پیام خراسان
لزوم مخاطب شناسی برای میزبانی از زائران رضوی
سه شنبه 4 دي 1403 - 13:36:28
پیام خراسان - به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «علی عسگری» معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضویدر جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ویژه نوروز 1404 با بیان اینکه، خدمت رسانی به زائران و افزایش میزان رضایتمندی زوار راه تقرب به حضرت رضا (ع) است، اظهار داشت: فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم برای زائران و مسافران نوروزی اولویت اصلی اعضای ستاد خدمات سفر است.
جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان ادامه داد: ضرورت دارد سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی ستاد خدمات سفر مبتنی اولویت سنجی نیاز‌ها و خواسته‌های زائران و مسافران نوروزی باشد. او تاکید کرد: تمامی کمیته‌های عضو ستاد خدمات رسانی نسبت به بازنگری و آسیب‌شناسی برنامه‌ها و اقدامات سال قبل اهتمام ورزیده و ضمن ارزیابی و احصاء دقیق نقاط قوت و ضعف دوره‌های گذشته به ویژه در ایام اوج سفر مانند عید نوروز، اعیاد و دهه آخر صفر، نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت خود را تقویت نمایند.
رسانه ستاد خدمات سفر تقویت شود
وی گفت: کمیته فرهنگی و اطلاع‌رسانی ستاد خدمات سفر نقش مهم و تأثیرگذار در تسهیل و تسریع در ارائه خدمات رسانی به زائران مسافران نوروزی دارد، تمامی کمیته‌های ذیل ستاد اجرایی خدمات سفر با تعامل و همکاری کمیته اطلاع رسانی با رسانه‌ها و خبرنگاران ارتباط داشته باشند و برنامه‌ها و اقدامات خود را گزارش دهند.
حجت‌الاسلام عسکری اظهار کرد: ضرورت دارد تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد با همکاری و هماهنگی کامل تمامی ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌های دستگاه‌های خود را در راستای خدمات رسانی شایسته و با هدف تحقق انتظارات و خواسته‌های زائران امام رضا علیه السلام به کار گیرند.
وی تصریح کرد: مدیریت و نظارت در بخش‌های حمل و نقل، اسکان، بهداشت و درمان و تامین اقلام مورد نیاز زائران به خصوص در اطراف حرم رضوی به صورت دقیق و مسئولانه مدیریت و نظارت شود.
تدبیر برای زائرین در ماه رمضان
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه ایام نوروز با ماه مبارک مقارن شده‌است، ضرورت دارد برنامه‌ریزی‌ها برای خدمت رسانی و پذیرایی از زائران در هتل‌ها و مراکز اقامتی تسهیل شود تا شاهد بهبود خدمات و افزایش میزان رضایتمندی زائران و مسافران نوروزی در سطح استان خراسان رضوی باشیم.
وی یادآور شد: با توجه به این‌که 80 درصد زائران مشهد با وسایل نقلیه شخصی و عمومی از طریق جاده‌ها به زیارت مشرف می‌شوند، تامین نیاز‌های زائران جاده‌های منتهی به مشهد حائز اهمیت است و باید مجتمع‌های بین راهی و ایستگاه موقت استراحت، برای ارائه خدمات به زائران بیشتر از گذشت تلاش کنند و امکانات و خدمات برای توقف و استراحت زائران در مجتمع‌های بین راهی افزایش یابد.
عسکری در ادامه جلسه بر ضرورت کنترل و نظارت بر جاده‌ها برای تامین سلامت مردم و کاهش میزان تصادفات در راه‌های استان تاکید کرد و افزود: باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا در نوروز امسال کمترین حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای را داشته باشیم.
او مخاطب شناسی را برای میزبانی از زائران ضروری دانست و گفت: باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در آستان قدس، استفاده زائران از تفرجگاه‌ها، ظرفیت‌های تفریحی و نمایشگاه‌ها برنامه ریزی شود تا ماندگاری زائر افزایش یابد.
مشهد، مهیای خدمت به زائرین نوروزی
هم‌چنین سید جواد موسوی دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی نیز در این جلسه به ساختار و وظایف این ستاد اشاره کرد و گفت: برای نوروز نوروز 1403 تعداد 192 جلسه در ستاد و کمیته‌های تخصصی و ستاد‌های شهرستانی برای خدمت رسانی به زائران و مسافران برگزار شده است.
او ادامه داد: میانگین ضریب اشغال واحد‌های اقامتی رسمی در نوروز 1403 به میزان 53 درصد بوده و ضریب اشغال واحد‌های اقامتی رسمی، موقت و اضطراری 36 درصد بوده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در نوروز 1403 تعداد 280 هزار و 298 نفر از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی تحت نظارت این اداره کل بازدید کرده و 465 هزار نفر از فروشگاه‌های صنایع‌دتی بازدید کرده‌اند.
موسوی گفت: برنامه‌ریزی برای خدمت رسانی به زائران در نوروز 1404 از آبان ماه آغاز شده و مانور خدمت نیز 20 اسفند برگزار و اجرای طرح خدمت رسانی ویژه نوروز 1404 از 25 اسفند آغاز و تا 15 فروردین ادامه خواهد داشت.
لزوم هماهنگی اسکان زائر از مبدا
محسن داوری معاون استاندار و فرماندار مشهد در این جلسه گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی متغیر، اگر زائر حساب شده و با برنامه‌ریزی به مشهد سفر نکند در مشهد دچار مشکل می‌شود.
او بر ضرورت اطلاع‌رسانی و جریان سازی برای رزرو محل اقامت قبل از حضور در مشهد تاکید کرد و افزود: باید سامانه‌ای جامع ایجاد کنیم که افراد در مبداء محل اقامت خود را مشخص کنند در غیر این صورت به دلیل حجم بالای ورود زائران و مسافران، دچار کمبود و بحران خواهیم شد.
معاون استاندار و فرماندار مشهد تصریح کرد: مکان‌های پیش بینی شده برای اقامت رایگان و ارزان قیمت باید در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.
داوری یکی از چالش‌های زائران و مسافران را قیمت بلیت هواپیما اعلام کرد و گفت: ما در مشهد با این چالش مواجه‌ایم در حالی که منشاء آن در مشهد یا استان نیست، اما مسائل آن گریبانگیر ماست.
او افزود: مدیریت ظرفیت قطار‌های با مقصد یا مبداء مشهد باید از قبل اعلام شود تا برمبنای آن برنامه ریزی لازم برای جابه‌جایی زائران مسافران صورت گیرد.
احتمال افزایش مسافران نوروزی مشهد
جعفر شهامت مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: سفر‌های نوروزی به صورت «کریدوری» است، بسیاری از مسافران بعد از سفر به مشهد عازم جنوب کشور می‌شوند و بسیاری از مسافران بعد از سفر به مشهد عازم شمال کشور می‌شوند، بنابراین با توجه به نوع سفر‌های نوروزی با تقاضای سفر بالا به مشهد مواجه‌ایم.
او افزود: 62 مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی در راه‌های استان داریم که 55 درصد آنها در سه محور اصلی منتهی به مشهد قرار دارند و آماده خدمت رسانی هستند البته طرح نظارتی بر این مراکز تشدید خواهد شد.
علی صبوری مسئول کمیته امداد و نجات ستاد اجرایی خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: 35 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای و یک امداد هوایی در نوروز 1404 برنامه ریزی شده است.
لزوم حل نقاط حادثه خیز در جاده‌های منتهی به مشهد
سرهنگ احمد نوری نماینده کمیته امنیتی انتظامی و ترافیکی ستاد اجرایی خدمات سفر استان در این جلسه گفت: گنجایش و ظرفیت محدوده اطراف حرم مطهر رضوی به اندازه متقاضیان سفر به این منطقه نیست، باید پارکینگ‌ها از اطراف حرم مطهر رضوی خارج شود و تردد به تردد خودرو‌ها به طرح حرم ممنوع باشد و زائران با وسایل حمل و نقل ویژه به حرم مطهر رضوی بروند.
او تاکید کرد: بزرگراه‌ها در ایام نوروز با توجه به حجم زیاد زائران از روشنایی کامل برخوردار باشد، چون کمبود روشنایی از تصادفات پیشگیری می‌کند.
نوری تصریح کرد: با توجه به فرصتی که تا عید نوروز وجود دارد، نقاط حادثه خیر بر طرف شود.
هم‌چنین یوسف بیدخوری مسئول کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی نیز گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این کمیته ارائه کرد.
محمد علی توسلی مدیر کل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه با گزارشی از نقاط قوت و ضعف خدمت رسانی به زائران در نوروز 1403 ارائه کرد و اهم مسائل و اقتضائات نوروز 1404 را مطرح کرد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط ساماندهی همه جانبه اسکان زائران رضوی دستور کار نوروز 1404 است

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/793060/لزوم-مخاطب-شناسی-برای-میزبانی-از-زائران-رضوی
بستن   چاپ