پیام خراسان - فارس / مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه دو پروژه برقیسازی مسیر راهآهن تهران-مشهد و راهاندازی قطار سریعالسیر در این مسیر مورد توجه قرار دارد، گفت: برای اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران-مشهد به 20 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.
وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در نشست خبری که ظهر چهارشنبه 22 اسفند در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، آخرین وضعیت پروژههای حوزه حمل و نقل و ساختمان استان را تشریح کرد.
بازار
![]()
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران گفت: برآورد اولیه برای اجرای این پروژه حدود 20 میلیارد دلار است.
داعی ادامه داد: این پروژه در قانون بودجه سال جاری دارای ردیف بودجه شده و اثر قانونی خود را پیدا کرده است. به پیشنهاد استاندار خراسان رضوی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، برقیسازی مسیر ریلی موجود در کنار پروژه قطار سریعالسیر مطرح شده که میتواند در کوتاهمدت بخشی از نیاز حملونقل استان را برطرف کند.
وی افزود: هزینه اجرای طرح برقیسازی مسیر فعلی تقریباً یکدهم هزینه قطار سریعالسیر است. بنابراین، این دو پروژه بهصورت موازی در حال پیگیری هستند و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات لازم را در این زمینه آغاز کرده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین از راهاندازی قطار تندرو مشهد-تهران در دهه فجر خبر داد و گفت: این قطار که شامل پنج واگن خودکششی با سرعت متوسط 160 کیلومتر بر ساعت است، هر روز ساعت 6 صبح از مشهد حرکت کرده و حدود ساعت 13:30 وارد تهران میشود.
وی اعلام کرد: بخش تونل ریلی مشهد-گلبهار تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مهمترین چالش این پروژه تأمین مالی آن است و بر اساس قانون بودجه سال جاری، حدود 200 میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن همچنان فعال است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی اظهار کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره توسعه مشهد، طرحهای شهری مورد بازنگری قرار گرفت. در سال 1394، مصوبات کمیسیون ماده 5 استان مطابق با مصوبه شورای عالی شهرسازی تنظیم و پس از تصویب، به تهران ارسال شد.
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/831076/نیاز-قطار-سریعالسیر-تهران-مشهد-به-اعتبار-20-میلیارد-دلاری