پیام خراسان
رشد استعداد‌های رسانه‌ای نوجوانان وظیفه والدین است
شنبه 25 اسفند 1403 - 20:49:13
پیام خراسان - به گزارش ، همایش "مهارت‌های رسانه در خانواده" ویژه خانواده‌های دارای نوجوان 14 تا 18سال در مشهد با حضور دکتر مجیداسماعیلی، مدرس، پژوهشگر و داور عصر جدید از سوی باشگاه رایانو شهرداری مشهد در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.
تولیدات رسانه‌ای نیاز به بینش و دانش دارد مجید اسماعیلی، مدرس سواد رسانه و داور عصر جدید در این همایش نسبت به اهمیت رسانه و تاثیرات آن بر افراد اشاره کرد و گفت: رسانه در قرون گذشته و از زمانی که انسان وجود داشته وجود دارد و دارای اهمیت بالایی است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
انتقال مفاهیم بنا به پیشرفت انسان در هر عصر صورت گرفته و مردم از رسانه‌ها همیشه استفاده کرده‌اند، اما امروز تاثیر رسانه‌ها نسبت به گذشته شدیدتر و مهم‌تر شده است. اسماعیلی با بیان این مطلب که میان مدل مصرف رسانه‌ای نوجوانان و والدین فاصله زیادی وجود دارد تشریح کرد: سالانه در رسانه‌های غربی 600فیلم، 2000 فیلم تلویزیونی و صد‌ها سریال ساخته می‌شود که سبک زندگی غربی خط قرمز آنهاست و در آنها ترویج می‌شود و نوجوانان و ما اینها را می‌بینیم که انتخاب هر کدام، به مرور زمان بر نگرش افراد اثرگذار است. در واقع یکی از اصول سیاست‌های خارجی آمریکا این است که برای گسترش سبک زندگی خود دست به هر اقدامی می‌زند و این موضوع در تولیدات رسانه‌ای پررنگ‌تر است.
وی تاکید کرد: تکنیک‌های تولیدات رسانه‌ای روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و با اضافه شدن تکنولوژی و هوش مصنوعی، این تولیدات جذابیت بیشتری پیدا کرده و برای مخاطب نیز اثرگذارتر است.
این مدرس رسانه بیان کرد: موضوع رسانه یک موضوع پیچیده، چند بعدی و با عمق زیاد است. آدمی که می‌خواهد وارد این فضا شود باید با ویژگی‌های این فضا آشنا شود، اما نباید مصرف کنندگان به ویژه تولیدکنندگان از عمق و اندیشه دور بمانند.
اسماعیلی تصریح کرد: رسانه جایی برای بحث‌های سیاسی و مبنایی و اندیشه ورزی نیست. دریافت این اندیشه، نیاز به مطالعه و کسب دانش دارد که منابع آن در رسانه‌ها وجود ندارد بلکه نتیجه این اندیشه‌ورزی را ما در رسانه می‌بینیم.
وی ادامه داد: نوجوان نیز که یکی از مهم‌ترین مخاطبان رسانه است برای دستیابی به این اندیشه نباید از منابع مکتوب دور بماند در عین اینکه باید با سبک زندگی رسانه‌ای آشنا باشد و این اندیشه را در آن منتقل کند.
اسماعیلی توضیح داد: کاری که رسانه انجام می‌دهد این است که اندیشه‌ها را تولید می‌کند، شکل می‌دهد و مزه دار می‌کند، اما زیربنای تولیدات رسانه‌ای، اندیشه و کشف استعداد‌های فرزندان است، اما اگر دانش درست و زیربنایی متناسب با فطرت خود، فرهنگ و اندیشه انسانی و تمدنی خود نداشته باشد در سبک زندگی غربی غوطه ور می‌شود.
داور عصرجدید به مهم‌ترین وظیفه والدین در مقابل مصرف رسانه‌ای فرزندان اشاره کرد و گفت: مهمترین کاری که می‌توان برای استفاده فرزندان از گوشی همراه انجام داد استعدادیابی و تقویت مهارت‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای آنهاست. اگر استعدادی که فرزندان ما دارند کشف شود و والدین از آن حمایت کند حرکتش مثل این می‌ماند که روی پله پرقی در جهت مثبت ایستاده‌اند، اما اگر شرایط استعدادیابی فراهم نشود گویی فرزند دارد بر خلاف جهت پله برقی، حرکت می‌کند.
اسماعیلی عنوان کرد: افزایش حساسیت، زودرنجی، روحیه انتقاد بی حدوحصر و بی منطق، توقع بالا، زیاده خواهی، ویژگی افرادی است که استعدادهایشان شکوفا نمی‌شود و به آنها بها داده نمی‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: والدین وظیفه دارند فرزندان خود را در جهت استعدادهایشان حمایت کنند و برای حرکت در این مسیر به سوال‌های "چه چیزی را دوست دارد؟ چه توانایی دارد؟ چه چیزی را به عنوان رسالت و وظیفه خود می‌داند؟ " پاسخ دهند. اگر خانواده‌ای برای پاسخ به این سه سوال همت گمارد و فرزند خود را حمایت کند بی شک این والدین فرزندان نابغه‌ای تربیت خواهند کرد که رشد خوب و کامل‌تری خواهند داشت.
باشگاه رایانو به دنبال تربیت فردرسانه است مدیر باشگاه رایانو شهرداری مشهد در بخشی از این برنامه گفت: مجموعه باشگاه رایانو نزدیک به یکسال است فعالیت خود را از سر گرفته و هدفش، افزایش سطح سواد رسانه نوجوانان شهر مشهد است.
علی قربانی بیان کرد: امروز مبحث اصلی رایانو رشد سواد رسانه برای نوجوانان و خانواده‌هایشان است. نوجوان امروز اگر بداند با تلفن همراهی که در دست دارد چطور برخورد کند متفاوت از نوجوانی است که دانشی نسبت به رسانه ندارد و صرفا مصرف کننده است.
وی تاکید کرد: شناخت رسانه اگر به طور صحیح توسط خانواده‌ها و نوجوانان اتفاق بیفتد می‌توان با آن مواجهه درستی داشت و از وجوه مثبت آن بهره برد که این مهم نیاز به یادگیری و فرهنگ سازی دارد.
مدیر باشگاه رایانو شهرداری مشهد ادامه داد: باید گفت یکی از دلایلی که نوجوانان به رسانه و شبکه‌های اجتماعی گرایش بالایی دارند این است که رسانه‌ها بدون قید و شرط، نوجوان را با هر تیپ شخصیتی قبول می‌کنند و به او اجازه می‌دهند در آن فعالیت آزادانه‌ای داشته باشد و ممکن است نوجوان در این مسیر به خطا برود، اما هدف باشگاه رایانو، تربیت نوجوان بلاگر نیست، بلکه تربیت "انسان رسانه‌ها" در جامعه امروز است که منجر به تحلیل و تولید و افزایش تفکر انتقادی فرد می‌شود.

http://www.khorasan-online.ir/fa/News/833486/رشد-استعداد‌های-رسانه‌ای-نوجوانان-وظیفه-والدین-است
بستن   چاپ