هدف قیام فاطمی؛ تبیین تداوم جریان وحی در مدیریت جامعه
سیاسی
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان سوی روز گذشته در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه (س) و گرامیداشت روز دانشجو که در مسجد حضرت زهرا (س) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به جریان مظلومیت حضرت صدیقه طاهره (س) و شهادت ایشان اظهار داشت: در طول تاریخ سلسله اتفاقاتی رخ داد که حادثه نبودند بلکه جریانی مرتبط با وضعیت امروز زندگی ما بوده است که ما نمیتوانیم نسبت به آنها بیتفاوت باشیم.
وی افزود: بر اساس اتفاقاتی که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) رخ داد، دو گفتمان و دو جریان متفاوت شکل گرفت؛ جریاناتی که علاوه بر تعیین راهبردی برای عرصه زندگی انسان، مسیر حرکتهای اجتماعی و سیاسی او را نیز نشان میدهند که یا باید از آن پیروی کند و یا در مقابل آن مقاومت داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: گفتمان نخست تداوم وحی در مدیریت و اداره جامعه به وسیله جریات امامت و رهبری بود که متولی آن وجود مقدس پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام بودند؛ گفتمان دوم نیز مبتنی بر قطع شدن جریان وحی در مدیریت اجتماعی بود که مربوط به ثقیفه بنیساعده میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تقابل این دو گفتمان منجر به شهادت حضرت زهرا (س) و هتک حرمت به خاندان پیامبر اکرم (ص) شد، تصریح کرد: آنچه امروز برای ما و شما نخبگان دانشگاهی در مقام تحلیل و تبیین قابل توجه است، پیروی از این دو گفتمان است که کدام را انتخاب کنیم؛ اگر بنا شد جریانی به ناحق در جامعه قدرت را به دست گرفت آیا باید در مقابل آن سکوت کرد و یا خیر بلکه باید ایستاد و مقاومت داشت.
آیتالله علمالهدی جنبش 16 آذر سال 1332 را وابسته به یک آموزه اسلامی و دینی معرفی کرد و گفت: در مدت 71 سالی که از این جنبش دانشجویی میگذرد، اندیشههای مختلف سعی کردند که آن را یک حرکت کاملا سیاسی و مارکسیتی معرفی کنند که در مقابل جریان سرمایهداری آمریکایی صورت گرفته است؛ در حالیکه اگر ما دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این حرکت دقیقا مبتنی بر آموزههای دینی و اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه برخی از افرادی که در جنبش 16 آذر حضور داشتند افراد متدین، مومن و اهل عبادت بودند که حرکت خود را از آموزههای دینی الهام گرفتند، تاکید کرد: شگرد و راهبرد استکبار گرفتن روحیه امید و مقاومت از جامعه است، زمانی که شاه با کمک آمریکا بر جامعه مسلط شد، فضای اختناق و استبداد تمام جامعه را در برگرفت و این اختناق به دانشگاهها که آخرین سنگر و امید مبارزه بود نیز رسید؛ در چنین شرایطی و همانند اتفاقی که در جریان ثقیفه بنیساعده برای حضرت زهرا (س) رخ داد، جنبش 16 آذر برای نشان دادن امید و زنده بودن مقاومت علیه استکبار و ظلم شکل گرفت.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط پادکست/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی: حضرت زهرا (س) مبدا ولایت اهلبیت است حفظ نظم عمومی شرط مطالبهگری در عرصه اجتماعی/ محور فعالیتهای اجتماعی توسعه اسلام و خدمت به مردم باشد
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/780871/