پیام خراسان - مهدی عبداللهیدبیر سرویس اقتصاد در روزهای گذشته اتحادیه اروپا با طرح ادعاهای بیاساس، شرکت کشتیرانی ایران و همچنین برخی کشتیها و بنادر کشور را تحریم کرد. پس از آن، انگلیس نیز از تحریم شرکت کشتیرانی ایران خبر داد. بررسیهای تاریخی نشان میدهد تحریمهای کشتیرانی ایران سابقهای طولانی داشته و اولین بار در 1332 و پس از ملی شدن صنعت نفت، توسط انگلیسیها کلید زده شده است.
پس از پیروزی انقلاب، اولین تحریم جدی کشتیرانی در سال 2005 و پس از تصویب اولین قطعنامه شورای امنیت به دلیل فعالیتهای هستهای کشورمان بوده است. همچنین در سالهای 2008، 2010، 2018، 2020، 2022 و 2024 نیز بالاترین تحریمها علیه کشتیرانی کشورمان اعمال شده است.
بااینحال، آمارها نشان میدهد کشتیرانی ایران بهرغم تحریمهای ظالمانه، در سال 1402 با تخلیه و بارگیری 157 میلیون تن کالا به بنادر کشور، توانسته رکورد سال 1396 و قبل از تحریمها را نیز بکشند. در 8ماهه نخست امسال نیز تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور رشد 3 درصدی نسبت به پارسال داشته است.
براساس گزارش آنکتاد، در سال 2023 یونان بزرگترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت جابهجایی بار دریایی این کشور 393 میلیون تن است. پس از آن، چینیها با 302 میلیون دوم بوده، ژاپن با 238 میلیون تن سوم، سنگاپور با 141 میلیون تن چهارم و هنگکنگ با 117 میلیون تن پنجم است.
کره جنوبی و آلمان نیز با 97 و 77 میلیون تن به ترتیب در رتبههای ششم و هفتم هستند. پس از آنها، تایوان و انگلستان با 58 میلیون تن، در رتبههای هشتم و نهم قرار دارند. در این رتبهبندی ناوگان دریایی ایران با ظرفیت 19/3 میلیون تن و سهم نزدیک به یک درصدی (دقیقا 0.86 درصدی) در رتبه 23 جهان قرار دارد. در این رتبهبندی، ترکیه و روسیه به ترتیب با رتبه 16 و 22 بالاتر از ایران بوده، و کشورهای هلند با رتبه 24، فرانسه رتبه 25، عربستان رتبه 26، ایتالیا رتبه 28، مالزی 30، عمان 32، قطر 34 و کویت با رتبه 35، همگی پایینتر از ایران هستند.
متن گزارش مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/771750/کشتیرانی-ایران-رکورد-جابهجایی-بار-را-شکست