◄ مخالفت وزارت راه با ساخت تونل 9 کیلومتری توسط شهرداری تهران؛ تکرار اشتباه بزرگراه صدر، این بار زیرزمین!
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام خراسان - تین نیوز |
به گزارش خبرنگار تین نیوز موضوع تونلی که میدان سپاه را به بزرگراه آزادگان متصل می نماید و در فضای حرفهای با نام شهید متوسلیان شناخته می شود، چند وقتی است توسط شهرداری تهران در دستورکار اقدام قرار گرفته است.
پروژه ای که عناوینی همچون ابرپروژه خاورمیانه، مگاپروژه و امثالهم را یدک میکشد در چند وقت اخیر، این پروژه در محافل علمی و اجرایی کشور مورد نقد و بررسی های مختلف قرار گرفته است.
نشست های هم اندیشی در حوزه کلان پروژه های حمل نقل که به میزبانی برخی اساتید دانشگاه تهران و با حضور فعالان حوزه حمل و نقل و مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده، به نوعی مخالفت جامعه علمی و حرفهای کشور با شهر فروشی و هدر دادن منابع نفتی را نشان داده است.
اقداماتی که به نظر می رسد با نگاه تک بعدی عمرانی و سنتی به دنبال حل چالشهای روز حمل و نقل در شهرها وکلانشهرهاست!
حالا وزارت راه و شهرسازی طی مکاتبه ای به وزارت کشور از لزوم جلوگیری از ساخت این تونل و اولویت بخشی به توسعه حمل و نقل همگانی، پاک و پایدار خبر داد.
سردار هادیان فر معاون حمل و نقل این وزارتخانه، طی این نامه به دکتر نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، با اشاره به تدوین آیین نامه طراحی معابر شهری در سال 1399 و مبانی توسعه حمل و نقل پایدار، اعلام کرد: "پیامدهای منفی حاصل از برنامهریزی و طراحی خودرومحور معابر و تلاشهای انجام گرفته برای مقابله با مشکلات ناشی از این شیوه طراحی، منجر به ظهور مباحث نوین حملونقل پایدار شهری و به تبع آن تغییر اولویت شیوههای سفر در سالهای اخیر شده است.
این رویکرد جدید برنامهریزی، در طراحی شبکه معابر شهری نیز منعکس شده و منجر به توسعه خیابانهای دوستدار پیاده، دوچرخه و حملونقل همگانی شده و حرکت سواریهای شخصی را محدود نموده است. از این رو، با توجه به تغییر نگرش جهانی نسبت به موضوع طراحی معابر شهری و تأکید متخصصان این حوزه بر لزوم پیادهسازی اصول حملونقل پایدار در طراحیها، موضوع بازنگری «آییننامه طراحی راههای شهری»، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
در نسخه جدید این آییننامه که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 1399 (موضوع مکاتبه 300/125105 مورخ 22/09/1399)، ابلاغ گردید، رویکرد اصلی حاکم «توسعه پایدار» و به طور مشخص «حملونقل پایدار» است که متضمن طراحیهای ایمن، سازگار با محیطزیست و خدمترسان به تمامی اقشار جامعه و طریقههای سفر است. در همین راستا، یکی از چالشهای اصلی در طراحی شبکه معابر شهری، حل تعارض میان نقش ترافیکی و نقش اجتماعی معبر بوده است.
لذا تدوین مرجعی واحد بر اساس دیدگاههای متخصصان حوزههای شهرسازی و حملونقل شهری به عنوان راهحل کارآمد در جهت حل این مشکل مدنظر قرار گرفت و در نهایت این آییننامه مطابق با آخرین تحقیقات و دستاوردهای موجود در این زمینه تدوین گردید.
طراحان باید استفاده همه کاربران حملونقل اعم از عابرین پیاده، دوچرخهسواران، استفادهکنندگان از حملونقل همگانی و شخصی و نیز خودروهای باری را با توجه به اولویتها در نظر بگیرند و نه تنها حرکت خودرو که جابهجایی افراد و نیز توزیع بار در شبکه را مدنظر قرار دهند."
اجرای پروژه 40 هزار میلیارد تومانی و بی توجهی به کمبود ناوگان وی در ادامه صراحتاً خطاب به معاون عمران وزارت کشور اشاره داشت: علی رغم رویکرد مصرح در آییننامه طراحی معابر شهری، بررسیها و گزارشها نشان میدهد در شهر تهران اقداماتی در خصوص ساخت تونل 9 کیلومتری حدفاصل میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان در حال انجام است. اعداد ناظر بر هزینه ساخت این پروژه قریب به 40 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. از سوی دیگر وضعیت حمل و نقل همگانی شهر تهران از بابت سرفاصله زمانی بالا، فرسودگی ناوگان، آلایندگی، فقدان پوشش مناسب تقاضا و کیفیت ناوگان لزوم توجه حداکثری و تمرکز مدیریت شهری بر این موضوع را ایجاب مینماید.
در همین راستا و وفق مستندات ارائه شده در جلسات تخصصی، شهر تهران از کمبود قریب به 5000 اتوبوس رنج میبرد که با فرض قیمت هر اتوبوس معادل 8 میلیارد تومان، بودجه ساخت این پروژه میتواند تامینکننده کاستیهای شهر و رفع گرفتاری تهران از این اوضاع نامطلوب در حوزه حمل و نقل همگانی باشد که البته این تنها یک مصداق از محل مصرف این اعتبار در حوزه توسعه حملونقل پاک و پایدار است. گرچه کمبود منابع مالی و تامین اعتبار از طریق بارگذاریهای نامتناسب در شهر از چالشهای گریبانگیر شهرها به خصوص شهر تهران است، توسعه این معابر تشویق کننده به استفاده از خودرو شخصی حتی در صورت استفاده از ظرفیتهای مالی سرمایهگذاری و سایر روشها، روشی منسوخ و ناکارآمد در پاسخگویی به معضلات روز ترافیکی است. در همین راستا ضمن ضرورت وجود ظرفیت های قانونی ویژه این موضوع نظیر طرح جامع شهرسازی و طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر تهران، خواهشمند است دستور فرمائید در راستای تحققپذیری رویکردهای آییننامه، اقدامات لازم را با اولویت رفع گلوگاهها و کاستیهای حمل و نقل همگانی و توسعه حملونقل پاک و پایدار و نیز جلوگیری از توسعه خودرومحورانه معابر (موضوع صدرالاشاره) در شهر تهران معمول و این معاونت را از نتیجه اقدامات مطلع نمایند." به نظر می رسد شهرداری تهران با عدم یادگیری از درس آموختههای گذشته خود و تجربیات جهانی و صرفاً با نگاه تک بعدی به دنبال مواجهه چالش های حمل ونقلی است که حالا وزارت راه و شهرسازی نیز همراه با دیگر ارکان و متخصصان این حوزه، مخالفت خود را با این پروژه صراحتاً اعلام کرده است.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/773950/