◄ شرکت ساخت به تین نیوز پاسخ داد/ساخت راه آهن زاهدان بیرجند یونسی مزیت دارد
چهارشنبه 17 بهمن 1403 - 14:39:23
|
|
پیام خراسان - تین نیوز | شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در واکنش به درج مطلبی با تیتر «پیشنهاد تعطیلی راه آهن های کم تقاضا و واگذاری آنها به موزه ها و بومگردی» که در مورخ اول دی ماه 1403 در تین نیوز منتشر شده جوابیه ای را ارسال کرد. به گزارش تین نیوز، روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در واکنش به گزارش «پیشنهاد تعطیلی راه آهن های کم تقاضا و واگذاری آنها به موزه ها و بومگردی» که در آن ساخت راه آهن زاهدان بیرجند یونسی پوچ عنوان شده بود مزایای احداث این خط آهن را برشمرده و تاکید کرده که مجوز اجرای این طرح صادر شده است و دارای ردیف در پیوست قانون بودجه سنواتی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. به گزارش تین نیوز، در متن این جوابیه آمده است: مدیر مسئول محترم پایگاه خبری تین نیوز جناب آقای ذهبیون سلام عل کم الف این مطلب که بر مبنای بریده سخنان برخی کارشناسان نگارش شده است در سه زمینه موضوعات خلاف واقع را مطرح کرده است که لازم به روشنگری در خصوص آنها است. در ابتدای گزارش یکی از کارشناسان ساخت راه آهن زاهدان بیرجند یونسی را پوچ عنوان کرده است و جا دارد برخی از مزایای احداث این خطآهن به صورت کلی برای خوانندگان مطلب ارایه شود: تکم ل کر دور ر ل شرق کشور و افزایش کارایی راه آهن چابهار زاهدان اتصال بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی به شبکه راه آهن. دسترسی به جنوب افغانستان از طریق راهآهن زاهدان میلک، که امتداد آن به سمت قندهار و کابل در دست بررسی است. ایجاد مسیر جدید از آسیای میانه (مرز سرخس) به آبهای آزاد بینالمللی. توسعه حملونقل ریلی و کمک به توسعه پا دار اقتصاد شرق کشور که جزء اهداف آمایش سرزمین میباشد. تسهیل گردشگری به ویژه مسافران استانهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و زوار پاکستانی به مشهد مقدس. دسترس ر ل برای معادن غن شرق کشور . کاهش ترافیک جادهای و تصادفات در محور زاهدان مشهد (ایمنی راه آهن 50 برابر ایمنی حمل جادهای میباشد) صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار آلایندهها (مصرف سوخت در حمل ریلی یک ششم حمل بار جادهای است). ارتقای امنیت مناطق شرقی کشور. اشتغالزایی در حین اجرا و زمان بهرهبرداری. پوشش ر ل شهر استراتژیک زابل. اتصال معادن عظیم سنگ آهن واقع در هرات افغانستان به آبهای آزاد و امکان ترانزیت آن. با عنایت به ارزیابی فواید فوق، مجوز اجرای این طرح صادر شده است و دارای ردیف در پیوست قانون بودجه سنواتی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. ب ساخت راه آهن فقط برای محورهای دارای ترابری انبوه به صورت دوخطه و برقی توصیه شده است که اصولاً احداث راه آهن برای ترابری انبوه باری و مسافری است و بررسی تقاضای ترابری در مطالعات اولیه صورت میپذیرد و طراحی به تناسب مقدار تقاضای ترابری در افق بیست ساله است و چنانچه دوخطه کردن آن از ابتدا ضرورت داشته باشد، در طراحی مدنظر قرار میگیرد مثل طرح راه آهن میانه تبریز یا طرح اصفهان اهواز با این حال در اغلب طرحها ابتدا راه آهن به صورت یک خطه احداث میشود و متعاقباً در صورت افزایش تقاضا دوخطه کردن آن صورت می گیرد. ج پیشنهاد تعطیلی راه آهن های کم تقاضا و واگذاری آنها به موزه ها و بومگردی : اینکه برخی از مسیرهای ریلی احداث شده به علت کاهش تقاضا یا تعطیلی منبع مولد بار، دچار رکود شوند، به اقتضای شرایط محتمل است و تعطیلی یک خط ریلی در صورت اطمینان از ادامه شرایط رکود، قابل بررسی و ارزیابی خواهد بود که در موردخطوط فرعی راه آهن این موضوع گاهی محقق شده است. با اینحال اینکه این موضوع احتمالی که برای خطوط اصلی شبکه ریلی دور از انتظار است، به عنوان تیتر مطلب قرار گرفته است، نشان دهنده عدم درک درست مفاهیم اقتصاد و فواید ترابری ریلی و کجسلیقگی است.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/821732/◄-شرکت-ساخت-به-تین-نیوز-پاسخ-داد-ساخت-راه-آهن-زاهدان-بیرجند-یونسی-مزیت-دارد
|