پیام خراسان
790 متر حفاری تونل در مسیر قطار گلبهار- مشهد انجام شد
شنبه 16 تير 1403 - 16:28:52
پیام خراسان - محمدعلی محمدنیا حنایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت سیزدهم در خصوص قطار سریع السیر مشهد-گلبهار- چناران در 2 مرحله تصمیم گیری شد که تصمیم نخست در خصوص ایجاد تونل بود و در این راستا در مدت مزبور 790 متر حفاری انجام گرفته که معادل 29 درصد از کل تونل است.
وی اضافه کرد: برای اجرای فضای روباز تونل نیز قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تنظیم شد که حدود 36 کیلومتر با اعتبار 35 هزار میلیارد ریال بوده و در دست اجرا است.
او ادامه داد: پیشرفت طرح قطار سریع السیر مشهد- گلبهار تا امروز 80 درصد در زیرسازی ها و 35 درصد در کل عملیات اجرایی آن بوده است و در این راستا فقط در سال گذشته 360 متر تونل در این مسیر حفاری شده است.
وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گلبهار
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: سهم این شرکت از طرح نهضت ملی مسکن 14 هزار و 302 واحد با اعتبار 750 هزار میلیارد ریال بوده که واحدها در حال ساخت است و از این تعداد چهار هزار و 200 واحد مربوط به گروه ساخت بوده و در شرف واگذاری به متقاضیان است.
حنایی افزود: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلبهار 520 هکتار زمین اختصاص یافته و سه هزار و 520 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است، در حوزه تامین زمین برای متقاضیان از محل طرح جوانی جمعیت در گلبهار نیز 220 واحد در دستور کار قرار گرفت که تاکنون 140 واحد آن در قالب واگذاری زمین و 80 واحد آن به صورت آپارتمان تعیین تکلیف شده است.
وی به طرحهای روبنایی شرکت عمران شهر جدید گلبهار در دولت سیزدهم با اعتبار 6 هزار و 500 میلیارد ریال اشاره و اضافه کرد: در این مدت 14 قرارداد تنظیم شده که از این محل 113 کلاس درس با اعتبار 16 هزار و 300 میلیارد ریال در گلبهار ساخته شد، همچنین چهار قرارداد در حوزه اماکن درمانی، فرهنگی و مذهبی به وسعت سه هزار و 300 مترمربع با اعتبار 93 میلیارد ریال، 17 قرارداد در فضای سبز به وسعت 21 هکتار و با اعتبار هزار و 150 میلیارد ریال به اجرا درآمده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در این مدت در حوزه ورزشی نیز 2 قرارداد با پیمانکار تنظیم شد، یکی از آنها مجتمع ورزشی چندمنظوره بود که ساختش از سال 1398 آغاز شده بود اما به دلیل نبود اعتبار متوقف شده بود که در این دولت اعتبار آن تامین و برای ساختش در وسعت سه هزار و 300 مترمربع 80 میلیارد ریال هزینه شد.
به گزارش ایرنا، قطار سریع السیر مشهد- گلبهار - چناران از طرحهای بزرگ و مهم ریلی خراسان رضوی است که این طرح نیز مانند قطار سریع السیر مشهد - تهران با عقب ماندگی هایی به سبب عدم تامین مالی از طریق فاینانس خارجی مواجه شده بود اما اجرای طرح متوقف نماند و دولت به هر نحو ممکن اجرای آن را تاکنون ادامه داده است.
آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر مشهد - گلبهار که بعدها مسیر ریلی چناران نیز به آن اضافه شد، مربوط به سال 1391 می شود و از آن زمان تاکنون عملیات زیرسازی این طرح با وجود کندی پیشرفت، در حال انجام بوده است که علت اصلی کندی آن را می توان فراز و نشیب های مربوط به تامین مالی طرح دانست.
مسیر راه‌آهن قطار سریع‌السیر مشهد تا شهر جدید گلبهار 40 کیلومتر و تا شهر چناران 46 کیلومتر است. انتهای این طرح قرار است به مسیر خط یکم قطار شهری مشهد متصل می‌شود. عمده زمین های واقع در این مسیر ریلی تملک و آزادسازی شده و این مهم هنور در حال انجام است.
گلبهار از شهرهای جدید و اقماری مشهد بوده که در 35 کیلومتری غرب این کلانشهر واقع است.
استان‌ها خراسان رضوی 0 نفر

پیام خراسان


http://www.khorasan-online.ir/fa/News/695241/790-متر-حفاری-تونل-در-مسیر-قطار-گلبهار--مشهد-انجام-شد
بستن   چاپ