگی و برف در محورهای شمالی کشور

بارش برف و باران در برخی محورهای شمالی کشور

شمارش معکوس برای آغاز رخداد مهم کشاورزی در کشور

مسدود شدن و لغزنده بودن برخی محورهای خراسان جنوبی

ایران چهره زمستانه می‌گیرد/ برف و باران در 11 استان‌

نیازمند ایده‌ها و مسیرهای ترانزیتی نو هستیم

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 4 آبان

آسمان کشور زمستانی می‌شود

بارش اولین برف پاییزی در شهر مرزی باجگیران

حال و هوای بارانی حرم مطهر رضوی

جمعه خونین در محور آرین‌شهر به قاین/ 16 حادثه دیده و 4 مصدوم در واژگونی مینی‌بوس

آماده باش کامل تیم های امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی/لزوم مراقبت بیشتر مردم

آماده باش کامل تیم های امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی

مسدود شدن و لغزنده بودن برخی محورهای خراسان‌جنوبی

تغییر چهره‌ی جالب سانیا سالاری، ارغوان سریال دلدادگان، در 35 سالگی/ چه خانه دلباز و پر نوری!

واژگونی مینی‌بوس ورزشکاران بیرجندی + عکس

تصاویری از طغیان رودخانه‌ در خراسان‌‎جنوبی | ویدئو

وقوع یخبندان در خراسان جنوبی/ کشاورزان مراقب باشند

وقوع سیلاب در خراسان شمالی/ این جاده مسدود شد + فیلم

سفر زیارتی محبوب ایرانی‌ها تبدیل به آرزو شد!

اولین برف پاییزی ارتفاعات شاه جهان را سفید پوش کرد

تردد در تمامی محورهای خراسان شمالی برقرار است/بارش 42.5 میلیمتری در قصرقجر بجنورد

نظارت هفته‌ای بازرسان برایمنی معادن خراسان‌شمالی

مسدود شدن جاده خراسان شمالی در پی وقوع سیلاب+فیلم

فیلم | طراوات هوای پاییزی، هدیه باران به شهروندان بجنوردی

هزینه سفر عتبات برای خانواده 4 نفره چقدر است ؟

30 مورد جانمایی اراضی ملی برای ادارات خراسان‌شمالی انجام شد

اهدای طلا توسط بانوان در کمک به مردم لبنان و عزه قابل تقدیر است

برف و باران خراسان شمالی را فرا گرفت

فیلم | بارش نخستین برف پاییزی در گردنه «اسدلی» بجنورد

محور میامی به جاجرم مسدود است/ تردد در جاده شاهرود به گرگان با زنجیرچرخ+فیلم

هشدار بخشداری جلگه رخ تربت حیدریه: طبیعت گردی خطرآفرین است

طغیان رودخانه ها و انسداد محور عشق آباد- بردسکن

بارش اولین برف پاییزی در بخش مرزی باجگیران

جاده های استان بر اثر بارش برف و باران لغزنده است

بارش باران و برف جاده‌های خراسان رضوی را لغزنده کرده است

باران همچنان در خراسان‌رضوی ماندگار است

شایسته گزینی در انتخاب فرمانداران

آغاز بارش برف و کولاک در گردنه تیوان (محور درگز-قوچان)

مشهد آماده باش شد

جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی کدکن تربت حیدریه

ایران برای دومین بار متوالی قهرمان آسیا شد

رفع سریع 15 نقطه آب افتادگی جزئی در مشهد (4 آبان 1403)

جاری شدن سیلاب در رودخانه‌های فصلی کدکن

پلمب یک واحد صنفی فروش مواد غذایی در فریمان