پیام خراسان

آخرين مطالب

جاده‌ ای روستایی که فقط جان می‌‌گیرد!​ گفتگو

جاده‌ ای روستایی که فقط جان می‌‌گیرد!​
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - تین نیوز |
جاده سربیشه ـ درح ـ ماهیرود یک جاده روستایی ترانزیتی است که سال‌هاست جان عده زیادی از شهروندان را گرفته اما گویا تزریق اعتبارات قطره چکانی عامل عدم پیشرفت پروژه توسعه این محور است که حمایت و پیگیری مسئولان را می‌طلبد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، جاده یکی از شریان‌های اصلی کشور که در پیشرفت و توسعه نقش مهمی ایفا می‌کند و امروزه علم و تکنولوژی در جاده‌سازی به کمک بشر آمد تا جاده‌سازی در دنیا به عنوان یک صنعت محسوب شود.
محور سربیشه - درح - مرز ماهیرود یکی از معابر رسمی و مهم در محدوده استان خراسان جنوبی با ولایت فراه افغانستان است که نقش مهمی در مبادلات تجاری توسعه اقتصادی استان دارد. جاده سربیشه - درح - به سمت پایانه مرزی ماهیرود یک راه دوطرفه بوده که اکنون به عنوان گذر مرزی شرق کشور و یک جاده بین‌المللی تلقی می‌شود و روزانه خودروهای سنگین حامل بار در این مسیر تردد می‌کنند. دوبانده شدن این محور پرتردد از مطالبات مردم مرزنشین درح از سال‌ها قبل بوده است.
جاده کم عرض سربیشه به درح و ماهیرود حکم یک جاده روستایی را داشته و از 12 سال پیش همواره مردم درخواست داشته‌اند که به ایمن‌سازی این جاده توجه شود چرا که هر روز شاهد تردد 800 تریلی به مرز هستیم. یک روز اتوبوس مسافربری، روزی دیگر خودروی شخصی، ودیروز هم پرسنل خدوم مرزبانی جانشان را در این جاده از دست دادند.
دوبانده‌سازی این محور در دستور کار مسئولان است اما هنوز تاکنون این که پروژه به سرانجام نرسیده است. سال‌هاست متولیان امر به‌واسطه مخاطرات بسیاری که این جاده روستایی ترانزیتی برای کاربران جاده‌ای ایجاد کرده است ارتقا آن را به شریان اصلی یا همان دوبانده‌سازی در دستور کار قرار داده‌اند اما آن‌چنان‌که باید و شاید از پیشرفت لازم به دلیل محدودیت‌های اعتباری برخوردار نیست و گاهی همین یک‌خطه بودن مسیر سبب می‌شود تا با دلهره و نگرانی آن هم با تردد خودروهای ترانزیتی مسیر را پیمود.
علاوه براین آن‌چه بر مخاطرات این مسیر که در حد جاده‌ای روستایی است می‌افزاید تردد بسیار روستاییان و شهرنشینانی است که در حد فاصل سربیشه تا درح و درح تا ماهیرود در رفت‌و‌آمد هستند.
راننده محور ترانزیتی درح- ماهیرود در عین حالی که با احتیاط و دقت هر چه تمام‌تر رانندگی می‌کند در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اگر این پیچ‌های تند و خطرناک در جاده وجود نداشت و به صورت دو طرفه بود، مسافت را زودتر طی می‌کردیم.
این راننده بیان کرد: در این جاده روستایی جاده کم عرض گاهی همراه با پیچ‌های تند و خطرناکی در مسیر جاده مواجه می‌شویم که در زمستان‌ها مه و برف شدیدی که اینجا را فرا می‌گیرد، رانندگی را برایمان عذاب آور می‌کند.
وی معتقد است: نبود روشنایی و وجود پیچ‌های خطرناک در این مسیر ترانزیتی از دیگر مشکلات است و مهمتر اینکه این جاده هیچ استانداردی مطابق ترددهای بین‌المللی ندارد و دغدغه‌های مردم در این زمینه باید به گوش مسئولان برسد. تا زمانی که دوبانده شدن جاده درح به ماهیرود تکمیل نشود همچنان شاهد حوادث تلخی خواهیم بود چرا که روزانه جمعیت زیادی از این مسیر تردد می‌کنند که انتظار می‌رود پلیس نظارت خود را بر این ترددها افزایش دهد.
راننده اتوبوسی که در این محور تردد می‌کند نیز به خبرنگار تسنیم گفت: روزی به این جاده روستایی می‌گفتند. جاده‌ای که از سربیشه به سمت درح و ماهیرود را به روستاهای اطراف متصل می‌کرد اما اکنون چند سالی است که همان جاده روستایی با همان عرض کم به جاده ترانزیتی تبدیل شده و روزانه کامیون‌های زیادی از این مسیر تردد می‌کنند.
اکبری افزود: این جاده با رونق مرز ماهیرود به جاده ترانزیتی تبدیل شده، جاده‌ای که یکی از پرترددترین جاده‌ها است و روزانه ماشین‌های سنگین زیادی از این مسیر عبور می‌کنند بدون اینکه زیرساخت‌ها و شرایط این حجم از تردد را داشته باشد.
وی بیان کرد: همواره نگرانی و دلهره برای ساکنین روستاهای اطراف جاده وجود دارد. ساکنین روستاها، پرسنل مستقر در مرز ماهیرود روزانه چندین بار باید از این جاده رفت و آمد کنند. ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، کارمندان، کارگران و کشاورزان برای خرید مایحتاج‌ و انجام امورات روزانه و همجواری این جاده با روستاهای کوهستانی و… تردد را در جاده درح ماهیرود بسیار افزایش داده است. البته آنچه ساکنین را بیش از هر چیز دیگری نگران کرده تردد زیاد ماشین‌های سنگین در این جاده کم عرض و غیراستاندارد است که تاکنون حوادث ترافیکی مرگباری در این مسیر اتفاق افتاده است و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.
مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی نیز دهم دی ماه امسال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محور سربیشه - درح و درح تا مرز ماهیرود جزو پروژه‌های دوبانده بازسازی با اولویت در استان به حساب می‌آید.
میرمحمد مودی، دلیل در اولویت قرار گرفتن آن را نیز به واسطه تردد خودروهای ترانزیتی و سنگین و همچنین مخاطراتی که یک طرفه بودن این مسیر در پی دارد اعلام کرد و گفت: از مسیر 80 کیلومتری سربیشه تا درح 30 کیلومتر آن دوبانده سازی شده و 50 کیلومتر دیگر نیز توسط پیمانکاران در حال احداث است.
وی با بیان اینکه 50 کیلومتر در دست احداث نیز 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: تلاش می‌شود 15 کیلومتر از این 50 کیلومتر در دست احداث تا سال آینده به اتمام برسد.
به گفته مدیرکل راه‌ و‌ شهرسازی خراسان جنوبی، اولویت اول دوبانده‌سازی در این مسیر از درح تا سربیشه است و این مسیر نیز به پیمانکاران برای احداث واگذار شده است.
مودی، مسیر درح تا مرز ماهیرود را مسیر اختصاصی مرز عنوان کرد و ادامه داد: خراسان جنوبی دارای ٢ هزار و ٣� � کیلومتر راه‌های مواصلاتی است که از این میزان حدود 950 کیلومتر آن دوبانده شده و 450 کیلومتر نیز در دست اجرا است.
مدیرکل راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی متذکر شد: در هر یک از شهرستان‌های دوازده‌گانه استان یک پروژه باند دوم فعال است. سال گذشته 120 کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی احداث شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود 5� کیلومتر باند دوم در استان احداث شود.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که راه‌و‌شهرسازی خراسان جنوبی، دوبانده‌سازی محور‌های مواصلاتی استان را با 3 هدف تکمیل کریدور‌های شمال به جنوب و غرب و به شرق، اتصال معبر‌های مرزی خراسان جنوبی به شبکه بزرگ راهی کشور و اتصال مراکز شهرستان‌های استان به شبکه بزرگ راهی در دستور کار دارد.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز گفت: تصادف خودروی سنگین با سواری در محور سربیشه_درح 2 کشته برجا گذاشت.
سرهنگ محمدامیر کاظمی افزود: این حادثه ناشی از برخورد یک دستگاه کامیون بنز با سواری ساینا ساعت 16 و 49 دقیقه عصر روز گذشته در کیلومتر 90 محور سربیشه- درح - مرز ماهیرود بوده که 2 نفر جان خود را از دست دادند.
وی علت حادثه را انحراف به چپ سواری ساینا عنوان کرد و ادامه داد: رانندگان باید در محورهای اصلی و فرعی سرعت مطمئنه و قوانین رانندگی را رعایت کنند.
مشکلات این جاده بحث امروز و دیروز نیست چرا که مردم سربیشه سالیان سال است شاهد تصادفات و واژگونی خودروها در این محور پر تردد هستند اما گویا حرکت لاک پشتی مسئولان حالا حالاها ادامه دارد و باید منتظر بود که تا چه زمانی قرار است این مسیر دوبانده شده و یا عرض جاده بیشتر شود و چه میزان خون دیگر در این جاده باید ریخته شود تا گرهی از مشکلات مردم باز شود؟

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/808981/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برف‌روبی 2600 کیلومتر و برقراری تردد روان در محور‌های خراسان‌جنوبی

امدادرسانی نیرو‌های امدادی و عملیاتی هلال احمر به 37 حادثه‌دیده

حوزه علمیه در پرتو نعمت بزرگ انقلاب اسلامی باید رشد و جهش علمی داشته باشد

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی: اقتصاد زیارت بسیار تعیین‌کننده است | زنان در حوزه های مختلف نقش تعیین کننده دارند

استمرار نهضت کاهش جمعیت کیفری و آزادسازی زندانیان

تخصیص اعتبار 4 هزار و 500 میلیاردی به کشاورزی خراسان‌شمالی

تصاویر/بازدید مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان شمالی از روند آماده سازی المان شهید گمنام

ضرورت ساماندهی مطالعات دانشی و پژوهشی برای علمی‌سازی ماموریت‌های انتظامی

ماندگاری هوای سرد در خراسان رضوی

تعطیلی مدارس خراسان شمالی فردا یکشنبه 30 دی 1403 | مدارس بجنورد فردا یکشنبه 30 دی ماه 1403 تعطیل است؟

هشدار به 25 استان ؛ پیش بینی هواشناسی برای روز اول بهمن در این مناطق

ضرورت تقویت هویت فرهنگی و رسانه‌ای برای مقابله با چالش‌های جهانی

تداوم یخبندان در خراسان شمالی تا پایان هفته

دام بیابان‌زایی برای خراسان شمالی

هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در 21 استان کشور

برگزاری آئین معنوی اعتکاف در خراسان رضوی با حضور بیش 100 هزار نفر

اعتبارات براساس اولویت‌بندی دقیق توزیع شود

ارائه خدمات شبانه‌روزی به 377دانش‌آموز نیازمند خراسان‌ جنوبی

جزئیات تازه از واژگونی اتوبوس مسافری در جاده بیرجند

خراسان جنوبی 41 روز هوای نامطلوب را تجربه کرد

ارائه خدمات کنسولی به مردم استان خراسان جنوبی

وقف 12 میلیارد موقوفه در خراسان جنوبی

سهم روستا‌های خراسان جنوبی از معادن؛ اختصاص 65 میلیارد ریال برای آبرسانی

تعطیلی مدارس خراسان جنوبی فردا یکشنبه 30 دی 1403 | مدارس بیرجند فردا یکشنبه 30 دی ماه 1403 تعطیل است؟

کسب رتبه چهارم کشور توسط کشاورزان خراسان جنوبی

اولین تصویر از 2 قاضی دیوان عالی کشور که امروز به شهادت رسیدند

صرافی XT: لیستینگ سریع و رشد استراتژیک – راز موفقیت یک پلتفرم پیشرو

تیراندازی به قضات دیوان عالی در مقابل پارک شهر + جزئیات

قاضی علی رازینی که امروز ترور شد، کیست؟

قاضی محمد مقیسه که امروز ترور شد، کیست؟

جزئیات حادثه تیراندازی در ساختمان دادگستری تهران/ دو قاضی دیوان عالی به شهادت رسیدند

جزئیات حادثه شلیک به سه قاضی دیوان عالی کشور

جزییات از تیراندازی و شهادت دو قاضی مقابل کاخ دادگستری

قاضی مقیسه و رازینی به شهادت رسیدند/ آخرین جزئیات از ترور قضات دیوان عدالت اداری

ترور 3 قاضی دیوان عالی کل کشور مقابل پارک شهر

واکنش قوه قضائیه به ترور دو قاضی دیوان عالی کشور

شهادت دو قاضی برجسته خدوم و انقلابی

زیارت مزار شهدا، موجب تقویت روحیه شهادت طلبی می شود

جزئیات سوء‌قصد به 3 قاضی در دیوان عالی/ قاضی مقیسه و رازینی ترور شدند/ خودکشی ضارب

فوری؛ ترور دو قاضی در دیوان عالی کل کشور/ هویت شهدا مشخص شد + عکس

گزارش قوه قضاییه از ترور سه قاضی دیوان عالی کشور توسط فرد نفوذی

عکس دو قاضی برجسته کشور که امروز در تهران ترور شدند/ببینید

تصویری از شهیدان رازینی و مقیسه که در حملۀ تروریستی امروز به شهادت رسیدند

ترور سه قاضی مشهور دیوان عالی کل کشور؛ اسامی قضات و جزئیات جدید

تیراندازی مقابل کاخ دادگستری تهران/ ترور 2 قاضی

اولین عکس از قاضی حجت‌الاسلام رازینی که امروز به شهادت رسید

ویدیو/ قاضی مقیسه ترور شد/ قاضی رازینی هم شهید شد

2 قاضی برجسته که امروز به شهادت رسیدند+عکس

ببینید | فوری؛ قاضی مقیسه ترور شد / قاضی رازینی هم شهید شد

فوری / اطلاعیه قوه قضائیه درباره ترور قاضی مقیسه و قاضی رازینی