اولویت ها در ساخت آزادراه حرم تا حرم نادیده گرفته شده است
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش خبرگزاری موج از خراسان رضوی
، غلامحسین مظفری امروز در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در مشهد گفت: ساخت هر کیلومتر آزادراه 100 میلیارد تومان هزینه دارد که این نوع هزینه کرد منابع در حقیقت ظلم به مردم و منابع کشور است. استاندار خراسان رضوی افزود: این سوال به صورت جدی مطرح است که در خصوص ساخت آزادراه چه کسی بر این تصمیم گیریها تاثیر گذاشته است؟
وی ادامه داد: اجرای این طرح از سمت مشهد، تاکنون تنها به زیرسازی پنج کیلومتر مسیر و ساخت برخی از ابنیه آن محدود شده است و حال آنکه در سوی دیگر حدود 300 کیلومتر از این آزادراه از قم تا گرمسار ساخته شده است.
مظفری گفت: این در حالی است که با توجه به مطالعات و ترافیک بالای ورودی های مشهد، درست تر آن بود که کار ساخت این آزادراه از سمت کلانشهر مشهد آغاز می شد، اکنون ترافیک آزادراه حرم تا حرم در مسیر گرمسار را با اطراف مشهد مقایسه کنید و ببینید که اولویت ها در خصوص محل آغاز ساخت آزادراه چه میزان رعایت شده است. استاندار خراسان رضوی با اشاره به بارش برف و کولاک چند روز اخیر و ترافیک سنگین در مسیر تنها آزادراه استان، اظهار داشت: اگر آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد ساخته شده بود اکنون آزادراه مشهد - باغچه به ترافیک جنوب استان اختصاص می یافت و مسیر حرم تا حرم ترافیک مشهد - تهران را پوشش می داد و مشکلات حمل و نقلی کنونی در خروجی مشهد وجود نداشت. وی خراسان رضوی را دارای ویژگی های خاص و استثنایی در حوزه حمل و نقل فرامرزی دانست و گفت: این استان نقطه پیوند گذرگاههای شرق به غرب و شمال و جنوب از طریق پایانه های مرزی دوغارون و سرخس است، اما متاسفانه در حوزه زیرساخت های حمل و نقل بسیار بسیار فقیر است. مظفری اظهار داشت: از 20 سال پیش تاکنون تنها آزادراه استان همان قطعه 38 کیلومتری مشهد - باغچه بوده است، حال آنکه علاوه بر ترددهای تجاری و ترانزیتی انبوه در استان، مشهد سالانه میزبان 30 میلیون زائر است که بیش از 80 درصد آنها جاده را برای سفر انتخاب می کنند و نیاز مشهد و خراسان رضوی به جاده مناسب با این حجم از تردد منطقه ای نیست بلکه نیازی است که باید در سطح ملی دیده شود و برای آن برنامه ریزی و اعتبار منظور شود. وی بیان کرد: رفع برخی مسائل فقط با اختصاص اعتبار و پول حل نمی شود بلکه به مدیریت هم نیاز است، در حال حاضر ساخت مجتمع های بین راهی در استان نیز با وجود سرمایه گذاری بخش خصوصی به شکل استاندارد، مطلوب و شایسته صورت نمیگیرد که باید این شرایط اصلاح شده و وضعیت این مجتمع ها در استان ارتقا یابد. وی همچنین به قرار گرفتن خراسان رضوی در گوشه و حاشیه کشور اشاره کرد و گفت: همین موقعیت جغرافیایی موجب شده خراسان رضوی از خط انتقال سوخت و گاز برخوردار نباشد و همه فرآورده های نفتی استان به صورت روزانه و با حدود 250 کامیون به نیروگاه ها و مراکز عرضه منتقل شود. در این آیین تفاهم نامه ارتقای ایمنی و بهبود ورودی بزرگراه مشهد - چناران بین استاندار خراسان رضوی و سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به امضا رسید. در این مراسم که به مناسبت 26 آذر، روز ملی حمل و نقل برگزارشد، از شماری از رانندگان و شرکت های حمل و نقل و راهداران نمونه و منتخب استان تجلیل و قدردانی شد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/789765/