آمار نگرانکننده کمبود تجربه ادبی کودکان قبل از دبستان
چهارشنبه 24 بهمن 1403 - 13:30:12
|
|
پیام خراسان - دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب گفت: در تهران، در کلاسهای اول دبستان، میانگین تعداد دانشآموزانی که قبل از ورود به دبستان تجربه ادبی دارند، تنها 2 تا 5 نفر از 35 نفر است. - اخبار اجتماعی - به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد دهریزی، دبیر نشست و دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب در افتتاحیه این جشنواره گفت: در ادبیات کودک، گوش دادن به داستانها و کتابها اهمیت زیادی دارد. نکته مهم این است که فرد بزرگسالی که کتاب را برای کودکان میخواند، باید با صدای مناسب، لحن درست و احساسات واقعی این کار را انجام دهد. وی افزود: نکته بعدی که باید به آن اشاره کنیم، تکرار است. تکرار در ادبیات کودک هم به شکل ساختاری و هم به شکل اجرایی وجود دارد. در بخش ساختاری، نویسندگان و شاعران کودک به خوبی میدانند که هنگام نوشتن داستان یا شعر برای کودکان زیر دبستان، باید عنصر تکرار را در ساختار اثر بگنجانند. دبیر علمی جشنواره طعم کتاب متذکر شد: این تکرار معمولاً با استفاده از ترجیعبندها یا ترکیببندهای شاعران ایجاد میشود. تکرار در ادبیات کودک علاوه بر شکل ساختاری، جنبه اجرایی هم دارد. برای کودکان پیشدبستانی نباید کتابهای مختلف زیادی خواند، بلکه باید یک کتاب خاص را بارها و بارها برای آنها خواند. دهریزی بیان کرد: این کار باعث میشود که کتاب در ذهن کودک تثبیت شود و طعم کتاب را بچشد. مطالعات نشان دادهاند که برای کودکان پیشدبستانی، یک کتاب را میتوان بین 30 تا 40 بار تکرار کرد. شما تجربه دارید که وقتی یک کتاب خوب را برای کودکان میخوانید، آنها معمولاً از شما میخواهند که همان کتاب را دوباره بخوانید. وی افزود: نکته بعدی این است که واژه "اجرا" در کنار مفاهیمی مثل نمایش، سرود یا کنسرت به کار میرود. اما در ادبیات کودک، این واژه در کنار کتابخوانی هم کاربرد دارد. در واقع، مربی باید کتاب را برای کودک اجرا کند. این اجرا اهمیت زیادی دارد. دهریزی بیان کرد: به همین دلیل است که گفته میشود میزان کتابخوانی یک فرد بزرگسال به سه عامل بستگی دارد: اول، اینکه چه کتابی برای کودک خوانده شده است؛ دوم، اینکه چه کسی این کتاب را خوانده است؛ و سوم، اینکه این کتاب چگونه خوانده شده است. وی گفت: جشنواره ملی طعم کتاب که در سازمان ملی تأمین تربیت کودک برگزار میشود، دقیقاً بر اساس این اصول شکل گرفته است. مخاطبان اصلی این جشنواره کودکان 5 و 6 ساله هستند. اگر شیوهنامه این جشنواره را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این شیوهنامه به اندازه یک کتاب پژوهشی است و به انتخاب کتابهای ضروری برای کودکان میپردازد. دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب بیان کرد: کتابهایی که در حوزه شعر و داستان هستند، توسط کارگروههای ما انتخاب میشوند و سپس در اختیار مربیان کودکستانها قرار میگیرند. مربیان این کتابها را به شیوههای مختلف برای کودکان اجرا میکنند. برای شعرها، 6 نوع فعالیت تثبیتی تعریف کردهایم که به منظور افزایش درک و تعامل کودک با کتابها طراحی شده است. دهریزی به فعالیتهای تثبیتی در کار با داستانها و شعرهای کودکان اشاره کرد و افزود که کتابهایی که توسط مربیان کودکستان خوانده میشود، معمولاً در حدود دو ماه به پایان میرسند و در این مدت، آثار به طور متوسط 50 بار تکرار میشوند. به عنوان مثال، یک شعر در هفته اول به صورت بلندخوانی پنج بار خوانده میشود. البته تعداد تکرار بستگی به ویژگیهای مخاطبان دارد؛ اگر بچهها دو زبانه باشند، ممکن است مربی تصمیم بگیرد شعر را 20 بار تکرار کند. وی ادامه داد: در هفته دوم، داستان به صورت جمعخوانی خوانده میشود و در هفته سوم، شعر به شکل بازی اجرا میشود. در هفته بعد، مربی آن را به صورت برخوانی و تصویرگری انجام میدهد. در هفته ششم، نمایشگاهی از تصاویر بچهها پیرامون همان شعر که بیش از 50 بار تکرار شده، در راهروی کودکستان برگزار میشود و خانوادهها میتوانند از آن بازدید کنند و بچهها همانجا فعالیتهای مرتبط با شعر را اجرا کنند. دهریزی همچنین در این نشست به آمار نگرانکنندهای اشاره کرد و گفت که در تهران، در کلاسهای اول دبستان، میانگین تعداد بچههایی که تجربه ادبی قبل از ورود به دبستان دارند، تنها 2 تا 5 نفر از 35 نفر است. به این معنا که بیش از 30 نفر از بچهها هیچ تجربه ادبی نداشته و بدون آشنایی با مفاهیم ادبی وارد کلاس میشوند. دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب متذکر شد: این وضعیت نگرانیهایی را برای معلمان و آموزگاران پایه اول دبستان به همراه دارد. اگر این روند به درستی ادامه یابد و آموزشهای ادبی به درستی در دوره پیشدبستانی انجام شود، میتوان اطمینان داشت که تجربه ادبی شیرین و مفیدی برای بچهها فراهم خواهد شد که میتواند تأثیر مثبت و طولانیمدتی داشته باشد. انتهای پیام/
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/826007/آمار-نگرانکننده-کمبود-تجربه-ادبی-کودکان-قبل-از-دبستان
|