پیام خراسان

آخرين مطالب

◄ مزیتی برای رانندگان کامیون ؛ قیمت شکنی در کرایه بار کاهش می یابد گفتگو

◄ مزیتی برای رانندگان کامیون ؛ قیمت شکنی در کرایه بار کاهش می یابد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تین نیوز |
قائم مقام شرکت ترابرنت با اشاره به طرح آزمایشی ترابرنت که امکان مقایسه قیمت ها را در دسترس رانندگان کامیون قرار می دهد گفت: صاحبان بار با این امکان مقایسه قیمت ها می توانند قبل از اعلام بار اطلاعی از نرخ متوسط بازار داشته باشند و با این امکان مقایسه کرایه بار در مسیرهای مشابه، شکست قیمت کرایه حمل کمتر از نرخ های مصوب و گاه دو برابر عرف بازار به کمترین میزان خواهد رسید.
به گزارش تین نیوز، «ترابرنت» آذر ماه 96 بود که مجوز بازارگاه آنلاین حمل ونقل هوشمند را از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گرفت و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. طی این هفت سال فعالیت توانسته ایم به میزان رشد قابل توجهی دست پیدا کنیم.»
بر اساس آمار سازمان راهداری روزانه 100 هزار بارنامه صادر می شود که اگر سهم 30 درصدی بارهای شرکتی و نفتی را لحاظ نکنیم، در حال حاضر بیش از نیمی از بارهای کشور یعنی حدود 50 هزار اعلام بار از طریق بازارگاه آنلاین ترابرنت در سراسر کشور پوشش داده می شود.
در گفتگو با ابوذر نوری-قائم مقام شرکت ترابرنت براساس دو مقیاس، تاثیر ترابرنت بر اقتصاد کشور را می سنجیم: یکی LPI کشور که توسط بانک جهانی منتشر می شود و طبق آن Marketplace ها می توانند بر بهینه سازی صنعت حمل و نقل تاثیرگذار باشند. مقیاس دیگری که مشاهده تاثیر آن راحت تر است، متوسط میزان تردد هر خودروی باری در سال است. این میزان، در ایران 50 هزار کیلومتر در سال، در دنیا 100 هزار و در اروپا 150 هزار کیلومتر در سال است.
با ترابرنت می توان هزینه های بارگیری را کاهش داد و پیدا کردن بار را برای رانندگان کامیون بهینه کرد. راننده از هر نقطه ای که بار خود را خالی می کند، با صرف زمان و مسافت کمتر، می تواند بار بعدی مطلوب خود را پیدا کند. هر باربری نیز کمترین میزان ریسک و هزینه را در فرآیند پیدا کردن ناوگان خواهد داشت و بارهایی را که برای حمل آنان قرارداد بسته است، می تواند سریع حمل کند و نگران از دست رفتن قرارداد خود نباشد.
مزیت استفاده از بازارگاه های آنلاین قائم مقام شرکت ترابرنت با اشاره به مزیت های بازارگاه های اینترنتی توضیح داد: وجود بازارگاه های آنلاین موجب صرفه جویی در زمان و به ویژه مصرف سوخت برای رانندگان ناوگان باری کشور شده است. پیش از ایجاد این بازارگاه های آنلاین در بستر اینترنت، پایانه های اعلام بار برای پیدا کردن راننده جهت بارگیری از درگاه شبکه های اجتماعی اقدام می کردند. در این درگاه ها تضمینی برای ایمنی بار برای صاحبان کالا وجود نداشت و نمی توانست ایجاد شود.
به علاوه، رانندگان باید مسافت زیادی را طی می کردند تا به پایانه های بار برسند. بنابراین هم مصرف سوخت بسیار زیاد بود و هم زمان زیادی از راننده تلف می شد. در این مدت زمان ممکن بود راننده بهترین بار را نیز از دست بدهد. مسلم است که از طریق گروه ها و کانال ها در شبکه های اجتماعی مسئلهٔ احراز هویت وجود نداشت، نه برای رانندگان و نه برای صاحبان بار. هیچ اطلاعاتی جهت امنیت حمل بار در دسترس نبود و این نقیصه امکان کلاهبرداری را به شدت محتمل می کرد. علاوه بر این که بهینگی برای جستجوی بار نیز وجود نداشت.
معضل بار برگشتی برای رانندگان کامیون در صنعت حمل بار نوری با اشاره به مزیت استفاده از بازارگاه های آنلاین تشریح کرد: دسترسی به داده های بار مزیتی است که بازارگاه های آنلاین برای رانندگان و صاحبان بار ایجاده کرده اند. مزیتی دیگری که استفاده از بازارگاه های آنلاین در پی خواهد داشت رفع معضل بار برگشتی برای رانندگان در صنعت حمل بار است. باربرگشتی یکی از چالش هایی است که معمولا کرایه بار کمتری برای آن تعریف می شود، استفاده از بازارگاه های آنلاین به گونه ای عدالت را در جهت تامین بار برگشتی برای رانندگان برقرار می سازد.
انتشار داده های بار از طریق بازارگاه های آنلاین امکان بار برگشت را برای رانندگانی که از مبدا به مقصد رسیده و پس از تخلیه بار در مسیر برگشت می خواهند اقدام به بارگیری مجدد در شهر مقصد کنند اما با سیستم بارگیری و باربرهای آن آشنایی لازم را ندارند فراهم کرده است. برای بارهای برگشت که همواره کرایه بار کمی پایین تری برای آن اعلام می شود با انتشارداده های حمل هم از سوی رانندگان و هم از سوی صاحبان بار عملا حمل باربرگشت با قیمت های دور از متوسط بازار صورت نمی گیرد. با این سیستم شهر مقصد برای رانندگان مانند شهر خود خواهد بود و با اشراف با باربری های می تواند اقدام به بارگیری کند. برای شرکت های حمل ونقل و صاحبان بار نیز ریسک پیدا کردن ماشین را پایین می آورد.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود 85 درصد رانندگان کشور در سامانه ترابرنت ثبت نام کرده و احراز هویت شده اند، ادامه داد: شرکت های حمل ونقل برای تامین ناوگان موردنیاز می توانند از طریق بازارگاه های آنلاین اقدام کنند، بدون اینکه نیاز به بستن قرارداد و پیش بینی تامین ناوگان جهت حمل داشته باشند.
شرکت های باربری می توانند در بازارگاه های آنلاین اعلام بار کنند و مشکلات و چالش های پیدا کردن ناوگان موردنیاز را برای حمل بار خود رفع شده بدانند. رانندگان غیربومی نیز با استفاده از بازارگاه آنلاین ترابرنت در مقاصدی که شناختی از سالن های اعلام بار آن ندارند، دیگر برای بار برگشت دچار مشکل نمی شوند و اطلاع از بار هر منطقه برای تمامی رانندگان از هر شهر و استانی امکان پذیر است.
امکان مقایسه قیمت ها فراهم می شود نوری با اعلام اینکه امکان استعلام کرایه حمل بار بر بستر ترابرنت براساس کلان داده های ترابرنت امکان پذیر است، توضیح داد: در حال حاضر برای ناوگان باری کمتر از دو تن (وانت و نیسان بار) جهت استعلام کرایه حمل بار در تمامی مقاصد به صورت آزمایشی برقرار شده و صاحبان بار و رانندگان می توانند برای اطلاع از نرخ کرایه بار در مسیرهای مختلف از این امکان استفاده کنند و مقایسه قیمت میسر شود. نرخ های مصوب یک معیار هدف است و هر چه دسترسی به داده ها بیشتر باشد نقاط کوری که در بازار از آن سوء استفاده می شود و موجبات بی عدالتی را ایجاد می کند کمتر خواهد شد. بنابراین یکی از اقدامات مهم انتشار آزاد به داده ها و در دسترس قرار گرفتن آن برای شرکت های حمل ونقل، رانندگان و صاحبان بار است. قائم مقام ترابرنت با اشاره به این طرح آزمایشی که امکان مقایسه قیمت ها را در دسترس قرار می دهد ادامه داد: صاحبان بار با این امکان مقایسه قیمت ها می توانند قبل از اعلام بار اطلاعی از نرخ متوسط بازار داشته باشند. امیدوارم این طرح آزمایشی بازخوردهای خوبی از سوی رانندگان و شرکت های حمل و نقل داشته باشد تا بتوانیم آن را برای کلیه ناوگان باری کشور در آینده فعال کنیم. نوری در ادامه با اشاره به نقدی که بر بازارگاه های اینترنتی در عدم اجرای تن کیلومتر می شود، تشریح کرد: تن کیلومتر داده ای دولتی است و به فرآیند صدور بارنامه مربوط است. در این فرآیند بازارگاه آنلاین دخیل نیست زیرا امکان صدور بارنامه و تعیین کرایه بار از درگاه ترابرنت صورت نمی گیرد. کرایه درواقع توافقی بین راننده و اعلام بار کننده است؛ بنابراین با نگاه منصفانه و بدون غرض، این نقد که نرخ کرایه بار با نرخ مصوب سازمان راهداری تفاوت فاحش دارد و بر اساس تن کیلومتر نیست، به سامانه ترابرنت وارد نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/806346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از تدوین طرح توسعه پایانه‌های مرزی خبر داد

طرح توسعه پایانه‌های مرزی تدوین می‌شود

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح توسعه پایانه‌های مرزی تدوین شد

متهم به سرقت خودرو در سبزوار با شلیک پلیس زمین گیر شد

ماجرای درخواست علم‌الهدی از رهبر برای دائمی شدن تولیت موقوفه گوهرشاد چه بود؟

برپایی نمایشگاه‌های ویژه میلاد امام علی (ع) در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

نمایشگاه کتاب «فروغ حکمت» در کتابخانه مرکزی حرم رضوی دایر شد

برگزاری جلسه هم‌افزایی مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و اداره کل ارتباطات و مراجعات بنیاد شهید و امور ایثارگران

میوه‌ها در ارتفاع قیمت

موفقیت فولاد خراسان در جایزه‌ی ملی مدیریت مالی ایران

شرط جدید برای زیارت حرم حضرت زینب اعلام شد

قاضی «نواف سلام» نخست‌وزیر لبنان شد

راز اصلی فشار ترکیه به ایران برملا شد

اختلاف بر سر حضور خبرنگاران در دادگاه چای دبش

تنظیم قرارداد رهن و اجاره مسکن در اسناد کاغذی تخلف است

کشف چوب قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی درگز

عکس/ «حمیده خیرآبادی» در نمایی از فیلم علی و غول جنگل؛ سال 69

شعار «وفاق» ریشه در انسجام اجتماعی دارد

«ارسطو، هما و رحمت» در پشت صحنه سریال پایتخت 7 در شاندیز مشهد/عکس

تبدیل متن به کتاب صوتی با هوش مصنوعی

ترجمه‌هایی باکیفیت برای نیاز مخاطب ایرانی سینما

اهدای 7 اثر خطی و چاپ سنگی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

بیت کوین دوباره به زیر 90 هزار دلار سقوط کرد

عوارض آزادراه‌های دولتی افزایش یافت

کشف و توقیف سه هزار و 200 لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

اقامت بیش از 580 گردشگر خارجی در خراسان جنوبی

افشاگری یک راز بعد از 25 سال؛ خداداد عزیزی صندلی‌های هتل را به راهرو پرتاب کرد!/ مربی پرسپولیس در فرانسه پول بلیت هواپیما را می‌خواست

راز موفقیت تراکتور در نیم فصل اول چیست؟

شکست دوباره استقلال مقابل خیبر این بار در کیش

اداره بنگاه‌های اقتصادی را به نسل جوان بسپارید

3 هزار میلیارد تومان اعتبار به محور توس تخصیص داده‌ایم

پیروزی بزرگ مهگل مقابل طبیعت/ ماهشهر مغلوب مشهد شد

عرضه سکه‌های ضرب سال 1403 در مرکز مبادله

حال و هوای حرم مطهر امام رضا(ع) در آستانه شب میلاد حضرت علی(ع)

اعتکاف بیش از 50هزار دانش‌آموز در 300 مسجد خراسان رضوی

مشهد میزبان مسابقات بین المللی جودو جام اکو

اسامی 80 نماینده امضاء کننده طرح استیضاح عبدالناصر همتی

طراحی سامانه ایرانی معاملات بورس

کسی حق ممانعت از حضور خبرنگاران در دادگاه چای دبش را ندارد!

ضرورت آسیب شناسی عملیات عمره برای روند خدمت رسانی هرچه بهتر به معتمرین

راز درآمد بانک‌ها فاش شد؛ خدمات یا سود تسهیلات؟

دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران با تیم بابک مشهد

4.5 میلیون اصله نهال در همدان تولید شد

نکات مهم برای خرید تور مشهد

مشارکت 600 میلیارد تومانی یک شرکت معدنی در احداث محور سنگان-تربت‌حیدریه

ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در تأسیسات گردشگری خراسان رضوی

مشهد میزبان نخستین دوره مسابقات بین‌المللی جام اکو

اقدامات پیشگیرانه مدیریت شهری برای کاهش آلودگی هوا

خراسان شمالی سردترین استان در کشور

آغاز پویش ویژه پدرانه «بابابام» در شاد