دیپلماسی شهری، شهر غزه را هم ببیند
دوشنبه 19 آذر 1403 - 14:49:16
|
|
پیام خراسان - شهردار مشهد گفت: سازمان های جهانی در حال تلاش برای بهبود زیست شهری و همراهی شهروندان هستند و در این بین شهرهایی مانند غزه و لبنان مظلومانه به خاک و خون کشیده شدند؛ نمیتوان حرف از دیپلماسی شهری زد و چشم بر این مظلومیت بست. - اخبار استانها - به گزارش خبرگزاری تسنیم از ، محمدرضا قلندرشریف امروز در سمینار آموزشی مرکز بین المللی آموزش مترو پلیس مشهد گفت: مشهد حدود ١٣ سال به عنوان میزبان مترو پلیس مطرح شده و تاکنون ١٢ دوره آموزشی مختلف مورد نیاز برگزار شده و امروز شاهد برگزاری سیزدهمین دوره آموزشی بوده و خرسندیم که این تکلیف مدیریت شهری به خوبی در حال انجام است. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان وی تصریح کرد: شهرها به عنوان یکی از ارکان اصلی تمدن مطرح بوده و تاثیرگذاری بسیار زیادی در حاکمیت داشته و روز به روز این تاثیر پررنگ تر خواهد شد. این تاثیرات دچار چالش های زیادی نیز بوده و اگر به موقع برای آن درمان و راهکار پیدا نکنیم دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد. طی این سالها با رویکرد مدیریت شهری، دوره های مختلفی برگزار شده و با توجه به جایگاه فعلی مدیریت شهری، بحث برندسازی و بازاندیشی یا رویکرد خلاقانه و نوآوری مورد توجه است. قلندرشریف بیان کرد: همچنین بحث خلاقیت در ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرها نیز اهمیت دارد و در مدیریت شهری به عنوان هاب دیپلماسی شهری و و منتخب بریکس و شانگهای، تلاش خواهیم کرد در خلاقیت و هنرهای رسانه ای یونسکو عضو شویم و فعالیت پررنگی داشته باشیم. وی در خصوص معضلات مدیریت شهری گفت: یکی از دیگر معضلات مدیریت شهری، حمل و نقل عمومی ارزان، دسترسی بالا و فراگیر بوده که چالش اصلی شهرها، مباحث محیط زیستی و تاثیر زیاد آن در بهبود زیست شهری و کاهش آلودگی های محیطی است. یکی از مباحث مهم این دوره نیز حمل و نقل است و سعی داریم به سمتی حرکت کنیم که از حمل و نقل پاک حداکثر استفاده را داشته باشیم. شهردار مشهد با اشاره به مظلومیت فلسطین و شهرهای اشغالی ادامه داد: همه مدیران، فعالین و سازمان های جهانی در حال تلاش برای بهبود زیست شهری و تعامل همراهی شهروندان هستند و در این بین شهرهایی مانند غزه و جنوب لبنان مظلومانه به خاک و خون کشیده شدند. نمیتوان حرف از دیپلماسی شهری زد و چشم بر این مظلومیت بست. وی خاطرنشان کرد: در مدیریت شهری مشهد به دنبال آن هستیم تا اجلاس کلانشهرهای بریکس را با عنوان حمایت از کودکان غزه برگزار کنیم و با حمایت شما باید به سمتی برویم که به بازسازی و احیای این مناطق کمک کنیم. مسلما در این اجلاس و دیگر برنامه ها، جنایت های رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم. مدیریت تقاضای سفر راهکاری برای کاهش ترافیک شهریار افندیزاده، معاون سابق حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با تأکید بر اهمیت مدیریت تقاضای سفر بهعنوان یکی از استراتژیهای کلیدی در حوزه حملونقل، گفت: با افزایش جمعیت و رشد سفرهای شهری، نیاز به مدیریت کارآمد این سفرها بیشتر احساس میشود. وی افزود: هدف از مدیریت تقاضای سفر، ایجاد تعادل بین تقاضا و عرضه در سیستم حملونقل و ارتقای کیفیت زندگی شهری است. مدیریت تقاضای سفر رویکردی استراتژیک است که تلاش میکند چگونگی، زمان و مقصد سفرها را مدیریت کند. این استراتژی که از دهه 1980 در کشورهای پیشرفته شروع شده، به دنبال کاهش وابستگی به وسایل نقلیه شخصی، تشویق به استفاده از حملونقل عمومی، و بهینهسازی توزیع زمان سفرهاست. افندیزاده توضیح داد: مدیریت تقاضا شامل روشهایی مانند تغییر زمان سفرها به خارج از ساعات اوج، افزایش استفاده از حملونقل عمومی، و کاهش سفرهای غیرضروری است. این استاد دانشگاه به معرفی راهکارهای عملی مدیریت تقاضای سفر پرداخت و پنج محور اصلی را مطرح کرد که می توان به تغییر الگوی سفرهای کاری و آموزشی، کاهش سفرهای غیرضروری، بهبود نظام کاربری زمین، ترویج استفاده از حملونقل عمومی و اشتراکی، توسعه ابزارهای هوشمند مدیریت سفر اشاره کرد. افندیزاده گفت: مدیریت تقاضای سفر میتواند منافع متعددی از جمله کاهش ترافیک و تراکم در معابر شهری،کاهش آلودگی هوا و صوتی.صرفهجویی در مصرف سوخت و بهبود بهرهوری اقتصادی و کاهش هزینههای حملونقل برای شهروندان را برای شهرها به همراه داشته باشد. وی با اشاره به تجربیات موفق جهانی در این زمینه گفت: در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا، استفاده از سیستمهای هوشمند حملونقل (ITS) و سیاستهای تشویقی و بازدارنده برای مدیریت تقاضای سفر نتایج قابل توجهی داشته است. برای مثال، ایجاد خطوط ویژه برای وسایل نقلیه اشتراکی یا کاهش هزینه پارکینگ برای کاربران حملونقل عمومی از جمله این اقدامات است. معاون سابق حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی دیگر از روشهای مؤثر، افزایش هزینه استفاده از خودروهای شخصی از طریق سیاستهایی مانند عوارض ورود به محدودههای پرترافیک و افزایش هزینه پارکینگ است. البته اجرای این سیاستها باید با توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی همراه باشد تا گزینههای جایگزین برای شهروندان فراهم شود. افندیزاده در ادامه به شرایط خاص شهرهای ایران پرداخت و تأکید کرد که با توجه به رشد سریع جمعیت و محدودیتهای زیرساختی، مدیریت تقاضای سفر در کشور ما از اهمیت دوچندانی برخوردار است. وی گفت: در حال حاضر، بسیاری از شهرهای بزرگ ایران با مشکلاتی مانند تراکم ترافیک، آلودگی هوا و کاهش کیفیت زندگی مواجه هستند. اجرای سیاستهای مدیریت تقاضای سفر میتواند گامی مؤثر در حل این مشکلات باشد. انتهای پیام/282
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/783161/دیپلماسی-شهری،-شهر-غزه-را-هم-ببیند
|