پیام خراسان
عرضه اولیه «فیروزه» و صندوق‌های «نقره» و «ارز دیجیتال» در راه بورس
دوشنبه 15 بهمن 1403 - 17:34:50
پیام خراسان - رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در نشست خبری با اشاره به سابقه گروه مالی فیروزه گفت: «20 سال پیش، گروه فیروزه با هدف جمع‌آوری سرمایه‌های خارجی تاسیس شد. در آن زمان برخی شرکت‌های خارجی در ایران شعبه داشتند و ما قصد داشتیم صندوقی در اروپا تاسیس کنیم. اولین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی با بیش از 120 سرمایه‌گذار و 150 میلیون دلار جذب و وارد بازار سرمایه کردیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این اقدام از همان ابتدا گامی مهم در جهت جذب سرمایه خارجی و تأثیرگذاری بر بازار سرمایه ایران بود.
وی ادامه داد: «اما با شروع دهه 90 و افزایش تحریم‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی دیگر امکان‌پذیر نبود، اما صندوق همچنان باقی است. با وجود این محدودیت‌ها، گروه مالی فیروزه به تلاش‌های خود ادامه داد و به خرید بلوک‌های کنترلی در شرکت‌های مختلفی مانند ، وتوسا، اعتبار ایران، جامی، پایا تدبیر و سبحان پرداخت که با رشد شفافیت و رشد سودآوری همراه بود لازم به ذکر است وتوسا که در سبد سهام عدالت حضور دارد، ارزش افزوده‌ای برای بیش از 40 میلیون نفر ایجاد کرده است. لازم به ذکر است وتوسا، یکی از زیرمجموعه‌های مستقیم فیروزه در دل خود پنج شرکت مختلف دارد.»
صندوق‌های متنوع برای همه درجات ریسک‌پذیری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای گروه مالی فیروزه در این 20 سال، گسترش سبد محصولات مالی و سرمایه‌گذاری بوده است. ربیعی در این زمینه گفت: «امروز ما سبد کاملی از تمام ابزارهای مالی را در اختیار داریم. دو صندوق درآمد ثابتETF (فیروزا) و صندوق صدور ابطالی (صندوق ساحل)، صندوق اهرمی موج که به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شود و صندوق طلا آتش بخشی از 15 صندوق متنوع گروه مالی فیروزه است. این محصولات به افراد مختلف با تمام درجه ریسک‌پذیری امکان سرمایه‌گذاری با بازدهی مناسب را می‌دهند؛ به عنوان مثال افراد با درجه ریسک پذیری پایین صندوق‌های درآمد ثابت، افراد با نگاه سرمایه‌گذاری در سهام صندوق دریا، افراد پر ریسک صندوق اهرمی موج و افراد با بنچ مارک تورم صندوق طلا آتش را می‌توانند برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.
سواد مالی دیگر اختیاری نیست؛ بلکه اجبار است در بخش دیگری از این نشست، ربیعی در زمینه توسعه و گسترش بازار سرمایه در ایران افزود: «هدف ما این است که محصولات مالی و سرمایه‌گذاری را برای تمام مردم ایران به شکلی ساده و قابل دسترس فراهم کنیم. در شرایط تورمی کنونی که حتی تورم بالای 50 درصد است، سواد مالی دیگر یک اختیار نیست بلکه یک ضرورت است. مردم همیشه به دنبال رشد ارزش پول خود هستند و ما این محصولات را به شکلی در دسترس قرار داده‌ایم که همه افراد جامعه بتوانند از آنها استفاده کنند.»
فیروزه در کنار ارائه محصولات مختلف مالی، به ارتقاء سواد مالی در میان مردم نیز توجه ویژه‌ای داشته است. ربیعی در این زمینه اشاره کرد: ما فیروزه آکادمی داریم که هدف آن آموزش سواد مالی به مردم است که به واسطه آن می‌خواهیم مردم را تشویق کنیم تا از راه‌های شفاف و قانونی سرمایه‌گذاری کنند.
مدیر عامل فیروزه همچنین هشدار داد که «تبلیغات دور از شفافیت، مانند طلای آب شده که در بازار غیرقانونی معامله می‌شود، باعث افزایش ریسک برای مردم و اقتصاد کشور می‌شود. در حالی که سرمایه‌گذاری در طلا به صورت قانونی و شفاف در بورس انجام می‌شود، این تبلیغات غیرمجاز تنها به ضرر مردم و کشور است. همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیرشفاف مانند فارکس و رمزارزها اگرچه ممکن است غیرقانونی نباشند، اما به دلیل عدم شفافیت و ریسک‌های بالای آنها، نمی‌توان به آنها اعتماد کامل داشت. گروه مالی فیروزه در کنار ارائه محصولات مالی کم‌ریسک، محصولاتی برای افراد پر ریسک نیز همچون صندوق‌های موج فراهم کرده است.»
عرضه اولیه «فیروزه» در راه بورس مدیر عامل فیروزه به برنامه‌های آتی گروه نیز اشاره کرد و گفت: در آینده، گروه مالی فیروزه قصد دارد به حوزه‌های جدیدی وارد شود. این حوزه‌ها شامل لیزینگ، بیمه و صندوق‌های نوآورانه مانند هج فاند و خرید دین هستند. همچنین ما به دنبال راه‌اندازی صندوق رمز ارز هستیم که در حال مذاکره با یکی از بزرگترین صرافی‌های کشور و همکاری با رگولاتورها برای این پروژه هستیم. اما شاید عرضه اولیه فیروزه ویژه‌ترین اتفاق مجموعه باشد. در این راستا تایید اصولی سازمان را داریم و بعد از طی شدن مراحل قانون آن، عرضه اولیه هلدینگ مالی فیروزه را در سال 1404 خواهیم داشت.
ربیعی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد که فیروزه به طور مداوم در تلاش است تا با همکاری با رگولاتورها و نظارت‌های قانونی، بازارهای سرمایه‌گذاری را شفاف‌تر کرده و محصولات نوآورانه جدیدی را در اختیار مردم قرار دهد. «ما همواره در تلاشیم تا با رعایت قوانین و شفافیت در ارائه خدمات مالی، اعتماد مردم را جلب کنیم و آنها را تشویق کنیم تا در سرمایه‌گذاری‌های شفاف و قانونی مشارکت کنند.»
در ادامه این نشست امیر تقی خان تجریشی، رئیس هیئت مدیره گروه مالی فیروزه درباره مزیت‌های رقابتی گروه مالی فیروزه گفت: مزیت رقابتی فیروزه، دانش تخصصی سرمایه‌گذاری در ایران است. این دانش با سرمایه‌گذاری خارجی وارد شده و به طور کامل بومی‌سازی شده است. این بومی‌سازی باعث شده است که فیروزه به تک تک صنایع ایران توجه خاصی داشته باشد و حتی سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
سمت‌وسوی تجارت جهانی و تاثیر آن بر ایران تقی خان تجریشی سپس به وضعیت اقتصادی جهانی و تغییرات آن در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «اگر به تاریخ نگاه کنیم، بلوک غرب نسبت به سایر بازیگران دست بالا را داشت. در همان زمان، فاصله آمریکا با اروپا زیاد نبود و رشد تجارت جهانی به سرعت افزایش پیدا کرد. اما اکنون کل داستان متفاوت شده است؛ بلوک‌های دیگر به جز غرب قدرت گرفتند و در داخل بلوک غرب نیز فاصله آمریکا با سایر کشورها بیشتر شده است.»
وی افزود: «اگر به دستورات ترامپ نگاه کنیم، می‌بینیم که تعرفه‌ها روی چین افزایش یافت و فشارها بر متحدان قبلی مانند کانادا و مکزیک بیشتر شد. این اقدامات قطعاً تأثیرات منفی روی تجارت جهانی و رشد اقتصادی خواهند گذاشت و خروجی آن کاهش دسترسی به منابع و محدودیت‌های در بازار کامودیتی‌ها خواهد بود.»
تقی خان تجریشی بر لزوم دقت ایران در شرایط کنونی تأکید کرد و گفت: «در این شرایط، ایران باید توجه ویژه‌ای به وضعیت خود داشته باشد. ایران یک کشور کامودیتی‌محور است و همچنین محصول استراتژیک نفت ایران در شرایط تحریم قرار دارد. این وضعیت به معنای آن است که ایران باید به طور خاص روی سه محور تولید، صادرات و دسترسی به منابع حاصل از فروش نفت خود توجه کند.»
وی ادامه داد: «اگر هر یک از این سه عامل مخدوش شود، کنترل بودجه کشور با مشکل مواجه خواهد شد و منجر به ابرتورم خواهد شد. این مسائل نشان می‌دهند که ایران باید از هر فرصتی برای مقابله با این چالش‌ها استفاده کند و در این مسیر، توجه ویژه به بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار مؤثر باشد.»
راهکارهای گروه مالی فیروزه برای مقابله با بحران اقتصادی رئیس هیئت مدیره گروه مالی فیروزه در ادامه درباره راهکارهای این گروه برای مقابله با ریسک‌های اقتصادی و بحران‌های مالی سخن گفت و افزود: «سهام، طلا، اعتبار و وام به‌عنوان ابزارهایی برای پوشش ریسک‌ها پیشنهاد می‌شوند. این دقیقاً همان کلاس‌هایی است که گروه مالی فیروزه ارائه می‌دهد و هدف ما این است که افراد را برای مقابله با نوسانات اقتصادی و تحریم‌ها آماده کنیم.
تقی خان تجریشی در پایان سخنان خود به مهم‌ترین قول گروه مالی فیروزه در زمینه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: «قول ما در معارفه موج، حفظ بالاترین ضریب اهرمی بود. این وعده در راستای اهداف بلندمدت گروه مالی فیروزه و در جهت رسیدن به بهترین بازدهی برای سرمایه‌گذاران ما قرار داشته که محقق نیز شده است.»
در ادامه این نشست میلاد معماریان، مدیر عامل شرکت فیروزه دیجیتال، به شرح استراتژی‌ها و محصولات جدید پرداخت و گفت:. فیروزه دیجیتال قصد دارد با ایجاد یکپارچگی در تمام محصولات خود، به یکی از پیشگامان عرصه مالی و سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل شودو
میلاد معماریان در ابتدا به چشم‌انداز فیروزه دیجیتال اشاره کرد و گفت: ما در فیروزه دیجیتال می‌خواهیم در دسترس بودن و یکپارچگی تمام محصولات فیروزه را دنبال کنیم. هدف ما این است که نام فیروزه به یک فیگور در ذهن مردم تبدیل شود تا همه افراد به راحتی بتوانند از خدمات مالی ما استفاده کنند. بزرگترین مشکل مردم ایران، یعنی تورم، هدف اصلی ما در ارائه محصولات است. تمام محصولات ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در راستای حل این مشکل عمل کنند.»
اپلیکیشن فیروزه: یک سوپر اپ مالی ساده و در دسترس معماریان سپس به یکی از مهم‌ترین محصولات فیروزه دیجیتال، یعنی اپلیکیشن فیروزه، اشاره کرد و توضیح داد: «مهم‌ترین محصول ما اپلیکیشن فیروزه است که با نگاه سوپر اپ مالی توسعه یافته است. هدف ما این است که این اپلیکیشن به ساده‌ترین شکل ممکن در دسترس مردم قرار گیرد و هیچ پیچیدگی‌ای برای مخاطب نداشته باشد.»
وی در ادامه گفت: «در فرآیند توسعه این محصول، همیشه نیاز مشتری در اولویت بوده است. تمامی محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم، به‌طور خاص بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مشتریان طراحی شده‌اند و ارتباط مستقیم با آنها داشته‌ایم.»
مدیرعامل فیروزه دیجیتال همچنین به این نکته اشاره کرد که در اپلیکیشن فیروزه، کاربران می‌توانند به تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه فیروزه دسترسی داشته باشند. وی توضیح داد: در اپلیکیشن فیروزه، دسترسی به تمام صندوق‌های فیروزه فراهم شده است و سبدهای سرمایه‌گذاری متناسب با رنج مختلف مردم طراحی و در دسترس قرار گرفته است."
وی همچنین از ارائه سرمایه‌گذاری اختصاصی با حداقل 200 میلیون تومان خبر داد و گفت: "برای اولین بار در کشور، ما سرمایه‌گذاری اختصاصی با حداقل 200 میلیون تومان ارائه کردیم تا افراد با هر سطح درآمدی بتوانند وارد بازار سرمایه شوند.»
رشد چشمگیر سبدگردانی فیروزه و گسترش محصولات در آخر این نشست، فاطمه سرکاری، عضو هیئت مدیره فیروزه، به رشد چشمگیر گروه مالی فیروزه در زمینه سبدگردانی اشاره کرد و گفت: «میزان دارایی تحت مدیریت شرکت در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان است که بخش عمده‌ای از آن یعنی 35 همت در سبدگردانی قرار دارد. ما شاهد رشد 3300 درصدی در این بخش بوده‌ایم و از رتبه 18 به رتبه 4 رسیده‌ایم.»
او افزود: «ما سبدگردانی را متنوع کرده‌ایم. در حال حاضر 15 صندوق سرمایه‌گذاری و بیش از 240 سبد اختصاصی داریم که از استراتژی‌های مختلف برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. حدود 12 نوع سبد متفاوت بسته به استراتژی‌ها طراحی شده است.»
سرکاری همچنین تاکید کرد که یکی از اهداف اصلی گروه مالی فیروزه در زمینه سبدگردانی، این است که پرتفو سبدها به‌گونه‌ای طراحی شود که به همه کلاس‌های دارایی دسترسی داشته باشد. وی توضیح داد: آنچه در مسیر سبدگردانی برای ما مهم است این است که پرتفو سبد گردان را طوری طراحی کنیم که به تمامی کلاس‌های دارایی دسترسی داشته باشد. ما با تمرکز بر نیازهای مردم و پتانسیل‌های بازار، سبدهای متنوعی ارائه می‌دهیم. بازار تأمین مالی خرد یکی از بازارهای بسیار بزرگی است. در همین راستا، ما ایده تاسیس صندوق تأمین مالی خرید را طراحی کرده‌ایم و آن را به سازمان مربوطه فرستاده‌ایم. این صندوق توسط تیم سبدگردانی و لیزینگ فیروزه با همکاری یکدیگر طراحی شده است.
سرکاری همچنین به طراحی صندوق هج فاند و بیت کوین اشاره کرد و گفت: «بازار آپشن در حال گسترش است و تجربه ما در سبدهای آپشن خوب بوده است. برای همین، طراحی صندوق هج فاند در دستور کار قرار دارد. همچنین صندوق بیت کوین نیز در دست طراحی است تا اکوسیستم فیروزه را کامل کنیم.»
او در پایان اضافه کرد: «هدف ما این است که مجموعه‌ای از محصولات متنوع و تخصصی را به بازار ارائه کنیم که به حدی توسعه یابد که وقتی از ما سوال شود که شما چه چیزی دارید، ما بتوانیم پاسخ دهیم: شما چه چیزی می‌خواهید؟ این یعنی ما به تمامی نیازهای مالی مشتریان خود پاسخ خواهیم داد.»

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/820409/عرضه-اولیه-«فیروزه»-و-صندوق‌های-«نقره»-و-«ارز-دیجیتال»-در-راه-بورس
بستن   چاپ