پیام خراسان
«تاثیر معدل در کنکور» به صلاح دانش‌آموزان است؟
پنجشنبه 25 بهمن 1403 - 09:28:26
پیام خراسان -

پیام خراسان

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه در جلسه 912 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم اعضاء بر حذف سوابق تحصیلی پایه دهم و در نظر گرفتن سوابق تحصیلی پایه‌های یازدهم و دوازدهم ملاک قرار گرفت که مسعود بهرامی در گفت‌و‌گو با ایسنا، در خصوص اهمیت امتحانات نهایی گفت: فلسفه امتحانات نهایی برای سنجش، ارزیابی و انتخاب فرد با شرایط قابل قبول است.
وی افزود: برخی از متون و مفاد آموزشی از چرخه علم نافع، خارج است یعنی دانش‌آموز بر اساس احساسات و جو حاکم نسبت به برخی از موضوعات احساس نیاز نمی‌کند، در نتیجه رغبت به شرکت در آزمون و اخذ مدرک وجود ندارد؛ بنابراین اگر مفاد درسی به مفاد کاربردی، مهارت‌افزایی و اشتغال بینجامد، کارآفرینی و رغبت افزایش خواهد یافت.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه مافیا‌های کنکور علاقه‌مندند دانش‌آموزان را به فضای کنکور و کتاب‌های آموزشی وارد کنند ادامه داد: شیوه امتحانات نهایی با مرجعیت در مدرسه است بنابراین مافیا‌ها با جوسازی و تحلیل‌های غلط، تصمیم سازی‌های نادرست ارائه می‌کنند تا منافع خود را حفظ کنند.
بهرامی به نحوه برگزاری آزمون و آموزش‌های تحصیلی اشاره کرد و گفت: باید فرصت مشابه و یکسان برای آزمون و آموزش وجود داشته باشد یعنی دانش‌آموزان، آزمون‌ها و آموزش‌های یک دست دریافت کنند تا کیفیت افزایش یابد.
وی با بیان اینکه همه افراد، برگزاری آزمون برای اعطای مدرک را پذیرفته‌اند و تاکنون این آزمون در قالب موضوعی به اسم کنکور اجرا می‌شد افزود: آموزش‌ها در شهر تهران با نقاط حاشیه‌ای یکسان نیست، اما در کنکور و امتحانات نهایی آزمون‌ها یکسان برگزار می‌شود، دانش آموز تیزهوش مدرسه سمپاد همان آزمونی را می‌دهد که دانش آموز عادی و منطقه محروم می‌دهد، بنابراین اگر ایراداتی به امتحانات نهایی وارد است همان ایرادات به کنکور هم وارد است.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در امتحان نهایی، سوالات بر اساس مفاد کتاب درسی است و لازم نیست دانش‌آموز برای یادگیری سوالات امتحان نهایی مانند کنکور به کلاس اضافه برود و یا کتاب اضافه بگیرد ادامه داد: دانش‌آموز کتاب را می‌خواند و با اندکی تغییر در آموزش معلم، می‌تواند از سد امتحان نهایی عبور کند، اما در مقابل سد کنکور با سوالات پیچیده‌تری مواجه است. همچنین کیفیت برگزاری امتحانات نهایی با سازمان سنجش قابل مقایسه نیست، بعد از گذشت 60 سال از برگزاری کنکور هنوز هم موضوع لو رفتن سوالات در آزمون‌های دستیاری پزشکی و آزمون وکالت و کنکور تجربی وجود دارد، اما دیگر مصداقی از لو رفتن سوالات در امتحانات نهایی وجود ندارد.
بهرامی با بیان اینکه موضوع تقلب هم در امتحانات نهایی و هم در کنکور وجود دارد گفت: اگر دانش‌آموزان اعلام می‌کنند سرکلاس «2+2=4» تدریس می‌شود، اما در امتحانات نهایی «کتانژانت عدد» پرسیده می‌شود، پس در جلسه کنکور «هوش مصنوعی کتانژانت» پرسیده می‌شود، اما این استدلال دانش‌آموزان درست نیست، زیرا در امتحانات نهایی سوالات استاندارد، دارای روایی و پایایی است. گا‌ها بعد از کنکور تعدادی از سوالات حذف می‌شوند و یا اعلام می‌شود جواب مسئله در گزینه‌ها نبوده، اما در امتحان نهایی چنین چیزی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اگر امتحانات نهایی سخت و دارای چالش است، کنکور سخت‌تر و چالش‌های بیشتری دارد گفت: بهتر بود امتحانات نهایی در هر سه پایه ادامه و تاثیر مستقیم می‌داشت تا کم کم کم جایگزین کنکور می‌شد.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/826417/«تاثیر-معدل-در-کنکور»-به-صلاح-دانش‌آموزان-است؟
بستن   چاپ