حضور انتشارات امیرکبیر در نمایشگاه با 1000 عنوان کتاب
گفتگو
بزرگنمايي:
پیام خراسان - مجدالدین معلمی مدیرعامل انتشارات امیرکبیر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص چالش هایی که این مجموعه با آن روبرو بوده گفت: چون ما هم ناشر هستیم و هم 5شعبه کتابفروشی داریم و همچنین مجموعهای از کتابفروشهای کتابشهر ایران با ما همکاری دارند لذا برخلاف نظر برخی از همکارانمان که معمولاً بازار را تلخ و منفی میبینند، پیش بینی ما از وضعیت فروش، مخاطب و قیمت با توجه به ارزیابی فروش، منفی و بد نیست و سردی بازار را نشان نمیدهد.
وی با بیان اینکه عدد فروش سال 1403 ما از عدد فروش سالهای قبل کمتر نیست افزود: این اعداد و ارقام نشان میدهد که جمعیت کتابخوان و علاقه به کتاب درک میکنند که کتاب هم مانند سایر کالاها دچار تورم میشود و ناشر مجبور است که کتاب را متناسب با قیمت جدید کاغذ، و گرانتر عرضه کند.
معلمی با اشاره به اینکه گرانی کتاب پدیدهای است که ما را از دسترسی به بخشی از بدنه اجتماعی محروم میکند و یک مسئله تلخ است ادامه داد: فکر میکنم این مساله همیشه بوده و جز مسائلی بوده که همیشه با آن مشغول بودیم و فقط مسئله امروز نیست و کسانی که کتاب میخواندند همچنان با کتاب مانوس و همراهند و متاسفانه کسانی هم که کتاب نمیخوانند همچنان کتاب نمیخوانند و این یک مسئله دیرپاست.
وی خاطرنشان کرد: فکر میکنم که مساله قیمت پشت جلد جز کلان مسائل حوزه نشر نیست البته نه اینکه گرانی مساله نشر نیست و نه اینکه گران شدن کاغذ که سال قبل خصوصا در ماههای آخر سال با یک افزایش قیمت عجیب غریب قیمت کاغذ مواجه شدیم مساله ما نیست؛ حتماً جز مسائل ماست و حتماً به ما فشار آورده و میآورد اما جز کلان مسائل نیست و ما انقدر مسائل دیگری در حوزه نشر داریم که به نظرم میشود از قضیه قیمت کاغذ عبور کرد.
مدیرعامل انتشارات امیرکبیر تصریح کرد: یک چالش مهمی که ما در انتشارات امیرکبیر داشتیم بازپسگیری بازارمان بود. ما مدتی به دلیل مسائل داخلی که نشر داشت حجم تولیدمان پایینتر آمده بود و بخشی از بازارمان را از دست داده بودیم که امسال تلاش کردیم که مجدد بتوانیم بازار از دست رفته را احیا کنیم. حجم تولیدمان را خیلی بالا بردیم و تقریبا نزدیک سه برابر 1402 کتاب منتشر کردیم و تمام تلاشمان این بود که بتوانیم این بازار از دست رفته را احیا کنیم.
وی با اشاره به نمایشگاه کتاب پیش رو بیان کرد: فکر میکنم که امسال یکی از سالهای خوب ما در نمایشگاه باشد به دلیل اینکه بخش مهمی از کتابهایی که تجدید چاپ نشده بود و یا کمتر تجدید چاپ میشد و موجودی نداشتیم را با ظرفیت بسیار تجدید چاپ کردیم و در نماشا کتاب شرکت میکنیم و پیشبینی ما این است که بتوانیم مهمترین کتابهایی که داریم را تا مثلاً 1000 عنوان کتاب را در نمایشگاه داشته باشیم.
معلمی اظهار کرد: امسال یکی از اتفاقاتی که در نشر امیرکبیر اتفاق افتاد بحث احیای برند شکوفه بود. برند شکوفه سالها بود که تعطیل شده بود و ما امسال این برند شکوفه را احیا کردیم و فکر میکنم در نمایشگاه امسال تقریباً با بیش از 200 کتاب در بخش کودک حضور خواهیم داشت و امیدوارم که بتوانیم دوباره روزهای درخشانی را برای نشر شکوفه داشته باشیم.
وی در پایان در خصوص اینکه در سال 1403 آغاز حرکت کتابهای جیبی را هم داشتیم که امیدوارم سال بعد به ثمر برسد و چاپ کتابهای جیبی مجدد آغاز شود گفت: اینها مجموعه اقداماتی بود که در دوره جدید انجام دادیم.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/841896/