پیام خراسان

آخرين مطالب

نگاه نو دولت چهاردهم به زاگرس اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام خراسان - به گزارش ایرنا، به دلیل تغییر اقلیم و کاهش شدید بارش‌ها در زاگرس، بخشی از مناطق آن رتبه‌های نخست خشکسالی و کم بارشی را به خود اختصاص داده‌اند.
این خشکسالی‌های بدون وقفه در سال‌های اخیر علاوه بر فشار به طبیعت زاگرس به حوضه‌های آبی این منطقه نیز خسارت زیادی را وارد کرده است به گونه‌ای که دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه یا ممنوعه بحرانی شده‌اند.

پیام خراسان

مختصات جنگل‌های زاگرس چیست؟
زاگرس بزرگترین ناحیه رویشی و جنگلی کشور با وسعت بیش از 6 میلیون هکتار 41.9 درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
این جنگل‌ها از سردشت آذربایجان غربی تا فیروزآباد استان فارس امتداد دارد و گونه گیاهی بیشتر این جنگل‌ها بلوط ایرانی است اما سایر گونه‌ها نظیر بادام، کیکم و گلابی وحشی نیز در این ناحیه رویش دارد.
خاصیت درخت و جنگل این است که هر هکتار آن 67 تن گرد و غبار را در سال جذب می‌کند و هر هکتار جنگل هزاران تن اکسیژن تولید می کند و این نعمتی خدادادی برای زمین است.
قدمت این جنگل‌ها به‌واسطه سازگاری و حضور برخی گونه‌های درختی در بوم‌سازگان و سیر تکاملی طولانی این گونه‌ها مشخص شده است.
جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارد از همین رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار گرفته است. به گفته برخی از کارشناسان، تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، سدسازی، معدن کاوری، چرای بی‌رویه دام، آتش سوزی، هجوم ریزگردها و اجرای طرح‌های عمرانی از مهمترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس به شمار می‌آید. بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از یک میلیون و 430 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس کشور دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شده است.

پیام خراسان

وضعیت جنگل‌های زاگرس ؛ شکنده لطفا مراقبت باشید
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری می‌گوید: مساحت جنگل‌های زاگرس این استان 328 هزار هکتار است که از این میزان تاکنون 60 هکتار هکتار به واسطه خشکسالی و آفت تخریب و آلوده شده است.
اصغر احمدی افزود: گونه غالب جنگل‌های زاگرس استان بلوط است که برآورد اولیه برای مهار آلودگی شکل گرفته در این بوم‌سازگان 500 میلیارد ریال است.
به گفته وی، هر ساله یک‌هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس محلول‌پاشی می‌شود که در مقابل میزان آلودگی شکل گرفته کافی نیست.

پیام خراسان

دولت چهاردهم پای کار احیای جنگل
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای نخستین بار در دولت چهاردهم احیا و حفظ جنگل‌های زاگرس به طور جدی در دستور کار است و در این خصوص عزم ملی شکل‌ گرفته است.
نقی شعبانیان می‌گوید: جنگل‌های زاگرس از بهترین اکوسیستم‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود و نقش این بوم‌سازگان برای دنیا بسیار مهم است.
وی با اشاره به وجود 6 میلیون هکتار جنگل زاگرس در ایران تصریح کرد: این پهنه جنگلی در مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور واقع شده و از همین رو جزو بوم‌سازگان حساس کشور محسوب می‌شود.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از جنگل‌های زاگس با عنوان سرمایه‌های عظیم کشور یاد کرد و گفت: کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی، تولید آب، مهار ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک از جمله کارکردهای مهم جنگل‌های زاگرس به شمار می‌رود اما این منوط به آن است که این جنگل‌ها به درستی مدیریت شود.
شعبانیان تاکید کرد: اگر زاگرس آسیب ببیند کل کشور آسیب می‌بیند و دنیا هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد از همین رو باید تمام توان و عزم خود را بر حفظ و احیای این جنگل‌ها قرار دهیم.
وی با انتقاد از کم‌توجهی‌های گذشته در خصوص حفظ جنگل‌ها از جمله جنگل‌های زاگرس اظهار داشت: در حالی که در برنامه ششم توسعه قرار بر این بود تا تولید نهال در کشور از 720 میلیون به 140 میلیون نهال برسد اما یک سوم این برنامه هم اجرا نشد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 15 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی هدفگذاری شده بود تا از سال 89 تا 99 طی 10 سال سرانه فضای سبز کشور از یک‌هزار و 700 مترمربع به 2 هزار و 500 متر برسد که تاکنون 2 مترمربع هم به آن اضافه نشده است.
وی تصریح کرد: با وجود این در حال حاضر هم در کشور و هم در دنیا حفظ جنگل‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در کشور عزم ملی برای حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس را در دستور کار داریم و به همین منظور با سفرهای استانی و آسیب‌شناسی از وضعیت فعلی جنگل‌ها در صدد تدوین سند و اجرای آن هستیم.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: نکته قابل توجهی که در این دولت شاهد آن هستیم هم‌افزایی بین‌بخشی است به طوری که سازمان برنامه و بودجه نیز به این موضوع ورود جدی پیدا کرده است و با تعیین نماینده ویژه تلاش دارد تا سازمان منابع طبیعی را در این راستا یاری دهد.
شعبانیان با یادآوری اینکه طرح حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس در قالب مدیریت اجتماعی به مرحله اجرا می‌رسد، افزود: مدیریت اجتماعی مدنظر ما مدیریت با کمک مردم است.
وی یادآور شد: در تدوین بسته مدیریت جنگلداری اجتماعی در هر استانی یک نمونه الگویی دست‌کم برای یک حوضه آبخیز تدوین و اجرا می‌کنیم و در این میان مجریان اصلی مردم هستند و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نقش حمایتی دارد.

پیام خراسان

راهکار جلوگیری از تخریب جنگل زاگرس چیست؟
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری می‌گوید: مشارکت مردم لازمه اجرای بهتر برنامه‌ها حفاظت از جنگل زاگرس است و ظرفیت دولتی به تنهایی کافی نیست و می‌طلبد مردم نیز در این خصوص مشارکت و همکاری کنند.
اصغر احمدی تصریح کرد: عوامل طبیعی شاید قابل کنترل نباشد اما با انجام اقدامات احیایی می‌توان اقلیم را به حالت اولیه بازگرداند و جنگل‌های ارزشمند زاگرس که تنفس‌گاه کشور به شمار می‌روند را حفظ کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی نیز با اشاره به اهمیت موضوع جنگل‌های زاگرس گفت: توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی در جنگل‌های زاگرس در دستور کار است.
سحر تاج‌بخش مسلمان افزود: یکی از اولویت‌های سازمان هواشناسی توسعه دیده‌بانی‌های بهینه برای جنگل‌های بلوط در حاشیه زاگرس است.
به گزارش ایرنا، 82 درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهد که 20 درصد آن جنگل و 62 درصد آن مراتع است.
چهارمحال و بختیاری با مساحتی در حدود یک میلیون و 642 هزار هکتار دارای 12 شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.
استان‌ها چهارمحال و بختیاری 0 نفر برچسب‌ها جنگل شهرکرد سازمان برنامه و بودجه چهارمحال وبختیاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور زاگرس

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/752190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امدادرسانی به هزار و 973 حادثه دیده در سیلاب

امدادرسانی به هزار و 973 حادثه‌دیده در سیلاب

مراسم تشییع پیکر مطهر شهید خموشی در مشهد

مشهدی‌ها با شهید حادثه تروریستی تفتان وداع کردند

تامین کود دی آمونیوم فسفات در سبد کودهای یارانه ای خراسان جنوبی

یخبندان در راه خراسان جنوبی

استانداران خراسان‌شمالی از تاسیس تاکنون

جزئیاتی از اعزام زائران عمره مفرده

یک قلاده پلنگ در سیل خراسان شمالی تلف شد

حکم جالب برای متهمی که کودک کار را کتک زد

آخرین وضعیت اعزام زائران به عمره مفرده

عکس‌های دیده نشده از ناصر محمدخانی و پرسپولیسی‌ها درحال عزاداری در عتبات

مس کوبی شیرازی ها ،رقابتی به رنگ نارنجی

راه اندازی 3 مرکز توامندسازی و صیانت اجتماعی بانوان بهبویافته از اعتیاد در خراسان شمالی

راه اندازی 3 مرکز توانمندسازی و صیانت اجتماعی بانوان بهبودیافته از اعتیاد در خراسان شمالی

کشف لاشه توله پلنگ در پارک ملی ساریگل اسفراین

یک قلاده توله پلنگ در سیل خراسان شمالی تلف شد

ثبت یک‌ونیم میلیون مراجعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی به مراکز درمانی

سهم ناچیز شهرداری مشهد از مالیات بر ارزش افزوده | خیر دولت به مشهد نرسید

پیام تسلیت سرلشکر سلامی به امیر موسوی / فرمانده کل سپاه: پیامد‌های غیر قابل تصور در انتظار رژیم صهیونی

رونمایی از پهپاد دم دوقلو اسکورپیون بی/ پهپاد غول پیکر با قابلیت حمل هزار کیلو بار + عکس

اختصاص 239 هکتار از سطح اراضی زراعی نیشابور به کشت کلزا

پیام فرمانده کل سپاه در پی شهادت 4 رزمنده پدافند هوایی/ سرلشکر سلامی: اقدام نامشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی ناکام ماند/ به یقین پیامدهای تلخ آن برای اشغالگران غیرقابل تصور خواهد بود

گفتگوی وزیر انگلیسی با وزرای خارجه ایران و اسرائیل؛ جنگ منطقه‌ای فاجعه‌بار خواهد بود

شبکه فرسوده توزیع آب به طول 25 کیلومتر در روستا‌های مشهد اصلاح شد

احکام مستمری خانواده جانباختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد

فشار‌های جهانی بر رژیم صهیونیستی

مسابقه‌ای در قالب نقاشی، دلنوشته و داستان کوتاه با عنوان «خلیــــــج فارس؛ قطعــــه‌ای از پازل هویت ایرانیان»

اولین رئیس زن دانشگاه علوم پزشکی در دولت سیزدهم: انتصاب جنجالی یا شایسته سالاری؟

جشنواره انواع نان و غذا در کلات

آموزش ارز دیجیتال در مشهد: 0 تا سود + اتاق ترید

واکنش فرمانده کل سپاه به حادثه تروریستی تفتان

پس از همای سعادت ببر مازندران پس از 65 سال در ایران دیده شد؟

طرح قرآنی بشری برای اولین بار در شهرضا

فیلم| تشییع پیکر مطهر شهید تروریستی تفتان در مشهد

راهنمای خرید ارزان بلیط رفت و برگشت به کابل

آغاز مراسم تشییع پیکر مطهر شهید «مهدی خموشی» در مشهد مقدس

توجه به محرومان و معیشت مردم اولویت دولت باشد

آغاز مراسم تشییع پیکر مطهر شهید «خموشی» در مشهد

مراسم تشییع پیکر «شهید خموشی» از شهدای حادثه تروریستی تفتان در مشهدمقدس + عکس و فیلم

احکام مستمری خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد

تصادف عجیب جلوی کلانتری بولوار توس مشهد!

تنفس هوای پاک و سالم در صبح پاییزی مشهد

بیست و چهارمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو مشهد برگزار خواهد شد.

شناسایی 2 باند قاچاق زغال غیرمجاز بلوط در شهرستان دنا

سامانه پدافندی در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی عملکرد درخشانی داشت

برداشت زعفران در تایباد تلفات داد (7 آبان 1403)

واژگونی خودرو در تایباد یک کشته و 9 مصدوم بر جای گذاشت

نمایشگاه مشهد میزبان رویداد قطعات خودرو

10 کشته و زخمی در واژگونی مزدا در تایباد