پیام خراسان
شخصیت پردازی و روایت لازمه بازی‌های ایرانی
چهارشنبه 11 مهر 1403 - 18:51:57
پیام خراسان - شخصیت پردازی و روایت لازمه بازی‌های ایرانی
کتاب بازارپردازی بازی‌های ویدئویی در ایران (چالش‌ها و فرصت ها) منتشر شد.
مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره انتشار این کتاب گفت: کتاب بازارپردازی بازی‌های ویدئویی در ایران با سه بخش اصلی منتشر شد.
وی گفت: بخش اول این کتاب که به صورت ترجمه انجام شده مروری بر وضعیت بازارپردازی بازی‌های ویدئویی در جهان داشته و در واقع نویسندگان این مقاله به مقایسه صنعت بازی و انیمیشن، میزان درآمد صنعت بازی، حضور شرکت‌های فعال و گردش اقتصادی این صنعت در جهان پرداخته‌اند و ما نیز علاوه بر این بخش‌ها شرکت‌ها و موسسات این حوزه را در سراسر جهان بررسی کردیم. 
شهیدی ادامه داد: در بخش دوم کتاب، چالش‌های بازارپردازی بازی‌های ویدئویی در ایران از منظر بازی‌سازان مد نظر قرار گرفته است، به طور کلی میتوان گفت یک مدل نظری با روش «گرند تئوری» درباره تولید محصولات بازی در ایران است، به طور مثال بخشی از این کتاب به موضوعات فنی پرداخته اینکه چه خلا‌هایی در زیرساخت توسعه محصولات بازی وجود دارد، چالش حقوق معنوی و مالکیت معنوی در ایران چگونه است، زیرا ما در ایران با محدودیت تولید بازی رو به رو هستیم و برخی از محصولات را نمی‌توانیم در ایران تولید کنیم و در طول زمان از آنها در شرایط مناسب بهره برداری کنیم بخش دیگری هم باز می‌گردد به مناسبات اقتصادی اینکه باید تولیدات برای تولید کننده‌های مخصوصا محصولات نوشت افزار صرفه اقتصادی داشته باشد. در کنار پرداختن به چالش‌ها باید راهکار‌هایی هم در این کتاب تعریف می‌شد، بنابراین بخشی از این راهکار‌ها مبتنی بر سیاست گذاری اتخاذ شد، مثلا باید به شخصیت‌های تولید شده در ایران بپردازیم 
وی تصریح کرد: در بخش سوم کتاب، موضوع شخصیت‌های بازی در ایران براساس 100 بازی بررسی شده‌اند و موضوعاتی مثل: جنسیت، هویت، مضامین و نوع‌شناسی فرهنگی شخصیت‌ها به طور کامل دسته بندی شده‌اند. در این فصل محققان 5 دسته از شخصیت‌ها شامل شخصیت‌های اسطوره‌ای، شخصیت‌‎های تاریخی، شخصیت‌های دینی- مذهبی، شخصیت‌های مدرن و شخصیت‌های عامه‌پسند را شناسایی کرده‌اند. همچنین هویت شخصیت‌ها از منظر ادبی، حقیقی و تخیلی بودن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
شهیدی در پایان بیان کرد: بخش اول کتاب به صورت ترجمه انجام شده و بخش دوم و سوم کتاب به صورت تالیفی و نتایج تحقیقات داخلی بوده که انجام شده است، علاقه مندان می‌توانند این کتاب را از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خریداری کنند همچنین در آینده نزدیک نسخه الکترونیک این کتاب در فروشگاه‌های برخط سپرده می‌شود.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/740284/شخصیت-پردازی-و-روایت-لازمه-بازی‌های-ایرانی
بستن   چاپ