ترجمه و انتشار دو رساله فلسفی ملاصدرا در ترکیه
مقالات
بزرگنمايي:
پیام خراسان - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از پایگاه تخصصی جامعه و فرهنگ ملل، ترجمه ترکی دو رساله فلسفی و مهم «رساله فی القضاء و القدر» و «رساله فی خلق الاعمال» از آثار ملاصدرای فیلسوف در ترکیه منتشر شد.
این دو اثر که به عنوان جلد هفتم از مجموعه آثار ملاصدرا و از سوی انتشارات اونسوز (Önsöz Yayıncılık) در استانبول منتشر شده به قلم فوزی ییغیت، استاد فلسفه اسلامی در ترکیه به ترکی ترجمه شده است.
مترجم این دو رساله در مقدمه خود بر کتاب مینویسد: هدفم از انجام ترجمه این دو رساله، کمک به دستیابی به تصوری صحیح از مسئله قضا و قدر است که در فلسفه، دین و زندگی اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است.؛ به نظر میرسد تصورات نادرست در این زمینه، تأثیر مستقیمی بر فساد، انحطاط و نابودی فرد و جامعه دارد. در واقع، پس از اتمام این دو ترجمه، به این نتیجه رسیدم که باید دیدگاههای ملاصدرا را در این رابطه بهطور مفصل بررسی کنم؛ از همین رو، به تحقیق در مسائل مرتبط دیگر نیز پرداختم. اگر توفیق یار باشد، در نظر دارم امسال کتابی با عنوان «قضا و قدر از دیدگاه ملاصدرا» منتشر کنم
ییغیت در ادامه مقدمه خود مینویسد: کتاب «قضا و قدر» ملاصدرا از آنجا که حل یک مسئله فلسفی عمیق را در بر دارد، نیازمند مطالعه پیشرفته است. با این حال، با نگاهی به محتوای کتاب میتوان گفت که علاقمندان حوزه مطالعاتی فلسفه و دین میتوانند بهنوعی از آن بهره ببرند. بنابراین، مطمئنم هر خوانندهای که شمهای از مطالعات پیشرفته در این حوزه داشته باشد، با مطالعهی دقیق، کمابیش ملاصدرا را درک خواهد کرد.
رساله «قضا و قدر» از شش فصل تشکیل شده است. چهار فصل از آنها مستقیماً به موضوع مرتبط است، در حالی که دو فصل دیگر تکمیلی هستند. یکی از این دو فصل درباره «مسئله شر» و دیگری درباره «تأثیر دعا و عبادات در قضا و قدر» است. ملاصدرا در فصل ششم بهصورت اضافی به موضوع «ذکر و تسبیح» میپردازد که میتوان آن را نوعی هدیه برای خواننده دانست.
رسالهی «خلق افعال» ملاصدرا نیز بهتنهایی میتواند در حل مسئلهی قضا و قدر مفید باشد. او در آغاز این رساله در این باره میگوید: «ای کسی که با نیروی ایمان و تحقیق به امواج این دریای عمیق فرو میروی، بدان که مسئله ارتباط افعال با قَدَر، از جمله مسائل دشوارفهمی است که عقلها در آن حیران میمانند. در این مسئله، کسانی که به سطح عقلمندی نرسیدهاند، در رنجاند. برای ما مجاز نیست که این مسئله را بهصورت آشکار با بیان لفظی بیان کنیم، اما ما به نقل مذاهبی که علمای اسلام پیروی کردهاند، میپردازیم و سپس با پرتوی کوچک به راه اهلالله اشاره خواهیم کرد».
استاد شناخته شده فلسفه اسلامی در پایان مقدمه خود مینویسد: برای حل مسئلهی قضا و قدر، لازم است نگرش وجودی و معرفتی حکمت جهانی و کهن را بهویژه با روشی که ملاصدرا این حکمت را ارائه میدهد، شناخت.
انتهای پیام/
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/847192/