پیام خراسان
تفاوت بین شهرک حمل ونقل وپایانه بار عمومی در حمل ونقل جاده ای
دوشنبه 18 تير 1403 - 15:13:33
پیام خراسان - تین نیوز خدادادبکرانی :
شهرک های حمل و نقل و پایانه های بار عمومی دو نوع تسهیلات حمل و نقل هستند که در شهرها و مناطق مختلف ایجاد می شوند!!
البته، این دو مفهوم به نحوه استفاده و نوع خدماتی که ارائه می دهند، تفاوت دارند:
شهرک های حمل و نقل توسط شرکت های حمل و نقل در مراکز عمده بار ایجاد می شوند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
-اداره این شهرک ها توسط شرکت های حمل و نقل انجام می شود.
-هر شرکت حمل و نقل می تواند در شهرک دارای تأسیسات و امکانات مستقل غیر مشاع باشد.
این شهرک ها می بایست به کامیون داران خدمات بهتر و در فضای مناسب تری ارائه دهند.
-نظارت متمرکز دولتی و عدم دخالت بیجای دولت در امور مربوط به موارد غیر حاکمیتی از ویژگی های آنهاست.
پایانه بار عمومی:
-پایانه های بار عمومی معمولاً در شهرها و مناطق مختلف ایجاد می شوند.
-خدمات این پایانه ها به عموم مردم ارائه می شود.
-در پایانه های بار عمومی، خدمات باربری و اعلام بار انجام می شود.
معمولاً پایانه های بار عمومی برای تمرکز کامیونداران ورانندگان در خدمات دهی هر چه بهتر به جامعه ونظم وترتیب جهت دریافت وتوزیع بار وایمنی بهتر در حمل ونقل ایجاد می شود که می تواند در مسافت های کوتاه وهم اینکه مسافت طولانی خدمات به عموم جامعه را شامل شود...
به طور کلی، شهرک های حمل و نقل بیشتر به لجستیک شدن حمل ونقل کمک خواهد کرد و برای شرکت های حمل و نقل و کامیون داران امکانات بهتری را فراهم می کنند، در حالی که پایانه های بار عمومی خدمات به عموم مردم ارائه می دهند ودر جابجایی کالا در جامعه نقش مؤثری ایفا می کند ...
این تسهیلات در بهبود حمل و نقل بار و کالا نقش مهمی دارند و می توانند به بهره برداری بهتر از منابع و کاهش آلودگی محیطی کمک کنند...
اکنون که تفاوت بین شهرک حمل ونقل وپایانه بار عمومی مشخص شد ،
چگونه می شود شهرک های حمل ونقل در کشور ما ودر صنعت حمل ونقل جاده ای مؤفقیتی حاصل نکند ؟!
پاسخ روشن است ؛!
زمانی که خدمات دهی در شهرک حمل ونقل در موازات پایانه بار عمومی قرار گیرد ،واز اهداف اصلی خود که لجستیک شدن است دور شود .
هزینه های پرداختی در شهرک های حمل ونقل وپایانه های بار عمومی برعهده چه کسی خواهد بود ؟
باز قانون این موضوع را مشخص کرده است؛
هزینه های پرداختی در شهرک های حمل ونقل طبق مفاد ماده 18و20 قانون ضوابط وبهره برداری از مجتمع های رفاهی بین راهی در حمل ونقل جاده ای بر عهده بهره بردار یاشرکت های حمل ونقل وغرف مستقر در شهرک خواهد بود.
ولی در پایانه بار عمومی هزینه پرداختی آن بر عهده صاحبان کالا که خدمات دولتی جهت حمل ونقل کالای خود دریافت می کنند وبر اساس قانون هزینه های آن در موقع صدور سند حمل یا بارنامه از صاحبان کالا دریافت وبعنوان عوارض وجابجایی به خزانه دولت واریز می شود ...
مدیریت ونظارت آنها بر عهده کیست. ؟!
مدیریت شهرک های حمل ونقل بر عهده شورایی متشکل از بهره بردار،نماینده اداره کل ،انجمن شرکت های حمل ونقل ،ونماینده استفاده کننده از غرف مستقر در شهرک ..
ولی مدیریت پایانه بار عمومی بر عهده سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای است ...
آیا با هوشمند سازی حمل ونقل وبرخط شدن عملیات حمل کالا وصدور بارنامه الکترونیکی در آینده نیازی به چنین شهرک هایی در صنعت حمل ونقل خواهد بود ؟
پاسخ با مخاطبین گرامی ودست اندر کاران وتصمیم گیرندگان وتصمیم سازان حمل ونقل جاده ای ...
لذا شایسته است متصدیان امر وناظران بر اجرای طرح ها ولوایح در حمل ونقل جاده ای کشور بیشتر از آنچه که امروز شاهد فعالیت موازی گونه شهرکها وحضور دلالان بار در این پایانه ها وشهرکها هستیم ،
مسیر اجرای طرح را به سمت سیاست گذاری های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (88)در حمل ونقل و در راستای سیاست های کلی نظام در گام دوم انقلاب قدم برداشته تا همسو وهمراه با جامعه وانقلاب به اهداف وآرمانهای پیش بینی شده انقلاب اسلامی نزدیک تر شویم ...

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/695823/تفاوت-بین-شهرک-حمل-ونقل-وپایانه-بار-عمومی-در-حمل-ونقل-جاده-ای
بستن   چاپ