پیام خراسان
هزینه‌های سرسام‌آور حمل بار به ترکیه
سه شنبه 11 دي 1403 - 05:56:28
پیام خراسان - به گزارش به نقل از ایلنا، مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تصمیم جدید دولت ترکیه برای اخذ مالیات سوخت از خودروهای تجاری ایرانی توضیح داد و اظهار کرد: متاسفانه در چند روز گذشته بنا بر بخش‌نامه‌ای که ترکیه به گمرکات خود ابلاغ کرده کامیون‌هایی که از ایران به ترکیه وارد می‌شود برای تامین سوخت باید هزینه بیشتری پرداخت کنند، ترکیه این قانون را در واکنش به قانونی که ایران برای کامیون‌های ترکیه‌ای اعمال کرده وضع کرده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
با این حال این تغییر در سیاست ترکیه هزینه تجارت را برای بازرگانان ایرانی بالا می‌برد و این اتفاق به افزایش هزینه حمل برای صادرکننده می‌انجامد، در نتیجه کالا با قیمت بالاتری به دست خریدار خارجی می‌رسد و از قدرت رقابت ایران در بازار ترکیه می‌کاهد. 
چالش جدید رانندگان ایرانی در ترکیه/ترک‌ها از خودروها مالیات سوخت می‌گیرند
وی تاکید کرد: تاثیری که این اتفاق بر تجارت ایران با ترکیه می‌گذارد به طور مستقیم و در کوتاه‌مدت نمایان خواهد شد.
سعادت دهقان در ادامه از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در هفته‌های گذشته خبر داد و درباره آخرین وضعیت برقراری تجارت ترجیحی بین دو کشور گفت: در کمیسیون مشترک به موضوع تجارت ترجیحی هیچ اشاره‌ای نشد ضمن اینکه پیشنهاد اتاق مشترک ایران و ترکیه رفتن به سمت تجارت آزاد است و تجارت ترجیحی دستاوردی برای بازرگانان ایرانی در تجارت با ترکیه نخواهد داشت با این حال اجرای تجارت آزاد هم مشروط به اراده قوی دولتمردان ایران و ترکیه و ایجاد زیرساخت‌های لازم است که مهم‌ترین آنها به برقراری تبادلات مالی و بانکی مربوط می‌شود. 
وی تصریح کرد: مزیت تجارت آزاد شفافیت است، در حال حاضر حجم واردات کالا از ترکیه به ایران بیش‌تر از آمار و ارقام ثبت شده است اما آمار واقعی به دلیل تحریم‌ها ثبت نمی‌شود در حالی که در تجارت آزاد با داده‌های واقعی روبه‌رو هستیم و این داده‌ها در تقویت تجارت دو کشور تاثیر چشمگیری دارد زیرا طرف ترک انتظار دارد که در ازای افزایش صادرات ایران به ترکیه آمار گویای رشد واردات ایران از ترکیه باشد. 
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه یادآور شد: در این کمیسیون همچنین طرف ترکیه‌ای بر استفاده بهینه از گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور اصرار داشت و هیچ تمایلی برای راه‌اندازی گذرگاه‌های جدیدی در ترک‌ها دیده نشد، آنها تاکید داشتند که در حال حاضر باید زیرساخت‌های سه گذرگاه موجود تقویت شود این در حالی بود که طرف ایرانی در کمیسیون مخالف ترکیه و خواهان افزایش شمار گذرگاه‌ها بود. 
سعادت دهقان گفت: تجارت دو کشور به همان رویه سابق برقرار است و در حجم تجارت در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد تغییرات چشمگیری نبودیم هر چند ممکن است به دلیل افزایش قیمت ارز ارزش تجارت ایران و ترکیه از 10میلیارد دلار در سال گذشته افزایش پیدا کرده باشد با این حال دو طرف همچنان این پتانسیل را دارند که رقم یاددشده را به 30 میلیارد دلار برسانند. 
بیشتر بخوانید

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/797408/هزینه‌های-سرسام‌آور-حمل-بار-به-ترکیه
بستن   چاپ