پیام خراسان
انتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و افغاانستان از وضعیت مسیرهای ترانزیت/ نیازمند ایده‌های نو هستیم
جمعه 4 آبان 1403 - 14:55:28
پیام خراسان - به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، محمود سیادت، شامگاه 3 آبان ماه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق اظهار کرد: تأکید می‌کنم که اگر هدف اصلی فعال‌سازی چابهار، توسعه ترانزیت و ایجاد انتفاع برای محور شرق است، با این روند فعلی که تا اکنون پیش رفته‌ایم، قطعاً این اهداف محقق نخواهد شد.
وی بیان کرد: برای فعال‌تر شدن این موضوع، پیشنهاد می‌کنم کارگروهی مرکزی در استان خراسان رضوی تشکیل شود و دبیرخانه و ریاست آن به‌صورت دوره‌ای، هر دو سال بین استانداران سه استان بچرخد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه از ملاقات‌های متعدد با وزرا و مسئولان درجه یک افغانستان برداشت کرده‌ام که آن‌ها بسیار مشتاق و آماده همکاری هستند، گفت : اما باید توجه داشت که آنان معطل نخواهند ماند. اکنون زمان مناسبی برای فعال‌سازی مسیرهای ترانزیتی مانند ترانس-افغان (اتصال ازبکستان به پاکستان از طریق افغانستان) است. در هر بازه زمانی، نیازمند ایده‌های جدید و مسیرهای ترانزیت نو هستیم.
سیادت عنوان کرد: این مدارهای ترانزیتی در حال باز شدن هستند، اما ما به دلیل تحریم‌ها و ندانم‌کاری‌ها، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، از این فرصت‌ها جا می‌مانیم.
لزوم تخصیص اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق در ادامه مهدی جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: برای تشکیل کارگروه عالی و کارگروه هماهنگی، ضرورت دارد که جایگاه قانونی این کارگروه مشخص شود. در اسناد بالادستی هیچ اشاره‌ای به تشکیل کارگروه توسعه شرق نشده است؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود که مصوبه‌ای در این خصوص از سوی شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی یا وزارت راه و شهرسازی اخذ شود تا جایگاه قانونی پیدا کند.
خبر مرتبط

پیام خراسان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: پس از کسب جایگاه قانونی، مسائل مرتبط را مطرح خواهیم کرد. کارگروه هماهنگی در حال برگزاری است و معاونین اقتصادی ریاست آن را بر عهده دارند. اعضای این کارگروه در استان مشخص شده‌اند و کمیته‌های اقتصادی و حمل و نقل تعیین شده‌اند. مصوبات مربوط به کارگروه عالی آماده شده و منتظر برگزاری این کارگروه هستیم.
وی گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه شود، اهمیت رسیدگی به مناطق محروم بوده که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است. در این راستا، نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق به عنوان پروژه ملی داریم. متأسفانه، هیچ سرفصل اعتباری ملی برای این موضوع وجود ندارد. برای نوسازی و تقویت ناوگان باری نیز به اعتبارات و تسهیلات ویژه نیاز داریم؛ چرا که ناوگان موجود در استان در وضعیت مطلوبی نیست و باید نوسازی شود.
جعفری بیان کرد: همچنین برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی مسیر کریدور، از جمله پارک‌ها و موارد مشابه، نیازمند اعتبار ویژه هستیم. پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد و مسیرهای ارتباطی به مرزها نیز به سرعت بیشتری نیاز دارد. علی‌رغم صحبت‌های مقام معظم رهبری در این خصوص، اطلاعاتی که داریم نشان می‌دهد که اعتبار این پروژه جابجا شده و از اولویت خارج گردیده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این پروژه باید در اولویت قرار گرفته و به قوت خود ادامه یابد. با توجه به اینکه ممکن است لابی کمتری در این زمینه داشته باشیم، درخواست همدلی بیشتری بین استان‌های خراسان جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان داریم تا بتوانیم به هم‌افزایی برسیم.
وی اضافه کرد: همچنین در خصوص کریدور هنوز در حال تعریف آن هستیم، اما مشکل سوخت کامیون‌داران هنوز حل نشده است. سوخت کامیون‌ها از ساعت 7 صبح شروع و تا ساعت 2 بعدازظهر تمام می‌شود و پس از آن کامیون‌ها باید تا ساعت 7 روز بعد منتظر بمانند. این موضوع بر حمل و نقل در این مسیر تأثیر منفی دارد و برای حل آن نیازمند اعتبار و هم‌افزایی هستیم.
جعفری افزود: در نهایت، موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنیم، ضرورت تقویت دیپلماسی بین وزارت خارجه ایران و پاکستان و کشورهای آسیای میانه است. امیدواریم که این موارد به جایگاه قانونی خود برسند و به تحقق اهداف مورد نظر کمک کنند.
خبر مرتبط

پیام خراسان


http://www.khorasan-online.ir/fa/News/750530/انتقاد-رئیس-اتاق-مشترک-ایران-و-افغاانستان-از-وضعیت-مسیرهای-ترانزیت--نیازمند-ایده‌های-نو-هستیم
بستن   چاپ