پیام خراسان
فرودگاه بجنورد در شوق پرواز/ مسئولان وعده‌ها می‌دهند
شنبه 7 مهر 1403 - 09:30:55
پیام خراسان - راه‌های مواصلاتی یکی از زیرساخت‌های اساسی برای توسعه هر منطقه‌ای محسوب می‌شود؛ این زیرساخت‌ها برای استان‌هایی همچون خراسان شمالی که با مرکز کشور و پایتخت فاصله زیادی دارند، بسیار ضروری‌تر محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، راه‌های مواصلاتی یکی از زیرساخت‌های اساسی برای توسعه هر منطقه‌ای محسوب می‌شود؛ این زیرساخت‌ها برای استان‌هایی همچون خراسان شمالی که با مرکز کشور و پایتخت فاصله زیادی دارند، بسیار ضروری‌تر محسوب می‌شود.
خراسان شمالی یکی از استان‌های تقریبا محروم از زیرساخت‌های مواصلاتی است به طوری که حتی یک کیلومتر آزادراه نداشته و از داشتن ریل قطار نیز بی بهره است.
در این بین تنها یک فرودگاه باقی می‌ماند که طی سالیان گذشته کارایی خاصی برای این استان نداشته است؛ عده‌ای فرودگاه بجنورد را معلول می‌نامند و معتقدند پتانسیل انجام پرواز‌های سنگین را ندارد؛ با همین بهانه نیز یکی از کوه‌های اطراف شهر در سالیان گذشته تراشیده شد، اما باز هم مشکل همچنان بر طرف نشد.
مسئولان استان در هر سطح و رده‌ای حضور سرمایه گذاران و مسئولان ارشد دولتی در استان را یکی از عوامل مهم رشد و توسعه می‌دانند و با بهانه اینکه تعداد پرواز‌های بجنورد بسیار معدود است، رشد استان را در این شرایط محال بیان می‌کنند.
هر چند ممکن است این موضوع یک بهانه باشد و مسئولان باید تلاش بیشتری داشته باشند، اما نمی‌توان از اثر نبود راه‌های مواصلاتی خصوصا پرواز در استان به راحتی عبور کرد.
نخستین پرواز بین المللی پس از چندین سال
مسئولان استانی و ملی در برهه‌های مختلف زمانی تعداد پایین پرواز‌های فرودگاه بجنورد را علل مختلفی عنوان کرده بودند؛ عده‌ای شرایط خاص محیطی را عامل اصلی می‌دانند و عده دیگر کمبود هواپیما در کشور را؛ برخی نیز معتقدند هر دو مسئله حل شده است، اما مشکل اساسی مدیریت ناکارآمد بوده و با همین شرایط نیز می‌توان تعداد پرواز‌های بجنورد را افزایش داد.
از سوی دیگر طی روز‌های گذشته نخستین پرواز بین المللی فرودگاه بجنورد به مقصد نجف رقم خورد؛ این اتفاق ارزشمند در حالی رخ داد که مسئولان وعده داده بودند تعداد بسیار بیشتری پرواز به مقصد عراق طی روز‌های پیش از اربعین تدارک دیده شده است که این اتفاق تنها به یک پرواز ختم شد.
تعداد هواپیما‌ها کم است
همچنان مشخص نیست گره کور فرودگاه بجنورد دقیقا کجاست و چه زمانی باز خواهد شد.
محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی پانزدهم شهریور در نشست ستاد توسعه مردمی خراسان شمالی اظهار کرد: افزایش پرواز‌ها در فرودگاه بجنورد درخواست مردم استان و سرمایه گذاران است و در این زمینه پیگیری‌های زیادی انجام شده است.
وی افزود: به علت کم بودن هواپیما، شمار پرواز‌ها در این فرودگاه کاهش یافته و در این باره در حال رایزنی با ایرلاین‌ها هستیم.
حسین نژاد بیان کرد: پیگیری‌های لازم برای افزایش پرواز‌های فرودگاه بجنورد در راستای رفاه حال شهروندان در دست اقدام است.
شرایط خاص فرودگاه بجنورد/ کمک برای افزایش پرواز‌ها
محمدحسین آجیلیان، مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور سوم مهر ماه در سفر به خراسان شمالی در دیدار با استاندار اظهار کرد: شهر بجنورد از فرودگاه خوبی برخوردار است و این مجموعه بزرگترین طول باند فرودگاه‌های کشور را دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه توپوگرافی منطقه بجنورد خاص است بنابراین با نگاه تخصصی دستگاه‌های اجرایی می‌توان شاهد توسعه بیشتر این مجموعه بود.
آجیلیان خاطرنشان کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور برای توسعه فرودگاه بجنورد و افزایش پرواز‌ها به خراسان شمالی کمک خواهد کرد.
مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: برقراری پرواز با مدیر فرودگاه نیست بلکه تابع ناوگان هوایی است، اما گسترش فعالیت‌های فرودگاه در سال‌جاری به خوبی انجام شده است.
فرودگاه جدیدی در بجنورد ساخته می‌شود؟
این شرایط خاص فرودگاه بجنورد حاکی از آن است که اگر مشکل هواپیما نیز نداشته باشیم، ممکن است فرودگاه بجنورد همچنان با مشکلات زیادی مواجه شود به طوری که با کوچکترین تغییر شرایط آب و هوایی، شاهد لغو پرواز‌ها خواهیم بود.
همین امر موضوع ساخت فرودگاه جدید در بجنورد یا یکی از شهر‌های خراسان شمالی را مورد بحث قرار داده است. اما مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور در سفر به خراسان شمالی این موضوع را رد کرد و اظهار داشت: اکنون برنامه‌ای برای ایجاد فرودگاه در سطح کشور وجود ندارد و گسترش، توسعه و تجهیز فرودگاه‌های موجود در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: برنامه هفتم توسعه ساخت و ساز فرودگاه جدید در سطح کشور را متوقف کرده است.
صرفه اقتصادی برای پرواز‌های بجنورد وجود ندارد؟ / به مشهد بروید
یکی دیگر از موضوعات قابل بحث داشتن صرفه اقتصادی برای شرکت‌های هواپیمایی برای قرار دادن یک هواپیما در این خط بجنورد تهران است. آجیلیان به این موضوع نیز اشاره داشت و اظهار کرد:: بیشتر ایرلاین‌های سطح کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و بخش اقتصادی را مد نظر دارند این استان باید شرایط را برای پذیرش از سوی ایرلاین‌ها را نیز فراهم کند.
وی بر خرید هواپیما برای این فرودگاه نیز تاکید کرد و گفت: این امر نیز می‌تواند موجب برقراری پرواز‌های منظم باشد.
مشاور مدیرعامل در امور اجرایی شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه فرودگاه شهدای بجنورد در تراز فرودگاه‌های منطقه‌ای است گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه هواپیما‌های متوسط قادر به برقراری پرواز در این فرودگاه هستند که عملیات پرواز باید توسط خلبان نیز مورد تایید قرار گیرد.
وی گفت: همچنین فرودگاه بجنورد می‌تواند مسافران خود را با هواپیما‌های کوچک به فرودگاه مشهد انتقال دهد و مابقی سفر از آن فرودگاه انجام شود که این روش در برخی از فرودگاه‌ها قابل انجام است.
کلاف سردرگم فرودگاه بجنورد همچنان لاینحل باقی مانده است و باید دید چه زمانی این مشکل که ابعاد مختلفی را شامل می‌شود، به صورت رسمی پایان می‌یابد.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/736785/فرودگاه-بجنورد-در-شوق-پرواز--مسئولان-وعده‌ها-می‌دهند
بستن   چاپ