بزرگنمايي:
پیام خراسان - مدیر فرودگاه بین اللملی شهدای بجنورد با بیان اینکه در برخی مواقع این فرودگاه در هفته 13 پرواز را تجربه کرده است٬ گفت: فرودگاه بجنورد از نظر زیرساختی و ایمنی هیچ مشکلی ندارد و مرجه تشخیص این موضوع فقط و فقط سازمان هواپیمایی کشور است. - اخبار استانها -
علی کاملی در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در بجنورد به تشریح روند توسعه این فرودگاه پرداخت و اظهار داشت: فرودگاه بجنورد، مانند سایر فرودگاههای کشور و حتی جهان، بر اساس مطالعات و جانماییهایی دقیق در بازه زمانی 10 تا 20 سال طراحی شده است.
تناقضگویی مسئولان از ایمنی فرودگاه بجنورد/ حقیقت چیست؟ کاملی افزود: مطالعات اولیه این فرودگاه در سال 1368 به پایان رسید و عملیات اجرایی آن آغاز شد. در سال 1375، فرودگاه بر اساس طرح هواپیمایی فوکر 100 به بهرهبرداری رسید. از سال 1375 تا سال 1395 طرح توسعه فرودگاه به بهرهبرداری رسید. در این بازه 20 ساله پروازهای متعددی در این فرودگاه انجام میشد. با رونق مرکز استان، فرودگاه تا هفتهای 11 پرواز روزانه توسط شرکتهای مختلف، از جمله هواپیماهای بدنه باریک مانند ایتیآر تا بدنه متوسط مانند ایرباس 320، داشت.
وی ادامه داد: با توسعه استان، نیاز به افزایش ظرفیت فرودگاه احساس شد. مطالعات از سال 1380 شروع و در سال 1385 طرح اولیه توسعه آماده شد. مجوزهای لازم از جمله زیست محیطی و کمیسیون ماده 32 توسط مشاورین خبره اخذ شد. در سال 1389، طرح توسعه از محل اعتبارات ملی آغاز و در سال 1395 به بهرهبرداری رسید.

مدیر فرودگاه بجنورد تصریح کرد: این بار هواپیمای مورد نظرطرح تبدیل به هواپیمای ایرباس 320 شد، زیرا توسعه بیشتر برای این منظور بود. اصلاحات و تغییراتی در باند، سطوح پروازی، تجهیزات ارتباطی، کمک ناوبری، ترمینال، جادههای دسترسی، دستگاههای کمک ارتباطی و ناوبری و سیستمهای تقرب دقیق و روشنایی باند انجام شد. حجم این تغییرات بسیار زیاد بود.
کاملی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تنها مرجع اظهار نظر در مورد صنعت هوانوردی و فرودگاهی در کشور است و تمام طرحهای پروازی و توسعههای فرودگاهی بر اساس طرح جامع و تاییدیه این سازمان ابلاغ میشود.
چه عاملی پروازها را کاهش داد؟
کاملی با اشاره به مطالعات 20 ساله برای جانمایی و طراحی فرودگاه، اظهار داشت: فرودگاه بجنورد بر اساس نیاز منطقه و با طرح هواپیمایی فوکر 100 در سال 1375 به بهرهبرداری رسید. پس از آن، با توسعه استان و افزایش تقاضا، طرح توسعه فرودگاه از سال 1380 آغاز و در سال 1395 به بهرهبرداری رسید. در این طرح، هواپیمای طرح به ایرباس 320 تبدیل شد و اصلاحات گستردهای در باند، سطوح پروازی، تجهیزات ارتباطی و ناوبری، ترمینال و جادههای دسترسی انجام گرفت.
وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تنها مرجع اظهارنظر در مورد صنعت هوانوردی و فرودگاهی در کشور است و تمام طرحهای پروازی و توسعههای فرودگاهی بر اساس طرح جامع و تاییدیه این سازمان ابلاغ میشود.
کاملی در ادامه با اشاره به افزایش پروازها پس از برجام و اضافه شدن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور، گفت: در آن زمان، فرودگاه بجنورد تا 13 پرواز در هفته را تجربه کرد که شرکت هواپیمایی ایرانایر با هشت پرواز هفتگی سهم عمدهای در آن داشت. اما متاسفانه، محدودیتهایی موجب کاهش پروازها شد و در حال حاضر، تنها یک پرواز هفتگی در این فرودگاه انجام میشود.
مدیر فرودگاه بجنورد با بیان اینکه شرکت فرودگاهها تنها میتواند در مورد تجهیزات، زیرساختها و ظرفیتهای فرودگاه اظهارنظر کند، تصریح کرد: فرودگاه شهدای بجنورد به لحاظ زیرساختی هیچ مشکلی برای پروازهای داخلی و بینالمللی از جمله عتبات عالیات ندارد.
وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای افزایش پروازها، افزود: باید تعاملات با مرکز بیشتر شود و شرکتهای هواپیمایی مجاب شوند که به فرودگاه بجنورد پرواز داشته باشند. البته عوامل متعددی در افزایش پروازهای یک فرودگاه موثرند که نیازمند بررسی و برنامهریزی دقیق است.
کاملی تاکید کرد: فرودگاه تنها محل انجام پرواز نیست، بلکه یک زیرساخت و بستر ضروری برای ثقل جمعیتی مانند بجنورد است و وجود آن برای استان خراسان شمالی اهمیت به سزایی دارد.
تمام شرایط برای پرواز و فرود در فرودگاه بجنورد آماده است
مدیر فرودگاه بجنورد درباره مقاصد کنونی و ضرورت افزایش پروازها تصریح کرد: در حال حاضر، تنها مسیر فعال این فرودگاه، تهران است و بیشتر برای جابهجایی مسئولان و فعالان اقتصادی استفاده میشود، اما پتانسیل بالایی برای پروازهای دیگر از جمله مسیرهای گردشگری نظیر بجنورد ـ کیش، بجنورد ـ قشم و حتی پروازهای زیارتی مانند عتبات عالیات وجود دارد. تحقق این امر مستلزم ورود بخش خصوصی و طراحی بستههای تبلیغاتی و خدماتی مناسب است تا گردشگران و مردم استان از این ظرفیت استفاده کنند.
کاملی به برنامه خاصی برای توسعه اقتصادی فرودگاه اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به استان، طرح ایجاد بندر خشک در محل فرودگاه است که ظرفیتهای هوایی و زمینی را برای باربری فراهم خواهد کرد. این طرح، بدون نیاز به هزینههای دولتی، توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی اجرایی خواهد شد. زمین فرودگاه برای احداث این بندر آماده شده و کارگروه مربوطه نیز جلسات اولیه را برگزار کرده است.

وی همچنین به بحث هوانوردی عمومی پرداخت و افزود: صنعت هوانوردی عمومی، با ظرفیتهای آموزشی، تفریحی، آمبولانس هوایی، پایش محیطی و تاکسی هوایی، میتواند نقشی اساسی در توسعه استان داشته باشد. مطالعات نشان میدهد که بیش از 90 درصد صنعت هوانوردی در جهان به هوانوردی عمومی اختصاص دارد که خوشبختانه این صنعت از تحریمها نیز متأثر نیست و سرمایهگذاری در آن بسیار زودبازده است.
مدیر فرودگاه بجنورد در پایان تاکید کرد: با حمایت از بخش خصوصی و تدوین برنامههای دقیقتر، میتوان نه تنها پروازهای بیشتر بلکه خدمات گستردهتری مانند پروازهای تفریحی، آموزشی و باربری را در فرودگاه شهدای بجنورد عملیاتی کرد. امیدواریم که شرایط برای استفاده بهتر از این زیرساخت مهم استانی فراهم شود.
.
انتهای پیام/311/.