راز انتخاب رنگ مشکی برای تایر ماشینها چیست؟
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - در ابتدای دوران خودروها، لاستیکهای خودروها از جنس چوب و سپس فلز ساخته میشدند. این تایرهای اولیه، اگرچه نیازهای آن زمان را پاسخ میدادند، اما برای رانندگی بسیار سخت و خطرناک بودند. نبود خاصیت جذب ضربه و اصطکاک پایین در شرایط زمستانی، رانندگی با این تایرها را به چالشی جدی تبدیل میکرد.
با پیشرفت فناوری، تلاشها برای ساخت تایرهایی از جنس لاستیک آغاز شد.
اما نخستین لاستیکها که عموماً سفید رنگ بودند، مشکلاتی مانند تغییر شکل در دماهای مختلف داشتند. این لاستیکها در گرما خمیریشکل و در سرما صلب و غیرقابل استفاده میشدند.
دوده؛ عامل اصلی رنگ مشکی تایرها
با ورود به قرن نوزدهم، مهندسین موفق به یافتن ترکیب شیمیایی مناسب برای ساخت تایرهای مقاوم شدند. سیدنی چارلز موت، مهندس انگلیسی، با افزودن دوده به ترکیب لاستیک، توانست لاستیکی با دوام و انعطافپذیری بالا تولید کند. این ترکیب جدید باعث شد لاستیکها علاوه بر مقاومت در برابر تغییرات دما، خاصیت جذب ضربه بهتری داشته باشند.
دوده، که بعدها به "کربن سیاه" معروف شد، نهتنها رنگ مشکی تایرها را تثبیت کرد، بلکه نقش مهمی در افزایش طول عمر و کیفیت لاستیکها ایفا نمود. تحقیقات نشان دادهاند که لاستیکهای بدون دوده حداکثر 8000 کیلومتر دوام دارند، در حالی که تایرهای مشکی رنگ با این ترکیب، طول عمری بسیار طولانیتر دارند.
آیا تایرهای رنگی امکانپذیر هستند؟
برخی شرکتها در سالهای اخیر تلاش کردهاند لاستیکهایی با رنگهای متنوع تولید کنند. این تایرهای رنگی، اگرچه از نظر ظاهری جذاب به نظر میرسند، اما به دلیل نداشتن کربن سیاه، دوام و مقاومت کمتری دارند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بنابراین، استفاده از تایرهای رنگی برای رانندگان چندان توصیه نمیشود.
نتیجهگیری
مشکی بودن تایر خودروها انتخابی صرفاً زیباییشناسانه نیست، بلکه نتیجه سالها تحقیق و توسعه در زمینه مواد شیمیایی و مهندسی است. این رنگ، نماد دوام، مقاومت و ایمنی در تایر خودروهاست و توصیه میشود برای حفظ کیفیت و کارایی خودرو، از تایرهای استاندارد مشکی استفاده کنید.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/794397/