ارتباط پژوهش با فعالیت های فرهنگی در دستور حوزه علمیه خواهران
پنجشنبه 29 آذر 1403 - 14:35:43
|
|
پیام خراسان - به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکار خانم طاهره حیاتی در گفتوگویی در رابطه با اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس علمیه خواهران قم عنوان کرد: بعد از حدود پنج سال فعالیت در سمت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم تصمیم گرفتیم که آثار پژوهشی بانوان طلبه قمی در یک نمایشگاه تجمیع شود. پس از مشورت پیرامون برگزاری به صورت استانی یا مدرسهای نتیجه حاصل شد که هر مدرسه یک غرفه به صورت مستقل داشته باشد. وی افزود: در معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران قم علاوه بر برنامههای متداول مقالات پایانی طلاب سطح 2، پایاننامههای سطح3 و رسالههای سطح 4 هر مدرسه کارویژه تخصصی در عرصه پژوهش دنبال میکند و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران قم که با 14 غرفه برگزار شده است هر مدرسه با رویکرد کارویژه پژوهشی که در مدرسه دارد غرفه گردانی میکند. معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم بیان کرد: حوزه علمیه خواهران قم در سطوح دو (سیکل و دیپلم)، سه و چهار پذیرش دارد و در این نمایشگاه آثار پژوهشی هر سه مقطع به نمایش گذاشته شده است. وی یادآور شد: حوزه علمیه خواهران استان قم 21 فارغالتحصیل در سطح چهار دارد که این افراد اولین گروه فارغالتحصیلان سطح چهار حوزه علمیه خواهران در سطح کشور هستند. حیاتی با اشاره به پراکندگی مدارس حوزه علمیه خواهران در شهر قم گفت: در شهر قم هفت مدرسه علمیه خواهران در هفت منطقه مختلف داریم این پراکندگی با هدف تأثیرگذاری بیشتر حوزههای علمیه خواهران در محیط پیرامونی صورت گرفته است. وی تأکید کرد: معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران قم تلاش کرده است که امر پژوهش با فعالین فرهنگی گره خورد و در راستای تحقق این هدف کار ویژه هایی را طراحی و اجرا کرده است که از جمله آنها حضور فعال بانوان طلبه در طرح امین، تولید محتوا برای مبلغین، عینیسازی علوم اسلامی و... است. معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم تصریح کرد: طلاب مدرسه حضرت خدیجه (س) به صورت ویژه در عینی سازی علوم اسلامی فعالیت میکنند که از سال گذشته این امر را آغاز کردند و امسال به صورت جدیتر در حال پیگیری هستند. در این طرح دستاوردهای پژوهشی به قالبهای عینی مانند بازیهای خلاقانه تبدیل میشوند که برخی از این بازیها در مرحله ثبت اختراع است. حیاتی تبدیل دستاوردهای پژوهشی به داستان و کتاب کودک را از دیگر فعالیتهای ویژه پژوهشی حوزههای علمیه قم بیان کرد و گفت: مدرسه شهید حاج غفاری به طور ویژه در این عرصه فعالیت میکند و دورههای متعدد نویسندگی از جمله داستان نویسی برگزار کرده است. پژوهشهای بانوان طلبه پشتوانهای برای تولید فیلم معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم ادامه داد: در این زمینه تبدیل پایاننامهها و پژوهشهای پایانی به پشتوانههای علمی برای فیلمسازی را داشتیم که امسال در جشنواره اشراق رقم خورد تا پژوهشها به میدان عمل بیایند. وی چاپ کتابهای متنوع را از دیگر دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران دانست و اظهار کرد: رونمایی و چاپ 20 جلد کتاب در بازه یک ساله هفته پژوهش 1402 تا هفته پژوهش 1403 از دیگر دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران است. حیاتی افزود: یکی از کتب رونمایی شده برگرفته از رساله سطح چهار خانم دکتر پیشوایی بوده است که برگزیده کتاب سال و پژوهش برتر بوده است و اکنون نیز خواسته شده است که به عنوان معیاری برای تدریس در دانشگاهها در رشته مرتبط قرار بگیرد. معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم اضافه کرد: اغلب پایاننامههای سطح سه نیز به کتاب تبدیل شده است که مدرسه حضرت زینب (س) در سه سال اخیر حدود 50 کتاب در این زمینه چاپ کرده است. وی عنوان کرد: در فراخوان جشنواره مقالات سطح دو، 712 مقاله دریافت شد که همه آنها بررسی شدند به به نشریات تخصصی، همایشهای ملی و بینالمللی ارسال شدند و اکنون بیش از 200 گواهی پذیرش مقاله داریم. در این زمینه مدرسه شهید حاج غفاری بیش از 100 مقاله در همایشهای ملی و بینالمللی دارد که بیشتر این همایشها ISC هستند و مقالات در پایگاههای استنادی نمایه شدند. حیاتی افزود: در مدارس مقطع سیکل نیز طلاب توانستند مقالاتشان را به همایشهای مختلف از جمله همایش حجاب دانشگاه حضرت معصومه (س) و همایش ملی زن خانواده امنیت ارسال کنند و گواهی پذیرش دریافت کنند. معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم اظهار کرد: در یک سال اخیر حدود 30 نشست تخصصی در موضوع زن و خانواده و 20 نشست علمی ترویجی در مدارس علمیه خواهران قم برگزار شده است. وی با اشاره به اینکه نشریه مفتاح در صدد اخذ رتبه علمی پژوهشی است، گفت: چهار نشریه تخصصی با رویکرد خانواده در موضوعات مختلف فعال هستند همچنین سه نشریه داخلی سرچشمه اندیشه، کلام کوثر و حضرت خدیجه نیز داریم. حیاتی یادآور شد: بانوان طلبه در عرصههای تولید محتوای روزانه مانند تولید محتوا از کتب مختلف با عنوان یک برش از کتاب و یک فنجان کتاب نیز فعال هستند که این فعالیتها در قالب بروشور و پیامرسانهای داخلی به اشتراک گذاشته میشود. وی اضافه کرد: کارویژه دورنگار با هدف تربیت بانوان برای نگارش گزارههای کوتاه و گویا (توییت نویسی) فعالیت میکند. این فعالیت در گام اول برای شبکههای اجتماعی داخلی و در گام دوم برای شبکه های اجتماعی خارجی برنامه ریزی شده است. معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم بیان کرد: طراحی سایت ترگل با هدف ایمن سازی خانواده از دیگر کارویژههای معاونت پژوهش بوده است که کلیه اقدامات آن از جمله پشتیبانی فنی، پشتیبانی تولید محتوا، بارگذاری، طراحی لوگو و... توسط بانوان طلبه صورت میگیرد. وی اظهار کرد: در پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی روش تحقیق کیفی مطرح است که در این روش چهار مدل تحلیل محتوا، تحلیل مضمون، نظریه بنیاد و اقدام پژوهی وجود دارد. حیاتی عنوان کرد: به توجه به اهمیت روش تحقیق، در کار ویژه دیگر به دنبال تربیت پژوهشگران کیفی هستیم که اقدامات اولیه آن از جمله برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی از تابستان صورت گرفته بود.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/789578/ارتباط-پژوهش-با-فعالیت-های-فرهنگی-در-دستور-حوزه-علمیه-خواهران
|