پیام خراسان - عطار نیشابوری از شاعران بزرگی است که شهرت او به خارج از مرزهای جغرافیایی ایران هم رسیده است؛طوری که پژوهشگرانی چون آنهماری مل، عطار را پلی میان عرفان شرق و غرب میدانند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، فریدالدین محمد عطار نیشابوری، شاعر و عارف نامدار قرن ششم و هفتم هجری، در 540 قمری در کدکن نیشابور زاده شد.
پدرش داروفروشی سرشناس در محله شادیاخ بود، و عطار پس از مرگ او، همزمان با طبابت، به عطاری پرداخت. زندگی او در بحبوحه تهاجمات غزان و مغولان اسپری شد و سرانجام در 618 قمری هنگام حمله به نیشابور از دنیا رفت. آرامگاه او در نیشابور، با گنبد فیروزهایاش، امروز به نمادی از عرفان ایرانی تبدیل شده است. تحول روحی: از داروفروشی تا عرفان روایت مشهوری از ملاقات عطار با درویشی ناشناس وجود دارد که مسیر زندگی او را تغییر داد. درویش با پرسش «چگونه میخواهی از دنیا بروی؟» و جانسپاری نمادین در برابر چشمان عطار، او را به سلوک عرفانی کشاند. این واقعه باعث شد عطار داروخانه را رها کند و به سفرهایی به هند، شام، مصر و حجاز روی آورد، سپس به نیشابور بازگشت و حلقه درس عرفانی خود را تشکیل داد.

آثار ماندگار عطار با خلق آثاری چندوجهی، هم عرفان را به ادبیات گره زد و هم فلسفه وجودی انسان را واکاوی کرد:
منطقالطیر: تمثیل برندگان به سیمرغ، نماد وحدت وجود و رهایی از خودپرستی
تذکرهالاولیاء: شرح حال 96 عارف، از منابع کلیدی شناخت تصوف اسلامی
مصیبت نامه و الهی نامه: بازتاب دردهای انسان در مسیر وصال معشوق واقعی
دیوان اشعار و مختارنامه: شامل غزلیات و رباعیات عرفانی که بر شاعران پس از او تأثیر عمیق گذاشت
بزرگداشت در نیشابور هر ساله در 25 فروردین، برنامههایی چون گلباران آرامگاه، شب شعر عطارشناسی و نمایشگاه خوشنویسی در نیشابور برگزار میشود. راسم امسال با عنوان «بر بال سیمرغ» شامل نشستهای پژوهشی درباره تأثیر عطار بر ادبیات جهان و اجرای موسیقی سنتی ایرانی بود.
معماری آرامگاه عطار نیشابوری مقبره عطار نیشابوری به دستور قاضیالقضات یحیی بن ساعد در قرن هفتم هجری قمری ساخته و بعدها بارها بازسازی شد؛ بنای اصلی آرامگاه عطار نیشابوری در دوره تیموریان به دستور «امیرعلی شیر نوایی» ساخته شد. مقبره عطار نیشابوری تا سال 1314 شمسی به همان شکل ماند و در دوره پهلوی دوم کامل بازسازی شد. در سال 1314 شمسی انجمن آثار ملی تلاش کردند بنا را بازسازی کنند. بعدها در دهه 1370 شمسی هم یک بار آن را مختصر مرمت کردند.
تزئین گنبد آرامگاه عطار نیشابوری، بسیار هنرمندانه است. این گنبد با کاشیکاریهایی شامل نقوش هندسی، گل و گیاه و کتیبههای کوفی تزئین شده است. همچنین چند بیت شعر روی قسمت زیرین و گچی گنبد دیده میشود، سنگ قبر عطار نیشابوری از نوعی افراشته سیاه است که اشعاری به خط ثلث روی آن حک شده است. سنگ قبر 163 سانتیمتر طول، 70 سانتیمتر عرض و 32 سانتیمتر ارتفاع دارد.

عطار در نگاه جهانی بررسیهای اخیر نشان میدهد منطقالطیر به 30 زبان ترجمه شده و الهام بخش آثاری مانند «کنفرانس پرندگان» پیتر بروک در تئاتر مدرن بوده است. پژوهشگرانی چون آنهماری مل، عطار را پلی میان عرفان شرق و غرب میدانند.
امروز عطار تنها نام یک شاعر نیست؛ او نگهبان فرهنگی است که مرزهای جغرافیا و زمان را درنوردیده و «هفت شهر عشق» را به جهانیان معرفی کرده است.
کد خبر 857491
http://www.khorasan-online.ir/fa/News/848946/عطار-نیشابوری؛-پلی-میان-عرفان-شرق-و-غرب